07.26.
| Te csak hallgatod Bob Dylan-t, vagy nézed is? >>>
07.05.
| MAMŰ Galéria – Könnyezet-Környezet / Weeping-Environment >>>
07.05.
| Nyári szabadtéri Képmás-estek a Halász-kastélyban >>>
06.27.
| Weöres Sándor Napokkal indít a Gyulai Várszínház >>>
06.27.
| Jazz Kocsma – Kele Fodor Ákos A szív vége című könyvének bemutatója >>>
06.14.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Lengyel András Tömörkény-tanulmányok című kötetének bemutatója >>>
06.13.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Színkép, hangkép, összkép című kötet bemutatója >>>
06.12.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Petőcz András A visszaforgatott idő című könyvének bemutatója >>>
06.06.
| Tiszavirág Fesztivál >>>
06.06.
| A koreográfus >>>
06.05.
| Debreczeny György ezen a szép napon című kötetének bemutatója >>>
07.26.
| Szombattól lehet jegyet venni a THEALTER előadásaira >>>
07.25.
| Magyar képregényben éled újjá Zorro >>>
07.24.
| Alkotói rezidencia Szegeden és Újvidéken >>>
07.05.
| Legéndy Jácint verseskötetét ajánlja a Fekete Zajra érkező Ash Code >>>
07.02.
| Ivo Dimcsev tartja az idei THEALTER workshopját >>>
06.20.
| Új, állandó kiállítás emlékezik Szmoljanban Nagy László költőre >>>
06.19.
| Átadták az Év Gyerekkönyve Díjakat >>>
06.19.
| PesText − új nemzetközi irodalmi fesztivál Budapesten >>>
06.03.
| Meghalt Térey János költő, író, drámaíró >>>
05.29.
| Villámgyorsan épül fel az ország legnagyobb színháza >>>
05.25.
| Több cannes-i filmet a Mozinet mutat be a hazai mozikban >>>

Battai Detre István, Peter Brezňan, Németh Gábor Dávid, Normal Gergely, Petőcz András, Ivan Štrpka, Jan Těsnohlídek, Jiří Žáček versei
Bene Zoltán, Jódal Rózsa, Peter Šulej prózája
Gion Nándor hangjátéka
Petőcz András hatvanéves
Írások a magyar századforduló irodalmáról
Az 58. Velencei Képzőművészeti Biennáléról

>>>

BESZÉLGETÉS SZECSŐDI FERENC HEGEDŰMŰVÉSSZEL
Júniusban ünnepelte 65. születésnapját Szecsődi Ferenc hegedűművész. Ez egy muzsikus életében nem számít feltétlen fordulópontnak, ám Szecsődi egyetemi tanárként a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának Vonós Tanszékét vezette. 23 éves korától tanított az akkori Zeneművészeti Főiskolán, majd jogutódján az egyetemi karán. A tanszékvezetést most át kell adnia, de a tanítást tovább folytatja… – MÁROK TAMÁS INTERJÚJA

>>>

2019.08.08 - tiszatáj

HORVÁTH NÓRA A THEALTEREN

Felfedeztem egy szuper tehetséges táncost, illetve nem is én, hanem a Thealter szervezői, de még őket is megelőzte a táncos szakma, mert a grémium neki ítélte idén a Lábán Rudolf-díjat. Horváth Nórának hívják.

Két produkció is érkezett Horváth Nórától a szegedi deszkákra, melyeket egymás után játszottak hétfőn a Kisszínházban. A másodikkal kezdem, azzal, amelyikre a Lábán Rudolf-díjat kapta, a Beat cíművel, mert ez a darab olyan elementáris hatást keltett, amit igen ritkán lehet megtapasztalni a kortárs tánc szcénában. Pedig az előadás célja nemesen egyszerű: ezzel a művel olyan előadást akartunk létrehozni, ami népszerűsíti a kortárs táncot – mondta az alkotó egy interjúban, melynek a tematikus kiindulópontja maga a tánc lett, pontosabban azok a mozgásformák, amelyek ma népszerűek, mint például a hip hop. Nagyon tetszett, ahogy (ugyanebben a beszélgetésben) Nóra partnere, Ivanov Gábor magyarázta a lényeget, ő úgy fogalmazott, hogy bizonyos értelemben (beleértve a néptáncot is) ezek úgynevezett „párzási táncok” vagyis van egyfajta párválasztási funkciójuk.

Nos, erre épül a darab tematikája, pontosabban arra, hogyan változik az idők folyamán a férfi-nő viszony belső dominanciája és erő-egyensúlya, mennyire determináns az illemtan, és hogyan hágja át a szabályokat a vérmérséklet. Röviden: miképp bonyolítjuk a párválasztásainkat. A színpadon mindez egymásba átforduló táncstílusokban bontakozik ki, amihez Porteleki Áron zenei szerkesztő egy iszonyú dinamikus, a nézőt is ritmizálásra késztető, a stílusváltásokat észrevétlenül átvezető zenei alapot rakott le.

Ebben a folyamatban nem csak a táncosok, de a nézők sem lanyhulnak, pedig a színpadon végig két embert látunk, akik a párkeresés tematikájának örve alatt, valójában a mozgásművészet abc-jébe vezetnek be a legtriviálisabb módon. Az egyet balra, egyet jobbra még a falábúaknak is megy, az előadás is így indul, és pillanatok alatt kiderül, hogy már ennyi is elég a teljességhez, hiszen egy apró nyújtással, észrevétlen tengelyváltással lépésről lépésre is bejárható a mindenség. Ami az alaplépésekre rakódik, illetve abból kinő, az lesz a stílus, jelen esetben a férfi és a nő közötti kapcsolat nyelve.

*

A másik, vagyis az AfterEverAfter című nyitó darab, amelyben Oberfrank Réka Horváth Nóra partnere, mindenben ellentéte a Beat-nek. Először is itt, a Beat csupasz színpadával szemben, a darab szcenírozott környezetbe ágyazódik berendezési tárgyakkal és kellékekkel, melyeknek az előadás során funkciója lesz. A felvezetés komótosságában viszont van azonosság, a hosszas, lassú indítás mintha a gondolat születésébe avatna be, s mintha a nézők hangulati akklimatizálódására hagyna időt.

Ennek megfelelően a mozgás is lassan építkező. Hosszú, mozdulatlan állóképpel kezdődik a darab: két mélázó/unatkozó lány ül egy asztalnál, és megfontoltan alkoholizálnak. Majd a női mivolt különböző létformáit sorakoztatják egymás után, melynek során például igen szellemesen jelenítik meg a konyhai robot nyűgét, bravúrosan a nemi vágyat, költőien a magányt és a reményt. A koreográfiában váltakozik a dinamika és az extrém módon lassított mozgás, ami tényleg olyan, mint egy végletekig lelassított felvétel. Mindezt sok humorral kapjuk, plusz (talán mondani sem kell) akrobatikus elemekkel megtűzdelve.

Ez a két darab a Thealter új (al)programjának, az IZP-esteknek volt az első előadása. A betűszó Imre Zoltán Programot jelent, melynek keretében fiatal, pályakezdő táncosok valósíthatják meg előadásaikat. Szegeden ennél valamivel többet jelent mindez, mivel Imre Zoltán a Szegedi Nemzeti Színházban kezdte pályáját, majd ő alapította meg a szegedi kortárs balett társulatot.

Egyébként a cikk címében szereplő nemek nem a tagadás szava, hanem a gender magyar megfelelője. Az idei Thealter fesztivál a női témákra fókuszál, de épp ezért, elkerülhetetlen a „nemek harca”. A hétfői nap a táncé volt, a kisszínházi előadás után este, a Zsinagógában egy szlovák-cseh, férfi-nő duó fellépését vártuk ugyanebben a témában. Bár a műsorfüzet biztatott, az előadás csalódást okozott. Sajnos, az est legnagyobb érdekessége abból állt, hogy a lebetegedett női partnert férfi kolléga helyettesítette, így a hosszúra nyúlt viaskodásban kizárólag a nemi szerepek szabadsága nyert (némi) értelmet.

Ibos Éva

 

Fotó: thealterphoto2019


Címke: , , , , , , , , ,
2019.08.19 - tiszatáj

KONTRA FERENC: AZ ÁLOM HÍDJA
Valahol Közép-Európában, a Duna mentén van egy város, amit alig két évtizeddel ezelőtt hetvennyolc napon át bombáztak. Atomtöltetű rakétákkal. Azért, hogy lerombolják a hidat, amely a folyó két partját, és így a város lakosságát összekötötte. A hídrombolás előzményeiről, apokaliptikus emlékéről és annak napjainkig tartó következményeiről szól Kontra Ferenc legújabb regénye… – MUDRICZKI JUDIT KRITIKÁJA

>>>
2019.08.14 - tiszatáj

MEGMENTETT MŰKINCSEK 2019
A Magyar Nemzeti Múzeum hiánypótló kiállítása, a Kő/Papír/Freskó (a Magyar Képzőművészeti Egyetem Restaurátor Tanszék Diplomakiállítása) olyan precíz restaurátor munkafolyamatokba kalauzol el bennünket, amelyeket nem láthatunk mindennap. Maga a tárlat is olyan, mint egy kulisszajárás, belépve a kellemesen és szükségszerűen hűvös terembe az oldalfalon rögtön olvashatunk képpel, rövid curriculum vitae kíséretében az alkotókról… – TÓTH EMESE BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.08.11 - tiszatáj

REKORDOKKAL ZÁRT A 29. THEALTER FESZTIVÁL
Minden a nézőkön múlik – összegezte a rekord nézőszámot és jegybevételt hozó 29. THEALTER Fesztivál legfőbb tanulságát a szombat esti díjátadón Balog József, a  rendezvénysorozat művészeti vezetője. A közönségdíjat Szabó Veronika produkciója, a Qeendom kapta.

>>>
2019.08.09 - tiszatáj

KILENC PRODUKCIÓ SZEREPEL A SZEGEDI SZABADTÉRI 2020-AS MŰSORÁN
A Dóm téren öt, az újszegedi színpadon négy produkciót – koncertet, operát, rockoperát, musicalt és színdarabot – kínál a közönségnek 2020 nyarán a Szegedi Szabadtéri Játékok, jelentették be a fesztivál vezetői pénteken a REÖK-ben.

>>>
2019.08.08 - tiszatáj

HORVÁTH NÓRA A THEALTEREN
Felfedeztem egy szuper tehetséges táncost, illetve nem is én, hanem a Thealter szervezői, de még őket is megelőzte a táncos szakma, mert a grémium neki ítélte idén a Lábán Rudolf-díjat. Horváth Nórának hívják… – IBOS ÉVA ÍRÁSA

>>>
2019.08.07 - tiszatáj

KÖZÖS ÜGYEINK A 29. THEALTER FESZTIVÁLON
350 perc színház – ennyit, azaz majdnem hat órányi intenzív élményt és gondolatot kellett befogadnia annak, aki kedden végignézte a 29. THEALTER Fesztivál mindhárom aznapi előadását: a kolozsváriak, a színművészeti egyetem hallgatói és a két szlovén színészfenomén vendégjátékát… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.08.06 - tiszatáj

KETTŐS ÉLETEK
Idővel a klasszikus formanyelv hanyagolása is pózzá válik. Olivier Assayasszal legalábbis ez a helyzet. Poszt-’68-as, rock and rolltól lüktető, szabadság és szerelem ideáit is karóba húzó remekműve, a Hideg víz után egyre kevésbé volt képes fenntartani a nagyformátumú szerző imágóját – noha a valóság és fikció összeütközésével játszó, zömmel hiperrealista Irma Vepet és a Sils Maria felhőit összeköti a színészek lelkivilágának, plusz a műalkotás létrejöttének vizsgálata, a francia direktor az utóbbi időben jóval enerváltabban lát munkához… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.08.06 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Az az érzésem, hogy az idei Art Capital szlogenje (Régi és új álmok) rokonságban áll az amerikai álommal mint mítosszal, mely szerint minden egyén saját erejéből kemény munkával képes saját életét jobbá tenni, leginkább folytonos és növekvő jövedelemmel. Ha vitatható is felvetésem, az talán nem, hogy saját magunkba vetett hit és álmaink nélkül nem tudjuk jobbá tenni saját és mások életét. Kelet-Európában az utópiákból kijózanodtunk, de az álmokból nem…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő