07.05.
| MAMŰ Galéria – Könnyezet-Környezet / Weeping-Environment >>>
07.05.
| Nyári szabadtéri Képmás-estek a Halász-kastélyban >>>
06.27.
| Weöres Sándor Napokkal indít a Gyulai Várszínház >>>
06.27.
| Jazz Kocsma – Kele Fodor Ákos A szív vége című könyvének bemutatója >>>
06.14.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Lengyel András Tömörkény-tanulmányok című kötetének bemutatója >>>
06.13.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Színkép, hangkép, összkép című kötet bemutatója >>>
06.12.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Petőcz András A visszaforgatott idő című könyvének bemutatója >>>
06.06.
| Tiszavirág Fesztivál >>>
06.06.
| A koreográfus >>>
06.05.
| Debreczeny György ezen a szép napon című kötetének bemutatója >>>
07.05.
| Legéndy Jácint verseskötetét ajánlja a Fekete Zajra érkező Ash Code >>>
07.02.
| Ivo Dimcsev tartja az idei THEALTER workshopját >>>
06.20.
| Új, állandó kiállítás emlékezik Szmoljanban Nagy László költőre >>>
06.19.
| Átadták az Év Gyerekkönyve Díjakat >>>
06.19.
| PesText − új nemzetközi irodalmi fesztivál Budapesten >>>
06.03.
| Meghalt Térey János költő, író, drámaíró >>>
05.29.
| Villámgyorsan épül fel az ország legnagyobb színháza >>>
05.25.
| Több cannes-i filmet a Mozinet mutat be a hazai mozikban >>>
05.23.
| Új színház nyílik idén a Szegedi Szabadtérin >>>
05.10.
| Gorajeci műfordítótábor >>>

Battai Detre István, Peter Brezňan, Németh Gábor Dávid, Normal Gergely, Petőcz András, Ivan Štrpka, Jan Těsnohlídek, Jiří Žáček versei
Bene Zoltán, Jódal Rózsa, Peter Šulej prózája
Gion Nándor hangjátéka
Petőcz András hatvanéves
Írások a magyar századforduló irodalmáról
Az 58. Velencei Képzőművészeti Biennáléról

>>>

BESZÉLGETÉS SZECSŐDI FERENC HEGEDŰMŰVÉSSZEL
Júniusban ünnepelte 65. születésnapját Szecsődi Ferenc hegedűművész. Ez egy muzsikus életében nem számít feltétlen fordulópontnak, ám Szecsődi egyetemi tanárként a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának Vonós Tanszékét vezette. 23 éves korától tanított az akkori Zeneművészeti Főiskolán, majd jogutódján az egyetemi karán. A tanszékvezetést most át kell adnia, de a tanítást tovább folytatja… – MÁROK TAMÁS INTERJÚJA

>>>

Európai vakáció
2019.07.12 - tiszatáj

PÓKEMBER: IDEGENBEN

Véget ért a Marvel-univerzum harmadik fázisa. Jóllehet, a tényleges pontot az áprilisban felfordulást okozó Bosszúállók: Végjáték nyomta oda, a Rendőrautót dirigáló Jon Watts második hálószövő-kalandja így is helyre szórakozás – hovatovább magával ragadóbb, mint az eposzinak szánt, de oktalan humorizálásba fulladó Thanos-megalomániák. Az Idegenben nemcsak az ún. Infinity Saga legvégére tűzött pofás kis epilógus, hanem önmagában is szellemes, de hangsúlyos pontokon érett kalandmozi.

Igaz, Watts nem is függetlenítheti magát az előzményektől. Rögtön a Whitney Houston-slágerrel aláfestett stúdiólogó/ nekrológ tudatja velünk, mire számíthatunk a következő 120 percben: a második rész egyszerre habkönnyű tini-szösszenet kamaszokat gyötrő problémákról szerelembe eséstől barátságon át felelősségvállalásig, ugyanakkor sodró lendületű, Peter Parker mitológiájához totálisan hű szuperhősfilm is. A „nagy erő nagy felelősséggel jár” mantrán túl ugyanis, az első rész szellemiségét követve ismét bepillantást nyerünk egy tizenéves hétköznapjaiba: az Idegenben a csettintés és egyéb világrengető kalandok után a főfigura óhajtott nyugalmát zárójelezi, helyesebben arról számol be, hősünk mennyire szeretne végre a korabeliekkel együtt lazulni, mégsem teheti. Válogatott gonosztevőkkel zajló haddelhaddok lökhetik csak be őt a felnőttkor kapuján – plusz Watts és írótársai az apakép-keresést sem iktatják ki az egyenletből. Nagy hangsúly kerül Tony Stark önfeláldozó halálára, Vasember örökségére, illetve a biológiai apa nélküli, félig-meddig gyökértelen, nagynénjére és legjobb cimborájára támaszkodó Peterre.

 

 

Többen osztoznak a potenciális apa szerepkörén: az Idegenben szerint a főhős le kívánja rázni magáról a béklyókat, az eddigieknél zordabb Nick Fury azonban ezt nem engedi, részéről a nagykorúvá lényegülés tettrekészséget, szabálykövetést takar, míg a S.H.I.E.L.D. szolgálatába álló, dimenziók között utazó Mysterio egyszerre laza és komoly életfelfogása jóval közelebb Peter elvárásaihoz. Sokáig háttérbe szorul a baráti, romantikus, családi szálak kibogozása – a Pókember: Idegenben csaknem 1 órán át pergő, kémfilm-narratívával (maga a rendező is a Spionfiókát tekinti ihletadónak) üzemelő poénos epizódok füzére, a velencei, prágai snittek és a hozzájuk köthető fejetlenségek csodák csodájára mégsem gátolják az élvezetet. Látszólagos hibájából kovácsol erényt az aktuális rész: jóval könnyebb bólintani az oldottságra egy svungos beszólásokat eregető, hol éretten, hol kétbalkezesen zűrökbe keveredő vagy gonoszokat megállító kamasz kötélhúzásait látva, így az Idegenben tényleg ismeri a főszereplőjét. Parker önmagát igyekszik definiálni, ekképp a haverja és az intelligens szőke szépség között szövődő románc, vagy az újrafazonírozott MJ-vel zajló szarkasztikus és lamúrban dús viták Peter Parker kaotikus belvilágának metaforáiként hivatottak gyönyörködtetni a Rialto-híd, a vaporettózás, illetve a Károly-hídi screwball-séta szövevényében.

 

 

Komédiaként legalább annyira hatásos az epizód, mint nagy költségvetésű látványpornóként: az Elementálokkal zajló, olykor követhetetlenre vágott és feleslegesen nyújtott csaták egyszer sem tartják vissza a tini-bénázásokból fakadó helyzetkomikumot vagy a drámai amplitúdót, és viszont. Organikusan szövődik egybe akció és limonádéba illő karakterfestészet – idővel vagy kezdettől fogva pontosan erről feledkeztek el Raimi és Webb nekiveselkedései, míg a Marvel nagyon helyesen ráébredt a mágia lényegére, így a túlzottan komolyan vett Thor: Ragnarök után a Pókember: Idegenben nyújtja igazán azt, amivel Taika Waititi csillagközi-videojátékos havermozi-rohanása adós maradt. Mást is rejteget a tarsolyban a kurrens felvonás: hosszabb kihagyás után ismét legalább részben érthető motivációjú gonosszal örvendezteti a jónépet. Igaz, a film egyetlen nagyobb csavarja szintén az ő személyével áll összefüggésben, mégsem elnagyolt vagy rajzfilmszerű szózatok bántják a fület, hanem egy tisztességesen kidolgozott opponens ront a világra – ténykedésein keresztül pedig nemcsak Peter nevelődéstörténete kap újabb gellert, netán az apamodell-kérdéskör tűnik árnyaltabbnak. A Pókember: Idegenben a CGI-destrukciók nyelvére fordított bizalmatlanságról, hazugságról, illúzióról biflázza személyközi perlekedésekként is értelmezhető téziseit. Vagyis például arról, hogy amíg Tony Stark relatíve engedte Peternek a könnyed, hálókon függeszkedő csatatérre szambázást, addig Nick Fury csak aktákat tologatva, morcosan, parancsolgatva nevelné őt férfivá, a főgonosz (aki egyébként az előző rész Keselyűje után megint egy Stark által perifériára hajított, dühös szakmunkás) pedig egyenesen az életére törne holografikus trükkökkel, harci drónokkal és megtévesztéssel. Watts déli gótikájú bűndrámája/ fekete komédiája és John Hughes-beütésű első szuperhős-kísérlete után egyre monomániásabb, felvetéseket értőn kommunikáló tinifilm-direktornak tűnik.

 

 

Ujjakat tördelve várhatjuk a harmadik részt: ez a fejezet ügyesen pontot tesz a Vasemberrel, Amerika kapitánnyal dominált előző 22 filmre, az utalások hálója csaknem pókemberi mértékben szövi át a cselekményt, de a következő epizódnak már ildomos újdonságokkal szolgálnia. Erre szerencsére minden esély megvan. A Pókember: Idegenben elején az ifjú Parker tudomásul veszi: ha az egész világ rájön a kilétére, többé nem létezik. Ned, a jóbarát, May néni és egy kurrens epizódbeli mellékszereplő leleplező pillanatai után végképp működésbe lép az e szálra vonatkozó fokozás-elv, hirtelen gigászira nőnek a tétek – a belátható idő múlva érkező újabb részben Pókember a soros szupergonoszon kívül teljes környezete csalódott fejcsóválására is kénytelen lesz reagálni.

Szabó Ádám

 

 

 

Spider-Man: Far From Home, 2019

Rendező: Jon Watts

Szereplők: Tom Holland, Jake Gyllenhaal, Zendaya, Samuel L. Jackson, Jacob Batalon

 

 

 

 

 

 


Címke: , , , , ,
2019.07.16 - tiszatáj

ÁDÁM ZSUZSANNA ÉNEKLI AIDÁT A DÓM TÉREN
Meglepetést keltve idén bátor döntéssel egy pályája elején járó ifjú szopránra, a több külföldi és hazai énekversenyen már szép sikert aratott Ádám Zsuzsannára bízta Aida szerepét a Szegedi Szabadtéri Játékok. A népszerű Verdi-hősnőt olyan legendás énekesek keltették már életre a Dóm téren, mint Németh Mária, Margaret Tynes, Maria Biesu, Misura Zsuzsa, Tokody Ilona, Temesi Mária, Sümegi Eszter. Az impozáns névsor miatt is érthető: a szakma és a közönség is nagy várakozással tekint Ádám Zsuzsanna július 26-i debütálására, ami akár egy nemzetközi karrier kezdete is lehet… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2019.07.16 - tiszatáj

I AM MOTHER
Társas-, illetve párkapcsolatokat korántsem újkeletű sci-fi nyelvre fordítani. Richard Matheson 1954-es, azóta hivatkozási alappá nőtt regénye, a Legenda vagyok rögvest eklatáns példával szolgált a metaforikusan ábrázolt, együttélésre képtelen emberek huzavonáira. Craig Sputore júniusban útjára bocsátott Netflix-mozija e táborba kíván illeszkedni – noha az I Am Mother nagy ambíciókat dédelget, vállalása csak részben sikeres… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.07.15 - tiszatáj

A 29. THEALTER Fesztiválon augusztus 2. és 10. között 32 társulat 30 produkcióját láthatják a kortárs színház rajongói Szegeden. Idén a női témákra, női alkotókra, illetve a fiatal csapatokra fókuszálnak, a nemzetközi és a hazai fellépők mellett helyieket is hívtak. A jegyértékesítés július 27-én kezdődik.

>>>
2019.07.15 - tiszatáj

SZERELMES SHAKESPEARE
Remek ötlet volt Tom Stoppardtól ez a történet! Nem sok igaz belőle, viszont nagyonis valódi. Shakespeare nemcsak a világirodalom legnagyobb drámaírója volt, de egyben korának színes közéleti figurája, színházi embere. Nemcsak darabírónak, de egy darab hősének is kiváló. Ebből az indíttatásból született meg a Szerelmes Shakespeare, eredetileg film forgatókönyvnek szánták. Miután a belőle készült mozi 1999-ben nyert egy csomó Oscart és más díjakat, nem csoda, hogy hamarosan elkészült a színdarab-változat is… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

Szeged nyári kulturális kínálatának húzóeseménye természetesen a Szegedi Szabadtéri Játékok. Idén a szokásos bulvárprodukciók mellett főleg a programsorozat berkein belül működő Újszegedi Szabadtéri Színpad műsorterve kecsegtet izgalmas előadásokkal…
Ha augusztus és független színház, akkor Thealter. A Régi Zsinagóga és a Kisszínház mellett a Csillag Börtön ezúttal is előadáshelyszínül fog szolgálni, ismét lesz kritikusműhely, továbbá workshop is Ivo Dimcsev bolgár koreográfus vezetésével… – FRITZ GERGELY AJÁNLÓJA

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

PÓKEMBER: IDEGENBEN
Véget ért a Marvel-univerzum harmadik fázisa. Jóllehet, a tényleges pontot az áprilisban felfordulást okozó Bosszúállók: Végjáték nyomta oda, a Rendőrautót dirigáló Jon Watts második hálószövő-kalandja így is helyre szórakozás – hovatovább magával ragadóbb, mint az eposzinak szánt, de oktalan humorizálásba fulladó Thanos-megalomániák. Az Idegenben nemcsak az ún. Infinity Saga legvégére tűzött pofás kis epilógus, hanem önmagában is szellemes, de hangsúlyos pontokon érett kalandmozi… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

BEMUTATTÁK
AZ IRODALMI SÉTÁK TOLNAI OTTÓVAL
MOBILAPPLIKÁCIÓT IS
A CULTSTREAM – A víz új kultúrája című projekt keretében rendezték meg Szegeden és Magyarkanizsán 2019. június 6-7-én a Tiszavirág Fesztivált. Mivel a tiszavirágzás a Tisza-menti régió népeinek közös élménye, a hozzá kapcsolódó művészeti értékek, irodalmi, képzőművészeti, filmes alkotások bemutatása kiváló lehetőség a fiatalabb generációk interkulturális tapasztalatainak gazdagítására és a szomszédos ország kultúrájával való mélyebb kapcsolat kialakítására…

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

Molière Don Juanjával nyit újra az Újszegedi Szabadtéri Színpad. Kicserélték a nézőtéri padokat, új világítótornyok épültek, és a színpad fölött is egy lámpasor gazdagítja a technikai lehetőségeket. Az öltözőket is fölújították. A címszereplő Jakab Tamás, de olyan országosan ismert sztárok is színpadra lépnek, mint Csákányi Eszter, Bodrogi Gyula, vagy Kulka János. A bemutató július 18-án lesz… – MÁROK TAMÁS AJÁNLÓJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő