MASZK – Ziggurat Project: Acsai Roland: Esumi és Asao

MASZK Őszi Kollekció 2018. október

ALTERRA – Régi Zsinagóga (Szeged, Hajnóczy u. 12.)

2018. október 14. vasárnap, 19.30

Ziggurat Project: Acsai Roland: Esumi és Asao

Szereplők: Esumi: Kovács Emese (mozgás), Asao: Kalmár Ákos (mozgás), A Bambuszliget Boszorkánya: Munkácsi Ádám (zene), Isten: Porteleki Áron (zene)

Koncepció, maszkok: Kalmár Ákos

Rendező-koreográfus: Kalmár Ákos

Külön köszönet: Batarita

Acsai Roland modern nó-drámájának szövege és cselekménye pergő, sodrú lendületű. A férfi és a nő egymásra találásának örök aktualitását boncolja gazdag képiséggel, egy meghatározhatatlan korban és időben játszódva.

Az előadás tavaly elnyerte a II. RS9 OFF Független Színházi Fesztivál fődíját.

A Ziggurat Project Acsai Roland Bárka-, Radnóti- és Zelk Zoltán-díjas drámaíró, író, költő, műfordító modern nó-dráma átiratát a fizikai és a tárgyszínház eszközeivel állította színpadra, rögtönzött élő zenei kísérettel. Az egyedi famaszkokat viselő táncosok és a zenészek többfunkciós szerepben jelennek meg a színpadon és átlépik saját műfaji határaikat. Az előadásban a hangok és a mozgás a szabad improvizáció által megteremtett feszültség révén kölcsönösen befolyásolja egymást. Az alkotók különösen fontosnak tartjuk a japán és a magyar hagyományok egymásra hatását. A mozgások kialakítását elmélyült kutatás előzte meg: föltérképezték a japán szertartások (kagurák), a tradicionális (nó) és a kortárs tánc (butoh), a harcművészetek, a zen filozófiája és meditációs gyakorlatai, a dallamvilág, valamint a magyar maszkos hagyományok, a néptánc és a népdalok – a japán pentatóniával megegyező – karakterét, jellegzetességeit.

„(…) az a szikár forma, amit Kalmár vizuálisan, mozgásban és zeneileg összerak, önmagában érvényes és megáll. (…) Jók, sőt kifejezetten találóak, mert e hideg formalizmushoz illőek – a szintén nó színházi ihletésű – egyszemű, fakéregből kialakított álarcok. Ügyes, ahogyan a végig meghatározó minimalista mozgás és gesztusnyelv picit nyit a lendületesebb kortárs tánc és harcművészeti elemek, illetve a zárlatban a magyar néptánc, a lassú forgatós felé, és nincsenek benne zökkenők. Ahogy nem illetheti panasz a két főszereplő, Kalmár Ákos (Asao) és Kovács Emese (Esumi) zárt, kevés eszközzel élő, de belső feszültséggel teli játékát sem.” (Králl Csaba: Szűkösség és tágasság, Élet és Irodalom)

„A szerelmesek itt szívet és árnyékot cserélnek, így képessé válnak a másik érzelmeinek pontos átélésére, de egyben ki is szolgáltatják magukat a másiknak, hogy csak egy példát írjak: Asaónak a lány, Esumi szívével kell átkelnie egy szakadék felett. Csak a vezérfonalat emeltem ki, a dráma cselekménye ennél jóval sokrétűbb. Tartalmi összefoglalóját a nézők megkapták az előadás előtt. Nem szükséges azonban az egyes cselekménydarabkákat a koreográfia részleteihez illesztgetni, ha valaki előismeretek nélkül ül be az előadásra, a keresés, bizalom, kiszolgáltatottság, elvesztés és megtalálás stációit minden bizonnyal felismeri. (…) nem törekedtek arra, hogy autentikus nó előadás benyomását keltsék, inkább inspirációt merítettek ebből a hagyományból. Olyan jeleket használnak, amelyeket az itthoni néző is értelmezni tud, akkor is, ha találkozott már az adott jellel, és akkor is, ha nem.” (Turbuly Lilla: Sikeres transzplantációk, tánckritika.hu)

https://tanckritika.hu/kategoriak/kritika/1092-turbuly-lilla-sikeres-transzplantaciok

www.zigguratproject.com

Támogatók: Japán Alapítvány, Sín Kulturális Központ, Artus Stúdió, Pro Progressione, Érintéspont Művészeti Alapítvány, KristofLab

Fotó: Kővágó Nagy Imre

****************************

Bővebb információ és jegyvásárlási tudnivalók:

MASZK Egyesület (Szeged)

30/9959229 * [email protected]

www.maszk.hu * www.facebook.com/alterra.regi.zsinagoga

A MASZK Egyesület támogatói: Szeged MJV Önkormányzata, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Nemzeti Kulturális Alap, Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft., Szegedi Rendezvény- és Médiaközpont Nonprofit Kft.

Műsorváltozás lehetséges.