Tiszatájonline | 2018. október 11.

Segítő kalandorok, avagy Ubukubu színre lép

PORZSOLT AMI:
UBUKUBU ZŰRKALANDJAI
Az iskolakezdési nehézségek a legtöbb családban megviselik a gyerekeket és a szülőket egyaránt. Porzsolt Ami maga is többször átesett már ezen a „kalandon”, de a fejlesztőpedagógus számára a bonyolultabb helyzetek sem ismeretlenek. Ezekből a tapasztalatokból született Ubukubu a kis kocka űrlény figurája, és a kalandos segítő könyv, amelynek nem titkolt célja, hogy az iskolakezdés előtt álló gyerekek képességeit fejlessze, illetve megkönnyítse a változással járó stressz feldolgozását.… – MAKKAI KRISZTINA KRITIKÁJA

PORZSOLT AMI:
UBUKUBU ZŰRKALANDJAI

Az iskolakezdési nehézségek a legtöbb családban megviselik a gyerekeket és a szülőket egyaránt, így gyakorta képezik segítő könyvek témáját. Porzsolt Ami maga is többször átesett már ezen a „kalandon”, de a fejlesztőpedagógus számára a bonyolultabb helyzetek sem ismeretlenek. Ezekből a tapasztalatokból született Ubukubu a kis kocka űrlény figurája, és a kalandos segítő könyv, amelynek nem titkolt célja, hogy az iskolakezdés előtt álló gyerekek képességeit fejlessze, illetve megkönnyítse a változással járó stressz feldolgozását. Ubukubu zűrkalandjai tavaly jelent meg, a Napraforgó Kiadó gondozásában.

Ubukubu a Kockabolygó ifjú kalandora egy rosszul sikerült balkanyar eredményeképpen kénytelen leszállni a Földön, ahol gyorsan szövetségesre, segítségre és barátra lel Memó személyében. A kalandok ekkor indulnak a bolygóközi térben, egyre több baráttal és egyre több feladattal színesítve a történetet, hogy végül legyőzzék a mindig sokat akaró, kicsit kleptomániás Űrszörnyet, megakadályozva furfangos tervét.

A szerző munkája során ismerte fel, hogy a fejlesztésre szoruló gyerekek figyelmét (is) sokkal könnyebb mesével lekötni, a különböző gyakorlatokat, feladatokat összefüggő történetbe ágyazva gyorsabban és sikeresebben oldják meg. A kis kocka űrlényről szóló történet az iskolakezdéshez fontos készségek gyakorlását építi be a kalandos meseregénybe. A próbák a történet részét képezik, így a gyerekek a szereplőkkel azonosulva oldhatják meg a feladatokat, tetszőleges sorrendben, annyi idő alatt amennyire nekik szükségük van, így kényszer nélkül, észrevétlenül fejlődnek.

A kötet az első kézbevételnél nem különbözik semmiben egy közönséges foglalkoztatókönyvtől, természetesen a laikus szem számára nem tűnik föl, hogy a betűtípus a diszlexiás gyerekeknek jelent könnyebbséget, mivel a szöveg open dyslex formát kapott.

A könnyed stílusú, játékos, kevésbé iskolaízű kötet nem kényszerít a feladatok megoldására; ha félbemarad egy feladat vagy próba, ahhoz bármikor vissza lehet térni, és minden hátrány nélkül folytatódik tovább a mese is. Különböző nehézségi szintet kaptak a próbatételek, a nagyon könnyűtől az egészen nehéz, még a szülők számára is odafigyelést igénylőig, így mindenki megtalálja a számára megfelelő feladatot.

Mindenképpen érdemes kiemelni a történet empatikus hozzáállásra motiváló szándékát, ezzel a kötet ténylegesen reflektál az első osztályosok beilleszkedési nehézségeire is.  A feladatok többnyire a vizuális képességeket, a memóriát, a formák felismerését, alakállandóság észlelését, a téri tájékozódást, szerialitást és a koncentrációt veszik célba, de mindezt izgalmas kalandokba csomagolva.

A mesés fejlesztés ötlete nagyon jó, a játékok kidolgozása komoly szakértelemre vall, ám mindezt beárnyékolja a kicsit kusza dramaturgia, a néha követhetetlen nevek, bolygók, űrlények sokasága az intenzív cselekményvezetésben.

Az elnagyolt grafikai megoldások levonnak a mese élvezeti értékéből, a próbák kidolgozása illeszkedik a könyvhöz, a figurák és a környezet viszont nem passzol látványban az előbbihez.

A sűrűn szedett, nem eléggé szellős sorok, és a nagyon mozgalmas szöveg nem tesznek jót a mesekönyvnek, egy lazább hangulatú, könnyedebb eseményvezetés szerencsésebb választás lett volna. A gyorsan pörgő történet számtalanszor elvonja a figyelmet a feladatokról, háttérbe szorítva így a könyv fejlesztő mivoltát. Nagyobb és igényesebb illusztrációk jobban illeszkedtek volna a könyv céljaihoz, hiszen az olvasásfejlesztéssel párhuzamosan érdemes a vizuális fejlesztésre is törekedni.

A kötetet elsősorban 5-7 éveseknek ajánlja a szerző, az iskolakezdést segítő jellege miatt, de természetesen az olvasási nehézséggel küzdők, illetve a betűkkel nehezen barátkozók számára is ideális olvasmány lehet.

Makkai Krisztina

Napraforgó Kiadó

Budapest, 2017

104 oldal, 2990 Ft