12.29.
| Nézőművészeti Kft. – EztRád >>>
12.22.
| Müpa – Perzsa szerelmes dalokkal repít a „Rózsák kertjébe” Alireza Ghorbani >>>
12.13.
| Cintányéros cudar világ jön a Szegedi Nemzetiben >>>
12.13.
| Vigyorgós pofád! – Szépírás kurzus felolvasó est >>>
12.10.
| Robotok – japán mesék – gördeszkák >>>
12.10.
| Homo Ludens – Adománygyűjtő koncert >>>
12.08.
| Ismert művészek is közreműködnek a JaMese zenekar új adventi lemezén és koncertjén >>>
12.04.
| Rosa Montero és Szécsi Noémi irodalmi találkozása >>>
12.03.
| Pannon Filharmonikusok – Felebarát zenebarát >>>
12.01.
| ArteKino – decemberben ismét az európai filmeké a főszerep! >>>
11.30.
| Téli mesevilág és végtelen szórakozás vár minden korosztályt a Müpa Kultúr Kültéren >>>
11.28.
| Pazar szereposztással érkezik Szegedre a Jézus Krisztus Szupersztár >>>
11.26.
| Álló ováció fogadta Montreux-ben Szentpáli Roland új darabját >>>
11.26.
| Pitchfórum a 2020-as Friss Hús Rövidfilmfesztiválon – várják a pályázatokat >>>
11.25.
| Erősen indítja az évet a MASZK Egyesület >>>
11.22.
| Nyilvános a Szegedi Szabadtéri jövő évi rendezőinek névsora >>>
11.21.
| Megjelent a JCDecaux „Álljon meg egy novellára!” című novelláskötete >>>
11.19.
| László Noémi és Vahram Martiroszjan kapja 2020-ban a Balassi Bálint-emlékkardot >>>
11.18.
| Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” különdíjat >>>
11.16.
| Átadták a 16. Verzió Filmfesztivál díjait! >>>
11.15.
| Átadták az ARTtransfer-díjat – A Ludwig Múzeum a kortárs művészet közvetítésének elismerésére alapított új díját >>>
11.14.
| Fergeteges Molière-komédia az Újszegedi Szabadtéri Színpadon >>>

Áfra János, Bíró József, Tim Holland, Istók Anna, Nemes Z. Márió, Maud Vanhauwaert, Visky András, Vörös István versei

Jenei László, Kovács Eleonóra, Sántha József, prózája

Péter László emlékére (Apró Ferenc, Csapody Miklós, Gyuris György írásai)

66. Vásárhelyi Őszi Tárlat (Abafáy-Deák Csillag és Kölüs Lajos írásai)

>>>

INTERJÚ FRIED ISTVÁNNAL
Fried István, az SZTE BTK oktatója, az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék professor emeritusa az augusztus 20-ai állami kitüntetések keretében Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át… – FRITZ GERGELY INTERJÚJA

>>>

Halak a hálóban
2019.05.07 - tiszatáj

SAÁD KATALIN: HÁLÓBAN

Súlyos könyv. Egy kiló és tizenkét deka, négy és fél centi vastag, s több mint hétszázhatvan oldal. De ahogy a betűnagyságot, tördelést elnézem, ezerötszáz is lehetne – tolsztoji méret. Az író három nagy fejezetre bontja a regényt, bonthatta volna a kiadó is legalább ennyi kötetre, mert így fizikailag próbára teszi az olvasót – az élek nyomják, vágják a kezét, ahogy tartja a könyvet. De az olvasó tartja. Belefeledkezik a huszadik század magyar történetébe, ahogyan az egy polgárcsalád mindennapjain keresztül láttatni engedi magát.

Saád Katalin Hálóban című regénye súlyos könyv. Zavarba ejtő. Nevezhetnénk aparegénynek, hiszen a szerző biográfiájának akár viszonylagos ismeretében nem nehéz párhuzamot találni a narrátor és a regényben Büser Arnord lányaként (Luca) megjelenő karakter között. De széles a tabló, a történet vissza-visszaszalad az időben egészen a középkori legendákig, illetve érdemben azokig a kalapos-céhes ősökig, akik még Büscherként írták a nevüket; úgyhogy családregénynek is mondhatjuk, a szerző is így határozza meg, ekképp fogalmaz a tizennégy éven át íródott könyv borítóján: „Hálónak éreztem a családi köteléket, amely bennünket, családtagokat összetartott. A háló azonban nem csak védelmezett – fojtogatott is”. Hát persze: „fojtogatásregény”, hiszen az előbb a terjedelem okán emlegetett orosz íróval szólva: „minden boldogtalan család a maga módján az”.

Saád Katalin az emlékeken, a nagyszülőktől, rokonoktól hallott-hozott históriákon túl rengeteg olyan adatot, történetet, mozzanatot beépít művébe, ami levéltári kutatásokból, vagy éppen a családi iratok (naplók, feljegyzések, levelek) alapos tanulmányozásából derült ki számára.

Sőt sokszor magukat a dokumentumokat is beszerkeszti: leveleket, meghívókat, újsághirdetéseket, cikkeket (Büser újságíró, egy katolikus lap kiadója), de azokon is túl: néhol Márai Sándor naplójegyzeti is ellenpontoznak vagy éppen segítenek korszakot festeni. A vendégszövegeknek van létjogosultságuk, többnyire működnek is, színesítik az összképet, néhol viszont (pl. az egyházi dokumentumok, a vatikáni zsinatról készült feljegyzések, az ügynöki jelentések esetében, bár kétségtelenül jellemzik, árnyalják az adott időszakaszt) talán lehetett volna takarékosabban bánni velük. Ugyanakkor engem olvasóként nem zavartak; rendhagyó történelemóra mellékleteként fogtam fel őket. Ám a regénynek előnyére vált volna a feszesebb, szigorúbb szerkesztés.

Akár el is lehetett volna hagyni a kordokumentum-betéteket, úgy viszont azokat a tartalmakat, amelyeket hordoznak, a szerzőnek kellett volna belefogalmazni a betűfolyamba, s akkor a valóságra mutatás és a fikcionalitás érzete, érzékeny aránya máshogyan alakul.

Büser Arnold a prológusban egy dermesztő, havas téli estén száll le a vonatról a pápai pályaudvaron, hogy eltemesse egykor jólmenő kereskedést vivő, de halálára koldusszegénnyé vált apját, az epilógusban pedig egy látomásos temetői képben pöröl és békél meg Istennel a vénné lett férfi. A két jelenet közt eltelik a felnőtt élet – örökös boldogság- és istenkereséssel, valamint újságírással, haditudósítással, katolikus lapkiadással, egyházi diplomáciával, helyezkedéssel, munkatársak és családtagok manipulálásával, kétségekkel, írói ambíciókkal, ifjúkori szerelemmel, házastársi civódással, gyerekneveléssel – társadalmi és rokoni kapcsolatok ilyen-olyan hálójában. Közben kitágul az idő, megjelennek a felmenők, a régebbi nemzedékek, hogy hagyományaikkal, történeteikkel, legendáikkal, örökölt vagy a környezet, a lehetőségek által formált jellemükkel, cselekvés- és magatartásmintáikkal tarkítsák a családi és társadalmi tablót.

Veszekedésregénynek is nevezhetnénk a könyvet, hisz hol az egyik, hol a másik szereplő szemszögéből láthatjuk az eseményeket, viszonyokat. Alapvető emberi érzelmeket élünk át lélektanilag hiteles párbeszédekben, monológokban: valamire/valakire féltékenyek vagyunk, valamit szégyellünk, keveslünk, szeretünk, aztán vagy visszaszeretnek, vagy nem. Kicsinyes, hétköznapi történeteinkbe bonyolódunk, irigységek, félelmek, örömek ragadnak magukkal – belakjuk a könyv lapjait.

A végére szinte személyes ismerősünkké válnak a család tagjai, mintha szomszédok lennének, vagy félközeli rokonok, akikről sokat tudunk: hogy miről veszekednek, mi kerül az asztalukra karácsonykor; az eltökélten óvatos apa mellett a megismerjük nagytermészetű Olgát, Büsernét, aki ígéretes színésznői karrierjét adja fel a házasság miatt, de amit aztán nem igazán tud megbocsátani sem magának, sem a férjének. Megismerjük Olga apját, a jogot végzett postatisztet, annak feleségét, a konyhazseni Loncit, aki próbálja összetartani a családot, aztán a fiukat, a félig-meddig aranyifjú Endrét, akinek katonaságtól írott lapjai a válaszlevelekkel együtt a regény dokumentarista vonulatát erősítik, s akinek halálhírét hamarosan megkapja a család. Ahogy a háború utáni évek következnek, egyre nagyobb szerepet kapnak a Büser-gyerekek, Edit, Luca és Endrus. Később a helyét nehezen találó Lucát apja időlegesen saját lapkiadójában-szerkesztőségében helyezi el, ahol a lány megismerkedik a Költővel. Az archetipikus név Pilinszky Jánost jelöli, akinek prózája zömmel a kérdéses lap (az Új Ember) hasábjain jelenik meg.

Egyébként rengeteg szereplője van a vaskos regénynek, köztük sok az ismert név, színészek, újságírók, politikusok, vannak viszont, akiket (mint pl. Mindszenty hercegprímást, talán fölöslegesen) más, költött néven szerepeltet az író. Hitler neve például Büser Arnord ifjúkori, müncheni kirándulásának történetébe ágyazva szerepel először, amikor a főhős egy sörgyári pincében hallja szónokolni a vékonydongájú, bajszos fiatalembert, aki pár éven belül a világtörténelem egyik alakítója lesz. Érdekes, hogy a narrátor a regényben többször is Adolfként emlegeti, ami azonban stílustörésként hat.

Saád Katalin regényében (a rendhagyó óra mellékleteként) sokszor szerepelnek történelmi helyzetértékelések, magyarázatok. A kötet végén szerzői köszönetnyilvánításban több jeles történész neve olvasható, akiknek munkái a levéltári dokumentum mellett nyilván erős fedezetet jelentenek a nagyregény történelmi-társadalmi folyamatokat szépen, tisztességesen bemutató ábrázolásában.

Összességében a Hálóban című többféleképpen is súlyos könyv meghatározó élménye marad az olvasónak, nemcsak a vele töltött idő mennyisége miatt, hanem azért is, mert élményszerűen mutatja be az elmúlt század magyar históriájának hétköznapjait, sorsfordító, vagy éppen tragikus eseményeit, társadalmi-emberi viszonyait egy lélektanilag hitelesen megformált polgárcsalád mindennapjain keresztül.

 Jenei Gyula

 

Napkút Kiadó

Budapest, 2017

767 oldal, 3990 Ft

 

 

 

 

 


Címke: , , , ,
2019.12.06 - tiszatáj

LÁTVÁNYOS CSALÁDI MESEBALETT JURONICS TAMÁSÉKTÓL
Tombolva ünnepli a gyerekközönség a Szegedi Nemzeti Színházban Juronics Tamás és Czár Gergely Prokofjev zenéjére koreografált táncprodukcióját, a Hamupipőkét. A Szegedi Kortárs Balett előadása igazi családi program. A Müpa Fesztivál Színházában december 11-én mutatják be… – HOLLÓSI ZSOLT KRITIKÁJA

>>>
2019.12.05 - tiszatáj

45 ALKOTÓ TÖBB MINT HETVEN FELVÉTELE LÁTHATÓ A SZEGEDI TÁRLATON
Eifert János fotóművész válogatásában 45 kortárs magyar fotográfus táncművészeti képeiből nyílik kiállítás december 6-án, pénteken 17 órakor Szegeden, a REÖK-ben. A több mint hetven képből álló tárlat január 19-ig látható a Reök-palota második emeletén… – HOLLÓSI ZSOLT AJÁNLÓJA

>>>
2019.12.04 - tiszatáj

AZ ARANY KESZTYŰ
Fritz Honka hamburgi sorozatgyilkos 1970 és 1975 között négy, a város piroslámpás negyedének ivójában, Az Arany Kesztyűben részegedő prostituálttal és hajléktalan nővel végzett, feldarabolt tetemüket a lakásában rejtette el és mivel áldozatai többnyire magányosak voltak, senki nem kereste őket, a lakosságban fel sem merült, hogy pszichopata tizedeli a soraikat… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.12.04 - tiszatáj

IN MEMORIAM RADNÓTI MIKLÓS
Az Asztali beszélgetések sorozat 16. évadának november 28-án megrendezett alkalmán Ferencz Győző irodalomtörténész, költő, az ELTE egyetemi tanára, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia ügyvezető elnökének gondolatai segítségével emlékeztek Radnóti Miklósra a Petőfi Irodalmi Múzeumban… – GALAMBOS ÁDÁM BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.12.03 - tiszatáj

SZŐCS PETRA FILMJE
Szőcs Petra Déva című filmje az összes dokumentarista játékfilmes megoldást előveszi, teszi mindezt elképesztő frissességgel és alkotói érzékenységgel. Ha a végeredményt tekintjük, úgy tűnik, hogy Szőcs Petra és a munkatársai a terepen képesek a Cséplő Gyuri rendezőjének könnyedségével és megfigyelőképességével mozogni, azaz Schiffer Pál nyomdokaiba léptek – ismétlem, ehhez különleges adottságokra van szükség, beleérzőképességre, a szereplők iránti különleges figyelemre… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2019.12.01 - tiszatáj

Áfra János, Bíró József, Tim Holland, Istók Anna, Nemes Z. Márió, Maud Vanhauwaert, Visky András, Vörös István versei

Jenei László, Kovács Eleonóra, Sántha József, prózája

Péter László emlékére (Apró Ferenc, Csapody Miklós, Gyuris György írásai)

66. Vásárhelyi Őszi Tárlat (Abafáy-Deák Csillag és Kölüs Lajos írásai)

>>>
2019.11.30 - tiszatáj

HOTEL MUMBAI
2008. november 26-án szélsőséges iszlám terroristák rohamozták meg a Mumbai-ban lévő Taj Hotelt – ugyan az agresszorok más célpontokat is kiszemeltek, az ausztrál Anthony Maras tavalyi túszdrámája a luxusszálloda ostromát helyezi fókuszba. Jellemezőek rá az igaz történetek manírjai, hibái jól láthatóak, a Hotel Mumbai mégsem gyászos kudarcba fulladt próbálkozás… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.29 - tiszatáj

MEGJELENT A TANULMÁNYOK 2019/1-ES SZÁMA ÉS MELLÉKLETE
Kézbe vehető az újvidéki Magyar Tanszék Tanulmányok című folyóiratának 2019/1-es száma. A hagyományoknak megfelelően a folyóirat első számával látott napvilágot A tanszék életéből című melléklet is, amely az elmúlt év során lezajlott események menetébe, a munkaközösség és a hallgatók munkájába és eredményeibe nyújt betekintést (képes) beszámolók, bibliográfiai adatok révén… – KIRÁLY TÍMEA AJÁNLÓJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő