07.26.
| Te csak hallgatod Bob Dylan-t, vagy nézed is? >>>
07.05.
| MAMŰ Galéria – Könnyezet-Környezet / Weeping-Environment >>>
07.05.
| Nyári szabadtéri Képmás-estek a Halász-kastélyban >>>
06.27.
| Weöres Sándor Napokkal indít a Gyulai Várszínház >>>
06.27.
| Jazz Kocsma – Kele Fodor Ákos A szív vége című könyvének bemutatója >>>
06.14.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Lengyel András Tömörkény-tanulmányok című kötetének bemutatója >>>
06.13.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Színkép, hangkép, összkép című kötet bemutatója >>>
06.12.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Petőcz András A visszaforgatott idő című könyvének bemutatója >>>
06.06.
| Tiszavirág Fesztivál >>>
06.06.
| A koreográfus >>>
06.05.
| Debreczeny György ezen a szép napon című kötetének bemutatója >>>
07.26.
| Szombattól lehet jegyet venni a THEALTER előadásaira >>>
07.25.
| Magyar képregényben éled újjá Zorro >>>
07.24.
| Alkotói rezidencia Szegeden és Újvidéken >>>
07.05.
| Legéndy Jácint verseskötetét ajánlja a Fekete Zajra érkező Ash Code >>>
07.02.
| Ivo Dimcsev tartja az idei THEALTER workshopját >>>
06.20.
| Új, állandó kiállítás emlékezik Szmoljanban Nagy László költőre >>>
06.19.
| Átadták az Év Gyerekkönyve Díjakat >>>
06.19.
| PesText − új nemzetközi irodalmi fesztivál Budapesten >>>
06.03.
| Meghalt Térey János költő, író, drámaíró >>>
05.29.
| Villámgyorsan épül fel az ország legnagyobb színháza >>>
05.25.
| Több cannes-i filmet a Mozinet mutat be a hazai mozikban >>>

Battai Detre István, Peter Brezňan, Németh Gábor Dávid, Normal Gergely, Petőcz András, Ivan Štrpka, Jan Těsnohlídek, Jiří Žáček versei
Bene Zoltán, Jódal Rózsa, Peter Šulej prózája
Gion Nándor hangjátéka
Petőcz András hatvanéves
Írások a magyar századforduló irodalmáról
Az 58. Velencei Képzőművészeti Biennáléról

>>>

BESZÉLGETÉS SZECSŐDI FERENC HEGEDŰMŰVÉSSZEL
Júniusban ünnepelte 65. születésnapját Szecsődi Ferenc hegedűművész. Ez egy muzsikus életében nem számít feltétlen fordulópontnak, ám Szecsődi egyetemi tanárként a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának Vonós Tanszékét vezette. 23 éves korától tanított az akkori Zeneművészeti Főiskolán, majd jogutódján az egyetemi karán. A tanszékvezetést most át kell adnia, de a tanítást tovább folytatja… – MÁROK TAMÁS INTERJÚJA

>>>

Kő/Papír/Freskó
2019.08.14 - tiszatáj

MEGMENTETT MŰKINCSEK 2019

Az emberek talán egyik legalapvetőbb tulajdonsága a kíváncsiság, még akkor is, ha ez gyakorta pejoratív jelzővel tűnik fel. Megismerni valamit, a kulisszák mögé látni, az ok és okozat összefüggését megtalálni mindig is elemi volt, nota bene e nélkül történelmünket, művészeti kincseinket sem tudnánk megtartani a jelenkor és az utókor számára. Bizonyos tekintetben ebből az aspektusból fakad a restaurátor szakma is, a vágy, hogy ne csak visszahozzuk egy régi kor maradványait, de újra is tudjuk azokat alkotni saját intenciók alapján, mégis tiszteletben tartva az eredeti ideát.

A Magyar Nemzeti Múzeum hiánypótló kiállítása, a Kő/Papír/Freskó (a Magyar Képzőművészeti Egyetem Restaurátor Tanszék Diplomakiállítása) olyan precíz restaurátor munkafolyamatokba kalauzol el bennünket, amelyeket nem láthatunk mindennap. Maga a tárlat is olyan, mint egy kulisszajárás, belépve a kellemesen és szükségszerűen hűvös terembe az oldalfalon rögtön olvashatunk képpel, rövid curriculum vitae kíséretében az alkotókról. Bizsergető érzés nézni ezeket a fotográfiákat, hiszen ki tudja lehet, hogy a jövő Pietro Edwards vagy Max von Pettenkoffer[1] kaliberű szakembereit látom épp. A gyűjtemény több specializációra osztódik úgy mint papír és bőr, fém-ötvös, faszobrász, szilikát és festő restaurátor. Minden egyes darabról külön oldalakat lehetne írni, én mégis inkább kiemelek párat, amelyek talán legjobban megragadják azt, hogy milyen irányt vehet a jövőben a restaurátor szakma, melyek azok az anyagok, korok, amelyek még felfedezésre várnak, melyek azok a technikák, amelyek több kiállított darabnál is visszatérnek, népszerűek és mi az, amit akár tanulságként is leszűrhet a befogadó.

Az egyik leginkább látványos alkotás papír és bőr specializációs, 1880-as évekbeli Glóbuszasztal Aradról, amelynek restaurálása Varga Judit munkája. Ennek helyrehozása azért sem volt könnyű, mert a legtöbb sérülés felületi volt, a felületi anyagok előállítása és rögzítése viszont időigényesnek bizonyult, valamint a glóbusz belső részében található apró felületek is javításra szorultak. Szentirmay Boglárka munkája egy ismeretlen itálai mester Ecce Homo című festménye a jól ismert UV-infravörös fény segítségével készített felvételekkel valamint a pergőrétegek injektálásával készült. Így a kép színesebb lett, teltebb és lágyabb árnyalatot kapott, ugyanakkor részleteiben a kontúrok élesebbé váltak. Kiemelkedő még a szilikát specializáció kategóriájában található 1950-es évekbeli Habán kályhacsempe, amelyen Sikéné Kovács Melinda dolgozott. A restaurálás folyamán elektron-mikroszondás vizsgálati technikát alkalmazott, valamint B72-es aceton-etanolos oldattal végzett tisztítást az anyagon. Így a végső formájában a reneszánsz virágos stílust néhol famille verte elemekkel vegyítő minták sokkal látványosabbak lettek, gyakorlatilag visszakapták eredeti színüket, sőt konzerválásra is kerültek.

Feltűnően látványos még Lowack Balázs alkotása a Véssey Gábor-féle P. Brook tanulmánylap 3., amely szintén viszonylag időigényes munkafolyamatnak bizonyult. A restaurálás párakamrában, fokozatos lenehezítéssel zajlott, majd mivel az anyag viszonylag gyorsan vetemedett a papírt farostlemezre rögzítette és légkamrás polikarbonát bevonattal látta el. Kiemelkedőek még Rubóczki Béla szilikát specializációs darabjai, kiváltképp a Rokokó öltözékű női porcelánszobor, melynek restaurálási folyamata során újra kellett gyártani plasztilin segítségével a szobor kezét, valamint annak belső rögzítését is.

Mind a 16–17. századi, mind az 1950-es évek erősen megjelennek a végzős hallgatók munkáiban, és érdekes módon mindkét vonalon manapság egyfajta reneszánsz tetőzik, vagyis a neobarokk stílus legalább annyira kelendő, ha például enteriőrről beszélünk, mint az ötvenes évek letisztult, szocreál formái (Gorka Géza padlóvázái, 1934–44-ig). A kiállított tárgyakról persze inkább beszélhetünk műtárgyként, mint enteriőrként, már csak azért is, mert ugyan vannak olyan darabok, amelyeket maradéktalanul sikerült helyrehozni, fizikailag képtelenség egy átlag lakás szobahőmérsékletén tárolni, főleg mert a regeneráló anyagok többsége is igencsak kényes.

Az irány, amelyet a kiállítás sejtet egészen változatos és egészen széles skálán vetít előre gyakorlatokat. Az, hogy egyre több olyan restaurálási módszer lát napvilágot, amely egyszerre képes reprodukálni az alapanyagot, mégis reformálni az előállítást (például van, ami teljesen környezetbarát) abszolút működőképes, ami pedig a technikai fejlődést illeti rengeteget segít, hogy a restaurálásra specializált számítógépes programokkal, szinte egy az egyben sikerülhet visszahozni és megőrizni azt a koncepciót, amely annak idején az eredeti mű megalkotásának alapját képezte.

 (A kiállítás 2019. szeptember 1-ig látogatható a Magyar Nemzeti Múzeum Pulszky-termében.)

Tóth Emese

 

Képek forrása: mnm.hu

 

[1] Híres restaurátor mesterek 1770-ben Velencében, a Laboratorio di San Giovanni e Paolo műhely tagjai


Címke: , , , ,
2019.08.19 - tiszatáj

KONTRA FERENC: AZ ÁLOM HÍDJA
Valahol Közép-Európában, a Duna mentén van egy város, amit alig két évtizeddel ezelőtt hetvennyolc napon át bombáztak. Atomtöltetű rakétákkal. Azért, hogy lerombolják a hidat, amely a folyó két partját, és így a város lakosságát összekötötte. A hídrombolás előzményeiről, apokaliptikus emlékéről és annak napjainkig tartó következményeiről szól Kontra Ferenc legújabb regénye… – MUDRICZKI JUDIT KRITIKÁJA

>>>
2019.08.14 - tiszatáj

MEGMENTETT MŰKINCSEK 2019
A Magyar Nemzeti Múzeum hiánypótló kiállítása, a Kő/Papír/Freskó (a Magyar Képzőművészeti Egyetem Restaurátor Tanszék Diplomakiállítása) olyan precíz restaurátor munkafolyamatokba kalauzol el bennünket, amelyeket nem láthatunk mindennap. Maga a tárlat is olyan, mint egy kulisszajárás, belépve a kellemesen és szükségszerűen hűvös terembe az oldalfalon rögtön olvashatunk képpel, rövid curriculum vitae kíséretében az alkotókról… – TÓTH EMESE BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.08.11 - tiszatáj

REKORDOKKAL ZÁRT A 29. THEALTER FESZTIVÁL
Minden a nézőkön múlik – összegezte a rekord nézőszámot és jegybevételt hozó 29. THEALTER Fesztivál legfőbb tanulságát a szombat esti díjátadón Balog József, a  rendezvénysorozat művészeti vezetője. A közönségdíjat Szabó Veronika produkciója, a Qeendom kapta.

>>>
2019.08.09 - tiszatáj

KILENC PRODUKCIÓ SZEREPEL A SZEGEDI SZABADTÉRI 2020-AS MŰSORÁN
A Dóm téren öt, az újszegedi színpadon négy produkciót – koncertet, operát, rockoperát, musicalt és színdarabot – kínál a közönségnek 2020 nyarán a Szegedi Szabadtéri Játékok, jelentették be a fesztivál vezetői pénteken a REÖK-ben.

>>>
2019.08.08 - tiszatáj

HORVÁTH NÓRA A THEALTEREN
Felfedeztem egy szuper tehetséges táncost, illetve nem is én, hanem a Thealter szervezői, de még őket is megelőzte a táncos szakma, mert a grémium neki ítélte idén a Lábán Rudolf-díjat. Horváth Nórának hívják… – IBOS ÉVA ÍRÁSA

>>>
2019.08.07 - tiszatáj

KÖZÖS ÜGYEINK A 29. THEALTER FESZTIVÁLON
350 perc színház – ennyit, azaz majdnem hat órányi intenzív élményt és gondolatot kellett befogadnia annak, aki kedden végignézte a 29. THEALTER Fesztivál mindhárom aznapi előadását: a kolozsváriak, a színművészeti egyetem hallgatói és a két szlovén színészfenomén vendégjátékát… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.08.06 - tiszatáj

KETTŐS ÉLETEK
Idővel a klasszikus formanyelv hanyagolása is pózzá válik. Olivier Assayasszal legalábbis ez a helyzet. Poszt-’68-as, rock and rolltól lüktető, szabadság és szerelem ideáit is karóba húzó remekműve, a Hideg víz után egyre kevésbé volt képes fenntartani a nagyformátumú szerző imágóját – noha a valóság és fikció összeütközésével játszó, zömmel hiperrealista Irma Vepet és a Sils Maria felhőit összeköti a színészek lelkivilágának, plusz a műalkotás létrejöttének vizsgálata, a francia direktor az utóbbi időben jóval enerváltabban lát munkához… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.08.06 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Az az érzésem, hogy az idei Art Capital szlogenje (Régi és új álmok) rokonságban áll az amerikai álommal mint mítosszal, mely szerint minden egyén saját erejéből kemény munkával képes saját életét jobbá tenni, leginkább folytonos és növekvő jövedelemmel. Ha vitatható is felvetésem, az talán nem, hogy saját magunkba vetett hit és álmaink nélkül nem tudjuk jobbá tenni saját és mások életét. Kelet-Európában az utópiákból kijózanodtunk, de az álmokból nem…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő