11.12.
| Tompa Andrea nyitja meg a 16. Verzió Filmfesztivált >>>
11.12
| Lásd élesebben! >>>
11.07.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről Matzon Ákossal >>>
11.07.
| Legéndy Jácint költő performansza a Berlini Falnál >>>
10.28.
| Sikerdarabok érkeznek Szegedre a következő hónapokban >>>
10.24.
| Asztali beszélgetések… – Toronyi Zsuzsanna és Závada Pál >>>
10.22.
| Velence után a Titanicon, majd a magyar mozikban is bemutatkozik a Déva >>>
10.18.
| Mi is zajlik ma a fenntartható világunkban? >>>
10.18.
| Müpa – Virtus és Extázis >>>
10.18.
| Művek és Mi – vendégünk Kollár Árpád, Mécs Anna és Závada Péter >>>

10.17.
| New Flash >>>
10.10.
| Plusz előadás a Jézus Krisztus Szupersztárból a Dóm téren >>>
10.10.
| Olga Tokarczuk és Peter Handke kapja a 2018-as és a 2019-es irodalmi Nobel-díjat >>>
10.09.
| Elhunyt Vekerdy Tamás író, pszichológus >>>
10.07.
| Megjelent a Határtalan Régészet őszi száma >>>
09.30.
| 10 éves a Duda Éva Társulat >>>
09.24.
| Még három napig lehet jelentkezni Szilasi László szépírás kurzusára >>>
09.22.
| Meghalt Sára Sándor, a nemzet művésze >>>
09.13.
| Meghalt Konrád György >>>
09.07.
| Géczi János kapja a balatonfüredi Salvatore Quasimodo költőverseny fődíját >>>

Bakos András, Jahoda Sándor, Kocsis Klára, Szakállas Zsolt, Székelyhidi Zsolt, Tönköl József, Turczi István versei
Antal Balázs prózája
Beszélgetés Konrád Györggyel 
Autopsia – A feldarabolt Isten rekompozíciója
Bajnok/Süllyesztő – Újabb eredmények a Hajnóczy-hagyaték kutatásában

>>>

SZABÓ GÁBOR TÖRTÉNETEINK VÉGE C. KÖTETÉNEK BEMUTATÓJÁRÓL
Élettörténet és emlékezet – ezek voltak a hívószavai a a Magyar Könyvkiadók Napjának, mely idén harmadik alkalommal került megrendezésre a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán. Szabó Gáborral Történeteink vége című könyvéről és az emlékezéspolitikáról Melhardt Gergő beszélgetett… – TASKOVICS VIKTÓRIA BESZÁMOLÓJA

>>>

A miniszterasszony csókja
2019.06.23 - tiszatáj

CSEKÉLY ESÉLY

Tagadhatatlanul a női hősök korát éljük: a mainstream gyakran csatornázza szuperhősfilmekbe (Wonder Woman, Marvel kapitány) határozott feministáit, de a tinikomédiák (Éretlenségi), netán Paul Feig zsánergyakorlatainak (Koszorúslányok, A kém) szénája sem áll rosszul. Ingathatatlan hősnők a mid-budget filmek cselekményeit is belakják, kiváló példa erre a Charlize Theron és Seth Rogen produceri és színészi jelenlétével erősített romkom, ügyes fricskát adva Theron napjainkban gyűrűző akcióhéroszi, illetve partnere stoner-mozis imágójának.

Jonathan Levine-től nem idegen a megváltó szerepbe lépő hölgyek felvonultatása: a Fifti-fifti halálos betegséggel diagnosztizált fiatalembere hűtlen barátnője után az őt kedves szavakkal támogató pszichológusgyakornok oldalán köt ki, de túlféltő anyjával is megbékél, az Eleven testek zombi-parafrázisában/ Rómeó és Júlia-átiratában egy disztopikus állam urának lánya húz nadrágot és ad emberszívet az öntudatlan élőhalottnak. Ugyancsak genderrel bíbelődik a Csekély esély is, egyrészt őrizve a nő-férfi reláció dinamikáját, másfelől humorosan kiforgatva azt. Screwball-narratívájában a liberális, friss szövegíró Fred habarodik bele a domináns, intelligens, kifinomult, jelenleg épp az elnökségi posztra pályázó külügyminiszter Charlotte-ba – Levine többször rájátszik a férfitekintet iróniájára, rendre a komolytalannak látszó hímkarakter csodálkozik rá a vezető szerepben feltűnő nőre. Fred valójában egy nagyra nőtt kamasz, míg Charlotte gimnazista osztályelnöki évei óta koraérett, negyedik X-en túl pedig abszolút felnőtt, racionális állami személy, vagyis a direktor a különböző életstációkban rekedt figurák habitusát, attitűdjüktől való szabadulását igyekszik nyakon ragadni.

 

 

Charlotte és Fred ugyanis kezdettől fogva szimpatikusan viszonyulnak egymáshoz. Oldottan viselkedő, maszkviselést elutasító karakterek románcát követjük nyomon több mint 2 órában. Privát én ütközik össze a hivatali fellépéssel: a Csekély esély akadályozó tényezője konzervatív stílben a Fehér Házi, statisztikákban, PR-ban, divatban hívő, pusztán külsőségekre adó, belső tulajdonságokat nyomatékosan ignoráló slepp. Az elnök – Ronald Reagan inverzeként – nárcisztikus, mozis berobbanásra készülő, galádul zsaroló tévészínész, szövetsége a republikánus Fox News-alapító Roger Ailes-ból és Rupert Murdoch-ból összegyűrt médiacézár, Charlotte tanácsadói merevnek tetsző, igazából képmutató, nedűt kortyolgató, vizet prédikáló öltönyösök. Kötöttségek rántanák vissza az újságíró és a politikusnő románcát – ők, szemben opponenseikkel, igenis önmagukat adják. Levine arról szónokol, felejtsük el az osztályellentéteket, legyintsük az előítéletekre, arra, kinek mi a foglalkozása, és ebből kiindulva mire mekkora esélyt kaphat. (Szójátékként leltározandó a „Long Shot”, mint eredeti, tükörfordításban „valószínűtlenség”-et jelentő cím.) Tündérmeséjében a hátrányosabb helyzetű férfinek, az archetipikus Szegénynek van keresnivalója a királynői szerepben ténykedő külügyminiszter-asszony, a metaforikus Gazdag mellett, a rags to riches-ív bejárható e gross out vígjáték káromkodásokkal teli óceánjában.

 

 

Inverz Micsoda nő!-t kapunk, a Roxette It Must Have Been Love-jára lassúzó pár iPhone-os andalgásként ismeri el a Garry Marshall, Richard Gere, Julia Roberts-mozi popkulturális ereklye-státuszát. Levine újabb alműfajt választ, buddy movie-ként tételezi Charlotte és Fred kötélhúzását: triviákkal nevelik egymást (oroszul nézik A tél katonáját, a hősnő megkönnyezi a Trónok harca egyik részét, Fred afroamerikai pajtása a Fekete Párduc Wakanda-himnuszát üvölti), isznak, buliznak, svungosan beszólogatnak, miközben a világ dolgainak átnyálazására is jut idejük. Pontosan ez a Csekély esély legfőbb tézise: hiába tűnnek gyermetegnek a főkarakterek, lazaságuk sosem fosztja meg őket racionalitásuktól. Charlotte-nak, pláne Charlize Theron alakításában, a Mad Max: A harag útja és az Atomszőke-féle akció-istennők intellektuális verziójaként borotvaként vág az esze politikai és kapcsolati téren. Klímaváltozási egyezményt szorgalmaz, nyomuló kollégákat passzol odébb, úgymint a Justin Trudeau-ról mintázott kanadai miniszterelnököt, de még illuminált állapotban is képes túszcsere-alkut vezényelni. Fred ugyancsak nagyszerűen viseli magát: felmond munkahelyén a köpönyegforgató médiakirály bekebelező hadjárata után, lezsersége kezdettől csodálatosan rezonál hölgypartnerével, tehát az őt életre keltő Seth Rogen sem csak vízipipázni ugrott be. Egy barátság szerelemmé formálódásáról is regél a Csekély esély: a kötetlenség helyébe idővel intimitás lép, vagyis a hivatalos-privát ellentét a haverságot leváltó őszinte érzelmek és a munkahelyi rátermettség allegóriájaként rögzül. Levine, valamint Dan Sterling, Liz Hannah férfi-nő, Charlotte-ot és Fredet idéző forgatókönyvíró-duója még egzotikus útifilm-mellékszállal is tételezik a külügyminiszternő újabb szintre lépését és a riporter felnőtté válását, de egy lassított felvételes akciófilm-kikacsintás sem hiányzik a repertoárjukból. Manilai forradalom, svéd királyi parti idején hangzanak el a vaskos mondatok, alakulnak ki az elnöki vezértételek, csattannak a puszik, a rendező általában helyzetkomikumokra fűzi a központi szereplők botladozásait, és ezen még a konkrét fordulatként megjelenő WC-humorú betétek sem rontanak.

 

 

Noha a film korántsem tökéletes, párszor rendkívül túlnyújtottnak hat a játékidő, lehet, a kelleténél több konfliktusforrást is megenged magának a cselekmény, összességében mégis egy nagyon jó vígjátékkal gazdagodunk. Mer beszélni a zord kategorizáláson nyugvó demokrata-republikánus ellentét hamisságáról egy tényleges bromance keretein belül, a szociális médiához és a népigényekhez is akad kiegészítése (ráadásul abszolút optimistán a Charlotte-ot és Fredet hol tömegként, hol okostelefon mögül ünneplő köznép képében). Nem tekinti szégyennek a magát női perspektíva alá rendelő férfi éthoszát, sőt, üdvözítőnek tartja a döntést egy képregény-referenciával. Egyszerre boldogulhatunk felforgató-trágár, illetve melegszívű-érett futammal, Charlize Theron és Seth Rogen nagyszerű kémiájú játékát lesve bárki hangosan csettinthet.

Szabó Ádám

 

 

 

Long Shot, 2019

Rendező: Jonathan Levine

Szereplők: Charlize Theron, Seth Rogen, June Diane Raphael, O’Shea Jackson, Bob Odenkirk

 

 

 


Címke: , , , , , , ,
2019.10.20 - tiszatáj

PUCCINI EGYFELVONÁSOSOK SZEGEDEN
Egy estén, hármas oltárképnek képzelte el három egyfelvonásosát Puccini. Egy sötét, drámai, egy mennyei-lírai darab, és egy vágtató, szikrázóan szellemes komédia – hárman adják ki az egészet. Ám így erre ma kevés operaház vállalkozik. A három darab együtt kicsit sok a közönségnek, ráadásul az átdíszítést, a hosszú szünetet sem lehet megspórolni. Legutóbb az Erkel Színházban is csak a bemutatón hangzott föl mind a három mű, utána mindig csak kettőt lehetett választani… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2019.10.19 - tiszatáj

A RENDSZER
Spanyolország az utóbbi időben előszeretettel mímeli a hollywoodi zsánerfilmek öntőformáit: az 1968–1975-ös aranykort követő horror-reneszánsz után egyre nagyobb teret kap a csavaros thrillerek honosítása. Oriol Paulo betyáros műfaji ujjgyakorlatait követően a románcban és sorozatgyilkos-thrillerben egyformán jártas Rodrigo Sorogoyen is letette a névjegyét, tavalyi politikai thrillerje részben adózik a hagyományoknak, ugyanakkor bizonyos pontokon el is mer térni azoktól… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.10.17 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Aki már járt az utóbbi években a Millenárison az Art Market ideje alatt, tudja, hogy már az épület előtt és a parkban meglepetések, izgalmas köztéri alkotások, installációk fogadják. Idén sem unatkozunk az épület felé haladva, mozgó szobrokat látunk, élőket, égbe nyúló nyakkal, méhkast szimbolizálva, abroncsokkal, hófehér anyagokba burkolózva közöttünk sétáltak, de nem vesznek rólunk tudomást, ahogy egy szoborhoz illik […]

>>>
2019.10.16 - tiszatáj

PATAK MÁRTA: ENYHÍTŐ KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT
Minden ember egy kalitkába zárt hal: nem a megfelelő térben, nem a megfelelő időben létezik, mégis lubickol saját világának ketrecében. Akár ezt is sugallhatja Patak Márta 2017-es novelláskötetének borítója. Az Enyhítő körülmények között című kötet a Scolar Kiadó egy új sorozatában, a ScolarLive-ban jelent meg, mely sorozatnak két célja is van: az első az, hogy a pályakezdő alkotók teret kapjanak, a másik pedig azon „már bizonyított” szerzők új kötetének kiadása, akik eddig a megérdemeltnél valami miatt kevesebb figyelemben részesültek… – KOMÁROMI DÓRA KRITIKÁJA

>>>
2019.10.15 - tiszatáj

A MAOE DIMENZIÓK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ
A címben megidézett Umberto Eco könyvére történő utalás nem a véletlen műve, hiszen végignézve a MAOE hatodik tematikus, gigakiállításának a DIMENZIÓK-nak a kolosszális terjedelmű anyagát (hatszázhúsz művész B1 méretben megjelenő reprodukcióival) a REÖK teljes teremsorát felvonultató enteriőrben a vizuális enumerációnak valamilyen hasonló euforikus érzése keríthet hatalmába, mint a három évvel ezelőtt elhunyt, jeles szemiotika tudóst, amikor szöveggyűjteménye előszavában kifejezésre juttatta a listák utáni hajtóvadászatának mámorító hatását… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2019.10.15 - tiszatáj

A WALL STREET PILLANGÓI
Jessica Pressler 2015-ös cikke első pillantásra kiváló alapanyagot szolgáltat a napjainkban egyre népszerűbb girl power-mozikhoz. Az újságírónő New York Magazinban publikált írása igaz történetet dolgoz fel: bepillantást nyerhetünk egy sztriptíz-táncosnő 2007-től 2015-ig húzódó viszontagságos éveibe, benne egymásra találással, karrierépítéssel, gazdasági világválsággal, felemelkedéssel és bukással, illetve újrakezdéssel… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.10.14 - tiszatáj

BALLA ZSÓFIA ESSZÉKÖTETÉRŐL
Balla Zsófia kötetében sokféle műfajú, hosszúságú írást találni, s mind egy személy, még inkább egy téma, még inkább egy kérdés körül dong, mint darázs a fészkébe igyekezvén. A szövegek műfaj szerinti nagyobb egységeket alkotnak, s azon belül valamelyest követik e megjelenés időrendjét. A költőnő versei pedig újra és újra felbukkannak, mint a színes kavicsok közül a kagylók a tengerparton, gyöngyöt rejtve… – MÁTÉ-TÓTH ANDRÁS ÍRÁSA

>>>
2019.10.10 - tiszatáj

JOKER
Fennakadhatunk rajta, hogy szuperhősfilm vitte el a Velencei Filmfesztivál Arany Oroszlánját a Lucrecia Martel vezette zsűritől, mindenki jobban jár, ha inkább magát a kérdéses művet szemrevételezi és a látottak alapján vonja le a következtetéseket: bohócgúnyát húzó ölőmester ide, eredettörténet oda, a Logan óta nem született ilyen érett, hihetetlenül realisztikus, hagyománytagadó feldolgozás egy mainstream képregénykarakterről… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.10.09 - tiszatáj

NAGY SIKER TANDI FLORA ÉS OLASZ FLÓRA SZEGEDI KONCERTJE
A Szomorú vasárnaptól Lara Fabian Je T’aime című daláig sok világsláger felcsendült hétfő este Szegeden, az IH Rendezvényközpont nagytermében Tandi Flora és Olasz Flóra nagy sikerű, telt házas közös koncertjén. A népszerű énekes és a már több nemzetközi versenyen díjat nyert hárfás országos turnét is tervez a különleges produkcióval… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő