01.12.
| Vers l’infini. Konok Tamás életmű-kiállítása (1930–2020) >>>
12.08.
| Figyelem és irgalmasság – Iványi Gábor és Liszkai Tamás >>>
12.07.
| Edda Művek, Prognózis, Ámen és Sziámi albumokkal zárul a Lemezjátszó Classic >>>
12.07
| Egy nő – Művész Távmozi (online premier) >>>
12.03.
| Civilként az állam működési hézagaiban – L. Ritók Nóra előadása >>>
12.01.
| ArteKino 2020 – Nézz egy hónapig ingyen európai fesztiválfilmeket! >>>
11.27.
| A Szépírók Társasága XVI. fesztiválja >>>
11.26.
| Indul az e-Trafó online programsorozat >>>
11.26.
| Asztali beszélgetések… – Tompa Andrea és Szabó B. András disputája >>>
11.25.
| Olasz világsztárral, „operapástétommal” és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora >>>
11.25.
| Sajtó és ideológia a hatvanas években >>>
NAPI TANDORI

12.15.
| Humorban gazdag Ájvonne érkezik a REÖK-be >>>
12.13.
| Trafó – Mi a te ügyed? >>>
12.11.
| Izgalmas kortárs krimi Podmaniczky Szilárd új könyve? >>>
11.18.
| Ezer újkori metszetet tesz digitális közkinccsé az Országos Széchényi Könyvtár >>>
11.13.
| Kürti László és Ross Gillett kapja a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
10.30.
| Lemezen adták ki Keith Jarrett legendás müpabeli koncertjét >>>
10.30.
| Hogyan mutatja be egy bevásárlóközpont értékvilágát egy logó? >>>
10.30.
| A művészet, az együttműködés és a kihívásokon felülkerekedő kreativitás ünnepe volt a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál >>>
10.29.
| Asztali beszélgetések… – Sztehlo Gábor, az embermentő >>>
10.17.
| Swimathon Pécs 2020 >>>
10.15.
| Embertani érdekességek a Határtalan Régészet őszi számában >>>

Báger Gusztáv, Bob Dylan, Komor Zoltán, Lengyelfalvi Egbert, Nyirán Ferenc, Talabér Miklós, Zalán Tibor versei
William Shakes­peare szonettjei Fazekas Sándor fordításában
Abafáy-Deák Csillag, Csabai László, Hegedűs Imre János prózája
Lengyel András, Marjanucz László, Tverdota György, Zimonyi Zoltán tanulmánya
Nagy József: Mnémosyne

>>>

Mindenkit nagy szeretettel várunk a SZTE JGYPK Rajz-Művészettörténet Tanszék hallgatóinak közös ólomüveg-kiállítására
2020. november 4. 17 óra 
Tiszatáj Szalon (Szeged, Roosevelt tér 10-11.)

>>>

Életünk napjai
2019.09.18 - tiszatáj

SZIL ÁGNES:
ÉLETÜNK LEGSZEBB NAPJA

A műfajoknak is megvan a maguk története. Boccaccio (1313–1375) óta, akit a novellairodalom atyjaként tartunk számon, a novella töretlenül népszerű, különösen azzá lett, a regény mellett, a 19-20. század irodalmában. Napjainkban, kisprózák gyűjtőnéven egyenesen a reneszánszukat élik.

A közelmúltban számos novelláskötet jelent meg, és úgy adódott, hogy közülük hármat nagyjából egyszerre olvastam el, így önkéntelenül is összehasonlításokat tettem. Egységes narratíva, egyéni prózanyelv, a valósághoz való árnyalt viszony, a szereplők hitelessége közös jegyük, egymástól mégis markánsan különböznek. Tóth Krisztina Párducpompá-ja tárcanovelláinak fővárosi elbeszélője jártában-keltében szemlélőként rögzít helyzeteket, jeleneteket, amelyeket mi, olvasók szintén látunk, vagyis láthatnánk, ha volna rá szemünk. Szvoren Edina Verseim c. kötetében található novellái lehúznak a mélybe, az előítéletes, zsigeri gyűlölködés és gonoszság ismerős, nehéz a szabadulás belőle. Szil Ágnes Életünk legszebb napja c. kötetében tágasabb világot találunk: az elmaradott tanyasi, falusi, kisvárosi provincializmuson túl, nagyvárosi és külföldi helyszíneken, értelmiségi körökben is játszódnak a referenciális olvasattal is dekódolható, de azon gyakran túlmutató szövegek. Szil egyszerre több nyelvi regiszteren is játszó történetei is behúznak a mélybe, ám a derűsebb színeknek köszönhetően könnyebben eleresztenek.

Az Életünk legszebb napja c. kötetét 2018-ban a FISZ adta ki. Negyvenes éveit taposó szerzőnk prózaíróként éppen jó korban van, már ha ez számít valamit. Ami viszont biztosan számít, az a kötetszerkesztés, a kompozíció. Az addig különböző helyeken megjelent és/vagy még meg nem jelent novellák kötetbe szerkesztve nyerik el jelentőségüket, igazi súlyukat, mutatnak fel egy egységes írói világot. Szil Ágnes két fejezetbe rendezte novelláit, összesen ötvenet. Az első fejezet címei számomra kissé meghökkentőek voltak: a kínai horoszkóp állatai plusz a hozzájuk tartozó öt elem alkotják. A könyv végén olvasható Orcsik Roland interjúja a szerzővel, szó esik erről is. Kiderül, a szerző részéről inkább poén a kínai állatövi jegyekkel való operálás, játék: hátha van benne valami. Ki tudja, hátha. Az azonban lehetséges, hogy a horoszkópfanokat bevonzza. A második fejezetbe pedig azok a novellák tartoznának, amelyek nem a kínai horoszkóphoz rendelhetők? Más, lényeges különbséget nem látok a két fejezet között, márpedig ez kompozicionális elvnek nem túl erős.

Az Életünk legszebb napja kötetcím olvasócsalogató, de persze csalóka is, ezért jó. A novellák világa tágas: értelmiségi családok kiábrándító életébe (Nyúl/Macska, Trófea, Szerettem volna javasolni), a kórház ridegségébe (Gyomor, alváz, méhecske), a múltban rekedt iskola világába (Fa) is bepillanthatunk általuk…, figurái ismerősek a valóságból, reflexióikban néha a magunkéira ismerhetünk. Olykor mintha egy régi családi albumban lapozgatnánk, karakteres nagymamák, nagypapák alakjai generációkra hatással vannak. Összekuszálódott családi viszonyok szálait bogozhatjuk, mint pl. a Kránitz családét a Kecske címűben. A jóságra is akad példa, mert a jóság, mint Babits Jónás könyvé-ben  „egyik-másik/szívben még […]kicsirázik”. A-z Ilyen a boksz! c. novellában a pap egyszerre két embert ment meg a magánytól: egy öregasszonyt és egy unoka korú, intézetben nevelkedett fiút. Olykor meg hirtelen sűrűbb lesz a nyelv, lírai magaslatokba röppen, mint pl. a  Gratis et franco befejezésében az anya aranyhajáról szóló sorok, vagy éppen a Szamártestvér végének metaforái madárszárnyakkal, spanyol lovak száguldásával. Megint máskor  a szerző finom humora ragad meg, az, hogy iróniára és öniróniára hajlamos és képes. Örkénynél jobb mestere nem is lehetett volna!  Arról, hogy mi a groteszk című novellája tisztelgés is az Egyperces novellák szerzője előtt: ugyanazon című novellájának parafrázisa.

Szil Ágnes életünk napjait írja, mely tragikus és komikus, nagyszerű és kisszerű, csodálatos és rettenetes, mindez egyszerre; írói palettáján sok-sok színnel és színárnyalattal, nyelvi gazdagsággal, mely alsó regiszterének szókimondásától a felső, filozofikus vagy éppen metaforikus rétegéig ível. Ahogy a címadó novella is lépre csal, a többi novellában is kiszámíthatatlan, hogy a fenti felsorolásból mely összetevők keverednek. Jó játék ez az olvasói elvárásokkal, előfeltevésekkel, a lényeg azonban a kötet szerethető novelláiban megmutatkozó gazdag életismeret.

Somi Éva

 

FISZ

Budapest, 2018

230 oldal, 2400 Ft

 

 

 

 

 

 

 


Címke: , , , ,
2021.01.14 - tiszatáj

MÜLLER DEZSŐ:
ALÁMERÜL ATLANTISZOM
Indulás és érkezés, és ami közte van. Egy tartalmas életmű stációi sorakoznak Müller Dezső legújabb verseskötetében. Ahogy öregszik az ember, gondolatai egyre többször elidőznek a Máté Péter által megénekelt „lázas ifjúság”-nál… – FÁBIÁN TIBOR KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

MAURER DÓRA IXEK 7-1 CÍMŰ TÁRLATA A VINTAGE GALÉRIÁBAN
Új, színpompás tárlatát tekinthetjük meg Maurer Dórának, a magyar avantgárd jeles képviselőjének, alkotójának. A Kossuth-díjas grafikus és festőművész IXEK 7-1 címet viselő munkái újdonsült szériájának, az IXEK 22-nek (2019-2020) válogatott darabjai. Három alapszínben: vörösben, sárgában, kékben „ragyogó” geometrikus alakzatok… – TAKÁTS FÁBIÁN ÍRÁSA

Tovább olvasom >>>
2021.01.13 - tiszatáj

KONOK TAMÁSRA EMLÉKEZTEK A LUDWIG MÚZEUMBAN
z Asztali beszélgetések sorozat és a Ludwig Múzeum közös online rendezvényén a Nemzet Művésze címmel kitüntetett Kossuth-díjas festőművészre, Konok Tamásra emlékeztek pályatársai, barátai a művész 91. születésnapján, 2021. január 9-én… – GALAMBOS ÁDÁM BESZÁMOLÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.11 - tiszatáj

PIECES OF A WOMAN
Mundruczó régebben sem idegenkedett a melodrámától, ám némi kitérő után forgatott legújabb filmje mintha a zsáner legtisztább párlata lenne, kérdés, milyen végeredménnyel… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.08 - tiszatáj

MÁRTON LÁSZLÓ: KÉT OBELISZK
Márton László legújabb regénye, a Két obeliszk továbbhalad a szerző által már jól kikövezett poétikai úton: a fikcionalitás és a referencialitás dichotómikus rendszerének fel-, illetve megbontását tűzi ki célul. Ami azonban az előző két kötethez, A mi kis köztársaságunkhoz és a Hamis tanúhoz képest változott, az az, hogy ezúttal nem (csak) a magyar történelem egy jelentős eseménye (Vésztői köztársaság, tiszaeszlári vérvád) kerül a Márton-féle fikciós krónika középpontjába, hanem egy nemzeteken átívelő szerelmi történet… – KLAJKÓ DÁNIEL KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.06 - tiszatáj

MÉG EGY KÖRT MINDENKINEK
Zenitjén már túljutott az egyik legünnepeltebb kortárs dán rendező, ettől függetlenül Thomas Vinterberg vígdrámája szoros kezekkel összetartott, potens szerzői teljesítmény, amely mindenképpen a pályakép jobban sikerült darabjai között foglal helyet… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.06 - tiszatáj

INTERJÚ PETŐCZ ANDRÁSSAL AZ IRODALMI TEHETSÉGGONDOZÁSRÓL 
Petőcz András Babérkoszorú-díjas költő beszél irodalmi tehetséggondozásról, a Kodolányi János Egyetemen általa vezetett kreatív írás tanfolyamon végzett munkáról, annak tapasztalatairól… – PÁNCZÉL ANDRÁS INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
2021.01.03 - tiszatáj

ÁFRA JÁNOS: RÍTUS
Útmutató, vizualizáció, meditáció. Efféle benyomást keltenek a Rítus egyes szám második személyben írott versei. Az olvasó részben ennek köszönhetően érezheti: ősi örökség rejtélyeibe vezető beavatástörténet részese. Áfra János harmadik verseskötete egyszerre kezeli komolyan a rituális konstrukciók előírásait, és ébreszt megdöbbenést az abszurdba forduló, de nagyon is ismerős magatartásformákkal szemben… – URBÁN ANDREA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2020.12.30 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS MILCHO MANCHEVSKI FILMRENDEZŐVEL
Legtöbben az Eső előtt rendezőjeként ismerjük, ám a macedón direktor az elmúlt közel 30 évben sem tétlenkedett. Miután Velencéből a legjobb filmnek járó Arany Oroszlánnal távozott, öt újabb munkával jelentkezett: a hazai forgalmazásba is bekerült Árnyékok és Anyák után a Fűzfát is megtekinthették az érdeklődők, igaz, a pandémiára való tekintettel csak a Művész Távmoziban… – SZABÓ G. ÁDÁM INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Normal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő