02.20.
| Kortárs szlovák irodalom a Tiszatáj és a Kalligram című folyóiratokban >>>
02.29.
| Übü, a király a REÖK Stúdiószínpadán >>>
02.27.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről >>>
02.18.
| Borsos Miklós emlékkiállítás az Országos Széchényi Könyvtárban >>>
02.13.
| Két díva, ha találkozik: Ute Lemper és a legendás Marlene Dietrich „randevúja” a Müpában >>>
02.12.
| A Homo Ludens Project és a ZUG Színház februári programjai >>>
02.11.
| Jazz Kocsma – Simon Bettina Strand című kötetének bemutatója >>>
02.08.
| A vád tanúja című produkciót mutatja be a Játékszín >>>
02.05.
| Kilencedszer érkezik a Finn Filmnapok >>>
02.03.
| MADOKE – 5+1 ingyen nézhető doku vasárnapig! >>>
02.01.
| „Lét-közeli” művészet a Reök-palotában >>>
01.31.
| Müpa – Négy az egyben >>>
01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
NAPI TANDORI

02.14.
| Vitray Tamás Händel operában lép színpadra >>>
02.14.
| Kézzelfogható múlt, megújuló tájházak és szakralitás: a népi építészetről tartottak konferenciát >>>
02.11.
| Müpa – A jazz nagyágyúi Budapesten >>>
02.11.
| Az olvasáskultúra védelmében >>>
02.10.
| Történelmet írt az Élősködők című dél-koreai film >>>
02.01.
| Elhunyt Tornai József író, költő, a nemzet művésze >>>
01.31.
| A FOMO rendezője, Hartung Attila az Ivan & The Parazol dalához készített klipet >>>
01.18.
| Különleges Kakaókoncerttel készült a Miskolci Nemzeti Színház >>>
01.17.
| Világsztár érkezik Budapestre! – Az Animus elhozza olvasóinak Jo Nesbøt >>>
01.17.
| Megalakult a Magyar Dokumentumfilmesek Egyesülete >>>
01.16.
| JCDecaux – Jöjjön velünk egy kortárs művészeti utazásra! >>>
01.14.
| Öt hiányszakma képzését támogatja a Nemzeti Filmintézet >>>
01.14.
| Plusz előadást hirdet a Szabadtéri az Apáca show-ból >>>

Böndör Pál, Lövétei Lázár László, Máhr Gábor, Meliorisz Béla, Szöllősi Mátyás, Tandori Dezső, Werner Nikolett versei

Abafáy-Deák Csillag, Ferdinand von Schirach, Vincze Ferenc prózája

VOLTAM, SZÓLTAN – Tandori Dezső emlékére
(Debreczeni György, Dukay Barnabás, Fried István, Györe Balázs, Jász Attila, Szabó Marcell)

>>>

Első gong. Még el kell mennem pisilni. Lehúzom a cappuccinot, a mignont szép gyorsan belapátolom a számba. Második gong. Elindulok a mosdó felé, nincs sor. Kézmosás után próbálom helyreállítani arcom evés és ivás előtti állapotát. Harmadik gong. Előhalászom retikülömből a már félig gyűrött jegyet, megpróbálok javítani a helyzeten. Hét óra múlt két perccel. Nem baj, sose kezdik időben […]

>>>

Cosi fan tutte – prózával
2020.01.10 - tiszatáj

RENDHAGYÓ OPERABEMUTATÓRA KÉSZÜL A SZEGEDI TÁRSULAT

Két szereposztásban, rendhagyó módon, a recitativók helyett prózai szöveggel mutatja be január 17-én Toronykőy Attila rendezésében a Szegedi Nemzeti Színház operatársulata Mozart Cosi fan tutte című vígoperáját a kisszínházban. A műfajjal ismerkedő fiataloknak szánt beavató produkciót az operabarátoknak is ajánlották az alkotók a Korzó Zeneházban.

A Szegedi Operabarátok Egyesülete elnökük, Gyémánt Csilla színháztörténész vezetésével rendszeresen megszervezi a Korzó Zeneházban a Bemutató előtt című sorozatot, melyben a közelgő premier alkotói ismertetik koncepciójukat, a szereplők pedig ízelítőt is adnak a készülő produkcióból. Január 17-én és 18-án kettős szereposztásban kerül színre a Cosi fan tutte című vígopera – más megjelölés szerint játékos zenedráma –, melynek keletkezéséről is részletesen beszélve Gyémánt Csilla elmondta: 1790-ben, még Mozart életében bemutatták, de II. József halála után hamar lekerült a műsorról, mert erkölcstelennek tartották. Csak az 1950-es évektől kerülhetett a darab az őt megillető helyre az operaházak repertoárján. Szegeden is többször műsorra tűzték az elmúlt évtizedekben. A mostani kisszínházi beavató produkció egyszerre szól majd az operabarátoknak és a műfajjal ismerkedő fiataloknak.

 

 

– Amikor felkértek az opera rendezésére, én is gondolkodóba estem, egyáltalán alkalmas-e ez a darab arra, hogy fiataloknak bemutassuk. Végül meghúztuk a korhatárt az általános iskolásoknál, azaz nem olyan beavató színházat csinálunk, mint például korábban a Figaro lakodalma vagy a Szerelmi bájital volt. Ehhez a darabhoz kell egy bizonyos érettségi fok. Ugyanakkor ezt az előadást olyan operabarátok is megnézik majd, akik már nagyon sok produkciót láttak. A két nézőpontot elég nehéz összehozni egyetlen előadásban, szerencsére Mozart és a librettót jegyző Lorenzo da Ponte mindketten zsenik voltak, az ő segítségükkel próbáljuk megmutatni a színpadon a zene és a történet igazságát – fogalmazott Toronykőy Attila. A produkció rendezője abban bízik, minden korosztály számára élvezetes előadást sikerül majd létrehozniuk. Segítség lehet a fiatalabb közönség számára, hogy a recitativókat elhagyták, Varsányi Anna, a produkció dramaturgja és jelmeztervezője írt helyettük könnyebben befogadható prózai szövegeket.

– Elsődleges célunk, hogy a műfajt nem ismerő fiatalok megszeressék az operát. Aki már szereti, annak pedig Mozart nagyszerű zenéjét kínáljuk. Huszonöt éve foglalkozom operarendezéssel, de ilyen nehéz, ennyi fordulatban, váratlan és bonyolult történésben bővelkedő darabbal még nem találkoztam. Alaposan megküzdünk a színpadra állításával, folyton késhegyen táncolunk, leginkább a zene segít bennünket. A szereplők ugyanis – ahogy ez az életben is gyakran előfordul – sokszor nem azt mondják, amit gondolnak. A zenében viszont mindig benne van az igazság. Emiatt nem lehet csak a szövegre figyelve, felületesen megrendezni ezt a talányos darabot – hangsúlyozta Toronykőy Attila. A rendező szerint manapság is előfordulnak az opera cselekményére hasonlító helyzetek, párcserék: például két baráti házaspár elválik, és a belőlük alakult új pár köt házasságot. Mozart is először az idősebb Weber nővérnek udvarolt, majd a húgát, Constanzét vette feleségül. Sokáig azért nem játszották ezt az operát, mert túl erkölcstelennek tartották, ugyanakkor a környezetünk ma is tele van hasonló helyzetekkel.

Az operabarátok estjén a kettős premier szereplői közül Dobrotka Szilvia, Kovács Éva, Máthé Beáta, Vajda Júlia, Hanczár György, Koczka Tamás és Szélpál Szilveszter  duettekkel, áriákkal színesítették a beszélgetést Zalánki Rita zongoraművész közreműködésével.

 

 

Gyémánt Csilla kérdésére, hogy a darabban Don Alfonsót, a filozófust mi motiválja, hogy fogadást provokáljon ki, amivel a nők csapodárságát bizonyítja, a produkció karmesterei, Pál Tamás és Gyüdi Sándor válaszoltak.

– A kérdés nem könnyű, ha vaskos realitásként fogom fel. Ha picit elemelkedek tőle, és azt mondom, hogy ez egy színdarab, egy opera, akkor már egyszerűbb. Don Alfonso egy cinikus ember, akit valószínűleg már sok szerelmi csalódás érhetett, ezért gondolja, hogy nincs olyan nő, aki hűséges. Ő ezt tapasztalta – mondta Pál Tamás karmester, aki szerint Mozart korában maga a szerelem is újdonság volt. – Ne feledjük el, a Figaro házassága központi témája, hogy van egy szerelmes pár, és ők tűzön-vízen keresztül ragaszkodnak egymáshoz. Nem hajlandók engedni a régi erkölcs parancsainak, ahol a szerelem nem számított, ahol a nemek közötti kapcsolatban is az úr és a szolga viszony, a hierarchia volt a vezér. A Cosi fan tutte is a szerelem újdonságáról szól. A két menyasszony-vőlegény párocska nem más, mint a korban szokásos viszony. Amit Don Alfonso ajánl, az ennél több: egyfajta játék, ami az igazi szerelemmel rokon. Don Alfonso joggal gondolhatja, nem olyan nehéz kilépni ezekből a hierarchikus viszonyokból. Ne higgyék a férfiak, pusztán az, hogy megkérnek egy lányt, majd törvény és Isten előtt feleségül veszik, elég biztosíték arra, hogy az a lány őket szeresse. Közbejön a szerelem, ami abban a világban újdonság volt, és persze a mi világunkban sem csak szerelmi házasságok köttetnek. Valószínűleg azért tud ez a téma, ez a darab állandóan aktuális lenni, mert ez a probléma – hol van igazi szerelem, hol van csak érdek – ma is létezik. A zenében ez talán csak annyiban jelentkezik, hogy Don Alfonsónak, a cinikus, kételkedő filozófusnak kis ariozói vannak, ahol szentenciákat, állításokat fogalmaz meg. Mi ezekből egyet tartottunk meg, amikor azt mondja a darab végén: nem arról van szó, hogy ezek a nők gonoszak lennének, hanem ez a fajta viselkedés a női természethez tartozik. Mármint az, hogy a nagyon erős csábításnak nagyon nehéz ellenállni.

H. Zs.

 


Címke: , , , , ,
2020.02.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SZABÓ ISTVÁNNAL ÉS SÁNDOR PÁLLAL
Egy orvosprofesszor visszatér a szülőfalujába és körzeti orvosként próbál dolgozni. Szabó István Zárójelentés című filmjének a történetét a valóságból vette. Az Oscar-díjas rendező új filmének érdekessége, hogy a produceri feladatokat, pályatársa, Sándor Pál vállalta. A szegedi bemutató idején a Szeged Televízió vendégei voltak, ez a páros interjú annak a beszélgetésnek az írott változata.

>>>
2020.02.16 - tiszatáj

HORVÁTH VERONIKA:
MINDEN ÁTJÁRHATÓ
A grillázspoézis olvadós-ragadós, édes-keserű és törhető. A grillázspoézisnek is van költői énje, aki ragadós-olvadós, keserű-édes és törékeny. Leélni, felélni, megélni, elélni, átélni próbál. A próbaköveken végigmenni. Grillázstestbe szorult létezését leírni, kiírni, felírni, megírni, átírni, szétírni. Egy elsőkötetes szerző munkájáról kritikát írni grillázs-súlyos feladvány, ugyanakkor édes teher. Horváth Veronika Minden átjárható grillázskötete igazi magával ragadó(s) életcukrászdai csemege… – LAJTOS NÓRA KRITIKÁJA

>>>
2020.02.14 - tiszatáj

ÜNNEPELTÉK A NÉZŐK SZABÓ ISTVÁN ÚJ FILMJÉT SZEGEDEN
Tapsviharral köszöntötték a nézők az alkotókat csütörtök este Szabó István új filmje, a Zárójelentés közönségtalálkozóján a Belvárosi moziban. Az Oscar-díjas rendező az országos premier előtti telt házas vetítésen megköszönte a szegediek hozzájárulását, segítségét a mai társadalmunkról is látleletet adó filmjéhez… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

Vállalkozásunk, mely Tandori Dezső „kezdetlen és végetlen” jelenlétének felidézését tűzte ki célul, nem keres kezdő- és végpontokat, a viszonyítás mindig mesterséges menedékeit, melyekhez tartva magát felméri a nehezen felmérhetőt, Tandori hozzájárulását az elmúlt évtizedek magyar- és világkultúrájához… – TÓTH ÁKOS

>>>
2020.02.13 - tiszatáj

PETRI GYÖRGY UTOLSÓ TANDORI-VERSE
A Búcsúsorok Dezsőnek című vers nemrégiben került elő Petri György hagyatékából, alighanem a költő utolsó alkotásainak egyike. Írásom címéül pedig a költő egy másik – a pálya első szakaszában íródott, a Körülírt zuhanásban napvilágot látott – versének címét választottam, mégpedig két okból is.

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A SZEGEDI MESTERTANÁR TANKÖNYVSOROZATÁT TALÁLTÁK
A LEGJOBBNAK A VILÁGON
Óriási sikert ért el Gárdián Gábor gordonkaművész, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola mestertanára: a világ egyik legnagyobb zeneműkiadója, a Shanghai Music Publishing House megállapodást kötött vele a Gárdián Gordonkaiskola című tankönyvsorozatának kínai kiadásáról, és tervezik az angol–magyar verziót is a nyugati piac meghódítására… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2020.02.11 - tiszatáj

A BÚCSÚ
Önéletrajzi ihletésű dramedy-vel robbant be tavaly a köztudatba Lulu Wang. Sundance-en debütált családregénye, A búcsú csírájában először 2016-ban a This American Life című rádióműsor részeként hallható What You Don’t Know-ban jelent meg. 100 percessé duzzasztott vallomása azonban – leszámítva a nyitó „valódi hazugság alapján” felütést – kevéssé méltó egy igazán érzékeny mementóhoz… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.02.10 - tiszatáj

Meglepetésre az Élősködők című dél-koreai alkotás kapta a legjobb filmnek járó díjat a 92. Oscar-gálán vasárnap Los Angelesben. Bong Dzsun Ho műve az első az amerikai filmakadémia rangos elismerésének történetében, amely nem angol nyelvű filmként diadalmaskodott a legjelentősebb kategóriában.

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő