12.10.
| Nemzetközi koreográfusokkal érkezik Szegedre a Közép-Európa Táncszínház >>>
12.02.
| Magashegyi Underground szimfonikus koncert új műsorral >>>
11.29.
| Sass Sylvia a „Krinò” vendége >>>
11.24.
| „mérem a téli éjszakát” – József Attila gondolatvilága versben és értekező prózában (Konferencia) >>>
11.23.
| Rising Stars: ismét a fiatal tehetségeké a Müpa >>>
11.23.
| A gyerekirodalom nagykorúsítása >>>
11.23.
| Katona József Színház – Életrajz-változatok Takács Zsuzsára >>>
11.22.
| Megálló – Petrács Gábor Réteg, rétegződés című kiállításának megnyitója >>>
11.22.
| Ferenczi Gyuri és Lóci egy-egy kultikus lemezről szakért >>>
11.20.
| Mindig más… – Jenei Gyula verseskötetének bemutatója >>>
11.14.
| Más közösségek nyitottságára tanít a belvárosi galéria >>>
11.06.
| 11 óra álmodozás Ravel és Debussy zenéjének bűvöletében >>>
11.06.
| SZNSZ – Hernádi Judit és Kern András Szegeden >>>
10.30.
| Kábé23 – a Kerekes Band első majdnem két és fél évtizede már előrendelhető! >>>
09.27.
| „Emlékek helyett mobiltelefonom volt” >>>
08.27.
| A szabadkai Népszínház Magyar Társulata Drámapályázatot hirdet >>>
08.25.
| Megtartotta első kisszínházi bemutatójának olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.22.
| Megtartotta első olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.20.
| Kezdődik a bérletértékesítés a Szegedi Nemzeti Színházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>

Bende Tamás, Koman Zsombor, Nemes Z. Márió, Frank O’Hara, Sylvia Plath, Szálinger Balázs, Szeles Judit, Szunyog Ágota, Tandori Dezső versei
Balogh Dávid, Bátyi Zoltán, Hidas Judit, Milorad Pavić prózája
Tanulmányok a 100 éve lezárult I. világháborúról
Diákmelléklet: Takács Zsuzsa költészetéről
Fotók Müller Miklósról

>>>

Öt héten át 65 helyszínen közel 300 programmal várja az egyetem és Szeged közösségét a 23. Őszi Kulturális Fesztivál. A programsorozat kínálatában komoly- és könnyűzenei hangversenyeket, koncerteket, film- és könyvbemutatókat, színházi előadásokat, kiállításokat, irodalmi-közéleti beszélgetéseket is találunk. A fesztivál október 1-jén látványos fényfestéssel nyílik. A Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi és Közkapcsolati […]

>>>

Bohókás történet dermesztő helyzetekkel
2018.11.08 - tiszatáj

A FIGARO HÁZASSÁGÁBAN MINDENKI MINDENKIVEL MEGTÖRTÉNHET

A Figaro házassága nyárra készült a Szentendrei Szabadtéri Színpadra. Khell Csörsz kocka alakú dobozaiból könnyű kihajtogatni a különféle helyszíneket. Tipikus szabadtéri díszlet, könnyű mozgatni. Ebben a felfogásban Almaviva gróf borkereskedő, vagy egy pincészet tulajdonosa. A szín tele van borosrekeszekkel, gyakran kibontanak egy-egy palackot. Szabó Máté rendező azt találja a legnehezebbnek a darabban, hogy szerzőjének nagyon mély az emberismerete. Valójában bohókás a történet, de dermesztő helyzetek vannak benne.

„Valahogy a kamut, a blöfföt leveti magáról. Nagyon mélyen gyökerezik az emberben minden egyes mozzanata. És volt annyira bátor, hogy ezt nem egy olyan műbe rakta bele, amelyben kevés dolog történik, hanem egy olyan műbe, amiben rekordmennyiségű dolog történik. Úgyhogy ez nagyon komoly kézimunkát igényel, másrészről meg nem lehet a pillanatra se lankadni, olyan értelemben, hogy pszichológiailag helyén legyen a dolog.”

Ugyanakkor Szabó szerint ez a darab Mozart által meg is van rendezve. (Ezt egyébként mások Puccini operáiról szokták mondani.)

„Igyekszik az ember nem útjába állni a szerzőnek, és arra menni, amit a zene sugall. Alapvető emberi helyzeteket látunk. Egy férfit kamaszkorában, amikor tele van vágyakkal és szorongásokkal, fiatal korában, amikor egzisztenciát akar teremteni, és ennek útjába áll a világ, majd féltékeny ám hűtlen férjként. De ott van az idősebb generáció is, akik már kifele mennek az életből. És mindegyiket nagyon sokoldalúan mutatja be a szerző.”

Somogyvári Tímea Zita a színház énekkarának tagja. Gyakran szerepel oratóriumszólistaként, és operaelőadásokon is több szólószerepet énekelt már.

„Eddig csak kisebb feladataim voltak, jobbára komikus szerepek. Ez az első ‘komoly’ szerepem. A grófnő érett nő, sok mindent megélt, tele van keserűséggel, de még él benne a remény is, hogy visszaszerzi a férjét. Egy ideig nem veszi észre, vagy nem akarja észrevenni, hogy férje más nőknek udvarol, de aztán kénytelen szembesülni vele. A III. felvonásban énekelek egy nagy áriát. Az eleje egy gyönyörű, szomorkás, lírai dallam, a visszatérés pedig mélyen fájdalmas, ebből születik meg a tett: cselekedni fogok valamit! Aztán pedig a gyors részben újjáéled a remény. Nemigen vannak szerepálmaim, de titkon mindig reménykedtem, hogy a grófnővel egyszer találkozom. Úgy gondolom, ez illik az alkatomhoz és hangomhoz.”

A főszerepekben több olyan fiatal énekest láthatunk, akik pár éve együtt végzetek az SZTE Zeneművészeti Karán. Kiss András (Figaro), és Kálnay Zsófia (Cherubino) ma a fővárosban élnek és a Magyra Állami Operaházban énekelnek a legtöbbet, de Szegedre rendszeresen visszajárnak. A basszistának ez az első címszerepe.

„Amikor meglátom a Szeged-táblát, mindig hevesebben dobog a szívem. Itt tanultam, itt éreztem meg a színpadszagot. Ez a színház nagy erővel bír. Figaro házassága a darab címe, de igazából Suzanna alakítja a darab cselekményét. Meg a grófnő. Figaro csak megy utánuk. Végig úgy tűnik, hogy jókedvvel, de aztán a végén, az Esz-dúr áriában elénekli, hogy egyáltalán nincs ínyére, hogy őt így rángatják a nők. Ez a kedvencem a darabban, technikailag is meg lehet benne mutatni, hogy mit tud az ember, és érzelmileg is nagyon változatos.”

Kálnaynak nem ez az első és valószínűleg nem is az utolsó nadrágszerepe. Szegeden például Miklós volt a Hoffmann meséiben. A kamaszfiút, akinek tombolnak a hormonjai, nagyon szereti énekelni és játszani.

„Nőként úgy érzem, hogy a férfiaknak kicsit egyszerűbb dolga van a szerelemben, könnyebben célhoz érhetnek, mert könnyebben lehetnek aktívak, kezdeményezőek. Erről szól Cherubino szerepe is. Nagyon munkás szerep! Nem lehet elengedni a nők kezét, utánuk kell futni, utánuk kell nyúlni! És állandóan öltözni kell: hol férfivá kell változnom, hogy nővé. Nyáron Szentendrén erősítéssel játszottuk a darabot. Nagyon jó, hogy itt egy akusztikus térben vagyunk, olyan térben, ahová a darabot eredetileg elképzelték. Jobban, természetesebben halljuk egymást is és a zenekart is, ami élőbbé teszi az operát.”

Az énekbeszédes részeket mindkét karmester maga kíséri csemballón. Pálca nélkül dirigálnak.  Pál Tamás 1975-ben ezzel a darabbal debütált a szegedi operatársulat élén.

„Ez most kényszer. Abbahagyni a csemballózást, fölvenni a pálcát és beinteni a zenekart nehézkes volna. És ugyanúgy az is, hogy a zenekari rész végén leteszem a pálcámat és megkeresem a billentyűkön az akkordot. Ennek a darabnak a sodró lendülete ezt nem bírja ki. És egyébként is a zenekarral olyan jól ismerjük egymást, hogy csak fölemelem a kezemet, vagy odanézek, és már indulnak is. Ennek a darabnak az egyik legcsodálatosabb lehetősége egy karmester számára, hogy ott a csemballónál valahogy közbeavatkozik a színpadi cselekménybe, segíti kis frázisismétlésekkel, névjegyekkel, hogy például amikor a Cherubinóról van szó, akkor bejátszok egy trombitaszólót. Lelassítom, vagy épp fölgyorsítom az eseményeket. Mozart és a szövegíró da Ponte hihetetlen lehetőségeket kínál a változatosságra. Egy-egy jelenetet komolyan lehet venni, másrészt minden pillanatban élvezni lehet, hogy hiszen ez mégiscsak játék.”

A Figaro házasságát Otto Klemperer, as nagy karmester, aki budapesti évei alatt többször is vezényelte a darabot, úgy jellemezte: ez a darab, ahol mindenki mindenkivel volt, vagy lesz. De úgy is fogalmazhatunk, hogy mindenki minden volt vagy lehet. A női és férfi szerepek nagy része „csereszabatos”, egy énekes pályája folytán többet is énekelhet. Most például Busa Tamást Bartolóként hallhatjuk. Pályája elején Szegeden Figarót énekelte, aztán Budapesten gróf lett, később pedig felváltva énekelte a kettőt. Ugyanezt a pályát járta be Bátki-Fazekas Zoltán is. Vajda Juli mindkettőjükkel énekelt több szerepet is. Volt Cherubino, Suzanna, grófnő, most pedig Marcellina lesz.  A legfiatalabb hölgy, Barbarina kimaradt, és azt mondja, még Figarót elénekelné egyszer.

A darabot két, időnként három szereposztásban játssza a Szegedi Nemzeti Színház. Novemberben és decemberben is lesznek még előadások.

Márok Tamás

 

Fotók: SZNSZ

 

 

Wolfgang Amadeus Mozart: Figaro házassága
vígopera négy felvonásban, két részben

Szegedi Nemzeti Színház

 

 

 

 

 

 


Címke: , , , , , ,
2018.11.18 - tiszatáj

A SZENT ÉS A FARKAS
Hiába jutalmazták az idei Cannes-i Filmfesztiválon a Legjobb forgatókönyvnek járó díjjal, a Csodákat dirigáló Alice Rohrwacher filmje mind hagyományos narratívával bíró dramedy-ként, mind szabálytalanságokra és főképp érzéki benyomásokra összpontosító szerzői műként is felsül. Dekoncentrált darab csírájában remek ötletekkel, ám annál slendriánabb kivitelezéssel… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2018.11.18 - tiszatáj

SECONDHAND (SZOVJETŰDÖK) AZ ÖRKÉNY SZÍNHÁZBAN
Újfent a múltfeldolgozás kedvelt színházi missziója jegyében indította az évadot az Örkény Színház. Bagossy László rendező és a köré gyűjtött, Kovács D. Dánielből, illetőleg a Színművészeti Egyetem hallgatóiból összeálló alkotócsapat Szvetlana Alekszejevics Nobel-díjjal jutalmazott könyvei alapján készítették el a Madách téri teátrum évadnyitó bemutatóját. A Secondhand – szovjetűdök című előadás az oroszországi posztszovjet létezés esszenciáját igyekszik színpadra vinni… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.11.17 - tiszatáj

A VIRÁG JUDIT GALÉRIA KIÁLLÍTÁSA
1904 és 1914 között az 1870-es és 1880-as években született képzőművész generáció a birodalmi Bécs és az elegáns München helyett inkább a kozmopolita Párizst választotta zarándokhelyéül. E nemzedék tagjai elsőként ismerkedtek meg a fauve-ok és a kubizmus fejleményeivel, használták fel művészetükben a francia főváros által nyújtott modern képzőművészeti újításokat. A mostani nonprofit tárlat nem a Magyar Vadak című 2006-os nagyszabású kiállítást akarja lemásolni, hanem a Nagybányai Művésztelep modernista generációjának első nagy sikereit szeretné bemutatni… – JUHÁSZ BÁLINT ÍRÁSA

>>>
2018.11.17 - tiszatáj

MOZART OPERÁJA A SZEGEDI NEMZETI SZÍNHÁZBAN
Minél pezsgőbb, szellemesebb, érdekesebb előadás a Figaro házassága Szentendrén, annál nehezebb lesz beilleszteni a Szegedi (Pécsi, Miskolci stb.) Nemzeti Színházba. Minél jobban illik a produkció egy kicsi szabadtéri színpadra nyáron, annál nehezebb lesz alkalmazni egy nagy zárt színpadra ősszel-télen. Elsőre jó ötletnek tűnik, hogy ugyanazt a produkciót vigyük be kőszínházakba, takarítsuk meg a díszletek és a jelmezek költségét, no meg a próbák egy részét. Valójában művészi értelemben komoly vérveszteséget okoz… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2018.11.15 - tiszatáj

SZERGEJ LOZNYICA FILMJE
A Donyeci történetek egy nagyszerű ukrán rendező friss témát érintő, zavarbaejtő filmje. Szergej Loznyica a 90-es évek közepén kezdte a filmes pályafutását. A dátum talán azért tűnik most beszédesnek, mert sokat elárul Loznyica elkötelezettségéről: ekkor a harmincas évei közepén jár, több foglalkozást kipróbál, és sok országban nagyon alaposan körülnéz. Ifjúkori eszmélkedése egyébként olyan területeken folyik, amelyek azóta önálló országokká váltak: a mai Belorussziában született, Ukrajnában és Oroszországban járt iskolában… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2018.11.15 - tiszatáj

MIKLOSOVITS LÁSZLÓ KÉPZŐMŰVÉSZ SZEGEDI KIÁLLÍTÁSA
Miklosovits a Tiszatáj Galéria falain egyedi műveket, főként tusrajzokat sorakoztatott föl. Ezek között találunk aprólékos mívességgel megdolgozott alkotásokat, nagyvonalúan, úgymond csuklóból feldobott vonalkölteményeket és lavírozott színes tus-festményeket is. Több grafikát gobelinszerű textúrával jelenített meg az alkotó, a finom vonalszövedékek szinte textil hatásúak. De érdekes, hogy a raszteres tónusokkal, térbeli illúziókat is sikerült kelteni s szoborszerű alakzatokat „faragni”… – PACSIKA EMÍLIA ÍRÁSA

>>>
2018.11.14 - tiszatáj

Bende Tamás, Koman Zsombor, Nemes Z. Márió, Frank O’Hara, Sylvia Plath, Szálinger Balázs, Szeles Judit, Szunyog Ágota, Tandori Dezső versei
Balogh Dávid, Bátyi Zoltán, Hidas Judit, Milorad Pavić prózája
Tanulmányok a 100 éve lezárult I. világháborúról
Diákmelléklet: Takács Zsuzsa költészetéről
Fotók Müller Miklósról

>>>
2018.11.14 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
A Vásárhelyi Őszi Tárlat is egy metszet, a kortárs képzőművészet metszete. A napos oldalt mutatja, a festészet megújuló hagyományát, az inspirációkat, a kapcsolódásokat elődökhöz, kortársakhoz. A VÖT története jövőre is folytatódni fog. Nem is az eddig múlt jogán, hanem inkább a mindenkori kortárs képviselete miatt. Hogy képben legyünk. Vásárhelyen is. A világ itt sem ér véget, igaz, hogy nem is itt kezdődik. Csak folytatódik. Sodrásban…

>>>
2018.11.11 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS
SZABÓ ISTVÁN ZOLTÁNNAL
A szegedi kötődésű Próza Nostra egy olyan online folyóirat, amely a populáris irodalom alkotásaira fókuszáló, kritikai vállalkozásain túl irodalmi estek szervezésben is részt vesz, oldalán és eseményein pedig lehetőséget nyújt arra, hogy az érdeklődők tágabb perspektívából ismerhessék meg a zsánerirodalom legfrissebb műveit. A Próza Nostra szerkesztőségének tagjaként beszélgettem Szabó István Zoltán alapítóval a lapról, annak múltjáról, újraéledő programjairól, tervezett jövőjéről, és a hazai populáris kultúráról… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2018.11.08 - tiszatáj

A NÉMA FORRADALOM
A német filmgyártásban immár tekintélyes nevet kivívó olasz származású Lars Kraume újfent történelmi drámával gazdagította a Németország közelmúltját feldolgozó filmek jelenkori sorozatát. A néma forradalom (Das schweigende Klassenzimmer) címet viselő egészestés alkotás cselekménye megtörtént eseményeken alapul, s markáns magyar vonatkozással bír, ugyanis 1956 őszén játszódó története egy iskolai osztály magyar forradalom melletti kiállását és az abból származó bonyodalmakat fogalmazza vászonra… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő