09.24.
| A PesText Fesztivál különleges meghívottjai >>>
09.21.
| Szegedi Nemzeti Színház – Kormányos Ákos: Raktárépület >>>
09.19.
| Asztali beszélgetések… – Konok Tamás 90 >>>
09.16.
| ZUG színház és művészeti tetthely – Homo Ludens Project: Humánia >>>
09.04.
| Grand Café – 15. BUSHO Film Festival >>>
07.26.
| Te csak hallgatod Bob Dylan-t, vagy nézed is? >>>
07.05.
| MAMŰ Galéria – Könnyezet-Környezet / Weeping-Environment >>>
07.05.
| Nyári szabadtéri Képmás-estek a Halász-kastélyban >>>
06.27.
| Weöres Sándor Napokkal indít a Gyulai Várszínház >>>
06.27.
| Jazz Kocsma – Kele Fodor Ákos A szív vége című könyvének bemutatója >>>
09.13.
| Meghalt Konrád György >>>
09.07.
| Géczi János kapja a balatonfüredi Salvatore Quasimodo költőverseny fődíját >>>
08.24.
| Egy hónap múlva indul a PesText Nemzetközi Irodalmi Fesztivál >>>
08.22.
| Kiemelkedő művészeti eredmények az idei Szegedi Szabadtérin >>>
07.26.
| Szombattól lehet jegyet venni a THEALTER előadásaira >>>
07.25.
| Magyar képregényben éled újjá Zorro >>>
07.24.
| Alkotói rezidencia Szegeden és Újvidéken >>>
07.05.
| Legéndy Jácint verseskötetét ajánlja a Fekete Zajra érkező Ash Code >>>
07.02.
| Ivo Dimcsev tartja az idei THEALTER workshopját >>>
06.20.
| Új, állandó kiállítás emlékezik Szmoljanban Nagy László költőre >>>

BESZÉL ÖN IDEGENÜL?
kortárs román írók

Halasi Zoltán drámarészlete

Nemes Jeles László művészetéről (Fritz Gergely, Sághy Miklós)
Beszélgetés a rendezővel

Andrei Gamart festményei

>>>
hamarosan...

„…nehéz – de nagy kihívás!”
2019.09.01 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS KOVÁCS ESZTERREL, A PAGONY KIADÓ FŐSZERKESZTŐJÉVEL

Az októberben megrendezésre kerülő Első Budapesti Illusztrációs Fesztivál díjainak egyikét az egyik legjelentősebb hazai gyerekkönyv kiadó, a Pozsonyi Pagony ajánlotta fel. A díjjal a legjobb fiatal, pályakezdő illusztrátort szeretnék támogatni. Kovács Esztert, a Pozsonyi Pagony Kiadó főszerkesztőjét kérdeztük arról, milyennek látja a mai a magyar gyerekkönyvek képi világát.

– Hogyan látod, milyen utat járt be a magyar gyerekkönyv-illusztráció azóta, hogy a Pagony Kiadó színre lépett?

Amikor a Pagony 18 évvel ezelőtt elindult (először csak mint bolt, kiadóként kicsit később), egész máshogy festett a gyerekkönyvkiadás, és azon belül különösképpen máshogy (és rosszabbul!) nézett ki az illusztráció helyzete. Tudjuk, hogy a szocializmus évtizedei után a hirtelen jött nagy szabadsággal nehéz volt rögtön értelmesen kezdeni valamit, 1990 és 2000 között valóban eluralta a gyerekkönyvpiacot a giccs és az igénytelen rajzok sokasága. 2000-től kezdve aztán megindult az útkeresés, és sorra jelentek meg az új, tehetséges illusztrátorok – Szegedi Katalin, Szalma Edit, Kállai Nagy Krisztina, később Baranyai András, Pásztohy Panka stb., később pedig a nemzetközi trendek is ismertté váltak itthon is, az illusztrátoraink rendszeresen jártak Bolognába, figyelték, hogy mi történik a világban, itthon pedig egymás után alakultak az új gyerekkönyvkiadók, akik egyrészt teret adtak ezeknek az új utaknak és új embereknek, másrészt behozták külföldről azt, ami trendi. Ma már, azt gondolom, sokkal előrébb tartunk, mint 20 éve – de bátorság, kísérletezés terén még mindig van mit tanulnunk.

– Szerinted milyen a jó gyerekkönyv-illusztráció?

Nagyon fontosnak gondolom, hogy az illusztrációt a szöveggel egyenértékűnek tartom, sőt, néha akár fontosabbnak is (régen gyakran lehetett olyasmit hallani, hogy mindegy, milyen a rajz, a lényeg, hogy jó a szöveg – ma már talán ez kevésbé van így…) – tehát mindenekelőtt a jó gyerekkönyv-illusztráció minőségi. Ez azt jelenti, hogy nem tud bárki illusztrálni egy gyerekkönyvet, az sem, aki amúgy ügyesen rajzol – ez egy szakma, amit meg kell tanulni, és sokat kell gyakorolni. Ha ez az alaptudás megvan, onnan kezdődik – de ez már egy következő lépés – hogy karakteres legyen, passzoljon a szöveghez, ne nyomja el a szöveget, de közben tegyen is hozzá a szöveghez, jelenjenek meg benne olyan információk, amik igazából nincsenek konkrétan leírva stb. Külön kiemelném, hogy az illusztráció alkalmazott műfaj, tehát alkalmazkodnia kell – a szöveghez, a kiadó kéréseihez, egy létező sorozathoz, a gyerekek életkorához, ahhoz, hogy nincs bármennyi hely egy könyvben, hogy adott a méret stb-stb… (tényleg sok mindenhez) – és ezen belül, vagy ezen felül, mégis egyéninek és felismerhetőnek kell lennie. Ez nehéz – de nagy kihívás!

– Mit hiányolsz a mai hazai gyerekkönyv-illusztrációban?

Nagyon sok jó tapasztalatunk van, sok jó illusztrátorral dolgozunk együtt – mégis, valahogy minden új szövegnél azt érzem, hogy pont ilyen illusztrátor, ami ehhez a szöveghez kellene, nincs. Azt hiszem, ez igazából azt jelenti, hogy kevés az illusztrátor, jó lenne, ha sokkal több képzett ember közül válogathatnánk, akik nagyon különböző stílusban rajzolnak (sokszor hiányolom pl. a Quentin Blake vagy Sempé-féle  „könnyű kezes” rajzolást, vagy azt, hogy dinamikusabbak legyenek a képek stb.). Igazából ezért csináltuk az Aranyvackor pályázatot is, és ezt várom a is (ez egyben válasz a következő kérdésekre), hogy találjunk új, képzett, egyéni hanggal rendelkező illusztrátorokat. Szerintem a Billufeszten erre van esélyünk, mert ti jobban eléritek a diákokat és a profikat – a Vackorra, bárhogy is próbálkoztunk, nagyon sok amatőr rajzoló jelentkezett. Ráadásul az Aranyvackor írói pályázat is volt – nálatok most tényleg az illusztrációra koncentrálhatunk.

– Milyen szándékkal alapítjátok meg a Pozsonyi Pagony különdíját az Illusztrációs Fesztiválon? Pontosan ki tartozik a “pályakezdő” kategóriába? (nem jelent meg még könyve? még egyetemista vagy frissen végzett?)

Pályakezdőnek azt nevezem, akinek még nem jelent meg könyve, de – nem győzöm hangsúlyozni! – ezt tanulta, és ezzel szeretne foglalkozni, nemcsak hobbiból, hanem “igazából”. Képzős, iparos végzős diákokat remélek…

Révész Emese


Címke: , , , , , , ,
2019.09.16 - tiszatáj

INTERJÚ KORMÁNYOS ÁKOSSAL
Szeptember 21-én mutatják be ismét a Szegedi Nemzeti Színház balett termében Kormányos Ákos Raktárépület című drámáját Kállai Ákos rendezésében. Az előadás olyan társadalmi problémák bemutatására vállalkozott, melyekről napi szinten értesülhetünk különböző sajtóorgánumokból, ám áfogó stratégia még mindig nem született a probléma hatékony kezelése érdekében. A nemi erőszakról, az arról való közbeszédről, általános társadalmi reakciókról, a színház és a művészet feladatáról beszélgettünk… – TASKOVICS VIKTÓRIA INTERJÚJA

>>>
2019.09.16 - tiszatáj

SZÉLJEGYZETEK A HELIKON FOLYÓIRAT DEHUMANIZÁCIÓ-SZÁMÁRÓL
Megjelent a Helikon folyóirat idei első száma. A Timár Andrea által szerkesztett kiadvány egy konferencia előadásainak anyagából készült, s a Dehumanizáció: az elkövető alakja címet viselve a téma irodalmi reprezentációjával foglalkozik. De miért az elkövetőjével? A huszadik századi történelmi traumák művészi ábrázolásában alapvetően az áldozatot került kitüntetett pozícióba… – FRITZ GERGELY AJÁNLÓJA

>>>
2019.09.14 - tiszatáj

SZUVENÍR
Levelekre, jegyzetekre, régi fotókra és szkriptekre hagyatkozva alkotta meg legutóbbi drámáját a brit rendezőnő, Joanna Hogg. Virtigli szerzői kommentárt, egész pontosan memoárt írt kamerával: a Sundance-en debütált Szuvenír időutazás Hogg fiatalkorába, a ’80-as évek elejére. A film egyik fontos mellékszerepét az életében 10 éves kora óta jelen lévő Tilda Swinton játssza, a hasonlóságok pedig nem állnak meg itt, lévén Hogg éppen a színésznő 22 éves lányában, Honor Swinton Byrne-ben látta meg az alteregóját… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.09.13 - MTI

Életének 87. évében elhunyt Konrád György Kossuth- és Herder-díjas író, esszéista, szociológus – tudatta a család pénteken az MTI-vel.

>>>
2019.09.13 - tiszatáj

– így jellemezném a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban elmaradt Molnár Ferenc-átirat bemutatójának elmaradását. Molnár jogörökösei nem engedélyezték az általuk képviselt szerzőnek a Mohácsi testvérek által átdolgozott Delila című darabjának bemutatását. Joguk volt hozzá, és ennek érvényt szereztek. Pont. Ám ahogy az előadóművészek rendre (át)értelmezik az interpunkciókat – a szerzőknek a mű értelmezésére és előadására vonatozó, szövegben, kottában lefektetett jeleit –, úgy én is (át)értelmezem a fenti pont-ot… – HORVÁTH PÉTER ÍRÁSA

>>>
2019.09.13 - tiszatáj

OROSZ–LETT FILM
Egy filmkritika némileg túllépi a hatáskörét, ha a megszokottnál bővebben beszél a film cselekményéről és a stábtagokról – Szergej Livnyev Van Goghok című filmje esetében ez azért látszik indokoltnak, mert különleges rendezői pályáról és alkotásról van szó… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2019.09.11 - tiszatáj

INTERJÚ CSÁNYI DÓRÁVAL A KORTÁRS KÖNYVILLUSZTRÁCIÓ ÚJ ÚTJAIRÓL
Ami izgalmas egy szöveg nélküli könyvben, hogy a mesélést visszatereli a szájhagyomány irányába, ahány mesélő, annyi megfogalmazás, annyi értelmezés születik majd, és ez még inkább igaz, amikor nem egy ismert mesére, hanem egy saját történetre épül a könyv. Itt nincsenek jó vagy rossz megoldások, nincs egyetlen jó megfejtés, hanem millió jó megfejtés lehetséges, hiszen mindenki a saját látásmódjának, hangulatának, a saját vagy a gyerek életkorának, érdeklődésének megfelelően „olvassa” majd a képeket és „írja” a saját történetét… – RÉVÉSZ EMESE INTERJÚJA

>>>
2019.09.11 - tiszatáj

ÉLŐSKÖDŐK
Noha a rendező éleslátásáról bizonyságot téve deklarálja a dél-koreai anyagi különbségeket, a saját nemzetén belül húzódó áthidalhatatlan szakadékot nincstelen és jómódú között, az idén Cannes-ban Arany Pálmával jutalmazott dráma sosem lokális felvetéseken, hanem univerzális problémákon állapodik meg. Bravúros szimbolikával teremt hátteret a konfliktusoknak… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő