04.19.
| REÖK – Meghosszabbítva a Táblaképfestészeti Biennálé jelentkezési határideje >>>
04.18.
| Alkotói pályázatot hirdet a Trafó >>>
04.15.
| 6 fesztiválfellépést lehet nyerni a debreceni tehetségkutatón >>>
04.02.
| Bogyó és Babóca 4. ‒ Tündérkártyák ‒ 13 + 1 új mese bemutatója >>>
03.31.
| Magyarországi kulturális javakat tesz elérhetővé a Digipédia >>>
03.31.
| A virtuális térbe költözött a Kazinczy Múzeum >>>
03.30.
| Segíts te is menteni a magyar webet! >>>
03.30.
| Csík János és a Mezzo rendhagyó karanténklipet készített >>>
03.24.
| Információs plakát pályázat a koronavírussal kapcsolatos személyes óvintézkedésekről >>>
NAPI TANDORI

04.02.
| Szolidaritásra buzdítanak a hazai zenészek >>>
04.01.
| Az interneten rendezik meg idén a Krakkói Filmfesztivált >>>
04.01.
| Elindul az színházi háttérszakmák áthidaló támogatására a FESZ Segélyalap >>>
03.31.
| Európai Örökség címet adományozott Szentendrének az Európai Bizottság >>>
03.24.
| Online fesztivált rendez a Friss Hús a korábbi évek filmjeiből >>>
03.23.
| Ingyenesen nézhető díjnyertes magyar természetfilmek >>>
03.23.
| Számos kulturális intézmény jelentkezik online tartalmakkal >>>
03.22.
| Több száz hangoskönyv lett ingyenesen hallgatható az MTVA Archívumában >>>
03.20.
| A mellékelt példa – A Tiszatáj Diákmellékletei >>>

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>

Beszarni könnyű, de jól összecsinálni magad, na arra nem mindenki képes. Elengeded, had folyjék, aztán lesz ami lesz. Ehhez nem kell tudomány. Csurog a combon, csurog a térden, egy kicsi a bokára, egy kicsi a szőnyegre, ahogy esik, úgy tottyan. De ahhoz, hogy csupa szar legyen minden körülötted, azt már nem tudja bárki jöttment szarógalamb. Technika, rátermettség, elhivatottság és egészséges öntudat. Ezek szükségeltetnek egy tisztességes beszaráshoz. […]

>>>

Purcărete sajátos világa Szegeden
2020.01.17 - tiszatáj

A ROMÁN KULTÚRA NAPJÁN FOTÓKIÁLLÍTÁS NYÍLT A DUGONICS TÉREN

A Budapesti Román Kulturális Intézet Szegedi Fiókszervezete a Purcărete világa című multidiszciplináris projekttel – fotókiállítással, filmvetítéssel és a hozzá kapcsolódó beszélgetéssel – ünnepelte szerdán a Román Kultúra Napját. A tárlat február 17-ig tekinthető meg a szervezet Dugonics téri székhelyén.

A világhírű román rendező, Silviu Purcărete sajátos és izgalmas világával egyszer már találkozhattak a szegedi nézők: a 2010-es Armel Operafesztiválon láthattak tőle egy különleges előadást a nagyszínházban. Szergej Prokofjev Valerij Brjuszov történelmi regénye alapján komponált ötfelvonásos operáját, A tüzes angyalt magyarországi bemutatóként tűzte műsorra és hozta el Szegedre versenyprodukcióként a Debreceni Csokonai Színház operaegyüttese. Purcărete egyszerre álomszerű és expresszív rendezése Kocsár Balázs vezényletével Szegeden is óriási sikert aratott. A Raymond Duffaut vezette nemzetközi zsűritől elnyerte a legjobb produkció díját, valamint az egyik főszereplő, a Renatát éneklő olasz szoprán, Cristina Baggio lett a fesztivál legjobb női előadója.

Az 1950-ben Bukarestben született Silviu Purcărete 1974-ben végezte el a rendező szakot a  román főváros Színház- és Filmművészeti Egyetemén. A craiovai Nemzeti Színházban rendezett előadásaival 1990-től rangos nemzetközi színházi fesztiválokon világraszóló sikert aratott. 1992 és 1996 között a bukaresti Bulandra Színház igazgatója volt, majd 1996-2002 között a Limoges-i Színházi Központot vezette, ahol színházi akadémiát is alapított. Operarendezőként is elismert, a világ legnagyobb dalszínházaiban dolgozik. A Magyar Állami Operaház az ő rendezésében mutatta be Eötvös Péter A szerelemről és más démonokról című operáját. A Nemzeti Színházban először 2015-ben Shakespeare Ahogy tetszik című vígjátékát rendezte, amely nagy sikert aratott a craiovai és a gdanski Shakespeare-fesztiválon. 2003-tól az Európai Színházak Uniójának egyéni tagja, Párizsban él.

Szomszédaink minden évben nemzeti költőjük, az 1850. január 15-én született Mihai Eminescu születésnapján ünneplik a Román Kultúra Napját. Szerdán, a 170. évfordulón a Budapesti Román Kulturális Intézet Szegedi Fiókszervezete Dugonics téri székhelyén a Purcărete világa című multidiszciplináris projekttel emlékezett. A tárlat a Román Kulturális Intézet, a budapesti Nemzeti Színház és az UNITER (a Román Színházak Egyesülete) együttműködésében jött létre, és a rendező legkülönbözőbb témákban világszerte készített fotográfiáit mutatja be. A projekt tavaly márciusban indult a Purcărete által a Nemzeti Színházban rendezett Csehov-darab, a Meggyeskert (Cseresznyéskert) budapesti bemutatója alkalmából.

A kiállítás szerdai megnyitójához kapcsolódva magyar felirattal Szegeden először láthatta a közönség Silviu Purcărete első filmjét, a 2010-ben forgatott Valahol Palilulában-t. A vetítés előtt Király Hajnal filmesztéta és Bogdan Geană, a fiókintézet programfelelőse ajánlotta a nézők figyelmébe a fotóválogatást és a hatvanas évek Romániájában játszódó különleges képi világú filmet. Mint fogalmaztak, mindkettőn érezhető Eminescu szellemi örökségének nyoma is, és a kettő együtt jól felidézi Purcărete anekdotikus világát. Ebben a világban az emlékezésnek fontos része a pletyka és a vicc is, ami a Ceaușescu-rezsim idején a hivatalos memóriával szemben egyfajta ellen-memóriaként létezett Romániában. Beszéltek arról is, hogy a kortárs román filmet az emlékezésre és az emlékeztetésre való egyfajta önterapeutikus igény és erős realizmus jellemzi. Szemben a kortárs magyar filmmel, amely az 1990-es évektől nem nagyon akar emlékezni. Purcărete 2012-ben bemutatott, stúdió körülmények között forgatott, fekete humorral is operáló, szürreális, abszurd filmje nem ehhez a kortárs román tendenciához kapcsolódik, hanem a kommunista rendszer sajátos metaforája. Érdekessége, hogy a főszerepet, a gyermektelen Palulilába érkező fiatal gyermekorvos figuráját a rendező a kolozsvári magyar színészre, Dimény Áronra bízta, akinek kifejező arca mindvégig pontosan tükrözi a történetet.

A Purcărete világa fotókiállítás február 17-ig tekinthető meg – hétfőtől péntekig 9 és 15 óra között – a Budapesti Román Kulturális Intézet Szegedi Fiókszervezetének Dugonics téri székhelyén.

Hollósi Zsolt

 


Címke: , , , , , , ,
2020.04.05 - tiszatáj

A PLATFORM
Színdarabnak készült, Galder Gaztelu-Urrutia azonban 2 év alatt felturbózta az alapanyagot és filmmé gyúrta át. Nem váltja meg a világot a Netflixen kikötő A platform, jobbára serényen illeszkedik a kortárs spanyol zsánerfilmek sorába, horror-és suspense-elemekkel tűzdelt társadalombírálata viszont nagyrészt jól működik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.04.03 - tiszatáj

BATYKÓ RÓBERT: RHOMBUS HEAD
Batykó konzekvensen épülő festészeti életművében nemrég új lépcsőfokot jelentettek a képein megjelenő enigmatikus képterek és rejtélyes kompozíciók. Legújabb képein – amiket a Rhombus Head sorozatban láthatunk – is továbbviszi poszt-digitális festészeti gyakorlatát: amíg eddigi sorozataiban a virtuális valóságban fellelhető képi formák festészeti újrafogalmazásán dolgozott, új művei már határozottan az ábrázolhatóság kérdéseit feszegetik… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.04.03 - tiszatáj

KORMÁNYOS ÁKOS AJÁNLÓJA

Ligeti György: Viola Sonata
Brácsa: Daniele Colombo
A borítókép Hans Hofmann festménye

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

RÁCZ LAJOS BESZÉLGETÉSE
KONRÁD GYÖRGGYEL 
…a merészebbek fél lábbal kívül voltak a rendszeren, de fél lábbal belül. Nekem viszont az egyik lábam sem volt benn. Úgyhogy amikor a Csoóri Sanyi először próbálkozott a Hitel megalapításával, mondtam neki, ezt soha nem fogjátok megkapni, majd adnak helyette valami kockacukrot. Legalább állítsatok össze egy számot, és azt tegyétek le a Széchenyi Könyvtárban, hogy legyen valami kézzelfogható. Mondtam Sanyinak, hogy a legjobb az volna, ha szamizdatban megcsinálnátok, de erre nem vállalkozott.

>>>
2020.04.01 - tiszatáj

Tisztelt Olvasóink, Szerzőink!

Tekintettel a járványügyi veszélyhelyzetre, a Tiszatáj szerkesztősége úgy döntött, hogy áprilistól a Tiszatáj folyóiratot kizárólag digitálisan teszi elérhetővé az érdeklődők számára. Bízunk benne, hogy a válság elmúltával, amennyiben a folyóirat-támogatások is beindulnak, olvasóink újra nyomtatott formájában is kezükbe vehetik a lapot.

>>>
2020.03.31 - tiszatáj

LAUDÁCIÓ GERGELY ÁGNES TISZATÁJ-DÍJÁHOZ
Gergely Ágnes 1989-ben közölte a Péter-Pál után című versét a Tiszatájban, vagyis 31 éve rendszeres szerzője a lapnak. Több olyan darabot is közölt a folyóiratban, amelyre a szakma is felfigyelt. Legutóbb például a szintén Tiszatáj-díjas Sándor Iván írt 12 pontból álló kommentárt Az utolsó pillanat című költeményéről, amely a folyóirat 2017/10-es számában jelent meg. A vers azért is jelentős esemény a Tiszatáj számára, mert Gergely egyrészt tanúként szólal meg, Nagy Imre nem pusztán metaforikus alak a költeményében… – ORCSIK ROLAND LAUDÁCIÓJA

>>>
2020.03.30 - tiszatáj

Hogy egy olyannyira világgal-foglalkozó költő aktualitásáról beszélünk (hirtelen?), amilyen fokig e kritérium Szabó Lőrincnek legalább három kötetére illhet, vajon az így vizsgált líra megnövéséről az időben, vagy az idők „jelleges változásáról” (globali­zá­ciós és egyéb napjainkat tekintve: romlásáról) szól-e?
Válaszunkat előrevetítve: globálisan sem-sem, beállt korunkat (kinek-kinek tetszé­sére bízzuk, az idő készülődését tekintve huszonvalahány évet, netán tizenegy, tíz stb. évet számol-e így), a már valóban tagadhatatlan, múlandónak nem remélhető jellegeket tekintvén igencsak, igen-igen […]

>>>
2020.03.29 - tiszatáj

TERÉZIA MORA: SZERELMES UFÓK
A tíz elbeszélést felsorakoztató Szerelmes ufók mérföldkőnek tekinthető a leginkább regényeivel (el)ismertté vált Terézia Mora pályáján: novellákkal kezdte pályafutását, s immáron kanonizált szépíróként visszatért alkotói origójának műfajához. Az összehasonlítás apropója így adott, sőt egyenesen kikerülhetetlen. Az eltelt tizenhét év eredménye pedig az írói kibontakozás vonatkozásában – Mora történeteivel és hőseivel ellentétben – egyértelműen optimizmusra ad okot… – HAJNAL ZSOLT KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő