11.12.
| Tompa Andrea nyitja meg a 16. Verzió Filmfesztivált >>>
11.12
| Lásd élesebben! >>>
11.07.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről Matzon Ákossal >>>
11.07.
| Legéndy Jácint költő performansza a Berlini Falnál >>>
10.28.
| Sikerdarabok érkeznek Szegedre a következő hónapokban >>>
10.24.
| Asztali beszélgetések… – Toronyi Zsuzsanna és Závada Pál >>>
10.22.
| Velence után a Titanicon, majd a magyar mozikban is bemutatkozik a Déva >>>
10.18.
| Mi is zajlik ma a fenntartható világunkban? >>>
10.18.
| Müpa – Virtus és Extázis >>>
10.18.
| Művek és Mi – vendégünk Kollár Árpád, Mécs Anna és Závada Péter >>>

10.17.
| New Flash >>>
10.10.
| Plusz előadás a Jézus Krisztus Szupersztárból a Dóm téren >>>
10.10.
| Olga Tokarczuk és Peter Handke kapja a 2018-as és a 2019-es irodalmi Nobel-díjat >>>
10.09.
| Elhunyt Vekerdy Tamás író, pszichológus >>>
10.07.
| Megjelent a Határtalan Régészet őszi száma >>>
09.30.
| 10 éves a Duda Éva Társulat >>>
09.24.
| Még három napig lehet jelentkezni Szilasi László szépírás kurzusára >>>
09.22.
| Meghalt Sára Sándor, a nemzet művésze >>>
09.13.
| Meghalt Konrád György >>>
09.07.
| Géczi János kapja a balatonfüredi Salvatore Quasimodo költőverseny fődíját >>>

Bakos András, Jahoda Sándor, Kocsis Klára, Szakállas Zsolt, Székelyhidi Zsolt, Tönköl József, Turczi István versei
Antal Balázs prózája
Beszélgetés Konrád Györggyel 
Autopsia – A feldarabolt Isten rekompozíciója
Bajnok/Süllyesztő – Újabb eredmények a Hajnóczy-hagyaték kutatásában

>>>

SZABÓ GÁBOR TÖRTÉNETEINK VÉGE C. KÖTETÉNEK BEMUTATÓJÁRÓL
Élettörténet és emlékezet – ezek voltak a hívószavai a a Magyar Könyvkiadók Napjának, mely idén harmadik alkalommal került megrendezésre a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán. Szabó Gáborral Történeteink vége című könyvéről és az emlékezéspolitikáról Melhardt Gergő beszélgetett… – TASKOVICS VIKTÓRIA BESZÁMOLÓJA

>>>

Kő/Papír/Freskó
2019.08.14 - tiszatáj

MEGMENTETT MŰKINCSEK 2019

Az emberek talán egyik legalapvetőbb tulajdonsága a kíváncsiság, még akkor is, ha ez gyakorta pejoratív jelzővel tűnik fel. Megismerni valamit, a kulisszák mögé látni, az ok és okozat összefüggését megtalálni mindig is elemi volt, nota bene e nélkül történelmünket, művészeti kincseinket sem tudnánk megtartani a jelenkor és az utókor számára. Bizonyos tekintetben ebből az aspektusból fakad a restaurátor szakma is, a vágy, hogy ne csak visszahozzuk egy régi kor maradványait, de újra is tudjuk azokat alkotni saját intenciók alapján, mégis tiszteletben tartva az eredeti ideát.

A Magyar Nemzeti Múzeum hiánypótló kiállítása, a Kő/Papír/Freskó (a Magyar Képzőművészeti Egyetem Restaurátor Tanszék Diplomakiállítása) olyan precíz restaurátor munkafolyamatokba kalauzol el bennünket, amelyeket nem láthatunk mindennap. Maga a tárlat is olyan, mint egy kulisszajárás, belépve a kellemesen és szükségszerűen hűvös terembe az oldalfalon rögtön olvashatunk képpel, rövid curriculum vitae kíséretében az alkotókról. Bizsergető érzés nézni ezeket a fotográfiákat, hiszen ki tudja lehet, hogy a jövő Pietro Edwards vagy Max von Pettenkoffer[1] kaliberű szakembereit látom épp. A gyűjtemény több specializációra osztódik úgy mint papír és bőr, fém-ötvös, faszobrász, szilikát és festő restaurátor. Minden egyes darabról külön oldalakat lehetne írni, én mégis inkább kiemelek párat, amelyek talán legjobban megragadják azt, hogy milyen irányt vehet a jövőben a restaurátor szakma, melyek azok az anyagok, korok, amelyek még felfedezésre várnak, melyek azok a technikák, amelyek több kiállított darabnál is visszatérnek, népszerűek és mi az, amit akár tanulságként is leszűrhet a befogadó.

Az egyik leginkább látványos alkotás papír és bőr specializációs, 1880-as évekbeli Glóbuszasztal Aradról, amelynek restaurálása Varga Judit munkája. Ennek helyrehozása azért sem volt könnyű, mert a legtöbb sérülés felületi volt, a felületi anyagok előállítása és rögzítése viszont időigényesnek bizonyult, valamint a glóbusz belső részében található apró felületek is javításra szorultak. Szentirmay Boglárka munkája egy ismeretlen itálai mester Ecce Homo című festménye a jól ismert UV-infravörös fény segítségével készített felvételekkel valamint a pergőrétegek injektálásával készült. Így a kép színesebb lett, teltebb és lágyabb árnyalatot kapott, ugyanakkor részleteiben a kontúrok élesebbé váltak. Kiemelkedő még a szilikát specializáció kategóriájában található 1950-es évekbeli Habán kályhacsempe, amelyen Sikéné Kovács Melinda dolgozott. A restaurálás folyamán elektron-mikroszondás vizsgálati technikát alkalmazott, valamint B72-es aceton-etanolos oldattal végzett tisztítást az anyagon. Így a végső formájában a reneszánsz virágos stílust néhol famille verte elemekkel vegyítő minták sokkal látványosabbak lettek, gyakorlatilag visszakapták eredeti színüket, sőt konzerválásra is kerültek.

Feltűnően látványos még Lowack Balázs alkotása a Véssey Gábor-féle P. Brook tanulmánylap 3., amely szintén viszonylag időigényes munkafolyamatnak bizonyult. A restaurálás párakamrában, fokozatos lenehezítéssel zajlott, majd mivel az anyag viszonylag gyorsan vetemedett a papírt farostlemezre rögzítette és légkamrás polikarbonát bevonattal látta el. Kiemelkedőek még Rubóczki Béla szilikát specializációs darabjai, kiváltképp a Rokokó öltözékű női porcelánszobor, melynek restaurálási folyamata során újra kellett gyártani plasztilin segítségével a szobor kezét, valamint annak belső rögzítését is.

Mind a 16–17. századi, mind az 1950-es évek erősen megjelennek a végzős hallgatók munkáiban, és érdekes módon mindkét vonalon manapság egyfajta reneszánsz tetőzik, vagyis a neobarokk stílus legalább annyira kelendő, ha például enteriőrről beszélünk, mint az ötvenes évek letisztult, szocreál formái (Gorka Géza padlóvázái, 1934–44-ig). A kiállított tárgyakról persze inkább beszélhetünk műtárgyként, mint enteriőrként, már csak azért is, mert ugyan vannak olyan darabok, amelyeket maradéktalanul sikerült helyrehozni, fizikailag képtelenség egy átlag lakás szobahőmérsékletén tárolni, főleg mert a regeneráló anyagok többsége is igencsak kényes.

Az irány, amelyet a kiállítás sejtet egészen változatos és egészen széles skálán vetít előre gyakorlatokat. Az, hogy egyre több olyan restaurálási módszer lát napvilágot, amely egyszerre képes reprodukálni az alapanyagot, mégis reformálni az előállítást (például van, ami teljesen környezetbarát) abszolút működőképes, ami pedig a technikai fejlődést illeti rengeteget segít, hogy a restaurálásra specializált számítógépes programokkal, szinte egy az egyben sikerülhet visszahozni és megőrizni azt a koncepciót, amely annak idején az eredeti mű megalkotásának alapját képezte.

 (A kiállítás 2019. szeptember 1-ig látogatható a Magyar Nemzeti Múzeum Pulszky-termében.)

Tóth Emese

 

Képek forrása: mnm.hu

 

[1] Híres restaurátor mesterek 1770-ben Velencében, a Laboratorio di San Giovanni e Paolo műhely tagjai


Címke: , , , ,
2019.10.20 - tiszatáj

PUCCINI EGYFELVONÁSOSOK SZEGEDEN
Egy estén, hármas oltárképnek képzelte el három egyfelvonásosát Puccini. Egy sötét, drámai, egy mennyei-lírai darab, és egy vágtató, szikrázóan szellemes komédia – hárman adják ki az egészet. Ám így erre ma kevés operaház vállalkozik. A három darab együtt kicsit sok a közönségnek, ráadásul az átdíszítést, a hosszú szünetet sem lehet megspórolni. Legutóbb az Erkel Színházban is csak a bemutatón hangzott föl mind a három mű, utána mindig csak kettőt lehetett választani… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2019.10.19 - tiszatáj

A RENDSZER
Spanyolország az utóbbi időben előszeretettel mímeli a hollywoodi zsánerfilmek öntőformáit: az 1968–1975-ös aranykort követő horror-reneszánsz után egyre nagyobb teret kap a csavaros thrillerek honosítása. Oriol Paulo betyáros műfaji ujjgyakorlatait követően a románcban és sorozatgyilkos-thrillerben egyformán jártas Rodrigo Sorogoyen is letette a névjegyét, tavalyi politikai thrillerje részben adózik a hagyományoknak, ugyanakkor bizonyos pontokon el is mer térni azoktól… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.10.17 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Aki már járt az utóbbi években a Millenárison az Art Market ideje alatt, tudja, hogy már az épület előtt és a parkban meglepetések, izgalmas köztéri alkotások, installációk fogadják. Idén sem unatkozunk az épület felé haladva, mozgó szobrokat látunk, élőket, égbe nyúló nyakkal, méhkast szimbolizálva, abroncsokkal, hófehér anyagokba burkolózva közöttünk sétáltak, de nem vesznek rólunk tudomást, ahogy egy szoborhoz illik […]

>>>
2019.10.16 - tiszatáj

PATAK MÁRTA: ENYHÍTŐ KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT
Minden ember egy kalitkába zárt hal: nem a megfelelő térben, nem a megfelelő időben létezik, mégis lubickol saját világának ketrecében. Akár ezt is sugallhatja Patak Márta 2017-es novelláskötetének borítója. Az Enyhítő körülmények között című kötet a Scolar Kiadó egy új sorozatában, a ScolarLive-ban jelent meg, mely sorozatnak két célja is van: az első az, hogy a pályakezdő alkotók teret kapjanak, a másik pedig azon „már bizonyított” szerzők új kötetének kiadása, akik eddig a megérdemeltnél valami miatt kevesebb figyelemben részesültek… – KOMÁROMI DÓRA KRITIKÁJA

>>>
2019.10.15 - tiszatáj

A MAOE DIMENZIÓK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ
A címben megidézett Umberto Eco könyvére történő utalás nem a véletlen műve, hiszen végignézve a MAOE hatodik tematikus, gigakiállításának a DIMENZIÓK-nak a kolosszális terjedelmű anyagát (hatszázhúsz művész B1 méretben megjelenő reprodukcióival) a REÖK teljes teremsorát felvonultató enteriőrben a vizuális enumerációnak valamilyen hasonló euforikus érzése keríthet hatalmába, mint a három évvel ezelőtt elhunyt, jeles szemiotika tudóst, amikor szöveggyűjteménye előszavában kifejezésre juttatta a listák utáni hajtóvadászatának mámorító hatását… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2019.10.15 - tiszatáj

A WALL STREET PILLANGÓI
Jessica Pressler 2015-ös cikke első pillantásra kiváló alapanyagot szolgáltat a napjainkban egyre népszerűbb girl power-mozikhoz. Az újságírónő New York Magazinban publikált írása igaz történetet dolgoz fel: bepillantást nyerhetünk egy sztriptíz-táncosnő 2007-től 2015-ig húzódó viszontagságos éveibe, benne egymásra találással, karrierépítéssel, gazdasági világválsággal, felemelkedéssel és bukással, illetve újrakezdéssel… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.10.14 - tiszatáj

BALLA ZSÓFIA ESSZÉKÖTETÉRŐL
Balla Zsófia kötetében sokféle műfajú, hosszúságú írást találni, s mind egy személy, még inkább egy téma, még inkább egy kérdés körül dong, mint darázs a fészkébe igyekezvén. A szövegek műfaj szerinti nagyobb egységeket alkotnak, s azon belül valamelyest követik e megjelenés időrendjét. A költőnő versei pedig újra és újra felbukkannak, mint a színes kavicsok közül a kagylók a tengerparton, gyöngyöt rejtve… – MÁTÉ-TÓTH ANDRÁS ÍRÁSA

>>>
2019.10.10 - tiszatáj

JOKER
Fennakadhatunk rajta, hogy szuperhősfilm vitte el a Velencei Filmfesztivál Arany Oroszlánját a Lucrecia Martel vezette zsűritől, mindenki jobban jár, ha inkább magát a kérdéses művet szemrevételezi és a látottak alapján vonja le a következtetéseket: bohócgúnyát húzó ölőmester ide, eredettörténet oda, a Logan óta nem született ilyen érett, hihetetlenül realisztikus, hagyománytagadó feldolgozás egy mainstream képregénykarakterről… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.10.09 - tiszatáj

NAGY SIKER TANDI FLORA ÉS OLASZ FLÓRA SZEGEDI KONCERTJE
A Szomorú vasárnaptól Lara Fabian Je T’aime című daláig sok világsláger felcsendült hétfő este Szegeden, az IH Rendezvényközpont nagytermében Tandi Flora és Olasz Flóra nagy sikerű, telt házas közös koncertjén. A népszerű énekes és a már több nemzetközi versenyen díjat nyert hárfás országos turnét is tervez a különleges produkcióval… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő