07.05.
| MAMŰ Galéria – Könnyezet-Környezet / Weeping-Environment >>>
07.05.
| Nyári szabadtéri Képmás-estek a Halász-kastélyban >>>
06.27.
| Weöres Sándor Napokkal indít a Gyulai Várszínház >>>
06.27.
| Jazz Kocsma – Kele Fodor Ákos A szív vége című könyvének bemutatója >>>
06.14.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Lengyel András Tömörkény-tanulmányok című kötetének bemutatója >>>
06.13.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Színkép, hangkép, összkép című kötet bemutatója >>>
06.12.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Petőcz András A visszaforgatott idő című könyvének bemutatója >>>
06.06.
| Tiszavirág Fesztivál >>>
06.06.
| A koreográfus >>>
06.05.
| Debreczeny György ezen a szép napon című kötetének bemutatója >>>
07.05.
| Legéndy Jácint verseskötetét ajánlja a Fekete Zajra érkező Ash Code >>>
07.02.
| Ivo Dimcsev tartja az idei THEALTER workshopját >>>
06.20.
| Új, állandó kiállítás emlékezik Szmoljanban Nagy László költőre >>>
06.19.
| Átadták az Év Gyerekkönyve Díjakat >>>
06.19.
| PesText − új nemzetközi irodalmi fesztivál Budapesten >>>
06.03.
| Meghalt Térey János költő, író, drámaíró >>>
05.29.
| Villámgyorsan épül fel az ország legnagyobb színháza >>>
05.25.
| Több cannes-i filmet a Mozinet mutat be a hazai mozikban >>>
05.23.
| Új színház nyílik idén a Szegedi Szabadtérin >>>
05.10.
| Gorajeci műfordítótábor >>>

Battai Detre István, Peter Brezňan, Németh Gábor Dávid, Normal Gergely, Petőcz András, Ivan Štrpka, Jan Těsnohlídek, Jiří Žáček versei
Bene Zoltán, Jódal Rózsa, Peter Šulej prózája
Gion Nándor hangjátéka
Petőcz András hatvanéves
Írások a magyar századforduló irodalmáról
Az 58. Velencei Képzőművészeti Biennáléról

>>>

BESZÉLGETÉS SZECSŐDI FERENC HEGEDŰMŰVÉSSZEL
Júniusban ünnepelte 65. születésnapját Szecsődi Ferenc hegedűművész. Ez egy muzsikus életében nem számít feltétlen fordulópontnak, ám Szecsődi egyetemi tanárként a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának Vonós Tanszékét vezette. 23 éves korától tanított az akkori Zeneművészeti Főiskolán, majd jogutódján az egyetemi karán. A tanszékvezetést most át kell adnia, de a tanítást tovább folytatja… – MÁROK TAMÁS INTERJÚJA

>>>

Az új nemzedék
2019.07.03 - tiszatáj

TOY STORY 4.

Hollywood sosem alszik. Érzékeny hattyúdalba ritkán fog (Logan), ha pedig mégis az utolsó bevetésre koncentrál valamelyik A-ligás stúdió, gigászit kell szólnia a végső összecsapásnak (Bosszúállók: Végjáték). Noha a Toy Story-trilógia 2010-ben végérvényesen lezártnak tűnt egy rendkívül komplex, felnőttet, gyereket is hasonló érettséggel megszólító búcsúrésszel, pusztán a negyedik rész léte jelzi, sajnos tévedtünk – az Álomgyár ezúttal sem óhajainkat kívánta celluloidra préselni, csak zöldhasú-gyarapítás izgatta, ennek jegyében nézhetjük, mi történt a hozzánk nőtt „ólomkatonákkal”, Woodyval, a cowboyjal, Buzz-zal, az űrhajóssal és a többiekkel.

A Pixar-holdudvar Agymanókjában szinkronizáló, valamint annak rövidfilm-folytatását, a Riley első randija?-t jegyző Josh Cooley CGI-animált epizódja a nagystúdiós (Creed) vagy mini major portékaként (Rambo V.) elénk rakott Stallone-opuszok stíljében a sorsfordító pillanatok után éldegélő főhősöket ábrázolja. Unalom ehetné őket, de anélkül nem lenne film, minimalista ötletbörzére nem kíváncsi a fősodorbeli közönség, így a Toy Story 4. újabb ürügyet talál egy sosem kívánt folytatáshoz. Lévén Andy, a játékok eredeti tulajdonosa csaknem 10 éve főiskolára ment és az eltelt időben végképp belépett a felnőttkor kapuján, a készítőgárda ezúttal Bonnie-t, a lelépett ember-főhős kishúgát avatja nézői szócsővé. Kislányszemszögből csodálkozhatunk rá a beszélő, izgő-mozgó játékok újabb odüsszeiájára: a nemi perspektíva módosulása egyfelől trendet lovagló húzás, másfelől a kortárs hollywoodi dramaturgia egy másik íratlan szabályára, a régi héroszokat leváltó új protagonisták (vö.: a Marvel-univerzumban Vasember örökébe lépő Pókember) színrelépésére reflektál. Bonnie azonban korántsem nőtt annyira a szívünkhöz, mint az eredeti gazda, így a bábukhoz fűződő viszonya sem olyan átélhető.

 

 

Cooleyék dúsításelvvel próbálnak életet lehelni a folytatásba. Újabb játék, a kislány óvodai tartózkodásakor készített kanálvilla, Villi kerül centrumba, az ő visszaszerzéséért és rajta keresztül Bonnie lelki üdvéért folyik a másfél órás játszma, de az új karakter csak jópofizó, mutatóban beillesztett CGI-alak – a Toy Story 4.-ből iszonyatosan hiányzik a játékokat antropomorfizáló karakterrajz vagy akár a nagy műgonddal szerkesztett, eleje-közepe-vége struktúrájú forgatókönyv. Különleges adottságú, alapvető tulajdonságokra redukált kabalák bonyolódnak nyaktörő szituációkba: a Bonnie-n segíteni próbáló kanadai motoros kaszkadőr ugyan lelki válságban szenved, mégis csak hatalmas ugratásokat, laza beszólásokat engedélyez neki az újabb felvonás, a főgonosz-szerepbe emelt ’50-es évekbeli baba, Gabby Gabby feminin Don Corleone-alakmásként tekintélytől fosztva ül egy helyben szárnysegédjeivel. Régi liblingjeink olykor kinyitják a szájukat vagy fizikailag aktivizálódnak egy lenyűgözőnek szánt akciójelenet kedvéért, de elveszítik régi sármjukat, Krumplifej, Rex, de maga Buzz is csak muzeális kacatokként porosodnak, akikre érdektelen pillantást vet az unott mozinéző. Cooley a látványosságokért fokoz hatást, dörgős szereplőpillanatokért soha, kínos a rengeteg átlátszó suspense-betéten (megáll a kocsi, visszafordul, ott a játék, eltűnt a játék, vissza kell menni, továbbhaladhatunk) nyugvó szcéna, és bár a direktor előtérbe helyezi Woody és eltűnt szerelme, Bo Peep románcát, melodrámájuk alig lendül túl a kötelező paneleken.

 

 

A cowboy és Bo parlagon heverő, a feminista-szálat bátortalanul kibontó relációján túl a Toy Story 4. hellyel-közzel egyben tartja aktuális témáit, a barátságot és a feltétel nélküli ember-játék kötődést. Az első és a második rész játékokat fenyegető hús-vér karakterei után a harmadik és negyedik fejezetek játékokból faragnak antagonistákat: a Toy Story 3. börtönőrként ábrázolt, hátrahagyottsága miatt bús Macója után ismét egy szeretethiányát ridegséggel kompenzáló ellenlábast kapunk Gabby Gabby személyében. Néha, az ő jobban eltalált pillanataiban valóban érezzük, ügyesebb rendezővel és forgatókönyvvel miről is szólhatna a Toy Story 4.: a szimbolikusan egy antikváriumban kalandozó hősök ugyanolyanok, mint bármelyikünk, kedves szavakra, meleg gesztusokra vágynak. Cooley tézise azonban csak fájdalmasan rövid időre villan fel, nagyítóval sem lelünk olyan hiteles, hatásvadászat nélkül érzelmes, katartikus nüanszokra (például az autóba pattanó Andy-től melankolikusan elköszönő Woody tekintetére), mint a harmadik részben.

A Toy Story 4. kockázatkerülő, szívet csupán ideig-óráig dobogtató, felejthető szösszenet. Haszonlesően adja meg magát a kortárs hollywoodi blockbuster-trendeknek, pontosan azok grandiózusnak tűnő, ám valójában üres frázisait puffogtatja – pedig a Pixar ős-franchise-a eddig épp a divattal ment szembe és így nyújtott valódi tétekkel, kalanddal, szereplőkkel bíró mesét, ha akarjuk, spielbergi, lucasi csodát kicsiknek és nagyoknak.

Szabó Ádám

 

 

 

Toy Story 4. (2019)

Rendező: Josh Cooley

Hangok: Tom Hanks, Tim Allen, Annie Potts, Tony Hale, Madeleine McGraw

 

 

 

 

 

 


Címke: , , , ,
2019.07.16 - tiszatáj

ÁDÁM ZSUZSANNA ÉNEKLI AIDÁT A DÓM TÉREN
Meglepetést keltve idén bátor döntéssel egy pályája elején járó ifjú szopránra, a több külföldi és hazai énekversenyen már szép sikert aratott Ádám Zsuzsannára bízta Aida szerepét a Szegedi Szabadtéri Játékok. A népszerű Verdi-hősnőt olyan legendás énekesek keltették már életre a Dóm téren, mint Németh Mária, Margaret Tynes, Maria Biesu, Misura Zsuzsa, Tokody Ilona, Temesi Mária, Sümegi Eszter. Az impozáns névsor miatt is érthető: a szakma és a közönség is nagy várakozással tekint Ádám Zsuzsanna július 26-i debütálására, ami akár egy nemzetközi karrier kezdete is lehet… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2019.07.16 - tiszatáj

I AM MOTHER
Társas-, illetve párkapcsolatokat korántsem újkeletű sci-fi nyelvre fordítani. Richard Matheson 1954-es, azóta hivatkozási alappá nőtt regénye, a Legenda vagyok rögvest eklatáns példával szolgált a metaforikusan ábrázolt, együttélésre képtelen emberek huzavonáira. Craig Sputore júniusban útjára bocsátott Netflix-mozija e táborba kíván illeszkedni – noha az I Am Mother nagy ambíciókat dédelget, vállalása csak részben sikeres… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.07.15 - tiszatáj

A 29. THEALTER Fesztiválon augusztus 2. és 10. között 32 társulat 30 produkcióját láthatják a kortárs színház rajongói Szegeden. Idén a női témákra, női alkotókra, illetve a fiatal csapatokra fókuszálnak, a nemzetközi és a hazai fellépők mellett helyieket is hívtak. A jegyértékesítés július 27-én kezdődik.

>>>
2019.07.15 - tiszatáj

SZERELMES SHAKESPEARE
Remek ötlet volt Tom Stoppardtól ez a történet! Nem sok igaz belőle, viszont nagyonis valódi. Shakespeare nemcsak a világirodalom legnagyobb drámaírója volt, de egyben korának színes közéleti figurája, színházi embere. Nemcsak darabírónak, de egy darab hősének is kiváló. Ebből az indíttatásból született meg a Szerelmes Shakespeare, eredetileg film forgatókönyvnek szánták. Miután a belőle készült mozi 1999-ben nyert egy csomó Oscart és más díjakat, nem csoda, hogy hamarosan elkészült a színdarab-változat is… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

Szeged nyári kulturális kínálatának húzóeseménye természetesen a Szegedi Szabadtéri Játékok. Idén a szokásos bulvárprodukciók mellett főleg a programsorozat berkein belül működő Újszegedi Szabadtéri Színpad műsorterve kecsegtet izgalmas előadásokkal…
Ha augusztus és független színház, akkor Thealter. A Régi Zsinagóga és a Kisszínház mellett a Csillag Börtön ezúttal is előadáshelyszínül fog szolgálni, ismét lesz kritikusműhely, továbbá workshop is Ivo Dimcsev bolgár koreográfus vezetésével… – FRITZ GERGELY AJÁNLÓJA

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

PÓKEMBER: IDEGENBEN
Véget ért a Marvel-univerzum harmadik fázisa. Jóllehet, a tényleges pontot az áprilisban felfordulást okozó Bosszúállók: Végjáték nyomta oda, a Rendőrautót dirigáló Jon Watts második hálószövő-kalandja így is helyre szórakozás – hovatovább magával ragadóbb, mint az eposzinak szánt, de oktalan humorizálásba fulladó Thanos-megalomániák. Az Idegenben nemcsak az ún. Infinity Saga legvégére tűzött pofás kis epilógus, hanem önmagában is szellemes, de hangsúlyos pontokon érett kalandmozi… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

BEMUTATTÁK
AZ IRODALMI SÉTÁK TOLNAI OTTÓVAL
MOBILAPPLIKÁCIÓT IS
A CULTSTREAM – A víz új kultúrája című projekt keretében rendezték meg Szegeden és Magyarkanizsán 2019. június 6-7-én a Tiszavirág Fesztivált. Mivel a tiszavirágzás a Tisza-menti régió népeinek közös élménye, a hozzá kapcsolódó művészeti értékek, irodalmi, képzőművészeti, filmes alkotások bemutatása kiváló lehetőség a fiatalabb generációk interkulturális tapasztalatainak gazdagítására és a szomszédos ország kultúrájával való mélyebb kapcsolat kialakítására…

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

Molière Don Juanjával nyit újra az Újszegedi Szabadtéri Színpad. Kicserélték a nézőtéri padokat, új világítótornyok épültek, és a színpad fölött is egy lámpasor gazdagítja a technikai lehetőségeket. Az öltözőket is fölújították. A címszereplő Jakab Tamás, de olyan országosan ismert sztárok is színpadra lépnek, mint Csákányi Eszter, Bodrogi Gyula, vagy Kulka János. A bemutató július 18-án lesz… – MÁROK TAMÁS AJÁNLÓJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő