11.07.
| Legéndy Jácint költő performansza a Berlini Falnál >>>
10.18.
| Művek és Mi – vendégünk Kollár Árpád, Mécs Anna és Závada Péter >>>
11.12
| Lásd élesebben! – Jön a 16. Verzió Filmfesztivál >>>
11.07.
| Asztali beszélgetések… – Beszélgetés a művészetről Matzon Ákossal >>>
10.28.
| Sikerdarabok érkeznek Szegedre a következő hónapokban >>>
10.24.
| Asztali beszélgetések… – Toronyi Zsuzsanna és Závada Pál >>>
10.22.
| Velence után a Titanicon, majd a magyar mozikban is bemutatkozik a Déva >>>
10.18.
| Mi is zajlik ma a fenntartható világunkban? >>>
10.18.
| Müpa – Virtus és Extázis >>>
10.15.
| Lenyűgöző koreográfiák és táncpremierek a CAFe Budapesten >>>

10.10.
| Plusz előadás a Jézus Krisztus Szupersztárból a Dóm téren >>>
10.10.
| Olga Tokarczuk és Peter Handke kapja a 2018-as és a 2019-es irodalmi Nobel-díjat >>>
10.09.
| Elhunyt Vekerdy Tamás író, pszichológus >>>
10.07.
| Megjelent a Határtalan Régészet őszi száma >>>
09.30.
| 10 éves a Duda Éva Társulat >>>
09.24.
| Még három napig lehet jelentkezni Szilasi László szépírás kurzusára >>>
09.22.
| Meghalt Sára Sándor, a nemzet művésze >>>
09.13.
| Meghalt Konrád György >>>
09.07.
| Géczi János kapja a balatonfüredi Salvatore Quasimodo költőverseny fődíját >>>
08.24.
| Egy hónap múlva indul a PesText Nemzetközi Irodalmi Fesztivál >>>

Bakos András, Jahoda Sándor, Kocsis Klára, Szakállas Zsolt, Székelyhidi Zsolt, Tönköl József, Turczi István versei
Antal Balázs prózája
Beszélgetés Konrád Györggyel 
Autopsia – A feldarabolt Isten rekompozíciója
Bajnok/Süllyesztő – Újabb eredmények a Hajnóczy-hagyaték kutatásában

>>>

SZABÓ GÁBOR TÖRTÉNETEINK VÉGE C. KÖTETÉNEK BEMUTATÓJÁRÓL
Élettörténet és emlékezet – ezek voltak a hívószavai a a Magyar Könyvkiadók Napjának, mely idén harmadik alkalommal került megrendezésre a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán. Szabó Gáborral Történeteink vége című könyvéről és az emlékezéspolitikáról Melhardt Gergő beszélgetett… – TASKOVICS VIKTÓRIA BESZÁMOLÓJA

>>>

„ahogy reggel pisilsz (…) beléd szeretnem muszáj”
2019.06.16 - tiszatáj

KORMÁNYOS ÁKOS PARAVÁN CÍMŰ KÖTETÉNEK BEMUTATÓJA

Miért éppen a test, és ha már az, miért nyúljunk hozzá és hogyan van értelme? Ehhez hasonló kérdések hangzottak el június 14-én, a Dugonics téren. A kérdéseket Szutorisz Szabolcs tette fel, a válaszokat pedig Kormányos Ákostól, illetve a 90. Ünnepi Könyvhétre megjelent Paraván című verseskötetéből kaptuk. Tagadhatatlan, hogy a kötet minden egyes verse kapcsolódik a testhez, hol erőteljesen markolászva, hol gyengéden érintve azt. Ugyanakkor egy valami világos: Kormányos Ákos az írás során szikével közelít az anyaghoz – fogalmazott Szutorisz Szabolcs és első kérdése mindjárt arra is irányult, honnan indul és termelődik tovább ez az érdeklődés a test iránt. Ákosnak tetszett a hasonlat és elmondása szerint valóban valahogyan így közelített az anyaghoz, az pedig, hogy ez az anyag hogyan lett maga a test, talán egyfajta diskurzusba való belépéshez köthető, illetve az arra való késztetés felől közelíthető meg. Szerette volna kicsit megbontani a testet, másképp is beszélni róla, valamint a szexualitásról, a perverzióról és az agresszióról is, mint ahogyan eddig tettük. S az, hogy másképp, az vajon azt is jelenti, hogy nyelvezetében más? Szutorisz azonnal reflektált minderre és további kérdésfelvetése a sebészi látásmódra irányult, mely a szövegekből visszaköszönő anatómiai tudásban jelentkezik. Előbb volt az anatómia mint tárgy – hisz pszichológushallgatóként belekóstolhatott – vagy az érdeklődés jelentkezett előbb s az ebben rejlő további lehetőségeket töltötte ki a szakmai megközelítése a testnek? Ákos elmondása szerint a test mint lehetséges téma, mint valami, amiről beszélni kell, másképp, többet, másféle megközelítésből, hamarabb jelentkezett, minthogy beült volna a pszichológia tanszék óráira.

 

 

„Ez  a kötet egyszerre akar szólni kicsit lazább fajta testről való beszédről, emellett azonban akar egy kicsit erőszakos és durvább módon is szólni ugyanezekről a kérdésekről.” – magyarázta a szerző. Tehát azzal, hogy kicipzározza a testet – ahogyan Szilasi László is fogalmazott a kötet fülszövegében – és ki is fordítja azt, nos, ezzel együtt a beszédmódot is szeretné kifordítani eddigi medréből – vetette fel Szutorisz. A beszélgetés során szóba került Kormányos Ákos Raktárépület című drámája, mellyel a tavalyi évben megnyerte a Szegedi  Tudományegyetem drámaíró pályázatát, a darab pedig azóta már többször bemutatásra is került. A dráma témájában igencsak közel jár a kötet verseihez, a paraván ugyanazon oldaláról üt, ha mondhatjuk így. A nemi erőszak felől közelít a testpoézishez, így kapcsolódik a testi perverziókhoz, fétisekhez és az agresszióhoz. Ákos elmondása szerint az erőszak, a testre irányuló erőszak bármely formája, de leginkább a nemi erőszak az, amelyről bár sokat beszélünk, nem igazán mondunk újat, csupán ismételjük önmagunkat. A metoo-kampány kérdésével kapcsolatban is többen megkeresték, miután olvasták, látták a drámát, meséli, de azzal kapcsolatban is ugyanezt gondolja. A metoo mozgalom is része volt a diskurzusnak, amelyet feltétlen folytatni kell, folyamatosan beszélni kell ezekről a dolgokról, de úgy érzi, valójában nem lettünk többek a kampány után: „Ha túl sokat beszélünk valamiről, valahol elvész a kommunikáció.” Ez pedig csupán azt eredményezi, hogy a végén nem gondolkodunk másképp az erőszakról, a testtől, a perverzióról. A kötethez visszakanyarodva arról beszéltek, ahogyan Kormányos Ákos versei pontosan ebbe  a diskurzusba kapcsolódnak be. A saját testünkkel való bánásmód, a médiából folyamatosan ömlő testképpel való bánás, az egymás testével, a párkapcsolatainkkal, a szexualitással való viszonyunk – mindezek esetében frusztrációkkal vagyunk tele. Ehhez próbálnak másképp hozzáállni Ákos versei, itt ezek a frusztrációk feloldódnak a testben, ahogy annak megérintése, matatása rendkívül érzékeny módon történik, ugyanakkor nem csupán a gerinccsontot ízlelgetjük: e szövegek valódi szerelmi líraként lépnek elénk. Nem csupán a szemen keresztül látjuk meg a másik személy lelkét, hanem akár a csípőcsont segít minket közelebb kerülni hozzá.

 

 

További érdekességként felmerült: az ingerküszöbök szövegszerű átlépése segít-e a gátlások leküzdésében? Kormányos Ákos szerint igen, mert mindig ki kell zökkenni saját magunk fejéből ahhoz, hogy átalakuljon az adott téma, dolog, amely éppen benne van. Ugyanakkor hangsúlyozta: az, hogy ezek a szövegek túllépnek bizonyos normákon szöveg szintjén nem jelenti azt, hogy megírásukkal a megbotránkoztatás, polgárpukkasztás lett volna a célja. Beszélni szeretett volna minderről, a testről, a szexualitásról, mindarról, ami ehhez kapcsolódik, de valamiért már az obszcén, illetve perverzió kategóriába pakoljuk őket. Ezek a szövegek megteszik ezt, beszélnek, értelmesen és újat szeretnének mondani. Mindehhez azonban óhatatlanul szükség volt azon szövegekre is, melyek nem kímélik az olvasót, hanem magukkal rántják a női test olyan mélységeibe, melyeket sosem említünk. Vagy nem így. Nem volt cél a naturalista, szélsőséges szövegek jelenléte, de ha valóban a testről beszélünk: nem kerülhette meg őket. Így mozog ez, így mozognak maguk a versek is a kötetben, néhol hagyományosabb szerelmi lírákat olvasunk, máshol olyanokat, ahol szélsőségekre kell számítanunk. Így az érzékiség kétféleképpen érvényesül a szövegekben: explicit képiségben, majd lírai tapogatózásban jelenik meg – emelte ki Szutorisz. Valahol az e kettő közötti dinamikát, egyensúlyozást tartja fenn folyamatosan a kötet.

Az, hogy mennyire volt nagy az igény a szerzőben arra, hogy természetesként mutassa fel, amit egyébként obszcénnak titulálunk – főleg az explicitebb képiséggel rendelkező szövegek esetében – valójában nem kérdés. Hisz ez volt a cél – hangsúlyozta Kormányos. Azt is megírni, amiről nem beszélünk. Számára ugyanakkor ebben nem(csak) a tabuk döntögetése a fontos, hanem inkább az, amit a testi folyamatok rútsága és az azokhoz fűződő viszonyunk képvisel: az intimitás. Mert bár el vannak felejtve ezek a dolgok, azért ott vannak: leizzadunk, elfelejtünk fogat mosni, mielőtt jó reggelt kívánunk, taknyolunk. Ezeknek a dolgoknak keresi az intim részét és ezeket mutatja fel ott és ahol történnek: a testen. Ugyanakkor mindebből rájövünk, miért nem polgárpukkasztóak valójában ezek a szövegek: szembesít a testnek azon dolgaival, amelyekkel egyébként is találkozunk, csak elfelejtjük, mennyire fontosak akár az emberi kapcsolatainkban is. Viszont nem a kellemetlenségre és a test piszkos, rút ábrázolására teszi a hangsúlyt, hanem arra, hogyan szerepelnek ezek emberi kapcsolatainkban. Ákos versei emlékeztetnek: valódi közelségünk talán a testhez való viszonyunkban bontakozik ki. Abban, hogy nem megszépítjük magunkban a rútnak kategorizált dolgokat, hanem azt látjuk szépnek, ahogy a test valójában működik.

 

 

Ezután a kötet illusztrációiról is szó esett, mindketten kiemelték: Szabó Eszter munkái rendkívül szépen követik a szövegek ritmusát, reflektálnak mindarra, amiről a versek beszélnek és mindarra is, amiről nem. Becsontozódott alakzatok, medencecsont, gerinc, egyfajta röntgenvilág kíséri a versekben kibontakozó testiséget. „Ugyanabban gondolkodtunk” – mesélt Kormányos Ákos, majd elmondta, Szabó Eszter első alkalommal ráérzett a versek prózai nyelvére, így a képeknek egy fajta lírai nyelvet szeretett volna adni, hogy absztraktak, líraibbak legyenek.

A beszélgetés végén felmerült: várhatunk-e még Ákostól bármit, ami a testhez kapcsolódik és tervez-e további irányok mentén haladni a testpoétikában. Elmondása szerint biztosan előjön még a test és része lesz ennek a diskurzusnak, de közvetlen közeli versei nem erről fognak majd szólni. „Sok mindent meg kell még tapasztalnom” – mondta ugyanakkor, hisz ahogy ő fog változni, úgy az emberi testhez való viszonya is fog, így pedig újra lesz mit mondania.

Ferencz Hedvig

 

Fotó: Erlauer Balázs / Elephant Studio


Címke: , , , , , , ,
2019.10.17 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Aki már járt az utóbbi években a Millenárison az Art Market ideje alatt, tudja, hogy már az épület előtt és a parkban meglepetések, izgalmas köztéri alkotások, installációk fogadják. Idén sem unatkozunk az épület felé haladva, mozgó szobrokat látunk, élőket, égbe nyúló nyakkal, méhkast szimbolizálva, abroncsokkal, hófehér anyagokba burkolózva közöttünk sétáltak, de nem vesznek rólunk tudomást, ahogy egy szoborhoz illik […]

>>>
2019.10.16 - tiszatáj

PATAK MÁRTA: ENYHÍTŐ KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT
Minden ember egy kalitkába zárt hal: nem a megfelelő térben, nem a megfelelő időben létezik, mégis lubickol saját világának ketrecében. Akár ezt is sugallhatja Patak Márta 2017-es novelláskötetének borítója. Az Enyhítő körülmények között című kötet a Scolar Kiadó egy új sorozatában, a ScolarLive-ban jelent meg, mely sorozatnak két célja is van: az első az, hogy a pályakezdő alkotók teret kapjanak, a másik pedig azon „már bizonyított” szerzők új kötetének kiadása, akik eddig a megérdemeltnél valami miatt kevesebb figyelemben részesültek… – KOMÁROMI DÓRA KRITIKÁJA

>>>
2019.10.15 - tiszatáj

A MAOE DIMENZIÓK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSÁHOZ
A címben megidézett Umberto Eco könyvére történő utalás nem a véletlen műve, hiszen végignézve a MAOE hatodik tematikus, gigakiállításának a DIMENZIÓK-nak a kolosszális terjedelmű anyagát (hatszázhúsz művész B1 méretben megjelenő reprodukcióival) a REÖK teljes teremsorát felvonultató enteriőrben a vizuális enumerációnak valamilyen hasonló euforikus érzése keríthet hatalmába, mint a három évvel ezelőtt elhunyt, jeles szemiotika tudóst, amikor szöveggyűjteménye előszavában kifejezésre juttatta a listák utáni hajtóvadászatának mámorító hatását… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2019.10.15 - tiszatáj

A WALL STREET PILLANGÓI
Jessica Pressler 2015-ös cikke első pillantásra kiváló alapanyagot szolgáltat a napjainkban egyre népszerűbb girl power-mozikhoz. Az újságírónő New York Magazinban publikált írása igaz történetet dolgoz fel: bepillantást nyerhetünk egy sztriptíz-táncosnő 2007-től 2015-ig húzódó viszontagságos éveibe, benne egymásra találással, karrierépítéssel, gazdasági világválsággal, felemelkedéssel és bukással, illetve újrakezdéssel… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.10.14 - tiszatáj

BALLA ZSÓFIA ESSZÉKÖTETÉRŐL
Balla Zsófia kötetében sokféle műfajú, hosszúságú írást találni, s mind egy személy, még inkább egy téma, még inkább egy kérdés körül dong, mint darázs a fészkébe igyekezvén. A szövegek műfaj szerinti nagyobb egységeket alkotnak, s azon belül valamelyest követik e megjelenés időrendjét. A költőnő versei pedig újra és újra felbukkannak, mint a színes kavicsok közül a kagylók a tengerparton, gyöngyöt rejtve… – MÁTÉ-TÓTH ANDRÁS ÍRÁSA

>>>
2019.10.12 - tiszatáj

SZABÓ GÁBOR TÖRTÉNETEINK VÉGE C. KÖTETÉNEK BEMUTATÓJÁRÓL
Élettörténet és emlékezet – ezek voltak a hívószavai a a Magyar Könyvkiadók Napjának, mely idén harmadik alkalommal került megrendezésre a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán. Szabó Gáborral Történeteink vége című könyvéről és az emlékezéspolitikáról Melhardt Gergő beszélgetett… – TASKOVICS VIKTÓRIA BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.10.10 - tiszatáj

JOKER
Fennakadhatunk rajta, hogy szuperhősfilm vitte el a Velencei Filmfesztivál Arany Oroszlánját a Lucrecia Martel vezette zsűritől, mindenki jobban jár, ha inkább magát a kérdéses művet szemrevételezi és a látottak alapján vonja le a következtetéseket: bohócgúnyát húzó ölőmester ide, eredettörténet oda, a Logan óta nem született ilyen érett, hihetetlenül realisztikus, hagyománytagadó feldolgozás egy mainstream képregénykarakterről… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.10.09 - tiszatáj

NAGY SIKER TANDI FLORA ÉS OLASZ FLÓRA SZEGEDI KONCERTJE
A Szomorú vasárnaptól Lara Fabian Je T’aime című daláig sok világsláger felcsendült hétfő este Szegeden, az IH Rendezvényközpont nagytermében Tandi Flora és Olasz Flóra nagy sikerű, telt házas közös koncertjén. A népszerű énekes és a már több nemzetközi versenyen díjat nyert hárfás országos turnét is tervez a különleges produkcióval… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő