12.29.
| Nézőművészeti Kft. – EztRád >>>
12.22.
| Müpa – Perzsa szerelmes dalokkal repít a „Rózsák kertjébe” Alireza Ghorbani >>>
12.13.
| Cintányéros cudar világ jön a Szegedi Nemzetiben >>>
12.13.
| Vigyorgós pofád! – Szépírás kurzus felolvasó est >>>
12.10.
| Robotok – japán mesék – gördeszkák >>>
12.10.
| Homo Ludens – Adománygyűjtő koncert >>>
12.08.
| Ismert művészek is közreműködnek a JaMese zenekar új adventi lemezén és koncertjén >>>
12.04.
| Rosa Montero és Szécsi Noémi irodalmi találkozása >>>
12.03.
| Pannon Filharmonikusok – Felebarát zenebarát >>>
12.01.
| ArteKino – decemberben ismét az európai filmeké a főszerep! >>>
11.30.
| Téli mesevilág és végtelen szórakozás vár minden korosztályt a Müpa Kultúr Kültéren >>>
11.28.
| Pazar szereposztással érkezik Szegedre a Jézus Krisztus Szupersztár >>>
11.26.
| Álló ováció fogadta Montreux-ben Szentpáli Roland új darabját >>>
11.26.
| Pitchfórum a 2020-as Friss Hús Rövidfilmfesztiválon – várják a pályázatokat >>>
11.25.
| Erősen indítja az évet a MASZK Egyesület >>>
11.22.
| Nyilvános a Szegedi Szabadtéri jövő évi rendezőinek névsora >>>
11.21.
| Megjelent a JCDecaux „Álljon meg egy novellára!” című novelláskötete >>>
11.19.
| László Noémi és Vahram Martiroszjan kapja 2020-ban a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
11.18.
| Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” különdíjat >>>
11.16.
| Átadták a 16. Verzió Filmfesztivál díjait! >>>
11.15.
| Átadták az ARTtransfer-díjat – A Ludwig Múzeum a kortárs művészet közvetítésének elismerésére alapított új díját >>>
11.14.
| Fergeteges Molière-komédia az Újszegedi Szabadtéri Színpadon >>>

Áfra János, Bíró József, Tim Holland, Istók Anna, Nemes Z. Márió, Maud Vanhauwaert, Visky András, Vörös István versei

Jenei László, Kovács Eleonóra, Sántha József, prózája

Péter László emlékére (Apró Ferenc, Csapody Miklós, Gyuris György írásai)

66. Vásárhelyi Őszi Tárlat (Abafáy-Deák Csillag és Kölüs Lajos írásai)

>>>

INTERJÚ FRIED ISTVÁNNAL
Fried István, az SZTE BTK oktatója, az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék professor emeritusa az augusztus 20-ai állami kitüntetések keretében Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át… – FRITZ GERGELY INTERJÚJA

>>>

Ember a gépben
2019.07.16 - tiszatáj

I AM MOTHER

Társas-, illetve párkapcsolatokat korántsem újkeletű sci-fi nyelvre fordítani. Richard Matheson 1954-es, azóta hivatkozási alappá nőtt regénye, a Legenda vagyok rögvest eklatáns példával szolgált a metaforikusan ábrázolt, együttélésre képtelen emberek huzavonáira, tradícióját pedig olyan filmek folytatták, mint a könyv nem hivatalos adaptációjaként datált 1985-ös, új-zélandi A csendes Föld vagy a futurisztikus pszichodrámai origóját erotikus thrillerbe bugyoláló Ex Machina. Craig Sputore júniusban útjára bocsátott Netflix-mozija e táborba kíván illeszkedni – noha az I Am Mother nagy ambíciókat dédelget, vállalása csak részben sikeres.

Kezdeti, már-már kamaradrámai visszafogottsága feltétlenül jót tesz a sztorinak: névtelen lány-főhőse az Anya nevű droiddal él egy hermetikusan zárt komplexumban egy vírusfertőzéses apokalipszis után. Térábrázolás szintjén is kifejeződik kettejük viszonya – Sputore rideg és sötét, szürkébe, kékbe olvadó belsőkkel reflektál egy diszharmonikus, igazi emberi kötődést alig tartalmazó felállásra. Jobbára gesztusok árulkodnak, a Lány halk, de idővel mind jobban elhaló érdeklődése legalább annyira falrengető, mint Anya kedves orgánuma mögé rejtett, félelmetes pragmatizmusa és szigora. Csupán parancsot teljesít a gyermek, míg robot-felmenője az emberi viselkedésminták összetett feltárásáról szónokol – holott valójában önző mesterséges intelligenciaként saját programját beteljesítő gép-ösztönember. Az I Am Mother sokáig ügyes szimbolizmussal regél arról, mi történik, ha beidegződések többé nem elegendők és a tanult mechanizmusok kevésnek bizonyulnak, legyen szó masináról vagy hús-vér teremtményről – vágyak, új törekvések lépnek a régi szokások helyébe, és ez, kivált egy világtól elzárt közegben, az életről való tényleges információk nélkül óriási káoszt okoz.

 

 

Erkölcsről tanulna a Lány, Anya filozófiai tézisekkel bombázza őt, sőt, az emberré váláshoz vezető vizsgára figyelmezteti, Sputore azonban deklarálja, lehetetlenség formalizmusok révén nevelődni, a kövült szabályok épp a teszt igazi célját fedik el. Az anya-lány kapcsolat így univerzális, egzisztencialista problémákat kiveséző történetté formálódik. Élni akarás, nyitottá válás kontra félelmetes dogmatisztelet oppozíciójáról ad hírt az I Am Mother. A Lány tényleges ismereteket kíván szerezni a kinti, apokaliptikus holt világról – csavarként épp ekkor jön a képbe a szintén névtelen Nő. Csinos háromszög-reláció rajzolódik ki: míg Anya passzív-agresszíven, intelligenciájára apellálva épp a tényleges megélés, a nagybetűs Élet ellen szónokol, addig a Nő és a Lány között profán mentor-tanítvány viszony, sőt, barátság, intimitás kezd bontakozni, vagyis Sputore, illetve Michael Lloyd Green forgatókönyvíró humanizmussal gazdagítják a mesét. Kár azonban, hogy felvetésük csupán eddig tart, a film innentől kevesebb lesz, mint részei összessége. Rövid időre úgy tűnik, ólomsúlyú, pszichológiai fordulópontokkal szembesülünk, ám a cselekmény folyton negálja magát és kényelmesen, bátortalanul visszahúzódik az ezerszer lerágott klisék terepére.

Clara Rugaard figyelemreméltó tehetséggel lavírozgat a Lány szerepében, Rose Byrne bársonyos hangja nagyszerűen támogatja a Weta Workshopnál dolgozó motion capture-színész Luke Hawker mozdulatait, ahogy a kinti halálbirodalomból betoppanó, anya-lány burkot tépő idegent játszó Hilary Swank is kellemes percekkel jutalmaz – mégsem áll össze a film, széteső epizódjai a korrekt színészi alakítások dacára sem feledtetik a mind fésületlenebb rendezői és írói húzásokat, az I Am Robot lassan B-filmes megoldások vizeire evez. Slasherbe illő üldözés, bujkálás nyomai ütik fel a fejüket A nyolcadik utas: a Halál után szabadon, a függetlenedő Lány és a lassan magára találó, sérült Nő kedélyes párbeszédeit ócska suspense-technika keretezi. Belső konfliktusok helyett külső összetűzések kezdenek dominálni, így az olykor felvillanó érdekesebb dilemmák is egyre kevesebb súlyt kapnak, legfeljebb mutatóban szüremlenek a cselekménybe gondolatfoszlányok az anya-lány alá-fölé rendeltségen nyugvó tekintélyelvűségét, bizalmatlanságát zárójelező összeborulásról, a Lány sajátos coming-of-age story-járól és érzelmei, rátermettsége révén egy új élet, mi több, jövő szárba szökkenéséről.

 

 

Szenvedélymentes darab az I Am Mother. Húzós, kockázatot rejtő témái elől rendre visszatáncol, holott rengeteg okos észrevétel tűnne ki belőle, Sputore dagadó kebellel fejest ugorhatna a rétegzett karakterológia, érett történetvezetés számolhatatlan potenciállal kecsegtető drámai örvényébe. Ráadásul hiába állapodik meg a sablonokon, a csaknem két órás film messze nem olyan sodró lendületű, ügyesen vágott és hangulatos, hogy feledtesse a súlyos gyermekbetegségeket, mindezek sokkal inkább ráirányítják a figyelmet az ordító problémákra. Így legfeljebb csak a kötelező sablonok beemelése révén tudjuk, milyen rendezői és írói szándék rugdossa előre a történetet, fél füllel hallunk arról, Sputore tényleg a „Mi teszi az embert emberré?” ősrégi kérdésére keresi a választ, ám bizonytalanságai sajnálatosan felülírják a gondolatkör részletes, árnyalt kibontását.

Igaz, újfent érdekes, kiaknázatlan lehetőségeket kínál az optimistára, az ember kezdeményező, életet adó/ földanyai tevékenységére kihegyezett finálé, e befejezés is rendkívül jellegtelennek, súlytól fosztottnak hat – az I Am Mother addigra thrillerbe illő csavarokkal színezte a zárlathoz vezető utat (némileg hasonlóan, mint a kényes felvetéseit primitív horror-effektekkel agyoncsapó, Richard Stanley-féle M.A.R.K. 13), holott épp önmegtartóztatóan, valódi gondolatokra esküdve kellett volna célba juttatnia magát.

Szabó Ádám

 

 

 

I Am Mother (2019)

Rendező: Craig Sputore

Szereplők: Clara Rugaard, Rose Byrne, Luke Hawker, Hilary Swank, Hazel Sandery

 

 

 

 

 

 


Címke: , , ,
2019.12.06 - tiszatáj

LÁTVÁNYOS CSALÁDI MESEBALETT JURONICS TAMÁSÉKTÓL
Tombolva ünnepli a gyerekközönség a Szegedi Nemzeti Színházban Juronics Tamás és Czár Gergely Prokofjev zenéjére koreografált táncprodukcióját, a Hamupipőkét. A Szegedi Kortárs Balett előadása igazi családi program. A Müpa Fesztivál Színházában december 11-én mutatják be… – HOLLÓSI ZSOLT KRITIKÁJA

>>>
2019.12.05 - tiszatáj

45 ALKOTÓ TÖBB MINT HETVEN FELVÉTELE LÁTHATÓ A SZEGEDI TÁRLATON
Eifert János fotóművész válogatásában 45 kortárs magyar fotográfus táncművészeti képeiből nyílik kiállítás december 6-án, pénteken 17 órakor Szegeden, a REÖK-ben. A több mint hetven képből álló tárlat január 19-ig látható a Reök-palota második emeletén… – HOLLÓSI ZSOLT AJÁNLÓJA

>>>
2019.12.04 - tiszatáj

AZ ARANY KESZTYŰ
Fritz Honka hamburgi sorozatgyilkos 1970 és 1975 között négy, a város piroslámpás negyedének ivójában, Az Arany Kesztyűben részegedő prostituálttal és hajléktalan nővel végzett, feldarabolt tetemüket a lakásában rejtette el és mivel áldozatai többnyire magányosak voltak, senki nem kereste őket, a lakosságban fel sem merült, hogy pszichopata tizedeli a soraikat… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.12.04 - tiszatáj

IN MEMORIAM RADNÓTI MIKLÓS
Az Asztali beszélgetések sorozat 16. évadának november 28-án megrendezett alkalmán Ferencz Győző irodalomtörténész, költő, az ELTE egyetemi tanára, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia ügyvezető elnökének gondolatai segítségével emlékeztek Radnóti Miklósra a Petőfi Irodalmi Múzeumban… – GALAMBOS ÁDÁM BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.12.03 - tiszatáj

SZŐCS PETRA FILMJE
Szőcs Petra Déva című filmje az összes dokumentarista játékfilmes megoldást előveszi, teszi mindezt elképesztő frissességgel és alkotói érzékenységgel. Ha a végeredményt tekintjük, úgy tűnik, hogy Szőcs Petra és a munkatársai a terepen képesek a Cséplő Gyuri rendezőjének könnyedségével és megfigyelőképességével mozogni, azaz Schiffer Pál nyomdokaiba léptek – ismétlem, ehhez különleges adottságokra van szükség, beleérzőképességre, a szereplők iránti különleges figyelemre… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2019.12.01 - tiszatáj

Áfra János, Bíró József, Tim Holland, Istók Anna, Nemes Z. Márió, Maud Vanhauwaert, Visky András, Vörös István versei

Jenei László, Kovács Eleonóra, Sántha József, prózája

Péter László emlékére (Apró Ferenc, Csapody Miklós, Gyuris György írásai)

66. Vásárhelyi Őszi Tárlat (Abafáy-Deák Csillag és Kölüs Lajos írásai)

>>>
2019.11.30 - tiszatáj

HOTEL MUMBAI
2008. november 26-án szélsőséges iszlám terroristák rohamozták meg a Mumbai-ban lévő Taj Hotelt – ugyan az agresszorok más célpontokat is kiszemeltek, az ausztrál Anthony Maras tavalyi túszdrámája a luxusszálloda ostromát helyezi fókuszba. Jellemezőek rá az igaz történetek manírjai, hibái jól láthatóak, a Hotel Mumbai mégsem gyászos kudarcba fulladt próbálkozás… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.29 - tiszatáj

MEGJELENT A TANULMÁNYOK 2019/1-ES SZÁMA ÉS MELLÉKLETE
Kézbe vehető az újvidéki Magyar Tanszék Tanulmányok című folyóiratának 2019/1-es száma. A hagyományoknak megfelelően a folyóirat első számával látott napvilágot A tanszék életéből című melléklet is, amely az elmúlt év során lezajlott események menetébe, a munkaközösség és a hallgatók munkájába és eredményeibe nyújt betekintést (képes) beszámolók, bibliográfiai adatok révén… – KIRÁLY TÍMEA AJÁNLÓJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő