05.22.
| Táncold körbe Magyarországot online! >>>
06.18.
| Világszerte elérhető lesz a Müpa Wagner-fesztiválja >>>
05.14.
| Ezen a héten a Hóhérokat adja a Miskolci Nemzeti Színház! >>>
05.15.
| Új MADOKE-akció >>>
05.08.
| Vírushelyzet vs. szerzői jog >>>
06.12.
| A Quasimodo költőverseny fesztivállá növi ki magát. >>>
05.11.
| 25 éves a Söndörgő >>>
05.07.
| Online közvetítik a Prágai Tavasz fesztivált >>>
05.04.
| OSZK – Trianon 100 – Történelmünk tragikus sorsú művészeti alkotásai >>>
04.28.
| Alternatív valóság közösségi filmezéssel >>>
NAPI TANDORI

05.22.
| Online tárlaton láthatók a szegedi Táblaképfestészeti Biennálé alkotásai >>>
05.21.
| Könyvtárak az álhírek ellen a koronavírus-járvány idején is >>>
05.18.
| Elindult a Cinego >>>
05.13.
| Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázatot hirdet az idei PesText >>>
05.12.
| Nádasy Erika kapta idén a Déryné díjat! >>>
05.05.
| Elstartolt az 1749.hu >>>
05.04.
| Értéket ment és munkahelyeket teremt a Népi Építészeti Program >>>
04.28.
| Zene otthonmaradáshoz – Lounge remix album a Kerekes Bandtől >>>
04.24.
| Dalközpontú urbánus album Subicz Gábortól és zenekarától >>>
04.22.
| Nádasdy Ádám Aegon-díjas >>>

Aczél Géza, Samuel Martin Eno Belinga, Gömöri György, Julesz János, Rékai Anett, Vajsenbek Péter versei

Bene Zoltán, Kovács Katalin, Nyerges Gábor Ádám prózája

Bartha-Kovács Katalin, Éles Árpád, Nagy Fruzsina tanulmánya

Bakonyi István, Baráth Tibor, Kabdebó Lóránt, Lukács Barbara, Sántha József, Széchenyi Ágnes kritikája

>>>

Hegedűművész, énekesnő, zeneszerző Szirtes Edina Mókus, aki a komolyzenét tartja anyanyelvének, miközben improvizálva keveri a különböző stílusokat és műfajokat. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázó alkotótól azt is megkérdeztük, mit csinál, amikor nem a zenél? – ÚJSZÁSZI ILONA INTERJÚJA

>>>

Igenek és nemek
2019.08.08 - tiszatáj

HORVÁTH NÓRA A THEALTEREN

Felfedeztem egy szuper tehetséges táncost, illetve nem is én, hanem a Thealter szervezői, de még őket is megelőzte a táncos szakma, mert a grémium neki ítélte idén a Lábán Rudolf-díjat. Horváth Nórának hívják.

Két produkció is érkezett Horváth Nórától a szegedi deszkákra, melyeket egymás után játszottak hétfőn a Kisszínházban. A másodikkal kezdem, azzal, amelyikre a Lábán Rudolf-díjat kapta, a Beat cíművel, mert ez a darab olyan elementáris hatást keltett, amit igen ritkán lehet megtapasztalni a kortárs tánc szcénában. Pedig az előadás célja nemesen egyszerű: ezzel a művel olyan előadást akartunk létrehozni, ami népszerűsíti a kortárs táncot – mondta az alkotó egy interjúban, melynek a tematikus kiindulópontja maga a tánc lett, pontosabban azok a mozgásformák, amelyek ma népszerűek, mint például a hip hop. Nagyon tetszett, ahogy (ugyanebben a beszélgetésben) Nóra partnere, Ivanov Gábor magyarázta a lényeget, ő úgy fogalmazott, hogy bizonyos értelemben (beleértve a néptáncot is) ezek úgynevezett „párzási táncok” vagyis van egyfajta párválasztási funkciójuk.

Nos, erre épül a darab tematikája, pontosabban arra, hogyan változik az idők folyamán a férfi-nő viszony belső dominanciája és erő-egyensúlya, mennyire determináns az illemtan, és hogyan hágja át a szabályokat a vérmérséklet. Röviden: miképp bonyolítjuk a párválasztásainkat. A színpadon mindez egymásba átforduló táncstílusokban bontakozik ki, amihez Porteleki Áron zenei szerkesztő egy iszonyú dinamikus, a nézőt is ritmizálásra késztető, a stílusváltásokat észrevétlenül átvezető zenei alapot rakott le.

Ebben a folyamatban nem csak a táncosok, de a nézők sem lanyhulnak, pedig a színpadon végig két embert látunk, akik a párkeresés tematikájának örve alatt, valójában a mozgásművészet abc-jébe vezetnek be a legtriviálisabb módon. Az egyet balra, egyet jobbra még a falábúaknak is megy, az előadás is így indul, és pillanatok alatt kiderül, hogy már ennyi is elég a teljességhez, hiszen egy apró nyújtással, észrevétlen tengelyváltással lépésről lépésre is bejárható a mindenség. Ami az alaplépésekre rakódik, illetve abból kinő, az lesz a stílus, jelen esetben a férfi és a nő közötti kapcsolat nyelve.

*

A másik, vagyis az AfterEverAfter című nyitó darab, amelyben Oberfrank Réka Horváth Nóra partnere, mindenben ellentéte a Beat-nek. Először is itt, a Beat csupasz színpadával szemben, a darab szcenírozott környezetbe ágyazódik berendezési tárgyakkal és kellékekkel, melyeknek az előadás során funkciója lesz. A felvezetés komótosságában viszont van azonosság, a hosszas, lassú indítás mintha a gondolat születésébe avatna be, s mintha a nézők hangulati akklimatizálódására hagyna időt.

Ennek megfelelően a mozgás is lassan építkező. Hosszú, mozdulatlan állóképpel kezdődik a darab: két mélázó/unatkozó lány ül egy asztalnál, és megfontoltan alkoholizálnak. Majd a női mivolt különböző létformáit sorakoztatják egymás után, melynek során például igen szellemesen jelenítik meg a konyhai robot nyűgét, bravúrosan a nemi vágyat, költőien a magányt és a reményt. A koreográfiában váltakozik a dinamika és az extrém módon lassított mozgás, ami tényleg olyan, mint egy végletekig lelassított felvétel. Mindezt sok humorral kapjuk, plusz (talán mondani sem kell) akrobatikus elemekkel megtűzdelve.

Ez a két darab a Thealter új (al)programjának, az IZP-esteknek volt az első előadása. A betűszó Imre Zoltán Programot jelent, melynek keretében fiatal, pályakezdő táncosok valósíthatják meg előadásaikat. Szegeden ennél valamivel többet jelent mindez, mivel Imre Zoltán a Szegedi Nemzeti Színházban kezdte pályáját, majd ő alapította meg a szegedi kortárs balett társulatot.

Egyébként a cikk címében szereplő nemek nem a tagadás szava, hanem a gender magyar megfelelője. Az idei Thealter fesztivál a női témákra fókuszál, de épp ezért, elkerülhetetlen a „nemek harca”. A hétfői nap a táncé volt, a kisszínházi előadás után este, a Zsinagógában egy szlovák-cseh, férfi-nő duó fellépését vártuk ugyanebben a témában. Bár a műsorfüzet biztatott, az előadás csalódást okozott. Sajnos, az est legnagyobb érdekessége abból állt, hogy a lebetegedett női partnert férfi kolléga helyettesítette, így a hosszúra nyúlt viaskodásban kizárólag a nemi szerepek szabadsága nyert (némi) értelmet.

Ibos Éva

 

Fotó: thealterphoto2019


Címke: , , , , , , , , , ,
2020.05.25 - tiszatáj

AZ ELSŐ ÁRULÓ

Radikális baloldaliként indult, Pasolini barátjaként tartották számon az idén 81 éves Marco Bellocchiót, jóllehet tavalyi maffiadrámája végképp nem bír semmilyen újító, pláne felforgató szándékkal: Az első áruló olykor csúnya kilengésekkel, de összességében biztos kézzel felépített biopic, amelynek esélye sincs, sőt, talán soha nem is akart a legnagyobbak közé emelkedni… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS BOZÓKY FELÍCIA AKA I AM SOYUZZAL
Az I Am Soyuzt hallgatva úgy érzed magad, mintha belekerültél volna egy álomba, ahol minden megtörténhet. Bozóky Felícia különböző emberi érzelmekkel apellál és közelebb hozza, érthetőbbé teszi őket számunkra. A jelenleg is orvosként praktizáló, sürgősségi osztályon dolgozó singer-songwriter mesél nekünk… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

Hegedűművész, énekesnő, zeneszerző Szirtes Edina Mókus, aki a komolyzenét tartja anyanyelvének, miközben improvizálva keveri a különböző stílusokat és műfajokat. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázó alkotótól azt is megkérdeztük, mit csinál, amikor nem a zenél? – ÚJSZÁSZI ILONA INTERJÚJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

GERGELY ÁGNES: A SZOMJÚSÁG ÁRA. KÉT REGÉNY
Gergely Ágnes lírája, tárcái, memoárja és regényei szorosan összetartoznak, írásainak mélyrétegeiben beforratlan, újra meg újra feltépett sebek sejlenek fel. Regényei szereplőinek az életét egyéni és kollektív traumák, a személyiséget eltörölni próbáló hatalmi rendszerek alakítják. „Mi is megtapasztaltuk a már elfelejtett szavak – mint éhség, szomjúság és hazátlanság – elemi jelentését” – írja Pilinszky János. Gergely Ágnes azt tárja elénk, mi lett ennek a gyötrelmesen megtapasztalt, majd elfelejteni próbált elemi szomjúságnak az ára… – POLGÁR ANIKÓ KRITIKÁJA

>>>
2020.05.18 - tiszatáj

KRUSOVSZKY DÉNESSEL BENCSIK ORSOLYA BESZÉLGET
Vannak írók, akik a különböző műfajok és műnemek között az átfedéseket keresik, abból építkeznek, és olyan írók is, akikre azt szoktuk mondani, hogy „folyton ugyanazt a szöveget írják”. Én azt hiszem, hogy egyik sem vagyok, és az, hogy különböző műfajokban is dolgozom, éppen amiatt van, hogy a különbözőségük érdekel. Egyébként azt szoktam mondani, mert ez tényleg így van, hogy engem az irodalom egésze izgat. Már kamasz koromban is volt bennem egy ilyen éhség, hogy kipróbáljam a verset, a prózát, az esszét, a levelet, a naplót, a műfordítást, a kritikát és mindent, ami csak az irodalom része […]

>>>
2020.05.17 - tiszatáj

„Villányi László korokat, érzéslehetőségeket, letöréseket, vígságokat, pontos képeket és képzelgéseket ad, ámulatos a változatossága… Egyre olvasom, egyre jobban csodálom. Villányi a mindenkori élvonalak egyik írója, érzelmi felhangjai-lényege révén nem is olyan bő – másképp, persze, tágas – társaságban.” – írta Tandori Dezső… – JANÁKY MARIANNA SOROZATA

>>>
2020.05.16 - tiszatáj

CAPONE
5 év karrierpokol után új filmmel jelentkezett Az erő krónikájával hirtelen felkapottá, majd gyorsan kegyvesztetté vált Josh Trank. Szerzői kommentárokkal dúsított anti-gengsztermozijában végig ott lüktet fiaskójának összes zöngéje: drogmámoros, alkoholgőzben pácolt, kreatív nézeteltérésekkel, végül idegösszeomlással dúsított rendezőpályáját a szesztilalom legismertebb gengszterének hattyúdalával állítja párhuzamba… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.05.13 - tiszatáj

RESET – AZ IRODALOM MOST IS ÖSSZEKÖT Mi történik akkor, ha megnyomjuk a reset gombot és a rendszer leáll, újraindul? Mi történik a társadalommal, a mindennapokkal, a kapcsolatokkal, a világ megszokott működésével? Az idén, második alkalommal szeptemberre tervezett PesText Nemzetközi […]

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő