11.12.
| Tompa Andrea nyitja meg a 16. Verzió Filmfesztivált >>>
11.12
| Lásd élesebben! >>>
11.07.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről Matzon Ákossal >>>
11.07.
| Legéndy Jácint költő performansza a Berlini Falnál >>>
10.28.
| Sikerdarabok érkeznek Szegedre a következő hónapokban >>>
10.24.
| Asztali beszélgetések… – Toronyi Zsuzsanna és Závada Pál >>>
10.22.
| Velence után a Titanicon, majd a magyar mozikban is bemutatkozik a Déva >>>
10.18.
| Mi is zajlik ma a fenntartható világunkban? >>>
10.18.
| Müpa – Virtus és Extázis >>>
10.18.
| Művek és Mi – vendégünk Kollár Árpád, Mécs Anna és Závada Péter >>>

10.17.
| New Flash >>>
10.10.
| Plusz előadás a Jézus Krisztus Szupersztárból a Dóm téren >>>
10.10.
| Olga Tokarczuk és Peter Handke kapja a 2018-as és a 2019-es irodalmi Nobel-díjat >>>
10.09.
| Elhunyt Vekerdy Tamás író, pszichológus >>>
10.07.
| Megjelent a Határtalan Régészet őszi száma >>>
09.30.
| 10 éves a Duda Éva Társulat >>>
09.24.
| Még három napig lehet jelentkezni Szilasi László szépírás kurzusára >>>
09.22.
| Meghalt Sára Sándor, a nemzet művésze >>>
09.13.
| Meghalt Konrád György >>>
09.07.
| Géczi János kapja a balatonfüredi Salvatore Quasimodo költőverseny fődíját >>>

Bakos András, Jahoda Sándor, Kocsis Klára, Szakállas Zsolt, Székelyhidi Zsolt, Tönköl József, Turczi István versei
Antal Balázs prózája
Beszélgetés Konrád Györggyel 
Autopsia – A feldarabolt Isten rekompozíciója
Bajnok/Süllyesztő – Újabb eredmények a Hajnóczy-hagyaték kutatásában

>>>

SZABÓ GÁBOR TÖRTÉNETEINK VÉGE C. KÖTETÉNEK BEMUTATÓJÁRÓL
Élettörténet és emlékezet – ezek voltak a hívószavai a a Magyar Könyvkiadók Napjának, mely idén harmadik alkalommal került megrendezésre a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán. Szabó Gáborral Történeteink vége című könyvéről és az emlékezéspolitikáról Melhardt Gergő beszélgetett… – TASKOVICS VIKTÓRIA BESZÁMOLÓJA

>>>

Az új nemzedék
2019.07.03 - tiszatáj

TOY STORY 4.

Hollywood sosem alszik. Érzékeny hattyúdalba ritkán fog (Logan), ha pedig mégis az utolsó bevetésre koncentrál valamelyik A-ligás stúdió, gigászit kell szólnia a végső összecsapásnak (Bosszúállók: Végjáték). Noha a Toy Story-trilógia 2010-ben végérvényesen lezártnak tűnt egy rendkívül komplex, felnőttet, gyereket is hasonló érettséggel megszólító búcsúrésszel, pusztán a negyedik rész léte jelzi, sajnos tévedtünk – az Álomgyár ezúttal sem óhajainkat kívánta celluloidra préselni, csak zöldhasú-gyarapítás izgatta, ennek jegyében nézhetjük, mi történt a hozzánk nőtt „ólomkatonákkal”, Woodyval, a cowboyjal, Buzz-zal, az űrhajóssal és a többiekkel.

A Pixar-holdudvar Agymanókjában szinkronizáló, valamint annak rövidfilm-folytatását, a Riley első randija?-t jegyző Josh Cooley CGI-animált epizódja a nagystúdiós (Creed) vagy mini major portékaként (Rambo V.) elénk rakott Stallone-opuszok stíljében a sorsfordító pillanatok után éldegélő főhősöket ábrázolja. Unalom ehetné őket, de anélkül nem lenne film, minimalista ötletbörzére nem kíváncsi a fősodorbeli közönség, így a Toy Story 4. újabb ürügyet talál egy sosem kívánt folytatáshoz. Lévén Andy, a játékok eredeti tulajdonosa csaknem 10 éve főiskolára ment és az eltelt időben végképp belépett a felnőttkor kapuján, a készítőgárda ezúttal Bonnie-t, a lelépett ember-főhős kishúgát avatja nézői szócsővé. Kislányszemszögből csodálkozhatunk rá a beszélő, izgő-mozgó játékok újabb odüsszeiájára: a nemi perspektíva módosulása egyfelől trendet lovagló húzás, másfelől a kortárs hollywoodi dramaturgia egy másik íratlan szabályára, a régi héroszokat leváltó új protagonisták (vö.: a Marvel-univerzumban Vasember örökébe lépő Pókember) színrelépésére reflektál. Bonnie azonban korántsem nőtt annyira a szívünkhöz, mint az eredeti gazda, így a bábukhoz fűződő viszonya sem olyan átélhető.

 

 

Cooleyék dúsításelvvel próbálnak életet lehelni a folytatásba. Újabb játék, a kislány óvodai tartózkodásakor készített kanálvilla, Villi kerül centrumba, az ő visszaszerzéséért és rajta keresztül Bonnie lelki üdvéért folyik a másfél órás játszma, de az új karakter csak jópofizó, mutatóban beillesztett CGI-alak – a Toy Story 4.-ből iszonyatosan hiányzik a játékokat antropomorfizáló karakterrajz vagy akár a nagy műgonddal szerkesztett, eleje-közepe-vége struktúrájú forgatókönyv. Különleges adottságú, alapvető tulajdonságokra redukált kabalák bonyolódnak nyaktörő szituációkba: a Bonnie-n segíteni próbáló kanadai motoros kaszkadőr ugyan lelki válságban szenved, mégis csak hatalmas ugratásokat, laza beszólásokat engedélyez neki az újabb felvonás, a főgonosz-szerepbe emelt ’50-es évekbeli baba, Gabby Gabby feminin Don Corleone-alakmásként tekintélytől fosztva ül egy helyben szárnysegédjeivel. Régi liblingjeink olykor kinyitják a szájukat vagy fizikailag aktivizálódnak egy lenyűgözőnek szánt akciójelenet kedvéért, de elveszítik régi sármjukat, Krumplifej, Rex, de maga Buzz is csak muzeális kacatokként porosodnak, akikre érdektelen pillantást vet az unott mozinéző. Cooley a látványosságokért fokoz hatást, dörgős szereplőpillanatokért soha, kínos a rengeteg átlátszó suspense-betéten (megáll a kocsi, visszafordul, ott a játék, eltűnt a játék, vissza kell menni, továbbhaladhatunk) nyugvó szcéna, és bár a direktor előtérbe helyezi Woody és eltűnt szerelme, Bo Peep románcát, melodrámájuk alig lendül túl a kötelező paneleken.

 

 

A cowboy és Bo parlagon heverő, a feminista-szálat bátortalanul kibontó relációján túl a Toy Story 4. hellyel-közzel egyben tartja aktuális témáit, a barátságot és a feltétel nélküli ember-játék kötődést. Az első és a második rész játékokat fenyegető hús-vér karakterei után a harmadik és negyedik fejezetek játékokból faragnak antagonistákat: a Toy Story 3. börtönőrként ábrázolt, hátrahagyottsága miatt bús Macója után ismét egy szeretethiányát ridegséggel kompenzáló ellenlábast kapunk Gabby Gabby személyében. Néha, az ő jobban eltalált pillanataiban valóban érezzük, ügyesebb rendezővel és forgatókönyvvel miről is szólhatna a Toy Story 4.: a szimbolikusan egy antikváriumban kalandozó hősök ugyanolyanok, mint bármelyikünk, kedves szavakra, meleg gesztusokra vágynak. Cooley tézise azonban csak fájdalmasan rövid időre villan fel, nagyítóval sem lelünk olyan hiteles, hatásvadászat nélkül érzelmes, katartikus nüanszokra (például az autóba pattanó Andy-től melankolikusan elköszönő Woody tekintetére), mint a harmadik részben.

A Toy Story 4. kockázatkerülő, szívet csupán ideig-óráig dobogtató, felejthető szösszenet. Haszonlesően adja meg magát a kortárs hollywoodi blockbuster-trendeknek, pontosan azok grandiózusnak tűnő, ám valójában üres frázisait puffogtatja – pedig a Pixar ős-franchise-a eddig épp a divattal ment szembe és így nyújtott valódi tétekkel, kalanddal, szereplőkkel bíró mesét, ha akarjuk, spielbergi, lucasi csodát kicsiknek és nagyoknak.

Szabó Ádám

 

 

 

Toy Story 4. (2019)

Rendező: Josh Cooley

Hangok: Tom Hanks, Tim Allen, Annie Potts, Tony Hale, Madeleine McGraw

 

 

 

 

 

 


Címke: , , , ,
2019.10.20 - tiszatáj

PUCCINI EGYFELVONÁSOSOK SZEGEDEN
Egy estén, hármas oltárképnek képzelte el három egyfelvonásosát Puccini. Egy sötét, drámai, egy mennyei-lírai darab, és egy vágtató, szikrázóan szellemes komédia – hárman adják ki az egészet. Ám így erre ma kevés operaház vállalkozik. A három darab együtt kicsit sok a közönségnek, ráadásul az átdíszítést, a hosszú szünetet sem lehet megspórolni. Legutóbb az Erkel Színházban is csak a bemutatón hangzott föl mind a három mű, utána mindig csak kettőt lehetett választani… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2019.10.19 - tiszatáj

A RENDSZER
Spanyolország az utóbbi időben előszeretettel mímeli a hollywoodi zsánerfilmek öntőformáit: az 1968–1975-ös aranykort követő horror-reneszánsz után egyre nagyobb teret kap a csavaros thrillerek honosítása. Oriol Paulo betyáros műfaji ujjgyakorlatait követően a románcban és sorozatgyilkos-thrillerben egyformán jártas Rodrigo Sorogoyen is letette a névjegyét, tavalyi politikai thrillerje részben adózik a hagyományoknak, ugyanakkor bizonyos pontokon el is mer térni azoktól… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.10.17 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Aki már járt az utóbbi években a Millenárison az Art Market ideje alatt, tudja, hogy már az épület előtt és a parkban meglepetések, izgalmas köztéri alkotások, installációk fogadják. Idén sem unatkozunk az épület felé haladva, mozgó szobrokat látunk, élőket, égbe nyúló nyakkal, méhkast szimbolizálva, abroncsokkal, hófehér anyagokba burkolózva közöttünk sétáltak, de nem vesznek rólunk tudomást, ahogy egy szoborhoz illik […]

>>>
2019.10.16 - tiszatáj

PATAK MÁRTA: ENYHÍTŐ KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT
Minden ember egy kalitkába zárt hal: nem a megfelelő térben, nem a megfelelő időben létezik, mégis lubickol saját világának ketrecében. Akár ezt is sugallhatja Patak Márta 2017-es novelláskötetének borítója. Az Enyhítő körülmények között című kötet a Scolar Kiadó egy új sorozatában, a ScolarLive-ban jelent meg, mely sorozatnak két célja is van: az első az, hogy a pályakezdő alkotók teret kapjanak, a másik pedig azon „már bizonyított” szerzők új kötetének kiadása, akik eddig a megérdemeltnél valami miatt kevesebb figyelemben részesültek… – KOMÁROMI DÓRA KRITIKÁJA

>>>
2019.10.15 - tiszatáj

A MAOE DIMENZIÓK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ
A címben megidézett Umberto Eco könyvére történő utalás nem a véletlen műve, hiszen végignézve a MAOE hatodik tematikus, gigakiállításának a DIMENZIÓK-nak a kolosszális terjedelmű anyagát (hatszázhúsz művész B1 méretben megjelenő reprodukcióival) a REÖK teljes teremsorát felvonultató enteriőrben a vizuális enumerációnak valamilyen hasonló euforikus érzése keríthet hatalmába, mint a három évvel ezelőtt elhunyt, jeles szemiotika tudóst, amikor szöveggyűjteménye előszavában kifejezésre juttatta a listák utáni hajtóvadászatának mámorító hatását… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2019.10.15 - tiszatáj

A WALL STREET PILLANGÓI
Jessica Pressler 2015-ös cikke első pillantásra kiváló alapanyagot szolgáltat a napjainkban egyre népszerűbb girl power-mozikhoz. Az újságírónő New York Magazinban publikált írása igaz történetet dolgoz fel: bepillantást nyerhetünk egy sztriptíz-táncosnő 2007-től 2015-ig húzódó viszontagságos éveibe, benne egymásra találással, karrierépítéssel, gazdasági világválsággal, felemelkedéssel és bukással, illetve újrakezdéssel… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.10.14 - tiszatáj

BALLA ZSÓFIA ESSZÉKÖTETÉRŐL
Balla Zsófia kötetében sokféle műfajú, hosszúságú írást találni, s mind egy személy, még inkább egy téma, még inkább egy kérdés körül dong, mint darázs a fészkébe igyekezvén. A szövegek műfaj szerinti nagyobb egységeket alkotnak, s azon belül valamelyest követik e megjelenés időrendjét. A költőnő versei pedig újra és újra felbukkannak, mint a színes kavicsok közül a kagylók a tengerparton, gyöngyöt rejtve… – MÁTÉ-TÓTH ANDRÁS ÍRÁSA

>>>
2019.10.10 - tiszatáj

JOKER
Fennakadhatunk rajta, hogy szuperhősfilm vitte el a Velencei Filmfesztivál Arany Oroszlánját a Lucrecia Martel vezette zsűritől, mindenki jobban jár, ha inkább magát a kérdéses művet szemrevételezi és a látottak alapján vonja le a következtetéseket: bohócgúnyát húzó ölőmester ide, eredettörténet oda, a Logan óta nem született ilyen érett, hihetetlenül realisztikus, hagyománytagadó feldolgozás egy mainstream képregénykarakterről… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.10.09 - tiszatáj

NAGY SIKER TANDI FLORA ÉS OLASZ FLÓRA SZEGEDI KONCERTJE
A Szomorú vasárnaptól Lara Fabian Je T’aime című daláig sok világsláger felcsendült hétfő este Szegeden, az IH Rendezvényközpont nagytermében Tandi Flora és Olasz Flóra nagy sikerű, telt házas közös koncertjén. A népszerű énekes és a már több nemzetközi versenyen díjat nyert hárfás országos turnét is tervez a különleges produkcióval… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő