07.05.
| MAMŰ Galéria – Könnyezet-Környezet / Weeping-Environment >>>
07.05.
| Nyári szabadtéri Képmás-estek a Halász-kastélyban >>>
06.27.
| Weöres Sándor Napokkal indít a Gyulai Várszínház >>>
06.27.
| Jazz Kocsma – Kele Fodor Ákos A szív vége című könyvének bemutatója >>>
06.14.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Lengyel András Tömörkény-tanulmányok című kötetének bemutatója >>>
06.13.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Színkép, hangkép, összkép című kötet bemutatója >>>
06.12.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Petőcz András A visszaforgatott idő című könyvének bemutatója >>>
06.06.
| Tiszavirág Fesztivál >>>
06.06.
| A koreográfus >>>
06.05.
| Debreczeny György ezen a szép napon című kötetének bemutatója >>>
07.05.
| Legéndy Jácint verseskötetét ajánlja a Fekete Zajra érkező Ash Code >>>
07.02.
| Ivo Dimcsev tartja az idei THEALTER workshopját >>>
06.20.
| Új, állandó kiállítás emlékezik Szmoljanban Nagy László költőre >>>
06.19.
| Átadták az Év Gyerekkönyve Díjakat >>>
06.19.
| PesText − új nemzetközi irodalmi fesztivál Budapesten >>>
06.03.
| Meghalt Térey János költő, író, drámaíró >>>
05.29.
| Villámgyorsan épül fel az ország legnagyobb színháza >>>
05.25.
| Több cannes-i filmet a Mozinet mutat be a hazai mozikban >>>
05.23.
| Új színház nyílik idén a Szegedi Szabadtérin >>>
05.10.
| Gorajeci műfordítótábor >>>

Battai Detre István, Peter Brezňan, Németh Gábor Dávid, Normal Gergely, Petőcz András, Ivan Štrpka, Jan Těsnohlídek, Jiří Žáček versei
Bene Zoltán, Jódal Rózsa, Peter Šulej prózája
Gion Nándor hangjátéka
Petőcz András hatvanéves
Írások a magyar századforduló irodalmáról
Az 58. Velencei Képzőművészeti Biennáléról

>>>

BESZÉLGETÉS SZECSŐDI FERENC HEGEDŰMŰVÉSSZEL
Júniusban ünnepelte 65. születésnapját Szecsődi Ferenc hegedűművész. Ez egy muzsikus életében nem számít feltétlen fordulópontnak, ám Szecsődi egyetemi tanárként a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának Vonós Tanszékét vezette. 23 éves korától tanított az akkori Zeneművészeti Főiskolán, majd jogutódján az egyetemi karán. A tanszékvezetést most át kell adnia, de a tanítást tovább folytatja… – MÁROK TAMÁS INTERJÚJA

>>>

„ahogy reggel pisilsz (…) beléd szeretnem muszáj”
2019.06.16 - tiszatáj

KORMÁNYOS ÁKOS PARAVÁN CÍMŰ KÖTETÉNEK BEMUTATÓJA

Miért éppen a test, és ha már az, miért nyúljunk hozzá és hogyan van értelme? Ehhez hasonló kérdések hangzottak el június 14-én, a Dugonics téren. A kérdéseket Szutorisz Szabolcs tette fel, a válaszokat pedig Kormányos Ákostól, illetve a 90. Ünnepi Könyvhétre megjelent Paraván című verseskötetéből kaptuk. Tagadhatatlan, hogy a kötet minden egyes verse kapcsolódik a testhez, hol erőteljesen markolászva, hol gyengéden érintve azt. Ugyanakkor egy valami világos: Kormányos Ákos az írás során szikével közelít az anyaghoz – fogalmazott Szutorisz Szabolcs és első kérdése mindjárt arra is irányult, honnan indul és termelődik tovább ez az érdeklődés a test iránt. Ákosnak tetszett a hasonlat és elmondása szerint valóban valahogyan így közelített az anyaghoz, az pedig, hogy ez az anyag hogyan lett maga a test, talán egyfajta diskurzusba való belépéshez köthető, illetve az arra való késztetés felől közelíthető meg. Szerette volna kicsit megbontani a testet, másképp is beszélni róla, valamint a szexualitásról, a perverzióról és az agresszióról is, mint ahogyan eddig tettük. S az, hogy másképp, az vajon azt is jelenti, hogy nyelvezetében más? Szutorisz azonnal reflektált minderre és további kérdésfelvetése a sebészi látásmódra irányult, mely a szövegekből visszaköszönő anatómiai tudásban jelentkezik. Előbb volt az anatómia mint tárgy – hisz pszichológushallgatóként belekóstolhatott – vagy az érdeklődés jelentkezett előbb s az ebben rejlő további lehetőségeket töltötte ki a szakmai megközelítése a testnek? Ákos elmondása szerint a test mint lehetséges téma, mint valami, amiről beszélni kell, másképp, többet, másféle megközelítésből, hamarabb jelentkezett, minthogy beült volna a pszichológia tanszék óráira.

 

 

„Ez  a kötet egyszerre akar szólni kicsit lazább fajta testről való beszédről, emellett azonban akar egy kicsit erőszakos és durvább módon is szólni ugyanezekről a kérdésekről.” – magyarázta a szerző. Tehát azzal, hogy kicipzározza a testet – ahogyan Szilasi László is fogalmazott a kötet fülszövegében – és ki is fordítja azt, nos, ezzel együtt a beszédmódot is szeretné kifordítani eddigi medréből – vetette fel Szutorisz. A beszélgetés során szóba került Kormányos Ákos Raktárépület című drámája, mellyel a tavalyi évben megnyerte a Szegedi  Tudományegyetem drámaíró pályázatát, a darab pedig azóta már többször bemutatásra is került. A dráma témájában igencsak közel jár a kötet verseihez, a paraván ugyanazon oldaláról üt, ha mondhatjuk így. A nemi erőszak felől közelít a testpoézishez, így kapcsolódik a testi perverziókhoz, fétisekhez és az agresszióhoz. Ákos elmondása szerint az erőszak, a testre irányuló erőszak bármely formája, de leginkább a nemi erőszak az, amelyről bár sokat beszélünk, nem igazán mondunk újat, csupán ismételjük önmagunkat. A metoo-kampány kérdésével kapcsolatban is többen megkeresték, miután olvasták, látták a drámát, meséli, de azzal kapcsolatban is ugyanezt gondolja. A metoo mozgalom is része volt a diskurzusnak, amelyet feltétlen folytatni kell, folyamatosan beszélni kell ezekről a dolgokról, de úgy érzi, valójában nem lettünk többek a kampány után: „Ha túl sokat beszélünk valamiről, valahol elvész a kommunikáció.” Ez pedig csupán azt eredményezi, hogy a végén nem gondolkodunk másképp az erőszakról, a testtől, a perverzióról. A kötethez visszakanyarodva arról beszéltek, ahogyan Kormányos Ákos versei pontosan ebbe  a diskurzusba kapcsolódnak be. A saját testünkkel való bánásmód, a médiából folyamatosan ömlő testképpel való bánás, az egymás testével, a párkapcsolatainkkal, a szexualitással való viszonyunk – mindezek esetében frusztrációkkal vagyunk tele. Ehhez próbálnak másképp hozzáállni Ákos versei, itt ezek a frusztrációk feloldódnak a testben, ahogy annak megérintése, matatása rendkívül érzékeny módon történik, ugyanakkor nem csupán a gerinccsontot ízlelgetjük: e szövegek valódi szerelmi líraként lépnek elénk. Nem csupán a szemen keresztül látjuk meg a másik személy lelkét, hanem akár a csípőcsont segít minket közelebb kerülni hozzá.

 

 

További érdekességként felmerült: az ingerküszöbök szövegszerű átlépése segít-e a gátlások leküzdésében? Kormányos Ákos szerint igen, mert mindig ki kell zökkenni saját magunk fejéből ahhoz, hogy átalakuljon az adott téma, dolog, amely éppen benne van. Ugyanakkor hangsúlyozta: az, hogy ezek a szövegek túllépnek bizonyos normákon szöveg szintjén nem jelenti azt, hogy megírásukkal a megbotránkoztatás, polgárpukkasztás lett volna a célja. Beszélni szeretett volna minderről, a testről, a szexualitásról, mindarról, ami ehhez kapcsolódik, de valamiért már az obszcén, illetve perverzió kategóriába pakoljuk őket. Ezek a szövegek megteszik ezt, beszélnek, értelmesen és újat szeretnének mondani. Mindehhez azonban óhatatlanul szükség volt azon szövegekre is, melyek nem kímélik az olvasót, hanem magukkal rántják a női test olyan mélységeibe, melyeket sosem említünk. Vagy nem így. Nem volt cél a naturalista, szélsőséges szövegek jelenléte, de ha valóban a testről beszélünk: nem kerülhette meg őket. Így mozog ez, így mozognak maguk a versek is a kötetben, néhol hagyományosabb szerelmi lírákat olvasunk, máshol olyanokat, ahol szélsőségekre kell számítanunk. Így az érzékiség kétféleképpen érvényesül a szövegekben: explicit képiségben, majd lírai tapogatózásban jelenik meg – emelte ki Szutorisz. Valahol az e kettő közötti dinamikát, egyensúlyozást tartja fenn folyamatosan a kötet.

Az, hogy mennyire volt nagy az igény a szerzőben arra, hogy természetesként mutassa fel, amit egyébként obszcénnak titulálunk – főleg az explicitebb képiséggel rendelkező szövegek esetében – valójában nem kérdés. Hisz ez volt a cél – hangsúlyozta Kormányos. Azt is megírni, amiről nem beszélünk. Számára ugyanakkor ebben nem(csak) a tabuk döntögetése a fontos, hanem inkább az, amit a testi folyamatok rútsága és az azokhoz fűződő viszonyunk képvisel: az intimitás. Mert bár el vannak felejtve ezek a dolgok, azért ott vannak: leizzadunk, elfelejtünk fogat mosni, mielőtt jó reggelt kívánunk, taknyolunk. Ezeknek a dolgoknak keresi az intim részét és ezeket mutatja fel ott és ahol történnek: a testen. Ugyanakkor mindebből rájövünk, miért nem polgárpukkasztóak valójában ezek a szövegek: szembesít a testnek azon dolgaival, amelyekkel egyébként is találkozunk, csak elfelejtjük, mennyire fontosak akár az emberi kapcsolatainkban is. Viszont nem a kellemetlenségre és a test piszkos, rút ábrázolására teszi a hangsúlyt, hanem arra, hogyan szerepelnek ezek emberi kapcsolatainkban. Ákos versei emlékeztetnek: valódi közelségünk talán a testhez való viszonyunkban bontakozik ki. Abban, hogy nem megszépítjük magunkban a rútnak kategorizált dolgokat, hanem azt látjuk szépnek, ahogy a test valójában működik.

 

 

Ezután a kötet illusztrációiról is szó esett, mindketten kiemelték: Szabó Eszter munkái rendkívül szépen követik a szövegek ritmusát, reflektálnak mindarra, amiről a versek beszélnek és mindarra is, amiről nem. Becsontozódott alakzatok, medencecsont, gerinc, egyfajta röntgenvilág kíséri a versekben kibontakozó testiséget. „Ugyanabban gondolkodtunk” – mesélt Kormányos Ákos, majd elmondta, Szabó Eszter első alkalommal ráérzett a versek prózai nyelvére, így a képeknek egy fajta lírai nyelvet szeretett volna adni, hogy absztraktak, líraibbak legyenek.

A beszélgetés végén felmerült: várhatunk-e még Ákostól bármit, ami a testhez kapcsolódik és tervez-e további irányok mentén haladni a testpoétikában. Elmondása szerint biztosan előjön még a test és része lesz ennek a diskurzusnak, de közvetlen közeli versei nem erről fognak majd szólni. „Sok mindent meg kell még tapasztalnom” – mondta ugyanakkor, hisz ahogy ő fog változni, úgy az emberi testhez való viszonya is fog, így pedig újra lesz mit mondania.

Ferencz Hedvig

 

Fotó: Erlauer Balázs / Elephant Studio


Címke: , , , , , , ,
2019.07.16 - tiszatáj

ÁDÁM ZSUZSANNA ÉNEKLI AIDÁT A DÓM TÉREN
Meglepetést keltve idén bátor döntéssel egy pályája elején járó ifjú szopránra, a több külföldi és hazai énekversenyen már szép sikert aratott Ádám Zsuzsannára bízta Aida szerepét a Szegedi Szabadtéri Játékok. A népszerű Verdi-hősnőt olyan legendás énekesek keltették már életre a Dóm téren, mint Németh Mária, Margaret Tynes, Maria Biesu, Misura Zsuzsa, Tokody Ilona, Temesi Mária, Sümegi Eszter. Az impozáns névsor miatt is érthető: a szakma és a közönség is nagy várakozással tekint Ádám Zsuzsanna július 26-i debütálására, ami akár egy nemzetközi karrier kezdete is lehet… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2019.07.16 - tiszatáj

I AM MOTHER
Társas-, illetve párkapcsolatokat korántsem újkeletű sci-fi nyelvre fordítani. Richard Matheson 1954-es, azóta hivatkozási alappá nőtt regénye, a Legenda vagyok rögvest eklatáns példával szolgált a metaforikusan ábrázolt, együttélésre képtelen emberek huzavonáira. Craig Sputore júniusban útjára bocsátott Netflix-mozija e táborba kíván illeszkedni – noha az I Am Mother nagy ambíciókat dédelget, vállalása csak részben sikeres… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.07.15 - tiszatáj

A 29. THEALTER Fesztiválon augusztus 2. és 10. között 32 társulat 30 produkcióját láthatják a kortárs színház rajongói Szegeden. Idén a női témákra, női alkotókra, illetve a fiatal csapatokra fókuszálnak, a nemzetközi és a hazai fellépők mellett helyieket is hívtak. A jegyértékesítés július 27-én kezdődik.

>>>
2019.07.15 - tiszatáj

SZERELMES SHAKESPEARE
Remek ötlet volt Tom Stoppardtól ez a történet! Nem sok igaz belőle, viszont nagyonis valódi. Shakespeare nemcsak a világirodalom legnagyobb drámaírója volt, de egyben korának színes közéleti figurája, színházi embere. Nemcsak darabírónak, de egy darab hősének is kiváló. Ebből az indíttatásból született meg a Szerelmes Shakespeare, eredetileg film forgatókönyvnek szánták. Miután a belőle készült mozi 1999-ben nyert egy csomó Oscart és más díjakat, nem csoda, hogy hamarosan elkészült a színdarab-változat is… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

Szeged nyári kulturális kínálatának húzóeseménye természetesen a Szegedi Szabadtéri Játékok. Idén a szokásos bulvárprodukciók mellett főleg a programsorozat berkein belül működő Újszegedi Szabadtéri Színpad műsorterve kecsegtet izgalmas előadásokkal…
Ha augusztus és független színház, akkor Thealter. A Régi Zsinagóga és a Kisszínház mellett a Csillag Börtön ezúttal is előadáshelyszínül fog szolgálni, ismét lesz kritikusműhely, továbbá workshop is Ivo Dimcsev bolgár koreográfus vezetésével… – FRITZ GERGELY AJÁNLÓJA

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

PÓKEMBER: IDEGENBEN
Véget ért a Marvel-univerzum harmadik fázisa. Jóllehet, a tényleges pontot az áprilisban felfordulást okozó Bosszúállók: Végjáték nyomta oda, a Rendőrautót dirigáló Jon Watts második hálószövő-kalandja így is helyre szórakozás – hovatovább magával ragadóbb, mint az eposzinak szánt, de oktalan humorizálásba fulladó Thanos-megalomániák. Az Idegenben nemcsak az ún. Infinity Saga legvégére tűzött pofás kis epilógus, hanem önmagában is szellemes, de hangsúlyos pontokon érett kalandmozi… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

BEMUTATTÁK
AZ IRODALMI SÉTÁK TOLNAI OTTÓVAL
MOBILAPPLIKÁCIÓT IS
A CULTSTREAM – A víz új kultúrája című projekt keretében rendezték meg Szegeden és Magyarkanizsán 2019. június 6-7-én a Tiszavirág Fesztivált. Mivel a tiszavirágzás a Tisza-menti régió népeinek közös élménye, a hozzá kapcsolódó művészeti értékek, irodalmi, képzőművészeti, filmes alkotások bemutatása kiváló lehetőség a fiatalabb generációk interkulturális tapasztalatainak gazdagítására és a szomszédos ország kultúrájával való mélyebb kapcsolat kialakítására…

>>>
2019.07.12 - tiszatáj

Molière Don Juanjával nyit újra az Újszegedi Szabadtéri Színpad. Kicserélték a nézőtéri padokat, új világítótornyok épültek, és a színpad fölött is egy lámpasor gazdagítja a technikai lehetőségeket. Az öltözőket is fölújították. A címszereplő Jakab Tamás, de olyan országosan ismert sztárok is színpadra lépnek, mint Csákányi Eszter, Bodrogi Gyula, vagy Kulka János. A bemutató július 18-án lesz… – MÁROK TAMÁS AJÁNLÓJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő