01.30.
| Asztali beszélgetések… – Mesék a csodakertről – Az egyetlen Földért >>>
01.22.
| Homo Ludens Project: Humánia >>>
01.11.
| Januárban folytatódik a Szent Efrém Férfikar Orientale lumen sorozata >>>
12.29.
| Nézőművészeti Kft. – EztRád >>>
12.22.
| Müpa – Perzsa szerelmes dalokkal repít a „Rózsák kertjébe” Alireza Ghorbani >>>
12.20.
| Fölszállott a páva – Összeállt a döntő mezőnye >>>
12.17.
| Eufória? – Rendszerváltás-történetek Magyarországról a Capa Központban >>>
12.16.
| Az erdélyi népzenét bemutató kötetet jelentet meg a Magyar Művészeti Akadémia >>>
12.14.
| Az Amadinda Ütőegyüttessel ünnepel a Pannon Filharmonikusok >>>
12.14.
| Pinceszínház – Vacsora négyesben >>>
12.13.
| Cintányéros cudar világ jön a Szegedi Nemzetiben >>>
12.13.
| Fodor Ferenc néprajzkutató kapta az idei Tömörkény-díjat >>>
12.12.
| Megható karácsonyi kisfilmmel hangolódik az ünnepekre a Müpa >>>
12.12.
| Barokk freskófestészetről szóló sorozat első kötetét mutatták be Budapesten >>>
12.12.
| Ellopott Klimt-portré bukkant fel Olaszországban >>>
12.12.
| Az Alice az ágyban című Susan Sonntag-dráma bemutatására készül a kolozsvári magyar színház >>>
12.11.
| Nők helyzete a zenei életben és oktatásban >>>
12.11.
| Különleges Árpád-kori kőfaragványok kerültek elő a romániai Borosjenőn >>>
12.11.
| Díjazták a Magyarország 365 fotópályázat legjobb képeit >>>
12.10.
| Meghalt Varga Imre, a nemzet művésze >>>
12.06.
| Zsille Gábor műfordító, költő az idei Hieronymus-díj kitüntetettje >>>
12.03.
| Érkezik a Betörő az albérlőm az Újszegedi Szabadtéri Színpadra >>>

Áfra János, Bíró József, Tim Holland, Istók Anna, Nemes Z. Márió, Maud Vanhauwaert, Visky András, Vörös István versei

Jenei László, Kovács Eleonóra, Sántha József, prózája

Péter László emlékére (Apró Ferenc, Csapody Miklós, Gyuris György írásai)

66. Vásárhelyi Őszi Tárlat (Abafáy-Deák Csillag és Kölüs Lajos írásai)

>>>

INTERJÚ FRIED ISTVÁNNAL
Fried István, az SZTE BTK oktatója, az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék professor emeritusa az augusztus 20-ai állami kitüntetések keretében Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át… – FRITZ GERGELY INTERJÚJA

>>>

A graffititől a street artig
2019.01.24 - tiszatáj

STREET ART – HÍRES MŰVÉSZEK BESZÉLNEK VÍZIÓIKRÓL

A Street art – Híres művészek beszélnek vízióikról című riportkönyv bevezet e Magyarországon kevésbé ismert műfaj sokszínűségébe. Alessandra Mattanza kötete nem tudományos mű, hanem a nemzetközi street art kiválóságaival történő beszélgetéseinek olyan kiválóan illusztrált lenyomata, mely bemutatja e megosztó műfaj kérdésfelvetéseit, dilemmáit és a művészetben történő helykeresését.

„Folyamatosan a szabadságot kerestem, így elkerültem a konvencionális alapokat, mint amilyen a vászon vagy a papír” – olvasható C215 művész ars poeticája Alessandra Mattanza Street Art – Híres művészek beszélnek vízióikról című könyvében. De hol kezdődik a street art és hogyan viszonyulunk hozzá? Szabad-e köztéren alkotni és ha igen, akkor van-e annak feltétele? Miért jó a művésznek, ha az utcán és nem galériák számára alkot? Ki dönti el, hogy egy köztéri alkotás csupán a teret rongáló festékfolt tömege, vagy maradandó művészi alkotás? A Gabo Kiadó gondozásában megjelent, gazdagon illusztrált könyv lehetőséget ad ilyen és hasonló kérdésfeltevések körüljárására. A kötet nagy erénye, hogy nem igazságok kinyilatkoztatásával, hanem különböző művészek nem egyszer eltérő látásmódjával ismerteti meg az olvasót. A szerző a street art nemzetközi feltérképezéséhez húsz meghatározó művészt keresett fel és azonos kérdések mentén kutatta, hogy mi a viszonyuk a művészeti irányzatokhoz, miként indult el köztéri művészeti pályájuk, milyen alkotás közbeni izgalmas kalandjaik voltak, valamint milyen jövőt vizionálnak.

 

 

Az interjúk arra is fényt derítenek, hogy a megkérdezett, mára már világhírű street art művészek – többek között Bansky, Ben Eine, Fauxreel, Aryz, Specter és Alex Vau – meglehetősen különböző módokon húzzák meg a street art határát. Van, aki számára természetes, hogy műveik galériákban és múzeumokban is szerepelnek, mások azt mondják, hogy amennyiben egy street art alkotás bekerül egy kiállítótérbe, onnantól megszűnik az lenni. A riportkönyv ugyanakkor azt is bemutatja, hogy a street art nem csak a társadalmi igazságtalanság kérdését karolja fel, hanem a szép keresésének, ugyanakkor az önérvényesítésnek is egy lehetséges útja.

Alábbiakban három művész néhány gondolatán keresztül mutatunk rá az egyre elismertebb szubkultúra sajátosságaira, valamint a street art valóban változatos forma- és megjelenésvilágára.

 

 

„Szeretek maradék anyagokat használni, és gyengéim a nyers vázlatok és jelek. Ha találok egy darab kartonpapírt, annak a jellegzetességeivel dolgozom, felhasználva a gyűrődéseit és a rá nyomtatott szöveget” – mondja az alapvetően városi térben talált utcai berendezésekre alkotó Evol, aki hangsúlyozza, hogy „nem vagyok nagy rajongója az »üzeneteknek«, nem szeretem, amikor valaki elmondja, mit kellene, hogy gondoljak valamiről.” Evol egyik legkülönlegesebb, már-már a land arthoz sorolható alkotását Matthias Hünber és Brad Downey együttműködésével a hamburgi Dockville Fesztiválra 2011-ben készítette. A Nordkreuz egy földbe ásott installáció, melynek készüléséről a művész a riporterrel megosztja, hogy „kezdetben úgy tűnt, semmi nincs, ami érdekessé tenné a helyszínt, nincs semmi, amit használhatnék: csak zöld legelők és a kék ég. Szóval úgy döntöttem, hogy »felvágom az idillt«, hogy megmutassam a mélyben rejtőző mocskot.” Az így létrejövő „föld alatti város” ma is bejárható.

A városi tér másik megközelítése a miniatűr szobrok kihelyezésével és azok fotózásával híressé vált Slinkachu művészete. Az előre gondosan eltervezett beállítások 1:87-es arányban mutatnak be egy városi térben elhelyezett történetet. Az alapvetően Londonban alkotó művész a könnyed történetektől sem riad meg – mint a 2011-es The last resort (Az utolsó esély) vagy a 2009-es Taxi! –, azonban számos társadalmi kérdésre is reflektál. 2014-ben a londoni Bank of England épülete előtt felállított Tug of War (Huzakodás) installációja – egy már-már elszakadt bankjegyet üzletemberek, míg másik oldalról fiatalok húznak – a gazdasági rendszerek párbajára reflektál.

 

 

Végezetül a kötetben szereplő húsz alkotó közül a portugál származású, de Londonban élő alkotóra, Vhils művészetére hívjuk fel a figyelmet. A málló tűzfalak, vagy bontásra ítélt épületek vakolatának mesteri visszabontása által portrékat ábrázoló művész olyan eldugott városrészekben alkot, ahol korábban a művészetnek nem volt nyoma. „A munkáimban jelenlévő legfontosabb témák összefüggésben vannak a próbálkozással, hogy a minket körülvevő városi terek komplex valóságára és az általunk követett globalizált fejlődési modellre reflektálja: hogyan veszítjük el a kapcsolatot emberi természetünkkel egy olyan utat követve, amely a profit és a kihasználás reményében a pusztulásba vezet” – vallja.

Alessandra Mattanza képes riportkönyvéből számos példát lehetne még kiemelni, melyek illusztrálnák, hogy megannyi megközelítési mód megtalálható a street art műfaján belül. Ez a könyv bevezeti a magyar olvasót e szubkultúrába, az idegenségtől a párbeszédre hív. Aki el szeretne mélyedni a kortárs street artban, annak kiindulópontként kiválóan használható a Gabo Kiadó szép kiállításban megjelent igényes kötete. Bízzunk benne, hogy a közeljövőben készül majd egy olyan kötet is, mely – akár e könyv párjaként – a közép-európai street art feltérképezésével fog foglalkozni.

Galambos Ádám

 

 

 

Alessandra Mattanza: Street Art – Híres művészek beszélnek vízióikról

Gabo Kiadó

Budapest, 2018

256 oldal, 6990 Ft

 

 

 

 


Címke: , , , , ,
2019.12.15 - tiszatáj

DARIDA VERONIKA: ELTÉRŐ SZÍNTEREK. NAGY JÓZSEF SZÍNHÁZA
Darida Veronika könyve szintetizáló és kanonizáló vállalkozás is egyben. A könyv Nagy József művészi pályáját tekinti át 1987-től 2016-ig, pontosabban 2017 őszéig, amikor a táncos-színész-koreográfus számára véget ér a Trafó ötéves igazgatási szerepköre. A filozófiai és esztétikai (elméleti) bevezetés után minden előadói korszakkal egy-egy fejezet foglalkozik, illetve a szerző igyekszik alapos elemzést nyújtani az egyes előadásokról… – OROSZLÁN ANIKÓ KRITIKÁJA

>>>
2019.12.15 - tiszatáj

CORMAC McCARTHY:
ODAKINT A SÖTÉTSÉG
Texasban, Arizonában vagy Mexikóban bonyolódó regényei előtt Cormac McCarthy leginkább az Appalache-hegység lábánál engedte kóvályogni balsorsú figuráit. Csakúgy, mint az 1973-as, főalakja totális lealjasodását dokumentáló – itthon két éve megjelent – Isten gyermeke, a szerző második regénye, a ’68-as Odakint a sötétség is hasonló környezetben bontakozik ki… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.12.13 - tiszatáj

– MONDJA A TÖRVÉNYMÓDOSÍTÁS UTÁN BARNÁK LÁSZLÓ SZEGEDI SZÍNIGAZGATÓ
Hatalmas vihart kavart a színházakat is érintő kulturális tárgyú törvénymódosítás tervezete, amit előzetes szakmai egyeztetés nélkül, bár a zajos tiltakozások hatására némileg finomítva szavazott meg szerdán a kormánytöbbség a parlamentben. A Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, Barnák László próbál idealista lenni, miközben nemcsak a szférát foglalkoztató változások aggasztják, hanem rendre felhívja a figyelmet a nagyszínház lassan halaszthatatlanná váló felújítására is… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

>>>
2019.12.12 - tiszatáj

SZÍV ERNŐ: MEGHÍVÁS A RIENZI MARISKA SZABADIDŐ KLUBBA
Az Amíg másokkal voltunk című Szilasi-regényt kedvelő Szív Ernő-olvasó finom összefüggést észlelhet, amint a Darvasi-alteregó új kötetének 58. oldalához ér. Szív a Klima Ilona című írásban az irodalomtörténeti legendárium ismert eseményét beszéli el: Juhász Gyula 1907-es öngyilkossági kísérletét, melyet a tárcanovella címszereplője a költő első verseskötetének megjelenéséről szóló hírrel hiúsított meg… – MÁRJÁNOVICS DIÁNA KRITIKÁJA

>>>
2019.12.11 - tiszatáj

HÁZASSÁGI TÖRTÉNET
Bármelyik pillanatban nyakig gázolhatna a szirupban Noah Baumbach új, Netflixnél készült családi dramedyje, és az, hogy mégis jóra fordulnak a dolgok – okozzon akármilyen meglepetést –, nem kis részben színészeinek köszönhető. A Házassági történet a legutolsó karakterét is precízen felépítő darab, mely nemcsak a ’70-es évek hollywoodi drámáihoz, hanem a New York-i Iskola realizmusához is visszakanyarodik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.12.10 - tiszatáj

CSUTAK GABI: CSENDÉLET SÁRKÁNNYAL
A Margó-díj tíz legjobb jelöltje közé választott kötet szövegei ismerősek lehetnek a litera.hu portálról, de egybeszerkesztve is élvezhetőek sőt, motívumviláguk, összefüggéseik hangsúlyosabban érvényesülnek. Az egy csokorra való történet ugyan nem tesz ki egy kisregényt, mégis adódik, hogy az egyes szám első személyben megszólaló elbeszélők közé egyenlőségjelet tegyünk, és egyfajta önéletírásként olvassuk a csend­életnek nehezen nevezhető memoár egyes darabjait… – KOCSIS LILLA KRITIKÁJA

>>>
2019.12.10 - MTI

Meghalt életének 97. évében Varga Imre szobrászművész, a nemzet művésze – tette közzé honlapján a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) kedden. A neves művész hosszan tartó, türelemmel viselt betegség után december 9-én hunyt el otthonában. Varga Imre a nemzet művésze, több […]

>>>
2019.12.09 - tiszatáj

SZUBJEKTÍV MEGKÖZELÍTÉSEK: 
AZ ART CAMP, XXIX. MŰVÉSZETI SZIMPÓZIUM KIÁLLÍTÁSA NYOMÁN
A *jászberényi művésztelep kiállítás megnyitója utáni napokban, a leíró az alábbiakat jegyzi naplójába:
Az (ismét) elmaradt katarzis érzetével, a nyugtalanító sejtésekkel, és a (talán) feloldásra sem váró agóniával is összefolyik minden… Minden. Az agóniával, az agóniával, az agóniával – és a rejtett Agóniával… Minden […]

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő