11.12.
| Tompa Andrea nyitja meg a 16. Verzió Filmfesztivált >>>
11.12
| Lásd élesebben! >>>
11.07.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről Matzon Ákossal >>>
11.07.
| Legéndy Jácint költő performansza a Berlini Falnál >>>
10.28.
| Sikerdarabok érkeznek Szegedre a következő hónapokban >>>
10.24.
| Asztali beszélgetések… – Toronyi Zsuzsanna és Závada Pál >>>
10.22.
| Velence után a Titanicon, majd a magyar mozikban is bemutatkozik a Déva >>>
10.18.
| Mi is zajlik ma a fenntartható világunkban? >>>
10.18.
| Müpa – Virtus és Extázis >>>
10.18.
| Művek és Mi – vendégünk Kollár Árpád, Mécs Anna és Závada Péter >>>

10.17.
| New Flash >>>
10.10.
| Plusz előadás a Jézus Krisztus Szupersztárból a Dóm téren >>>
10.10.
| Olga Tokarczuk és Peter Handke kapja a 2018-as és a 2019-es irodalmi Nobel-díjat >>>
10.09.
| Elhunyt Vekerdy Tamás író, pszichológus >>>
10.07.
| Megjelent a Határtalan Régészet őszi száma >>>
09.30.
| 10 éves a Duda Éva Társulat >>>
09.24.
| Még három napig lehet jelentkezni Szilasi László szépírás kurzusára >>>
09.22.
| Meghalt Sára Sándor, a nemzet művésze >>>
09.13.
| Meghalt Konrád György >>>
09.07.
| Géczi János kapja a balatonfüredi Salvatore Quasimodo költőverseny fődíját >>>

Bakos András, Jahoda Sándor, Kocsis Klára, Szakállas Zsolt, Székelyhidi Zsolt, Tönköl József, Turczi István versei
Antal Balázs prózája
Beszélgetés Konrád Györggyel 
Autopsia – A feldarabolt Isten rekompozíciója
Bajnok/Süllyesztő – Újabb eredmények a Hajnóczy-hagyaték kutatásában

>>>

SZABÓ GÁBOR TÖRTÉNETEINK VÉGE C. KÖTETÉNEK BEMUTATÓJÁRÓL
Élettörténet és emlékezet – ezek voltak a hívószavai a a Magyar Könyvkiadók Napjának, mely idén harmadik alkalommal került megrendezésre a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán. Szabó Gáborral Történeteink vége című könyvéről és az emlékezéspolitikáról Melhardt Gergő beszélgetett… – TASKOVICS VIKTÓRIA BESZÁMOLÓJA

>>>

Születési rendellenesség
2019.06.30 - tiszatáj

HÁROM EGYFORMA IDEGEN

Öröklődés és neveltetés (nature versus nurture) problémakörén nyugvó dokumentumfilmnek hihetnénk Tim Wardle alkotását, ám ha csak ennyit veszünk észre belőle, aligha jutunk tovább a felszínnél. Visszafojtott érzelmek, illetve a pontosan emiatt ki sem mondott, meg sem oldott, hovatovább, jó ideig nem is tudott gondok nyilvánosságra hozataláért ülteti felvevőgépe elé a direktor az 1961. július 12-én született, fogantatásukkor elválasztott hármasikreket, vagyis Edward Gallantet, David Kellmant és Robert Shafrant.

Rokonságuk pikantériája, hogy 19 éves korukig fogalmuk sem volt arról, hogy ők valójában egypetéjű ikrek. Világra jöttük egy erkölcsileg igencsak kérdőre vonható genetikai kísérlet eredménye. Tudósok egy csoportja a Louise Wise nevű örökbefogadó irodával karöltve azt vizsgálta, hogyan cseperedik három, egy leányanyától született, de különböző szülőknek adott és eltérő társadalmi osztályba helyezett gyerek. Wardle nem hallgatja el a biológiai anya elmebetegségét, intelligensen utal a szociális körülményekből fakadó elvárások önmagukban is embert próbáló, identitásformáló szerepére, vagyis magát az embert helyezi doku-tanulmánya centrumába – a Három egyforma idegen univerzális áttekintés magányról, tehetetlenségről, akartunk ellenére ránk testált tudatlanságról és leginkább ezek bárhol átélhető súlyos következményeiről.

 

 

Interjúkból és archív bejátszásokból felépülő munkájában Wardle a gyermekkori, pontosabban kamaszkori felhőtlenségtől a felnőttkor lelket kérgesítő viharáig tartó stációkat mutatja be. Eleinte pergő, laza hangvételű képsorok zúdulnak, majd egyre komótosabb lesz a tempó, melankolikussá, sőt, helyenként letaglózóan kegyetlenné válik az igaz történet. Wardle ignorálja a szenzációhajhászatot: a Három egyforma idegen legnagyobb fegyverténye a nemsokára csendes zokogásba forduló, összeomlás-közeli, görcsbe ránduló, lassan torzuló arcok mögötti pszichológia testközelbe hozása, rendezőnk nyomatékosan a rezdülések bármilyen dokumentumot, kutatást felülíró jelentőségében hisz. A ’80-as évekbeli, Studio 54-ben, talk show-kban zajló buli-pillanatoktól jutunk el a rendkívül pőre, csupán a kamerába néző, élettörténetet mesélő férfiak snittjéig – a dokumentumfilm rávilágít, nemcsak a kísérletben érdekelt tudósok és alanyaik relációja fontos, hanem a külvilág erre adott válasza is. Eddy-éket kezdetben örömmel fogadják, sőt, egészen konkrétan mediális összefüggésbe ágyazzák, celebekként bálványozzák őket, filmszerepet kapnak, a felhőtlenség látszata eltakarja az igazságot. Hasonlóan lényeges a család beemelése: a munkásmiliőben élő, középosztálybeli, valamint tehetős famíliánál boldoguló ikerpár szükségszerűen más elvárásokkal szembesül, eltérő habitusra tesz szert és másképp viselkedik nevelőszüleivel, barátaival, radikálisan másképp áll a világhoz pusztán azért, mert egy láthatatlan, papírok, kutatások objektív halma mögött létező társaság erre bírta őket, így a társadalomkritikai él sem tompul. Bár a három testvér látszólag habzsolta az életet, igazából hihetetlenül gyökértelenné tette és önmaguktól elidegenítette őket a környezet – Wardle erre a nyomasztó egzisztencialista ellentétre is bravúrosan játszik rá.

 

 

Figyelmet szentel a kísérletet végzőknek is: a kutatást egy Holokauszt elől menekülő osztrák zsidó, Peter Neubauer vezette. Jó szándéka azonban kövek sokasága egy pokolba vezető úton. A professzor ugyanis kizárólag eredményt igyekszik felmutatni, mind távolabb sodródik az orvosi etikától, az emberre kevésbé tekint hús-vér érző- és élőlényként, inkább anyagként veszi őt számításba, náciként viselkedik. Gázosítás, égetés elől menekülő áldozatból lelki torzulásokat kiváltó agresszorrá nő – ugyanez igaz a Barack és Michelle Obamával készült fotóit büszkén mutogató asszisztensére, az erkölcs időbeli változásáról magyarázó, 90-es éveit taposó Natasha Josefowitz-ra. Rideggé, a következmények iránt érzéketlenné válik a magát okosabbnak, felvilágosultnak valló tudósvilág – legfeljebb intelligenciájuk emeli őket az átlag fölé, lelkiismeretességük korántsem. Hanyagságuk különösen szíven üt, amikor Wardle krimibe vagy paranoiathrillerbe illően feszült, kiábrándult jelenetekkel ad hírt a hármasikreken végzett kísérletek pontos mibenlétét tartalmazó dokumentumok titkosításáról – mintha a Kennedy-gyilkosság hivatalos feljegyzéseit zárolnák, az ember hirtelen apró ponttá zsugorodik az áttekinthetetlen orvosi, hivatali machinációkban.

David és Bobby viszont nem lázadoznak, csupán óriási pszichológiai terheket nyögve tudomásul veszik az elfogadhatatlant, többek között fivérük-barátjuk, Eddy öngyilkosságát. Wardle sem tesz mást, hátralép, mikrofon elé állítja az információk birtokosait, és hagyja őket beszélni. Így lesz különösen szívbemarkoló a halott fiú nevelőapjának utolsó vallomása: egy szigorú, a gyermeke másságát elfogadni nem tudó, őt szabályok betartására kényszerítő gyarló férfi vet számot hibáival és szomorúan döbben rá helytelen nevelési módszerére. A Három egyforma idegen szolgál ugyan némi didaxissal, kimondott tanulságként a neveltetést hangsúlyozza az öröklődés ellenében, legjobb, érzelmekre összpontosító pillanataiban azonban felkavaró, árnyalt történetet mond el egy nagyobb cél érdekében tönkretett átlagemberekről.

Szabó Ádám

 

 

 

Three Identical Strangers, 2018

Rendező: Tim Wardle

Szereplők: Bobby Shafran, David Kellman, Elliott Galland, Michael Domnitz, Natasha Josefowitz

 

 

 

 

 


Címke: , , , , ,
2019.10.20 - tiszatáj

PUCCINI EGYFELVONÁSOSOK SZEGEDEN
Egy estén, hármas oltárképnek képzelte el három egyfelvonásosát Puccini. Egy sötét, drámai, egy mennyei-lírai darab, és egy vágtató, szikrázóan szellemes komédia – hárman adják ki az egészet. Ám így erre ma kevés operaház vállalkozik. A három darab együtt kicsit sok a közönségnek, ráadásul az átdíszítést, a hosszú szünetet sem lehet megspórolni. Legutóbb az Erkel Színházban is csak a bemutatón hangzott föl mind a három mű, utána mindig csak kettőt lehetett választani… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2019.10.19 - tiszatáj

A RENDSZER
Spanyolország az utóbbi időben előszeretettel mímeli a hollywoodi zsánerfilmek öntőformáit: az 1968–1975-ös aranykort követő horror-reneszánsz után egyre nagyobb teret kap a csavaros thrillerek honosítása. Oriol Paulo betyáros műfaji ujjgyakorlatait követően a románcban és sorozatgyilkos-thrillerben egyformán jártas Rodrigo Sorogoyen is letette a névjegyét, tavalyi politikai thrillerje részben adózik a hagyományoknak, ugyanakkor bizonyos pontokon el is mer térni azoktól… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.10.17 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Aki már járt az utóbbi években a Millenárison az Art Market ideje alatt, tudja, hogy már az épület előtt és a parkban meglepetések, izgalmas köztéri alkotások, installációk fogadják. Idén sem unatkozunk az épület felé haladva, mozgó szobrokat látunk, élőket, égbe nyúló nyakkal, méhkast szimbolizálva, abroncsokkal, hófehér anyagokba burkolózva közöttünk sétáltak, de nem vesznek rólunk tudomást, ahogy egy szoborhoz illik […]

>>>
2019.10.16 - tiszatáj

PATAK MÁRTA: ENYHÍTŐ KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT
Minden ember egy kalitkába zárt hal: nem a megfelelő térben, nem a megfelelő időben létezik, mégis lubickol saját világának ketrecében. Akár ezt is sugallhatja Patak Márta 2017-es novelláskötetének borítója. Az Enyhítő körülmények között című kötet a Scolar Kiadó egy új sorozatában, a ScolarLive-ban jelent meg, mely sorozatnak két célja is van: az első az, hogy a pályakezdő alkotók teret kapjanak, a másik pedig azon „már bizonyított” szerzők új kötetének kiadása, akik eddig a megérdemeltnél valami miatt kevesebb figyelemben részesültek… – KOMÁROMI DÓRA KRITIKÁJA

>>>
2019.10.15 - tiszatáj

A MAOE DIMENZIÓK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ
A címben megidézett Umberto Eco könyvére történő utalás nem a véletlen műve, hiszen végignézve a MAOE hatodik tematikus, gigakiállításának a DIMENZIÓK-nak a kolosszális terjedelmű anyagát (hatszázhúsz művész B1 méretben megjelenő reprodukcióival) a REÖK teljes teremsorát felvonultató enteriőrben a vizuális enumerációnak valamilyen hasonló euforikus érzése keríthet hatalmába, mint a három évvel ezelőtt elhunyt, jeles szemiotika tudóst, amikor szöveggyűjteménye előszavában kifejezésre juttatta a listák utáni hajtóvadászatának mámorító hatását… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2019.10.15 - tiszatáj

A WALL STREET PILLANGÓI
Jessica Pressler 2015-ös cikke első pillantásra kiváló alapanyagot szolgáltat a napjainkban egyre népszerűbb girl power-mozikhoz. Az újságírónő New York Magazinban publikált írása igaz történetet dolgoz fel: bepillantást nyerhetünk egy sztriptíz-táncosnő 2007-től 2015-ig húzódó viszontagságos éveibe, benne egymásra találással, karrierépítéssel, gazdasági világválsággal, felemelkedéssel és bukással, illetve újrakezdéssel… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.10.14 - tiszatáj

BALLA ZSÓFIA ESSZÉKÖTETÉRŐL
Balla Zsófia kötetében sokféle műfajú, hosszúságú írást találni, s mind egy személy, még inkább egy téma, még inkább egy kérdés körül dong, mint darázs a fészkébe igyekezvén. A szövegek műfaj szerinti nagyobb egységeket alkotnak, s azon belül valamelyest követik e megjelenés időrendjét. A költőnő versei pedig újra és újra felbukkannak, mint a színes kavicsok közül a kagylók a tengerparton, gyöngyöt rejtve… – MÁTÉ-TÓTH ANDRÁS ÍRÁSA

>>>
2019.10.10 - tiszatáj

JOKER
Fennakadhatunk rajta, hogy szuperhősfilm vitte el a Velencei Filmfesztivál Arany Oroszlánját a Lucrecia Martel vezette zsűritől, mindenki jobban jár, ha inkább magát a kérdéses művet szemrevételezi és a látottak alapján vonja le a következtetéseket: bohócgúnyát húzó ölőmester ide, eredettörténet oda, a Logan óta nem született ilyen érett, hihetetlenül realisztikus, hagyománytagadó feldolgozás egy mainstream képregénykarakterről… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.10.09 - tiszatáj

NAGY SIKER TANDI FLORA ÉS OLASZ FLÓRA SZEGEDI KONCERTJE
A Szomorú vasárnaptól Lara Fabian Je T’aime című daláig sok világsláger felcsendült hétfő este Szegeden, az IH Rendezvényközpont nagytermében Tandi Flora és Olasz Flóra nagy sikerű, telt házas közös koncertjén. A népszerű énekes és a már több nemzetközi versenyen díjat nyert hárfás országos turnét is tervez a különleges produkcióval… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő