05.22.
| Táncold körbe Magyarországot online! >>>
06.18.
| Világszerte elérhető lesz a Müpa Wagner-fesztiválja >>>
05.14.
| Ezen a héten a Hóhérokat adja a Miskolci Nemzeti Színház! >>>
05.15.
| Új MADOKE-akció >>>
05.08.
| Vírushelyzet vs. szerzői jog >>>
06.12.
| A Quasimodo költőverseny fesztivállá növi ki magát. >>>
05.11.
| 25 éves a Söndörgő >>>
05.07.
| Online közvetítik a Prágai Tavasz fesztivált >>>
05.04.
| OSZK – Trianon 100 – Történelmünk tragikus sorsú művészeti alkotásai >>>
04.28.
| Alternatív valóság közösségi filmezéssel >>>
NAPI TANDORI

05.22.
| Online tárlaton láthatók a szegedi Táblaképfestészeti Biennálé alkotásai >>>
05.21.
| Könyvtárak az álhírek ellen a koronavírus-járvány idején is >>>
05.18.
| Elindult a Cinego >>>
05.13.
| Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázatot hirdet az idei PesText >>>
05.12.
| Nádasy Erika kapta idén a Déryné díjat! >>>
05.05.
| Elstartolt az 1749.hu >>>
05.04.
| Értéket ment és munkahelyeket teremt a Népi Építészeti Program >>>
04.28.
| Zene otthonmaradáshoz – Lounge remix album a Kerekes Bandtől >>>
04.24.
| Dalközpontú urbánus album Subicz Gábortól és zenekarától >>>
04.22.
| Nádasdy Ádám Aegon-díjas >>>

Aczél Géza, Samuel Martin Eno Belinga, Gömöri György, Julesz János, Rékai Anett, Vajsenbek Péter versei

Bene Zoltán, Kovács Katalin, Nyerges Gábor Ádám prózája

Bartha-Kovács Katalin, Éles Árpád, Nagy Fruzsina tanulmánya

Bakonyi István, Baráth Tibor, Kabdebó Lóránt, Lukács Barbara, Sántha József, Széchenyi Ágnes kritikája

>>>

Hegedűművész, énekesnő, zeneszerző Szirtes Edina Mókus, aki a komolyzenét tartja anyanyelvének, miközben improvizálva keveri a különböző stílusokat és műfajokat. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázó alkotótól azt is megkérdeztük, mit csinál, amikor nem a zenél? – ÚJSZÁSZI ILONA INTERJÚJA

>>>

Esse est percipi
2020.01.08 - tiszatáj

TÁNCKÉPEK A REÖKBEN

Esse est percipi – létezni annyi, mint érzékelve lenni – fogalmazta meg Berkeley a létezés elméletén tűnődve. És ez a gondolat ennek a különleges kiállításnak a mottója is lehetne.  A tánc, a táncművészet az ember fizikai és lelki létezésének egyik legartisztikusabb, legsokoldalúbb kifejezése, a fotográfia pedig a legautentikusabb művészi kifejezésforma a létezés egyedi pillanatának megragadására. A fotográfián rögzített mozgás nem más, mint a pillanat múltból építkező, de jövőbe mutató energiájának megragadása, ami találkozik a fizikai és lelki erőtér a táncban, a mozgásban kifejeződő katarzisával.

Ennek a kiállításnak a létrehozása ezért rendkívüli kreatív feladatot és kihívást jelentett számunkra: Hogyan lehet e két önmagában is rendkívül komplex művészeti ág különlegesen izgalmas, egymásra rendkívül dinamikus módon ható találkozását méltó módon megjeleníteni, úgy, hogy olyan kortárs fotográfiai kiállítás jöjjön létre, amelynek témája a tánc és mozgásművészet, és melyen keresztül ezeknek a törekvéseknek minél szélesebb palettája mutatható be.

 

 

A mozgás képi megörökítésének technikája külön fejezet a művészettörténetben, a tánc a mozgás művészi megvalósulásának és kivetülésének alkotói megragadása hihetetlen izgalmas feladat és sokféle fotográfiai megoldást hoz létre. Egy tematikus kiállítás legnagyobb kérdése a merítés a válogatás problémája, jelen kiállítás több mint 100 fotográfus, több mint 1000 képéből kiválasztott 40 fotográfus 74 képét tartalmazza.

Óriási feladat hárult ebben a munkában Eifert János fotóművészre, aki felkérésünkre elvállalta a kiállítás kurátori feladatait és akinek a válogatás gyötrelmes döntéseiben Lőrincz Katalin is a segítségére volt.

Öröm volt rácsodálkozni, hogy a fotóművészet ezen szegmensében mennyi tehetséges alkotó mennyi különleges és izgalmas alkotása születik, hogy milyen sokrétűen és termékenyítően hat ez a két művészeti ág egymásra. Persze gyötrelmes volt ezért minden olyan döntés, ami egy-egy alkotás mellett vagy ellen szólt, de a kiállítható képek mennyisége kijelölt egy olyan meghatározott halmazt, amelynek keretében a reprezentáció élményét létre kellett hozni.

 

 

Ennek a reprezentációnak a sokrétűsége persze még külön kihívást jelentett. A kiállítás címe a TáncKépek helyett vagy mellett lehetett volna KépTáncok is, kiemelve – képletesen is – a fotográfiai fókuszpontot. Ezért különlegesen érdekes ennek a válogatásnak az augusztusi, a MANK Galériájában történt bemutatása után itt a REÖK Palotában való újjászületése, illetve újrarendeződése, hiszen ezek a fotográfiák stílusukban és művészi megoldásaikban, de egyben táncművészeti tematikájukban is egyfajta vonzerőt fejtenek ki egymásra, és ezen a fantasztikus kiállítóhelyen, itt Szegeden, a hely különleges, egyedi szellemének megfelelő formációkba rendeződtek.

Büszkék vagyunk erre a kiállításra, és arra az együttműködésre, melynek köszönhetően a MANK által Szentendrén létrehozott Táncképek kiállítás most itt Szegeden, a REÖK Palotában is bemutatkozik. Köszönet ezért Herczeg Tamás igazgató úrnak és az itteni kiállítás kurátorainak, Dr. Nátyi Róbertnek és Eifert János fotóművésznek.

Azt gondolom ezzel a kiállítással közösen sikerült megvalósítani a szinte lehetetlennek tűnő célt, egy helyre varázsolni egy különleges, rendkívül sokszínű lenyűgöző világot és kavargást, bemutatni a táncfotográfia kimeríthetetlenül izgalmas sokrétűségét, és persze egyben pillantást vetni a kortárs tánc és mozgásművészet csodálatos palettájára.

Borbély László

(Elhangzott a MANK és a REÖK TáncKépek című kiállításának megnyitóján. A kiállítás 2020. január 19-ig látogatható.)

 

Bobál Katalin- Eszterházy Fanni; Urbán Tibor: Birdie; Kálmándy Papp Ferenc: Otello Andrea Paolini Merlo: Holding (Study); Csorba Károly: Miatyánk 1914.; Sági Ági: Candy walls; Mészáros Gábor: Mint egy táj Csörögi Dóra: Mindenáron Futár Ernő: Credo Darab Dénes: Fairy Tale Bobál Katalin: Mauer Milán

A megnyitó képeit Dusha Béla készítette


Címke: , , , , , ,
2020.05.25 - tiszatáj

AZ ELSŐ ÁRULÓ

Radikális baloldaliként indult, Pasolini barátjaként tartották számon az idén 81 éves Marco Bellocchiót, jóllehet tavalyi maffiadrámája végképp nem bír semmilyen újító, pláne felforgató szándékkal: Az első áruló olykor csúnya kilengésekkel, de összességében biztos kézzel felépített biopic, amelynek esélye sincs, sőt, talán soha nem is akart a legnagyobbak közé emelkedni… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS BOZÓKY FELÍCIA AKA I AM SOYUZZAL
Az I Am Soyuzt hallgatva úgy érzed magad, mintha belekerültél volna egy álomba, ahol minden megtörténhet. Bozóky Felícia különböző emberi érzelmekkel apellál és közelebb hozza, érthetőbbé teszi őket számunkra. A jelenleg is orvosként praktizáló, sürgősségi osztályon dolgozó singer-songwriter mesél nekünk… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

Hegedűművész, énekesnő, zeneszerző Szirtes Edina Mókus, aki a komolyzenét tartja anyanyelvének, miközben improvizálva keveri a különböző stílusokat és műfajokat. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázó alkotótól azt is megkérdeztük, mit csinál, amikor nem a zenél? – ÚJSZÁSZI ILONA INTERJÚJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

GERGELY ÁGNES: A SZOMJÚSÁG ÁRA. KÉT REGÉNY
Gergely Ágnes lírája, tárcái, memoárja és regényei szorosan összetartoznak, írásainak mélyrétegeiben beforratlan, újra meg újra feltépett sebek sejlenek fel. Regényei szereplőinek az életét egyéni és kollektív traumák, a személyiséget eltörölni próbáló hatalmi rendszerek alakítják. „Mi is megtapasztaltuk a már elfelejtett szavak – mint éhség, szomjúság és hazátlanság – elemi jelentését” – írja Pilinszky János. Gergely Ágnes azt tárja elénk, mi lett ennek a gyötrelmesen megtapasztalt, majd elfelejteni próbált elemi szomjúságnak az ára… – POLGÁR ANIKÓ KRITIKÁJA

>>>
2020.05.18 - tiszatáj

KRUSOVSZKY DÉNESSEL BENCSIK ORSOLYA BESZÉLGET
Vannak írók, akik a különböző műfajok és műnemek között az átfedéseket keresik, abból építkeznek, és olyan írók is, akikre azt szoktuk mondani, hogy „folyton ugyanazt a szöveget írják”. Én azt hiszem, hogy egyik sem vagyok, és az, hogy különböző műfajokban is dolgozom, éppen amiatt van, hogy a különbözőségük érdekel. Egyébként azt szoktam mondani, mert ez tényleg így van, hogy engem az irodalom egésze izgat. Már kamasz koromban is volt bennem egy ilyen éhség, hogy kipróbáljam a verset, a prózát, az esszét, a levelet, a naplót, a műfordítást, a kritikát és mindent, ami csak az irodalom része […]

>>>
2020.05.17 - tiszatáj

„Villányi László korokat, érzéslehetőségeket, letöréseket, vígságokat, pontos képeket és képzelgéseket ad, ámulatos a változatossága… Egyre olvasom, egyre jobban csodálom. Villányi a mindenkori élvonalak egyik írója, érzelmi felhangjai-lényege révén nem is olyan bő – másképp, persze, tágas – társaságban.” – írta Tandori Dezső… – JANÁKY MARIANNA SOROZATA

>>>
2020.05.16 - tiszatáj

CAPONE
5 év karrierpokol után új filmmel jelentkezett Az erő krónikájával hirtelen felkapottá, majd gyorsan kegyvesztetté vált Josh Trank. Szerzői kommentárokkal dúsított anti-gengsztermozijában végig ott lüktet fiaskójának összes zöngéje: drogmámoros, alkoholgőzben pácolt, kreatív nézeteltérésekkel, végül idegösszeomlással dúsított rendezőpályáját a szesztilalom legismertebb gengszterének hattyúdalával állítja párhuzamba… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.05.13 - tiszatáj

RESET – AZ IRODALOM MOST IS ÖSSZEKÖT Mi történik akkor, ha megnyomjuk a reset gombot és a rendszer leáll, újraindul? Mi történik a társadalommal, a mindennapokkal, a kapcsolatokkal, a világ megszokott működésével? Az idén, második alkalommal szeptemberre tervezett PesText Nemzetközi […]

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő