05.22.
| Táncold körbe Magyarországot online! >>>
06.18.
| Világszerte elérhető lesz a Müpa Wagner-fesztiválja >>>
05.14.
| Ezen a héten a Hóhérokat adja a Miskolci Nemzeti Színház! >>>
05.15.
| Új MADOKE-akció >>>
05.08.
| Vírushelyzet vs. szerzői jog >>>
06.12.
| A Quasimodo költőverseny fesztivállá növi ki magát. >>>
05.11.
| 25 éves a Söndörgő >>>
05.07.
| Online közvetítik a Prágai Tavasz fesztivált >>>
05.04.
| OSZK – Trianon 100 – Történelmünk tragikus sorsú művészeti alkotásai >>>
04.28.
| Alternatív valóság közösségi filmezéssel >>>
NAPI TANDORI

05.22.
| Online tárlaton láthatók a szegedi Táblaképfestészeti Biennálé alkotásai >>>
05.21.
| Könyvtárak az álhírek ellen a koronavírus-járvány idején is >>>
05.18.
| Elindult a Cinego >>>
05.13.
| Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázatot hirdet az idei PesText >>>
05.12.
| Nádasy Erika kapta idén a Déryné díjat! >>>
05.05.
| Elstartolt az 1749.hu >>>
05.04.
| Értéket ment és munkahelyeket teremt a Népi Építészeti Program >>>
04.28.
| Zene otthonmaradáshoz – Lounge remix album a Kerekes Bandtől >>>
04.24.
| Dalközpontú urbánus album Subicz Gábortól és zenekarától >>>
04.22.
| Nádasdy Ádám Aegon-díjas >>>

Aczél Géza, Samuel Martin Eno Belinga, Gömöri György, Julesz János, Rékai Anett, Vajsenbek Péter versei

Bene Zoltán, Kovács Katalin, Nyerges Gábor Ádám prózája

Bartha-Kovács Katalin, Éles Árpád, Nagy Fruzsina tanulmánya

Bakonyi István, Baráth Tibor, Kabdebó Lóránt, Lukács Barbara, Sántha József, Széchenyi Ágnes kritikája

>>>

Hegedűművész, énekesnő, zeneszerző Szirtes Edina Mókus, aki a komolyzenét tartja anyanyelvének, miközben improvizálva keveri a különböző stílusokat és műfajokat. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázó alkotótól azt is megkérdeztük, mit csinál, amikor nem a zenél? – ÚJSZÁSZI ILONA INTERJÚJA

>>>

„Jó érzés telt ház előtt játszani”
2020.01.12 - tiszatáj

GÖMÖRI KRISZTIÁN MÁGNÁS MISKA UTÁN DÖBRÖGI SZEREPÉRE KÉSZÜL

A Mágnás Miska szerepében parádés alakítást nyújtó Gömöri Krisztiánnak ez a huszonharmadik évada a Szegedi Nemzeti Színházban. A népszerű színész régóta vágyott rá, hogy a lovászfiú bőrébe bújhasson, most élvezi a sikert. Lúdas Matyi szerepéről lekésett, így a legközelebbi premieren már Döbrögiként mutatkozik be. Azt mondja, jó érzés, hogy az utóbbi időben szinte mindig telt ház előtt játszanak.

– Pofon csapta a szerep, mondja a zsurnaliszta szleng, amikor egy színész olyan hitelesen, természetesen alakít egy figurát, hogy szinte eggyé válik vele. A közönség szerint ez történt most Gömöri Krisztiánnal Mágnás Miskaként. Ön is így érzi?

– Lassan tíz éve annak, hogy táncos-komikusi feladatokat is kapok a színházamban. Kezdődött a Csárdáskirálynő Bóni grófjával, Mágnás Miska pedig ebben a szerepkörben megkoronázása a pályámnak. Remek színészi kihívás is a szerep a szerepben játék. Miska, a lovászfiú is valahogy úgy indul el, ahogyan én is elindultam Miskolc mellől, Ongáról, egy kis faluból Szegedre, a nagyvárosba. Emlékszem, falusi srácként bekerülve egy nagy nemzeti színházba, nekem is milyen élményt jelentett elegáns fogadásokon részt venni. Ezek a párhuzamok óhatatlanul eszembe jutottak, amikor erre a szerepre készültem. Peller Károly, az előadás rendezője már a próbák elején elmondta, azt szeretné, ha mindenki a saját személyiségére formálná a színpadi figuráját. Nem akart mindent túlzottan beállítani. Például a legnagyobb nevetést kiváltó gargarizálós jelenettel sokat küzdöttünk a próbákon. Ment a poéndömping, észnél kellett lenni, hogy ne vigyük túlzásba, nehogy elszabaduljon a ménes. Fontosnak tartottam, hogy Miska figurájának igazsága ne vesszen el a gegekben. Tartani kellett a gyeplőt, hogy feszes, tömör maradjon a jelenet.

– Önnek milyen az ideális rendező?

– Az erőskezű rendezőket is szeretem, ha van világos elképzelésük, határozott koncepciójuk. Például nemrég Alföldi Róbert rendezésében vittük színre a Molière,  avagy az álszentek összeesküvése című Bulgakov-darabot. Ő aztán tényleg megmondja, hányadikán van elseje. Nekem bejön az ilyen fajta munka is. Robi a határozott elképzelései mellett tőlünk is elfogadott a figuránkkal kapcsolatos ötleteket, ha azok jók voltak, illettek a koncepciójába. Azt is szeretem, amikor nagyobb a szabadsága a színésznek, alkotótársként kezel bennünket a rendező, szinte közösen rakunk össze egy produkciót. Kevésbé szeretem, ha nincs ötlet, nincs koncepció, mindent nekünk kell kitalálnunk, megoldanunk a próbák során, ezért aztán mindenki játszik fűt, fát, gyöngyvirágot, aminek általában az az eredménye, hogy nem egységes stílusú produkció jön létre.

– Azt mondják, a Mágnás Miskát azért is szereti annyira a szegedi közönség, mert ki volt már éhezve egy ilyen hagyományos produkcióra.

– Nem feltétlenül tesz jót egy operettnek, ha kifordítjuk, befordítjuk, túlságosan modernizáljuk. Persze az fontos, hogy ma már frissebben kell játszani, de ilyen értelemben minden darabra ráfér a modernizálás.

– Kislánya látta már ebben a szerepben?

– Cserkészkedik, pont a premier időszakában hozták az adventi lángot Bécsből a szegedi Dóm térre, így nem tudott még ebben a szerepben megnézni. Már rajta vagyunk, mert mindegyik előadásomat megnézi, ezt sem hagyhatja ki.

– Igaz, hogy a nyári szünetekben ceremóniamesterként vállal fellépést esküvőkön?

– Igen, ez az esküvői szertartások lebonyolításának modernebb változata. A ceremóniamester úgy működik, mint egy szpíker, showman vagy műsorvezető. Így az emberekkel sokkal közvetlenebb formában tudok találkozni, mint egy kötöttebben zajló színházi előadáson. Volt egy kamaszkori szerelmem, akivel egy év után szakítottunk, utána összejött a gyerekkori barátommal. Amikor évek múltán olyan komolyra fordult a kapcsolatuk, hogy összeházasodtak, előálltam azzal az ötlettel, mit szólnának hozzá, ha a barátságunk helyreállítása érdekében én lennék az esküvőjükön a nagyvőfély. Először furcsán néztek rám, végül belementek. Fejest ugrottam a mély vízbe. Hatalmas, sátras falusi lagzi volt, nagyon jól sikerült. Utána vagy tizenöt évig nem is vállalkoztam hasonlóra, de hat-hét évvel ezelőtt igent mondtam, amikor felkértek ceremóniamesternek. Ez nem keveredő össze a főként rigmusokat mondó vőféllyel. Azóta vállalok nyaranta ilyen feladatot is mindenfelé az országban. Ha már színész vagyok, ilyenkor mindig próbálok a szertartásba belecsempészni egy-egy meglepetést dalt, vidám prózát is.

– Az utóbbi években nem lehet oka panaszra, igazán változatos szerepeket kapott, például a Tóték Őrnagyát is nagy sikerrel játszotta.

– Erre a szerepre például soha nem gondoltam. Nincsenek szerepálmaim, de nagyjából be tudom lőni, mi az, ami való nekem. Abban szinte biztos voltam, hogy egyszer majd a La Mancha lovagjában eljátszom Sancho szerepét. Be is jött. Az Őrnagy szerepét nagy ajándékként fogadtam. Ugyanilyen megtisztelő feladat volt A kölyök című produkcióban Charlie Chaplin vagy a Szomorú vasárnapban Seress Rezső figurája. Az Őrnagy szerepével kapcsolatban különben voltak félelmeim is amiatt, hogy a közönség jól ismeri az Isten hozta, őrnagy úr! című nagyszerű filmet Latinovits Zoltánnal. Attól tartottam, nehogy azt mondják majd, majmolom őt, ezért igyekeztem maximálisan magamra szabni a figurát.

– Ebben is az előadásban is jól működött bevált színpadi párosuk Borovics Tamással.

– A darabok többségében én voltam Boró szolgája, itt pedig épp fordított szituáció volt. Nagyon szerettük ezt az előadást, azt reméljük, úgy hallottuk, a következő évadban néhány alkalommal újra játszhatjuk majd. Vendégszerepeltünk vele a Városmajori Szabadtéri Színpadon, negyvenöt fokban a nagy katonai zubbonyban ömlött rólunk a víz. Ugyanakkor meghatóan szép pillanatok is voltak benne, ugyanis a színpad melletti kis templom harangja megszólalt előadás közben. A rendezőnk, Bezerédi Zoltán azt kérte, bárhol tartunk, amíg szól a harang álljunk meg. Szerették a nézők, nekem is fontos volt ez a produkció már csak azért is, mert a legkedvesebb kollégáimmal, barátaimmal játszottuk. Bezerédi Zoltán pedig nagyon emberi figurákat teremtett, nem vitte túlzásba az abszurd irányt.

– Külföldön is vendégszerepeltek, a jekatyerinburgi színházi fesztiválon Nyikolaj  Koljada darabját, A topmodellt játszották.

– Boldog voltam, hogy eljuthattam Oroszországba, még ha csak egy ilyen villám vendégszereplésre is, mert annak idején én még öt évig tanultam oroszul az iskolában. A repülőút előtt vettem egy gyorstalpaló orosz nyelvkönyvet, hogy felidézzem, amit régen tanultunk, de hamar rájöttem, nagyon karcsú a tudásom, többet felejtettem, mint gondoltam. Mindenesetre a pár szavas orosz szókincsemet felhasználva kézzel-lábbal mutogatva is boldogultam. Kevés időt töltöttünk Jekatyerinburgban, imádta a közönség az előadásunkat, jó visszajelzéseket kaptunk. Csak azt sajnáltam, hogy nem maradt sok időnk városnézésre, ismerkedésre. Ha nyaralni megyek, nem feltétlenül Oroszország jut eszembe, ezért is örültünk ennek a meghívásnak.

– Annak idején Maugli szerepéért fogyott vagy tíz kilót, most a Lúdas Matyi Döbrögije következik. Nem kérte a rendező, hogy gyorsan hízzon meg a figura kedvéért?

– Fiatalon gondoltam rá, hogy egyszer el kellene majd játszanom Lúdas Matyit. Falusi gyerek vagyok, passzolt volna hozzám a figura. Ez nem jött össze, de most már eljátszhatom Döbrögit. 2003-ban tényleg tíz kilót fogytam Maugli szerepéért, 2006-ban, amikor újra elővettük A dzsungel könyvét, már húsz kilót kellett. Az ünnepek alatt elengedtem egy kicsit magam, de azért próbálok kondiban maradni. Még mielőtt elkezdtünk a Tótékkal foglalkozni, Bezerédi Zoltán azt mondta, csak annyit szeretne nekem mondani, hogy az Őrnagy nem a második világháborúba megy, hanem onnan érkezik. Értettem a célzást, tavasztól az augusztusi próbakezdésig diétával, edzéssel leadtam tizenöt kilót. Ezt a formát tartanom is kell, ha újra elővesszük azt a produkciót. Nagy kő esett le a szívemről, amikor mutatták a kollégák, hogy hastöméssel kell majd játszanom Döbrögit. Ezek szerint nem olyan vészes még a helyzet.

– Asztaliteniszezőként évekig a színészolimpiák rendszeres közreműködője is volt.

– Sajnos már nem rendezik meg a színészolimpiát. Annak idején versenyszerűen asztaliteniszeztem, majd amikor Szegedre kerültem akartam keresni egy helyet, ahol lehet játszani. A Csillag térnél megtaláltam az ATSK-t, ahol alakítottunk is egy csapatot, ami DÉLÉP Veterans néven futott. Sokáig jártam is csapatbajnokságokra, éves versenyekre, csak a megnövekedett színházi munkáim miatt egyre többet ki kellett hagynom. Szerettem azt a közösséget, jó volt civilekkel találkozni, és kiszakadni a zárt színházi közegből.

– Céltudatosan figyeli az embereket, jellegzetes karaktereket?

– Amikor még a színművészetire jelentkezgettem, nagyon sok munkahelyen megfordultam. Többek között kocsmáros is voltam. Ha valahol izgalmas figurákat lehet meglesni, akkor az a kocsma. Középiskolásként a tömegközlekedési eszközökön kis notesszel jártam, megfigyeltem az emberek gesztusait, igyekeztem pontos jellemrajzot készíteni róluk. Tulajdonképpen írtam egy saját kis testbeszéd könyvet. Ezzel később is sokat foglalkoztam. Allan Pease és Barbara Pease Testbeszéd című könyvét is használjuk, amikor a színművészetire készítek fel fiatalokat. Járok Bordányba és Királyhegyesre is, ahol az országos Pajtaszínház Program részeként amatőr társulatot rendezek. Nagyon szeretek velük dolgozni. Minden évben a Nemzeti Színházban szerveznek egy kétnapos találkozót, amin részt szoktunk venni. Ennek a közösségépítő projektnek már ötödik éve vagyok a Csongrád megyei mentora. Az apátfalviakkal, a csanádpalotaiakkal és a bordányiakkal is jártunk már a Nemzetiben.

– Az elmúlt huszonhárom évadban sok váltást megélt már a szegedi színházban. Hogy viseli az ezzel járó feszültségeket?

– A váltásokat nem lehet jól megélni, az ember mindig csak abban bizakodhat, hogy egy jó igazgatót kapunk, akivel valami új kezdődik, és fontos a számára az is, hogy a színház összes dolgozójának a munkáját megbecsülje. Fontos, hogy a direkció emberként kezelje a munkatársakat, és valamiféle szeretetburok tudjon kialakulni. Oda kell figyelni a közönségre is, ezért olyan koncepciót kell kialakítani, ami a nézők számára vonzó, pozitív dolgokat, igényes produkciókat hoz. Minden igazgatóváltáskor többen jönnek és mennek is, amit mindig rosszul éltem meg, mert az évek során szoros barátságok alakultak ki közöttünk a társulatban.

– Mit lehet abból érzékelni a színpadon, hogy az utóbbi időben sok változás történt, elégedettebb a közönség is, több tízezerrel nőtt a nézőszám?

– A vezetőség arra is törekszik, hogy mi, színészek is tudjunk fejlődni. Olyan rendezőket, alkotókat hívnak, akiktől tanulhatunk, akik még jobban építik a közösséget. Remélem, a Lúdas Matyi is egy ilyen jó csapatépítő, igényes munka lesz. Olyan darabokat tűznek ki, amelyek ebben is segítenek. Egy vidéki színháznál nem mindegy az sem, milyen arányban játszunk kísérleti jellegű vagy kortárs produkciókat és népszerű musicaleket, operetteket. Nehéz jól eltalálni a célravezető arányokat. Bármit játszunk is, az igényesség a legfontosabb, mert akkor a nézőktől is azt a visszajelzést kapjuk, hogy érdemes színházba járni, jól érzik itt magukat, jól szórakoznak, tartalmas gondolatokat kapnak, esetleg még választ is a kérdéseikre. Mostanában szinte mindig telt házak előtt játszunk, ami nagyon jó érzés. Régebben előfordult az is, hogy egy nagy kiállítású darabot húsz-harminc néző előtt kellett előadnunk a nagyszínházban. Kellemetlen volt a színészeknek, és közönség sem érezte jól magát egy majdnem üres színházban. Borzalmas megélni a színpadról azt is, amikor előadás közben csattannak a székek, és elmennek az emberek. Ha azt látják, hogy szívünket-lelkünket beletesszük, igényesen dolgozunk, akkor szeretnek bennünket. Mostanában szerencsére egyre többen járnak Szegeden színházba. Ha jó előadásokat láthatnak, ha egyszeri és megismételhetetlen élményt kapnak nálunk, akkor nem vonja el a nézőket a televízió és a mozi sem a színháztól.

Hollósi Zsolt

 

Fotó: Hollósi Zsolt

 

Fotó: SZNSZ/Kelemen József


Címke: , , , , ,
2020.05.25 - tiszatáj

AZ ELSŐ ÁRULÓ

Radikális baloldaliként indult, Pasolini barátjaként tartották számon az idén 81 éves Marco Bellocchiót, jóllehet tavalyi maffiadrámája végképp nem bír semmilyen újító, pláne felforgató szándékkal: Az első áruló olykor csúnya kilengésekkel, de összességében biztos kézzel felépített biopic, amelynek esélye sincs, sőt, talán soha nem is akart a legnagyobbak közé emelkedni… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS BOZÓKY FELÍCIA AKA I AM SOYUZZAL
Az I Am Soyuzt hallgatva úgy érzed magad, mintha belekerültél volna egy álomba, ahol minden megtörténhet. Bozóky Felícia különböző emberi érzelmekkel apellál és közelebb hozza, érthetőbbé teszi őket számunkra. A jelenleg is orvosként praktizáló, sürgősségi osztályon dolgozó singer-songwriter mesél nekünk… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

Hegedűművész, énekesnő, zeneszerző Szirtes Edina Mókus, aki a komolyzenét tartja anyanyelvének, miközben improvizálva keveri a különböző stílusokat és műfajokat. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázó alkotótól azt is megkérdeztük, mit csinál, amikor nem a zenél? – ÚJSZÁSZI ILONA INTERJÚJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

GERGELY ÁGNES: A SZOMJÚSÁG ÁRA. KÉT REGÉNY
Gergely Ágnes lírája, tárcái, memoárja és regényei szorosan összetartoznak, írásainak mélyrétegeiben beforratlan, újra meg újra feltépett sebek sejlenek fel. Regényei szereplőinek az életét egyéni és kollektív traumák, a személyiséget eltörölni próbáló hatalmi rendszerek alakítják. „Mi is megtapasztaltuk a már elfelejtett szavak – mint éhség, szomjúság és hazátlanság – elemi jelentését” – írja Pilinszky János. Gergely Ágnes azt tárja elénk, mi lett ennek a gyötrelmesen megtapasztalt, majd elfelejteni próbált elemi szomjúságnak az ára… – POLGÁR ANIKÓ KRITIKÁJA

>>>
2020.05.18 - tiszatáj

KRUSOVSZKY DÉNESSEL BENCSIK ORSOLYA BESZÉLGET
Vannak írók, akik a különböző műfajok és műnemek között az átfedéseket keresik, abból építkeznek, és olyan írók is, akikre azt szoktuk mondani, hogy „folyton ugyanazt a szöveget írják”. Én azt hiszem, hogy egyik sem vagyok, és az, hogy különböző műfajokban is dolgozom, éppen amiatt van, hogy a különbözőségük érdekel. Egyébként azt szoktam mondani, mert ez tényleg így van, hogy engem az irodalom egésze izgat. Már kamasz koromban is volt bennem egy ilyen éhség, hogy kipróbáljam a verset, a prózát, az esszét, a levelet, a naplót, a műfordítást, a kritikát és mindent, ami csak az irodalom része […]

>>>
2020.05.17 - tiszatáj

„Villányi László korokat, érzéslehetőségeket, letöréseket, vígságokat, pontos képeket és képzelgéseket ad, ámulatos a változatossága… Egyre olvasom, egyre jobban csodálom. Villányi a mindenkori élvonalak egyik írója, érzelmi felhangjai-lényege révén nem is olyan bő – másképp, persze, tágas – társaságban.” – írta Tandori Dezső… – JANÁKY MARIANNA SOROZATA

>>>
2020.05.16 - tiszatáj

CAPONE
5 év karrierpokol után új filmmel jelentkezett Az erő krónikájával hirtelen felkapottá, majd gyorsan kegyvesztetté vált Josh Trank. Szerzői kommentárokkal dúsított anti-gengsztermozijában végig ott lüktet fiaskójának összes zöngéje: drogmámoros, alkoholgőzben pácolt, kreatív nézeteltérésekkel, végül idegösszeomlással dúsított rendezőpályáját a szesztilalom legismertebb gengszterének hattyúdalával állítja párhuzamba… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.05.13 - tiszatáj

RESET – AZ IRODALOM MOST IS ÖSSZEKÖT Mi történik akkor, ha megnyomjuk a reset gombot és a rendszer leáll, újraindul? Mi történik a társadalommal, a mindennapokkal, a kapcsolatokkal, a világ megszokott működésével? Az idén, második alkalommal szeptemberre tervezett PesText Nemzetközi […]

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő