Lírai szárnyalások

Barátommal leülünk annak a képzeletbeli kerthelyiségnek legtávolabbi sarkába, amelyben csak madárdal hallik.

Meg a szomszéd káromkodása.

– Látod – mondja a barátom – amikor valakinek az anyját az aktus miatt kárhoztatják, nem csoda, hogy fogy a népesség!

Kénytelen vagyok igazat adni, bár kissé elkanyarodtunk az irodalomtól. Persze sörhabos szájjal miért kellene mindig leragadnunk az irodalomnál?

Már éppen az erdő és madárdal jönne a számra, amikor barátom kapcsol.

– Itt van egy vers – előhúzza – már nem trendi.

Kérdő tekintetemmel találkozva magyarázkodásba kezd.

– A mai világban, amikor a biotermesztők rájöttek, hogy a műtrágya káros, vissza kell juttatni a talajba minél több szerves anyagot, akkor tessék!

Rábök egy verssorra.

– Itt az anyagcsere-végterméket a költő pejoratív értelemben használja. Mi következik ebből? Nem tiszteli! Nem halad a korral!

Bennem felmerül, hogy valami mást, valami emelkedett stílust várnék el a költőtől.

– Tehát a hibás szóhasználaton túlmenően a társadalmi…

– Mondd, kedves barátom, miért kell egyáltalán? – próbálkozom.

– Nem érzed a környezetvédelem szükségességét?

Éppen a nyelv tisztaságáról szeretnék szólni, de mire ajkamat – vagy a pofámat – kinyithatnám, elhangzik egy műtrágya-reklám. Valahonnan mégis beszűrődik a képzeletbeli csendbe.

– Látod, mennyire fontos, belátod végre?

Erre nem tudok mit válaszolni.

Ezúttal egy másik aláhúzott kifejezésre mutat a vers harmadik sorában.

A felszólítás félreérthetetlen.

– Nem helyesen használja, hanem úgynevezett kötőszóként! Ezzel negatívvá teszi az értelmét, éppúgy, mint az a honpolgár, aki a másiknak a szülő anyját…

Elakad a lélegzete, izzadt homlokát törölgeti, vizet iszik. A sör ugyanis elfogyott.

– A mai világban, amikor számos férfi impotens.

– Otthon – vetem közbe.

– Az említett felszólítás lealacsonyítja az egyébként nagyon is szükséges cselekedetet.

Ebben a pillanatban elhangzik egy potencianövelő szer reklámja, majd a másik mosópor után, egy másik, konkurens és még jobb segítség a bajbajutott  férfinépnek, de a női egyenjogúság figyelembe vételével.

– Látod, örömet okoz! És ezt a fogalmat pejoratív értelemben használni! – dohogja.

Igazat adnék neki, de miért kell ehhez irodalom. Az irodalom már nem mozgósít, mint Petőfi korában.

Előhúz egy másikat. Egy női feltárulkozást.

– Hol vannak már a szerelmes versek? – szólalok meg, amikor levegőt vesz.

– Hát éppen ez az. Nem trendi csöpögős részletekkel terhelni az olvasót. Nem trendi.

– Itt éppen a csöpögés van a középpontban – replikázok.

Ő úgy véli, hogy egyeseket éppen aktusra buzdítana, ha annak a bizonyos versnek két szereplője volna.

– Magányos szegény – mentegetem.

– Ő maga tehet róla – vonja le a tanulságot a barátom – ezzel a tartalommal elijeszti a potenciális partnereket.

Éppen arra gondolok a bemutatott versek költőiségének hiánya talán az olvasót riasztja el, amikor felharsan egy újabb reklám.

Egy újabb reklám, amely költői gondolataim szárnyalását a földre kényszeríti.

A reklám témája is szárnyas. A világoskék folyadék – véletlenül sem naturalistán piros – nem szivárog át a szárnyas betéten.

Delet harangoznak. Tálalják a levest.

Radnai István