07.26.
| Te csak hallgatod Bob Dylan-t, vagy nézed is? >>>
07.05.
| MAMŰ Galéria – Könnyezet-Környezet / Weeping-Environment >>>
07.05.
| Nyári szabadtéri Képmás-estek a Halász-kastélyban >>>
06.27.
| Weöres Sándor Napokkal indít a Gyulai Várszínház >>>
06.27.
| Jazz Kocsma – Kele Fodor Ákos A szív vége című könyvének bemutatója >>>
06.14.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Lengyel András Tömörkény-tanulmányok című kötetének bemutatója >>>
06.13.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Színkép, hangkép, összkép című kötet bemutatója >>>
06.12.
| Könyvhét / Tiszatáj Könyvek – Petőcz András A visszaforgatott idő című könyvének bemutatója >>>
06.06.
| Tiszavirág Fesztivál >>>
06.06.
| A koreográfus >>>
06.05.
| Debreczeny György ezen a szép napon című kötetének bemutatója >>>
07.26.
| Szombattól lehet jegyet venni a THEALTER előadásaira >>>
07.25.
| Magyar képregényben éled újjá Zorro >>>
07.24.
| Alkotói rezidencia Szegeden és Újvidéken >>>
07.05.
| Legéndy Jácint verseskötetét ajánlja a Fekete Zajra érkező Ash Code >>>
07.02.
| Ivo Dimcsev tartja az idei THEALTER workshopját >>>
06.20.
| Új, állandó kiállítás emlékezik Szmoljanban Nagy László költőre >>>
06.19.
| Átadták az Év Gyerekkönyve Díjakat >>>
06.19.
| PesText − új nemzetközi irodalmi fesztivál Budapesten >>>
06.03.
| Meghalt Térey János költő, író, drámaíró >>>
05.29.
| Villámgyorsan épül fel az ország legnagyobb színháza >>>
05.25.
| Több cannes-i filmet a Mozinet mutat be a hazai mozikban >>>

Battai Detre István, Peter Brezňan, Németh Gábor Dávid, Normal Gergely, Petőcz András, Ivan Štrpka, Jan Těsnohlídek, Jiří Žáček versei
Bene Zoltán, Jódal Rózsa, Peter Šulej prózája
Gion Nándor hangjátéka
Petőcz András hatvanéves
Írások a magyar századforduló irodalmáról
Az 58. Velencei Képzőművészeti Biennáléról

>>>

BESZÉLGETÉS SZECSŐDI FERENC HEGEDŰMŰVÉSSZEL
Júniusban ünnepelte 65. születésnapját Szecsődi Ferenc hegedűművész. Ez egy muzsikus életében nem számít feltétlen fordulópontnak, ám Szecsődi egyetemi tanárként a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának Vonós Tanszékét vezette. 23 éves korától tanított az akkori Zeneművészeti Főiskolán, majd jogutódján az egyetemi karán. A tanszékvezetést most át kell adnia, de a tanítást tovább folytatja… – MÁROK TAMÁS INTERJÚJA

>>>

A graffititől a street artig
2019.01.24 - tiszatáj

STREET ART – HÍRES MŰVÉSZEK BESZÉLNEK VÍZIÓIKRÓL

A Street art – Híres művészek beszélnek vízióikról című riportkönyv bevezet e Magyarországon kevésbé ismert műfaj sokszínűségébe. Alessandra Mattanza kötete nem tudományos mű, hanem a nemzetközi street art kiválóságaival történő beszélgetéseinek olyan kiválóan illusztrált lenyomata, mely bemutatja e megosztó műfaj kérdésfelvetéseit, dilemmáit és a művészetben történő helykeresését.

„Folyamatosan a szabadságot kerestem, így elkerültem a konvencionális alapokat, mint amilyen a vászon vagy a papír” – olvasható C215 művész ars poeticája Alessandra Mattanza Street Art – Híres művészek beszélnek vízióikról című könyvében. De hol kezdődik a street art és hogyan viszonyulunk hozzá? Szabad-e köztéren alkotni és ha igen, akkor van-e annak feltétele? Miért jó a művésznek, ha az utcán és nem galériák számára alkot? Ki dönti el, hogy egy köztéri alkotás csupán a teret rongáló festékfolt tömege, vagy maradandó művészi alkotás? A Gabo Kiadó gondozásában megjelent, gazdagon illusztrált könyv lehetőséget ad ilyen és hasonló kérdésfeltevések körüljárására. A kötet nagy erénye, hogy nem igazságok kinyilatkoztatásával, hanem különböző művészek nem egyszer eltérő látásmódjával ismerteti meg az olvasót. A szerző a street art nemzetközi feltérképezéséhez húsz meghatározó művészt keresett fel és azonos kérdések mentén kutatta, hogy mi a viszonyuk a művészeti irányzatokhoz, miként indult el köztéri művészeti pályájuk, milyen alkotás közbeni izgalmas kalandjaik voltak, valamint milyen jövőt vizionálnak.

 

 

Az interjúk arra is fényt derítenek, hogy a megkérdezett, mára már világhírű street art művészek – többek között Bansky, Ben Eine, Fauxreel, Aryz, Specter és Alex Vau – meglehetősen különböző módokon húzzák meg a street art határát. Van, aki számára természetes, hogy műveik galériákban és múzeumokban is szerepelnek, mások azt mondják, hogy amennyiben egy street art alkotás bekerül egy kiállítótérbe, onnantól megszűnik az lenni. A riportkönyv ugyanakkor azt is bemutatja, hogy a street art nem csak a társadalmi igazságtalanság kérdését karolja fel, hanem a szép keresésének, ugyanakkor az önérvényesítésnek is egy lehetséges útja.

Alábbiakban három művész néhány gondolatán keresztül mutatunk rá az egyre elismertebb szubkultúra sajátosságaira, valamint a street art valóban változatos forma- és megjelenésvilágára.

 

 

„Szeretek maradék anyagokat használni, és gyengéim a nyers vázlatok és jelek. Ha találok egy darab kartonpapírt, annak a jellegzetességeivel dolgozom, felhasználva a gyűrődéseit és a rá nyomtatott szöveget” – mondja az alapvetően városi térben talált utcai berendezésekre alkotó Evol, aki hangsúlyozza, hogy „nem vagyok nagy rajongója az »üzeneteknek«, nem szeretem, amikor valaki elmondja, mit kellene, hogy gondoljak valamiről.” Evol egyik legkülönlegesebb, már-már a land arthoz sorolható alkotását Matthias Hünber és Brad Downey együttműködésével a hamburgi Dockville Fesztiválra 2011-ben készítette. A Nordkreuz egy földbe ásott installáció, melynek készüléséről a művész a riporterrel megosztja, hogy „kezdetben úgy tűnt, semmi nincs, ami érdekessé tenné a helyszínt, nincs semmi, amit használhatnék: csak zöld legelők és a kék ég. Szóval úgy döntöttem, hogy »felvágom az idillt«, hogy megmutassam a mélyben rejtőző mocskot.” Az így létrejövő „föld alatti város” ma is bejárható.

A városi tér másik megközelítése a miniatűr szobrok kihelyezésével és azok fotózásával híressé vált Slinkachu művészete. Az előre gondosan eltervezett beállítások 1:87-es arányban mutatnak be egy városi térben elhelyezett történetet. Az alapvetően Londonban alkotó művész a könnyed történetektől sem riad meg – mint a 2011-es The last resort (Az utolsó esély) vagy a 2009-es Taxi! –, azonban számos társadalmi kérdésre is reflektál. 2014-ben a londoni Bank of England épülete előtt felállított Tug of War (Huzakodás) installációja – egy már-már elszakadt bankjegyet üzletemberek, míg másik oldalról fiatalok húznak – a gazdasági rendszerek párbajára reflektál.

 

 

Végezetül a kötetben szereplő húsz alkotó közül a portugál származású, de Londonban élő alkotóra, Vhils művészetére hívjuk fel a figyelmet. A málló tűzfalak, vagy bontásra ítélt épületek vakolatának mesteri visszabontása által portrékat ábrázoló művész olyan eldugott városrészekben alkot, ahol korábban a művészetnek nem volt nyoma. „A munkáimban jelenlévő legfontosabb témák összefüggésben vannak a próbálkozással, hogy a minket körülvevő városi terek komplex valóságára és az általunk követett globalizált fejlődési modellre reflektálja: hogyan veszítjük el a kapcsolatot emberi természetünkkel egy olyan utat követve, amely a profit és a kihasználás reményében a pusztulásba vezet” – vallja.

Alessandra Mattanza képes riportkönyvéből számos példát lehetne még kiemelni, melyek illusztrálnák, hogy megannyi megközelítési mód megtalálható a street art műfaján belül. Ez a könyv bevezeti a magyar olvasót e szubkultúrába, az idegenségtől a párbeszédre hív. Aki el szeretne mélyedni a kortárs street artban, annak kiindulópontként kiválóan használható a Gabo Kiadó szép kiállításban megjelent igényes kötete. Bízzunk benne, hogy a közeljövőben készül majd egy olyan kötet is, mely – akár e könyv párjaként – a közép-európai street art feltérképezésével fog foglalkozni.

Galambos Ádám

 

 

 

Alessandra Mattanza: Street Art – Híres művészek beszélnek vízióikról

Gabo Kiadó

Budapest, 2018

256 oldal, 6990 Ft

 

 

 

 


Címke: , , , , ,
2019.08.19 - tiszatáj

KONTRA FERENC: AZ ÁLOM HÍDJA
Valahol Közép-Európában, a Duna mentén van egy város, amit alig két évtizeddel ezelőtt hetvennyolc napon át bombáztak. Atomtöltetű rakétákkal. Azért, hogy lerombolják a hidat, amely a folyó két partját, és így a város lakosságát összekötötte. A hídrombolás előzményeiről, apokaliptikus emlékéről és annak napjainkig tartó következményeiről szól Kontra Ferenc legújabb regénye… – MUDRICZKI JUDIT KRITIKÁJA

>>>
2019.08.14 - tiszatáj

MEGMENTETT MŰKINCSEK 2019
A Magyar Nemzeti Múzeum hiánypótló kiállítása, a Kő/Papír/Freskó (a Magyar Képzőművészeti Egyetem Restaurátor Tanszék Diplomakiállítása) olyan precíz restaurátor munkafolyamatokba kalauzol el bennünket, amelyeket nem láthatunk mindennap. Maga a tárlat is olyan, mint egy kulisszajárás, belépve a kellemesen és szükségszerűen hűvös terembe az oldalfalon rögtön olvashatunk képpel, rövid curriculum vitae kíséretében az alkotókról… – TÓTH EMESE BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.08.11 - tiszatáj

REKORDOKKAL ZÁRT A 29. THEALTER FESZTIVÁL
Minden a nézőkön múlik – összegezte a rekord nézőszámot és jegybevételt hozó 29. THEALTER Fesztivál legfőbb tanulságát a szombat esti díjátadón Balog József, a  rendezvénysorozat művészeti vezetője. A közönségdíjat Szabó Veronika produkciója, a Qeendom kapta.

>>>
2019.08.09 - tiszatáj

KILENC PRODUKCIÓ SZEREPEL A SZEGEDI SZABADTÉRI 2020-AS MŰSORÁN
A Dóm téren öt, az újszegedi színpadon négy produkciót – koncertet, operát, rockoperát, musicalt és színdarabot – kínál a közönségnek 2020 nyarán a Szegedi Szabadtéri Játékok, jelentették be a fesztivál vezetői pénteken a REÖK-ben.

>>>
2019.08.08 - tiszatáj

HORVÁTH NÓRA A THEALTEREN
Felfedeztem egy szuper tehetséges táncost, illetve nem is én, hanem a Thealter szervezői, de még őket is megelőzte a táncos szakma, mert a grémium neki ítélte idén a Lábán Rudolf-díjat. Horváth Nórának hívják… – IBOS ÉVA ÍRÁSA

>>>
2019.08.07 - tiszatáj

KÖZÖS ÜGYEINK A 29. THEALTER FESZTIVÁLON
350 perc színház – ennyit, azaz majdnem hat órányi intenzív élményt és gondolatot kellett befogadnia annak, aki kedden végignézte a 29. THEALTER Fesztivál mindhárom aznapi előadását: a kolozsváriak, a színművészeti egyetem hallgatói és a két szlovén színészfenomén vendégjátékát… – HOLLÓSI ZSOLT BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.08.06 - tiszatáj

KETTŐS ÉLETEK
Idővel a klasszikus formanyelv hanyagolása is pózzá válik. Olivier Assayasszal legalábbis ez a helyzet. Poszt-’68-as, rock and rolltól lüktető, szabadság és szerelem ideáit is karóba húzó remekműve, a Hideg víz után egyre kevésbé volt képes fenntartani a nagyformátumú szerző imágóját – noha a valóság és fikció összeütközésével játszó, zömmel hiperrealista Irma Vepet és a Sils Maria felhőit összeköti a színészek lelkivilágának, plusz a műalkotás létrejöttének vizsgálata, a francia direktor az utóbbi időben jóval enerváltabban lát munkához… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.08.06 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Az az érzésem, hogy az idei Art Capital szlogenje (Régi és új álmok) rokonságban áll az amerikai álommal mint mítosszal, mely szerint minden egyén saját erejéből kemény munkával képes saját életét jobbá tenni, leginkább folytonos és növekvő jövedelemmel. Ha vitatható is felvetésem, az talán nem, hogy saját magunkba vetett hit és álmaink nélkül nem tudjuk jobbá tenni saját és mások életét. Kelet-Európában az utópiákból kijózanodtunk, de az álmokból nem…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő