07.05.
| MAMŰ Galéria – Könnyezet-Környezet / Weeping-Environment >>>
07.05.
| Nyári szabadtéri Képmás-estek a Halász-kastélyban >>>
06.27.
| Weöres Sándor Napokkal indít a Gyulai Várszínház >>>
06.27.
| Jazz Kocsma – Kele Fodor Ákos A szív vége című könyvének bemutatója >>>
06.14.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Lengyel András Tömörkény-tanulmányok című kötetének bemutatója >>>
06.13.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Színkép, hangkép, összkép című kötet bemutatója >>>
06.12.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Petőcz András A visszaforgatott idő című könyvének bemutatója >>>
06.06.
| Tiszavirág Fesztivál >>>
06.06.
| A koreográfus >>>
06.05.
| Debreczeny György ezen a szép napon című kötetének bemutatója >>>
07.05.
| Legéndy Jácint verseskötetét ajánlja a Fekete Zajra érkező Ash Code >>>
07.02.
| Ivo Dimcsev tartja az idei THEALTER workshopját >>>
06.20.
| Új, állandó kiállítás emlékezik Szmoljanban Nagy László költőre >>>
06.19.
| Átadták az Év Gyerekkönyve Díjakat >>>
06.19.
| PesText − új nemzetközi irodalmi fesztivál Budapesten >>>
06.03.
| Meghalt Térey János költő, író, drámaíró >>>
05.29.
| Villámgyorsan épül fel az ország legnagyobb színháza >>>
05.25.
| Több cannes-i filmet a Mozinet mutat be a hazai mozikban >>>
05.23.
| Új színház nyílik idén a Szegedi Szabadtérin >>>
05.10.
| Gorajeci műfordítótábor >>>

Battai Detre István, Peter Brezňan, Németh Gábor Dávid, Normal Gergely, Petőcz András, Ivan Štrpka, Jan Těsnohlídek, Jiří Žáček versei
Bene Zoltán, Jódal Rózsa, Peter Šulej prózája
Gion Nándor hangjátéka
Petőcz András hatvanéves
Írások a magyar századforduló irodalmáról
Az 58. Velencei Képzőművészeti Biennáléról

>>>

BESZÉLGETÉS SZECSŐDI FERENC HEGEDŰMŰVÉSSZEL
Júniusban ünnepelte 65. születésnapját Szecsődi Ferenc hegedűművész. Ez egy muzsikus életében nem számít feltétlen fordulópontnak, ám Szecsődi egyetemi tanárként a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának Vonós Tanszékét vezette. 23 éves korától tanított az akkori Zeneművészeti Főiskolán, majd jogutódján az egyetemi karán. A tanszékvezetést most át kell adnia, de a tanítást tovább folytatja… – MÁROK TAMÁS INTERJÚJA

>>>

Születési rendellenesség
2019.06.30 - tiszatáj

HÁROM EGYFORMA IDEGEN

Öröklődés és neveltetés (nature versus nurture) problémakörén nyugvó dokumentumfilmnek hihetnénk Tim Wardle alkotását, ám ha csak ennyit veszünk észre belőle, aligha jutunk tovább a felszínnél. Visszafojtott érzelmek, illetve a pontosan emiatt ki sem mondott, meg sem oldott, hovatovább, jó ideig nem is tudott gondok nyilvánosságra hozataláért ülteti felvevőgépe elé a direktor az 1961. július 12-én született, fogantatásukkor elválasztott hármasikreket, vagyis Edward Gallantet, David Kellmant és Robert Shafrant.

Rokonságuk pikantériája, hogy 19 éves korukig fogalmuk sem volt arról, hogy ők valójában egypetéjű ikrek. Világra jöttük egy erkölcsileg igencsak kérdőre vonható genetikai kísérlet eredménye. Tudósok egy csoportja a Louise Wise nevű örökbefogadó irodával karöltve azt vizsgálta, hogyan cseperedik három, egy leányanyától született, de különböző szülőknek adott és eltérő társadalmi osztályba helyezett gyerek. Wardle nem hallgatja el a biológiai anya elmebetegségét, intelligensen utal a szociális körülményekből fakadó elvárások önmagukban is embert próbáló, identitásformáló szerepére, vagyis magát az embert helyezi doku-tanulmánya centrumába – a Három egyforma idegen univerzális áttekintés magányról, tehetetlenségről, akartunk ellenére ránk testált tudatlanságról és leginkább ezek bárhol átélhető súlyos következményeiről.

 

 

Interjúkból és archív bejátszásokból felépülő munkájában Wardle a gyermekkori, pontosabban kamaszkori felhőtlenségtől a felnőttkor lelket kérgesítő viharáig tartó stációkat mutatja be. Eleinte pergő, laza hangvételű képsorok zúdulnak, majd egyre komótosabb lesz a tempó, melankolikussá, sőt, helyenként letaglózóan kegyetlenné válik az igaz történet. Wardle ignorálja a szenzációhajhászatot: a Három egyforma idegen legnagyobb fegyverténye a nemsokára csendes zokogásba forduló, összeomlás-közeli, görcsbe ránduló, lassan torzuló arcok mögötti pszichológia testközelbe hozása, rendezőnk nyomatékosan a rezdülések bármilyen dokumentumot, kutatást felülíró jelentőségében hisz. A ’80-as évekbeli, Studio 54-ben, talk show-kban zajló buli-pillanatoktól jutunk el a rendkívül pőre, csupán a kamerába néző, élettörténetet mesélő férfiak snittjéig – a dokumentumfilm rávilágít, nemcsak a kísérletben érdekelt tudósok és alanyaik relációja fontos, hanem a külvilág erre adott válasza is. Eddy-éket kezdetben örömmel fogadják, sőt, egészen konkrétan mediális összefüggésbe ágyazzák, celebekként bálványozzák őket, filmszerepet kapnak, a felhőtlenség látszata eltakarja az igazságot. Hasonlóan lényeges a család beemelése: a munkásmiliőben élő, középosztálybeli, valamint tehetős famíliánál boldoguló ikerpár szükségszerűen más elvárásokkal szembesül, eltérő habitusra tesz szert és másképp viselkedik nevelőszüleivel, barátaival, radikálisan másképp áll a világhoz pusztán azért, mert egy láthatatlan, papírok, kutatások objektív halma mögött létező társaság erre bírta őket, így a társadalomkritikai él sem tompul. Bár a három testvér látszólag habzsolta az életet, igazából hihetetlenül gyökértelenné tette és önmaguktól elidegenítette őket a környezet – Wardle erre a nyomasztó egzisztencialista ellentétre is bravúrosan játszik rá.

 

 

Figyelmet szentel a kísérletet végzőknek is: a kutatást egy Holokauszt elől menekülő osztrák zsidó, Peter Neubauer vezette. Jó szándéka azonban kövek sokasága egy pokolba vezető úton. A professzor ugyanis kizárólag eredményt igyekszik felmutatni, mind távolabb sodródik az orvosi etikától, az emberre kevésbé tekint hús-vér érző- és élőlényként, inkább anyagként veszi őt számításba, náciként viselkedik. Gázosítás, égetés elől menekülő áldozatból lelki torzulásokat kiváltó agresszorrá nő – ugyanez igaz a Barack és Michelle Obamával készült fotóit büszkén mutogató asszisztensére, az erkölcs időbeli változásáról magyarázó, 90-es éveit taposó Natasha Josefowitz-ra. Rideggé, a következmények iránt érzéketlenné válik a magát okosabbnak, felvilágosultnak valló tudósvilág – legfeljebb intelligenciájuk emeli őket az átlag fölé, lelkiismeretességük korántsem. Hanyagságuk különösen szíven üt, amikor Wardle krimibe vagy paranoiathrillerbe illően feszült, kiábrándult jelenetekkel ad hírt a hármasikreken végzett kísérletek pontos mibenlétét tartalmazó dokumentumok titkosításáról – mintha a Kennedy-gyilkosság hivatalos feljegyzéseit zárolnák, az ember hirtelen apró ponttá zsugorodik az áttekinthetetlen orvosi, hivatali machinációkban.

David és Bobby viszont nem lázadoznak, csupán óriási pszichológiai terheket nyögve tudomásul veszik az elfogadhatatlant, többek között fivérük-barátjuk, Eddy öngyilkosságát. Wardle sem tesz mást, hátralép, mikrofon elé állítja az információk birtokosait, és hagyja őket beszélni. Így lesz különösen szívbemarkoló a halott fiú nevelőapjának utolsó vallomása: egy szigorú, a gyermeke másságát elfogadni nem tudó, őt szabályok betartására kényszerítő gyarló férfi vet számot hibáival és szomorúan döbben rá helytelen nevelési módszerére. A Három egyforma idegen szolgál ugyan némi didaxissal, kimondott tanulságként a neveltetést hangsúlyozza az öröklődés ellenében, legjobb, érzelmekre összpontosító pillanataiban azonban felkavaró, árnyalt történetet mond el egy nagyobb cél érdekében tönkretett átlagemberekről.

Szabó Ádám

 

 

 

Three Identical Strangers, 2018

Rendező: Tim Wardle

Szereplők: Bobby Shafran, David Kellman, Elliott Galland, Michael Domnitz, Natasha Josefowitz

 

 

 

 

 


Címke: , , , , ,
2019.07.16 - tiszatáj

ÁDÁM ZSUZSANNA ÉNEKLI AIDÁT A DÓM TÉREN
Meglepetést keltve idén bátor döntéssel egy pályája elején járó ifjú szopránra, a több külföldi és hazai énekversenyen már szép sikert aratott Ádám Zsuzsannára bízta Aida szerepét a Szegedi Szabadtéri Játékok. A népszerű Verdi-hősnőt olyan legendás énekesek keltették már életre a Dóm téren, mint Németh Mária, Margaret Tynes, Maria Biesu, Misura Zsuzsa, Tokody Ilona, Temesi Mária, Sümegi Eszter. Az impozáns névsor miatt is érthető: a szakma és a közönség is nagy várakozással tekint Ádám Zsuzsanna július 26-i debütálására, ami akár egy nemzetközi karrier kezdete is lehet… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2019.07.16 - tiszatáj

I AM MOTHER
Társas-, illetve párkapcsolatokat korántsem újkeletű sci-fi nyelvre fordítani. Richard Matheson 1954-es, azóta hivatkozási alappá nőtt regénye, a Legenda vagyok rögvest eklatáns példával szolgált a metaforikusan ábrázolt, együttélésre képtelen emberek huzavonáira. Craig Sputore júniusban útjára bocsátott Netflix-mozija e táborba kíván illeszkedni – noha az I Am Mother nagy ambíciókat dédelget, vállalása csak részben sikeres… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.07.15 - tiszatáj

A 29. THEALTER Fesztiválon augusztus 2. és 10. között 32 társulat 30 produkcióját láthatják a kortárs színház rajongói Szegeden. Idén a női témákra, női alkotókra, illetve a fiatal csapatokra fókuszálnak, a nemzetközi és a hazai fellépők mellett helyieket is hívtak. A jegyértékesítés július 27-én kezdődik.

>>>
2019.07.15 - tiszatáj

SZERELMES SHAKESPEARE
Remek ötlet volt Tom Stoppardtól ez a történet! Nem sok igaz belőle, viszont nagyonis valódi. Shakespeare nemcsak a világirodalom legnagyobb drámaírója volt, de egyben korának színes közéleti figurája, színházi embere. Nemcsak darabírónak, de egy darab hősének is kiváló. Ebből az indíttatásból született meg a Szerelmes Shakespeare, eredetileg film forgatókönyvnek szánták. Miután a belőle készült mozi 1999-ben nyert egy csomó Oscart és más díjakat, nem csoda, hogy hamarosan elkészült a színdarab-változat is… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

Szeged nyári kulturális kínálatának húzóeseménye természetesen a Szegedi Szabadtéri Játékok. Idén a szokásos bulvárprodukciók mellett főleg a programsorozat berkein belül működő Újszegedi Szabadtéri Színpad műsorterve kecsegtet izgalmas előadásokkal…
Ha augusztus és független színház, akkor Thealter. A Régi Zsinagóga és a Kisszínház mellett a Csillag Börtön ezúttal is előadáshelyszínül fog szolgálni, ismét lesz kritikusműhely, továbbá workshop is Ivo Dimcsev bolgár koreográfus vezetésével… – FRITZ GERGELY AJÁNLÓJA

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

PÓKEMBER: IDEGENBEN
Véget ért a Marvel-univerzum harmadik fázisa. Jóllehet, a tényleges pontot az áprilisban felfordulást okozó Bosszúállók: Végjáték nyomta oda, a Rendőrautót dirigáló Jon Watts második hálószövő-kalandja így is helyre szórakozás – hovatovább magával ragadóbb, mint az eposzinak szánt, de oktalan humorizálásba fulladó Thanos-megalomániák. Az Idegenben nemcsak az ún. Infinity Saga legvégére tűzött pofás kis epilógus, hanem önmagában is szellemes, de hangsúlyos pontokon érett kalandmozi… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

BEMUTATTÁK
AZ IRODALMI SÉTÁK TOLNAI OTTÓVAL
MOBILAPPLIKÁCIÓT IS
A CULTSTREAM – A víz új kultúrája című projekt keretében rendezték meg Szegeden és Magyarkanizsán 2019. június 6-7-én a Tiszavirág Fesztivált. Mivel a tiszavirágzás a Tisza-menti régió népeinek közös élménye, a hozzá kapcsolódó művészeti értékek, irodalmi, képzőművészeti, filmes alkotások bemutatása kiváló lehetőség a fiatalabb generációk interkulturális tapasztalatainak gazdagítására és a szomszédos ország kultúrájával való mélyebb kapcsolat kialakítására…

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

Molière Don Juanjával nyit újra az Újszegedi Szabadtéri Színpad. Kicserélték a nézőtéri padokat, új világítótornyok épültek, és a színpad fölött is egy lámpasor gazdagítja a technikai lehetőségeket. Az öltözőket is fölújították. A címszereplő Jakab Tamás, de olyan országosan ismert sztárok is színpadra lépnek, mint Csákányi Eszter, Bodrogi Gyula, vagy Kulka János. A bemutató július 18-án lesz… – MÁROK TAMÁS AJÁNLÓJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő