08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
07.24.
| Már próbál a Dóm téri „Akárki” Zsótér Sándorral és Hegedűs D. Gézával >>>
07.17.
| Vissza a moziba! címmel rendez országos fesztivált a Cirko Film >>>
07.11.
| Western-klasszikusok mozivásznon Ennio Morricone emlékére >>>
07.10.
| REÖK: Acélos történetek >>>
07.07.
| Pop-up tárlat nyílik magyar fotográfusok koronavírus-helyzetre reflektáló munkáiból >>>
NAPI TANDORI

07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>
06.09.
| Mégis lesz Szabadtéri Játékok a Dóm téren >>>
06.05.
| Életre kel az árvíz előtti szegedi belváros >>>
06.05.
| A FISZ új kötetei >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Születési rendellenesség
2019.06.30 - tiszatáj

HÁROM EGYFORMA IDEGEN

Öröklődés és neveltetés (nature versus nurture) problémakörén nyugvó dokumentumfilmnek hihetnénk Tim Wardle alkotását, ám ha csak ennyit veszünk észre belőle, aligha jutunk tovább a felszínnél. Visszafojtott érzelmek, illetve a pontosan emiatt ki sem mondott, meg sem oldott, hovatovább, jó ideig nem is tudott gondok nyilvánosságra hozataláért ülteti felvevőgépe elé a direktor az 1961. július 12-én született, fogantatásukkor elválasztott hármasikreket, vagyis Edward Gallantet, David Kellmant és Robert Shafrant.

Rokonságuk pikantériája, hogy 19 éves korukig fogalmuk sem volt arról, hogy ők valójában egypetéjű ikrek. Világra jöttük egy erkölcsileg igencsak kérdőre vonható genetikai kísérlet eredménye. Tudósok egy csoportja a Louise Wise nevű örökbefogadó irodával karöltve azt vizsgálta, hogyan cseperedik három, egy leányanyától született, de különböző szülőknek adott és eltérő társadalmi osztályba helyezett gyerek. Wardle nem hallgatja el a biológiai anya elmebetegségét, intelligensen utal a szociális körülményekből fakadó elvárások önmagukban is embert próbáló, identitásformáló szerepére, vagyis magát az embert helyezi doku-tanulmánya centrumába – a Három egyforma idegen univerzális áttekintés magányról, tehetetlenségről, akartunk ellenére ránk testált tudatlanságról és leginkább ezek bárhol átélhető súlyos következményeiről.

 

 

Interjúkból és archív bejátszásokból felépülő munkájában Wardle a gyermekkori, pontosabban kamaszkori felhőtlenségtől a felnőttkor lelket kérgesítő viharáig tartó stációkat mutatja be. Eleinte pergő, laza hangvételű képsorok zúdulnak, majd egyre komótosabb lesz a tempó, melankolikussá, sőt, helyenként letaglózóan kegyetlenné válik az igaz történet. Wardle ignorálja a szenzációhajhászatot: a Három egyforma idegen legnagyobb fegyverténye a nemsokára csendes zokogásba forduló, összeomlás-közeli, görcsbe ránduló, lassan torzuló arcok mögötti pszichológia testközelbe hozása, rendezőnk nyomatékosan a rezdülések bármilyen dokumentumot, kutatást felülíró jelentőségében hisz. A ’80-as évekbeli, Studio 54-ben, talk show-kban zajló buli-pillanatoktól jutunk el a rendkívül pőre, csupán a kamerába néző, élettörténetet mesélő férfiak snittjéig – a dokumentumfilm rávilágít, nemcsak a kísérletben érdekelt tudósok és alanyaik relációja fontos, hanem a külvilág erre adott válasza is. Eddy-éket kezdetben örömmel fogadják, sőt, egészen konkrétan mediális összefüggésbe ágyazzák, celebekként bálványozzák őket, filmszerepet kapnak, a felhőtlenség látszata eltakarja az igazságot. Hasonlóan lényeges a család beemelése: a munkásmiliőben élő, középosztálybeli, valamint tehetős famíliánál boldoguló ikerpár szükségszerűen más elvárásokkal szembesül, eltérő habitusra tesz szert és másképp viselkedik nevelőszüleivel, barátaival, radikálisan másképp áll a világhoz pusztán azért, mert egy láthatatlan, papírok, kutatások objektív halma mögött létező társaság erre bírta őket, így a társadalomkritikai él sem tompul. Bár a három testvér látszólag habzsolta az életet, igazából hihetetlenül gyökértelenné tette és önmaguktól elidegenítette őket a környezet – Wardle erre a nyomasztó egzisztencialista ellentétre is bravúrosan játszik rá.

 

 

Figyelmet szentel a kísérletet végzőknek is: a kutatást egy Holokauszt elől menekülő osztrák zsidó, Peter Neubauer vezette. Jó szándéka azonban kövek sokasága egy pokolba vezető úton. A professzor ugyanis kizárólag eredményt igyekszik felmutatni, mind távolabb sodródik az orvosi etikától, az emberre kevésbé tekint hús-vér érző- és élőlényként, inkább anyagként veszi őt számításba, náciként viselkedik. Gázosítás, égetés elől menekülő áldozatból lelki torzulásokat kiváltó agresszorrá nő – ugyanez igaz a Barack és Michelle Obamával készült fotóit büszkén mutogató asszisztensére, az erkölcs időbeli változásáról magyarázó, 90-es éveit taposó Natasha Josefowitz-ra. Rideggé, a következmények iránt érzéketlenné válik a magát okosabbnak, felvilágosultnak valló tudósvilág – legfeljebb intelligenciájuk emeli őket az átlag fölé, lelkiismeretességük korántsem. Hanyagságuk különösen szíven üt, amikor Wardle krimibe vagy paranoiathrillerbe illően feszült, kiábrándult jelenetekkel ad hírt a hármasikreken végzett kísérletek pontos mibenlétét tartalmazó dokumentumok titkosításáról – mintha a Kennedy-gyilkosság hivatalos feljegyzéseit zárolnák, az ember hirtelen apró ponttá zsugorodik az áttekinthetetlen orvosi, hivatali machinációkban.

David és Bobby viszont nem lázadoznak, csupán óriási pszichológiai terheket nyögve tudomásul veszik az elfogadhatatlant, többek között fivérük-barátjuk, Eddy öngyilkosságát. Wardle sem tesz mást, hátralép, mikrofon elé állítja az információk birtokosait, és hagyja őket beszélni. Így lesz különösen szívbemarkoló a halott fiú nevelőapjának utolsó vallomása: egy szigorú, a gyermeke másságát elfogadni nem tudó, őt szabályok betartására kényszerítő gyarló férfi vet számot hibáival és szomorúan döbben rá helytelen nevelési módszerére. A Három egyforma idegen szolgál ugyan némi didaxissal, kimondott tanulságként a neveltetést hangsúlyozza az öröklődés ellenében, legjobb, érzelmekre összpontosító pillanataiban azonban felkavaró, árnyalt történetet mond el egy nagyobb cél érdekében tönkretett átlagemberekről.

Szabó Ádám

 

 

 

Three Identical Strangers, 2018

Rendező: Tim Wardle

Szereplők: Bobby Shafran, David Kellman, Elliott Galland, Michael Domnitz, Natasha Josefowitz

 

 

 

 

 


Címke: , , , , ,
2020.07.11 - tiszatáj

SZABÓ GÁBOR: TÖRTÉNETEINK VÉGE
A könyv az Emlékezés a kortárs irodalomban alcímet viseli, ebből, a fülszövegből, valamint a tartalomjegyzék felületes áttekintéséből már világosan kirajzolódik, milyen témát járnak körbe az egyes írások. Ahogyan Angyalosi Gergely is írja az Erdődy Edit-díjas szerzőnek szánt laudációjában: „Szabó Gábor tanulmányai ugyanis nem egyszerűen különféle szerzők egyes műveiről szóló, egymástól elkülönülő esszék, hanem végigvonul rajtuk […] egy jól körülírható problematika”… – DECZKI SAROLTA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.10 - tiszatáj

INTERJÚ AZ AZNAP PROJEKT TAGJAIVAL
A dunakanyari AZNAP Projekt a transzzene, valamint a jazz fuzionálásának igazán különleges hangzásvilágával bűvöli el hallgatóit. Ennek a formációnak idén jelent meg az első nagylemeze Számtalan címmel. A zenekar három tagjával beszélgettünk, Stanislaw Lazarussal (doromb, mc), Németh Balázs Kristóffal (dob) és Őri Kiss Botonddal (zongora)… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.07.09 - tiszatáj

FAMILY ROMANCE, LLC
Dokumentumfilmként talán jobban üzemelne a sztori. Kaspar Astrup Schröder 2012-es, itthon a 10. VERZIO Fesztiválon bemutatott, Családkölcsönző című etűdje egy famíliatagok bérbeadásával foglalkozó japán férfit követ nyomon: szakmájában hibátlanul teljesít, népes otthonában viszont a magány öngyilkosságba taszító gondolata foglalkoztatja… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.07 - tiszatáj

BÁN ZSÓFIA: VAGÁNYBAGOLY ÉS A HARMADIK Á
Bán Zsófia mesekönyve kellemes időtöltést nyújthat felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt, hiszen kimagasló nyelvi leleményével olyan örökérvényű igazságokat fogalmaz meg kilencvenhat oldalban, amelyek minden korosztály számára megszívlelendők. Az érzékenyítő célzattal íródott kötet az „avagy mindenki lehet más” alcímet viseli, utalva ezzel a történet mondanivalójára… – VOJNICS-ROGICS RÉKA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.07 - tiszatáj

(1928–2020)
Talán olyannyira mitikus ködbe burkolózott Morricone személye, hogy nem is hinnénk, karrierje valójában iskolapéldája a szamárlétra végigjárásának. Rádiójátékokhoz szerzett zenét, az első években megkötötte a kezét az amerikai slágerritmusukhoz való kötelező idomulás. Később váltott, improvizációs-avantgárd dallamokat komponált az Il Gruppo kísérleti műhelyében, a klasszikus témákat jazz-zel, funkkal fuzionálva… – SZABÓ G. ÁDÁM NEKROLÓGJA

>>>
2020.07.06 - tiszatáj

SZEMÉLYES KÖNYVAJÁNLÓ
Nagyon is jól emlékszem, és időről-időre újra emlékeznem is kell arra a kényszerű megtorpanásra, amikor Báthori Csabát a piarista orosztanárunk visszaparancsolta a helyére. Második utáni nyáron Csaba lefordította Gogol Revizorját, mert nem volt megelégedve az ismert fordítással. Kezében a kockás füzettel a katedra felé indult, hogy tanárának átadja egész nyarának, minden erejének és tudásának summázatát, az újrafordított Revizort… – MÁTÉ-TÓTH ANDRÁS ALÁNLÓJA

>>>
2020.07.05 - tiszatáj

DEMUS GÁBOR: EGY GANG SARKÁBÓL
A költő mindig lesben áll, akkor is, ha nyíltan szemlélődik. Demus Gábor költői lesállása egy gang: a nagybetűs, lakásokra osztott létezés sűrűjében figyel. A titkos megfigyelő azonban nem csak kifelé lát, hanem, ahogy a nyitó vers is jelzi, beszabadul mások létezésébe, amin keresztül önmagát is érzékelni tudja. Annyit ismer magából, amennyi másokban tükröződik. „Ez a gang a sorsom lett” – indít, majd fokozatosan metaforizálódik a lépcső, a berendezés: önmagunk berendezése és az önmagunk megismeréséhez vezető lépcsőfokok… – CSEHY ZOLTÁN KRITIKÁJA

>>>
2020.07.05 - tiszatáj

Ma 80 éves Tolnai Ottó, a kortárs magyar irodalom egyik legeredetibb alkotója. Olvasóinkat arra kérjük, születésnapja alkalmából alkossuk meg közösen a Tiszatáj olvasók Tolnai-szófelhőjét. Kérjük, hogy Tiszatájonline oldalán osszák meg velünk kommentben legkedvesebb Tolnai-szavaikat, mi pedig a leggyakoribb 80 szóból elkészítjük a Tolnai 80 szófelhőt […]

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő