08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
07.24.
| Már próbál a Dóm téri „Akárki” Zsótér Sándorral és Hegedűs D. Gézával >>>
07.17.
| Vissza a moziba! címmel rendez országos fesztivált a Cirko Film >>>
07.11.
| Western-klasszikusok mozivásznon Ennio Morricone emlékére >>>
07.10.
| REÖK: Acélos történetek >>>
07.07.
| Pop-up tárlat nyílik magyar fotográfusok koronavírus-helyzetre reflektáló munkáiból >>>
NAPI TANDORI

07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>
06.09.
| Mégis lesz Szabadtéri Játékok a Dóm téren >>>
06.05.
| Életre kel az árvíz előtti szegedi belváros >>>
06.05.
| A FISZ új kötetei >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

A csillagok süllyedő világa
2018.09.30 - tiszatáj

HOMO LUDENS PROJECT FEAT. ROSKÓ GÁBOR: A CSILLAGOK SZÍVE

Nem, a cím nem minden ízében rokonítandó az 1980-as évek francia rajzfilmsorozatával (Les Mondes Engloutis). Talán csak annyiban, hogy a Homo Ludens Project legújabb előadását látva, a rajzfilm megnézésekor tapasztalt érzéshez hasonlóan egy szürreális, nem e világi mesefolyamba csöppenünk, amely sokáig kísér még bennünket. De olyan szempontból is vannak hasonlóságok, hogy A csillagok szívében elhangzott történetek sem a klasszikus értelemben vett tanulságot tartalmazzák. Az afrikai nép meséinek szereplői, hovatovább főhősei olykor kegyetlenek, számítóak és sajnos a jók sem szükségképpen nyerik el jutalmukat.

A Homo Ludens Project ezúttal Roskó Gábor, Munkácsy-díjas grafikus művésszel karöltve alkotta meg legújabb produkcióját, melynek alapját az előadás címével azonos kötet adja. A Bodrogi Tibor és Karip Sára által szerkesztett gyűjtemény a leghíresebb afrikai meséket tartalmazza, amelyek az önálló történetvezetésen túl átfogó képet adnak Afrika kultúrtörténetéről is. Főszereplői állatok emberi tulajdonságokkal felruházva, és nem egy olyan példázatot hallunk a Homo Ludens színészei (Mezei Tímea és Szilágyi Szabolcs) tolmácsolásában, amelyből egyértelműen következtethetünk bizonyos viselkedésformák elkorcsosulására. Van itt a hazugságtól kezdve a gyűlöleten át a szeretetig minden, de még az utóbbi sem azt a tökéletes, idillikus jelleget kapja, mint ahogy azt megszoktuk. Az afrikai meseirodalom fogalmai ugyanis eléggé különböznek az általunk ismertektől: kevésbé szájbarágósak, hisz jóval mélyebbről jönnek, ösztönös érzelmekből merítenek. A narratívában sincs meg „az egyik pontból szükségszerűen a másikba jutás” gyakorlata, mert ad hoc életesemények adják a cselekményt – akár csak a valóságban. Az események azonnal hatnak az érzelmekre, így a katarzisig sem egy kikövezett út vezet; ez a formanyelv pedig meglepően jól működött a Homo Ludens társulatnál.

Számos korábbi előadásukban, változó minőségben, de mindig nagy hangsúlyt kapott a vizualitás. A Roskó Gáborral megvalósított közös produkcióból derült ki igazán, hogy játszi könnyedséggel építik be az erre az alkalomra készült képzőművészeti alkotásokat, ez esetben az ikonikus, transzparens és mozgatható  állatfigurákat. Benkő Imola rendező az előadást ezért is nevezi transzparensjátéknak, amely egyszerre ruházza fel élettel az élettelen tárgyat és vezeti a hús-vér színészt végig a színen. Ezt jól tükrözi, hogy érzelmeket kapnak még a természeti jelenségek is, vagy ahogyan a cím sejteti, a csillagok.

Mivel a két színész egyszerre több állatot is megszemélyesít, a játék tekintetében inkább az érzelmek széles skáláját bejáró metódusról beszélhetünk. Az előadás elején a Homo Ludens szokásához híven egy absztrakt valósággal nyit, melyben a két játszó a 19. századi pejoratív színházi maszkot, a blackface-t használja karakteréhez. Ezzel az alapvetően sértő és kirekesztő színházi trükkel az úgynevezett „white privilige” érában gyakorlatilag viccet csináltak a fekete bőrű emberekből. A Homo Ludens előadásában a blackface azonban a fordított pszichológia elvén működik, és nem ők válnak nevetségessé, sokkal inkább a leckéztetés és a rasszizmus kritikájának eszközévé teszik. Hovatovább igen tanulságos 2018-ban blackface előadást nézni, főleg olyan közhangulatban, amelyben felvetődik az ötlet, hogy fehér színészekkel játszatják el a fekete történelemről szóló Porgy és Bess című Gershwin-operát. Az előadás erősségei közé tartozik még az élőzenekar, amely a klasszikus értelemben vett zenei etapoktól kezdve a különböző állati eredetű és természeti hangeffektekig szinte kimaxolja a lehetőségeit, ez által is közelebb hozva a szövegeket a közönséghez.

Nem mindennapi tehát az ilyen témaválasztás, többek közt ezért is asszociáltam az süllyedésre, hiszen sajnos Atlantiszt idéző feledésbe kezd merülni nemcsak az ilyen távoli kultúrák sajátos mesevilága, de lassan a miénk is. Holott mindig is a mese volt a legalkalmasabb átkötés a komoly és a könnyed témák között, sőt, sokak számára mai napig ez bizonyul a legjobb médiumnak a szikár valóság igazságainak befogadására.

Tóth Emese

 

Fotók: Homo Ludens / Kerekes Zoltán


Címke: , , , , ,
2020.07.11 - tiszatáj

SZABÓ GÁBOR: TÖRTÉNETEINK VÉGE
A könyv az Emlékezés a kortárs irodalomban alcímet viseli, ebből, a fülszövegből, valamint a tartalomjegyzék felületes áttekintéséből már világosan kirajzolódik, milyen témát járnak körbe az egyes írások. Ahogyan Angyalosi Gergely is írja az Erdődy Edit-díjas szerzőnek szánt laudációjában: „Szabó Gábor tanulmányai ugyanis nem egyszerűen különféle szerzők egyes műveiről szóló, egymástól elkülönülő esszék, hanem végigvonul rajtuk […] egy jól körülírható problematika”… – DECZKI SAROLTA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.10 - tiszatáj

INTERJÚ AZ AZNAP PROJEKT TAGJAIVAL
A dunakanyari AZNAP Projekt a transzzene, valamint a jazz fuzionálásának igazán különleges hangzásvilágával bűvöli el hallgatóit. Ennek a formációnak idén jelent meg az első nagylemeze Számtalan címmel. A zenekar három tagjával beszélgettünk, Stanislaw Lazarussal (doromb, mc), Németh Balázs Kristóffal (dob) és Őri Kiss Botonddal (zongora)… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.07.09 - tiszatáj

FAMILY ROMANCE, LLC
Dokumentumfilmként talán jobban üzemelne a sztori. Kaspar Astrup Schröder 2012-es, itthon a 10. VERZIO Fesztiválon bemutatott, Családkölcsönző című etűdje egy famíliatagok bérbeadásával foglalkozó japán férfit követ nyomon: szakmájában hibátlanul teljesít, népes otthonában viszont a magány öngyilkosságba taszító gondolata foglalkoztatja… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.07 - tiszatáj

BÁN ZSÓFIA: VAGÁNYBAGOLY ÉS A HARMADIK Á
Bán Zsófia mesekönyve kellemes időtöltést nyújthat felnőtteknek és gyerekeknek egyaránt, hiszen kimagasló nyelvi leleményével olyan örökérvényű igazságokat fogalmaz meg kilencvenhat oldalban, amelyek minden korosztály számára megszívlelendők. Az érzékenyítő célzattal íródott kötet az „avagy mindenki lehet más” alcímet viseli, utalva ezzel a történet mondanivalójára… – VOJNICS-ROGICS RÉKA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.07 - tiszatáj

(1928–2020)
Talán olyannyira mitikus ködbe burkolózott Morricone személye, hogy nem is hinnénk, karrierje valójában iskolapéldája a szamárlétra végigjárásának. Rádiójátékokhoz szerzett zenét, az első években megkötötte a kezét az amerikai slágerritmusukhoz való kötelező idomulás. Később váltott, improvizációs-avantgárd dallamokat komponált az Il Gruppo kísérleti műhelyében, a klasszikus témákat jazz-zel, funkkal fuzionálva… – SZABÓ G. ÁDÁM NEKROLÓGJA

>>>
2020.07.06 - tiszatáj

SZEMÉLYES KÖNYVAJÁNLÓ
Nagyon is jól emlékszem, és időről-időre újra emlékeznem is kell arra a kényszerű megtorpanásra, amikor Báthori Csabát a piarista orosztanárunk visszaparancsolta a helyére. Második utáni nyáron Csaba lefordította Gogol Revizorját, mert nem volt megelégedve az ismert fordítással. Kezében a kockás füzettel a katedra felé indult, hogy tanárának átadja egész nyarának, minden erejének és tudásának summázatát, az újrafordított Revizort… – MÁTÉ-TÓTH ANDRÁS ALÁNLÓJA

>>>
2020.07.05 - tiszatáj

DEMUS GÁBOR: EGY GANG SARKÁBÓL
A költő mindig lesben áll, akkor is, ha nyíltan szemlélődik. Demus Gábor költői lesállása egy gang: a nagybetűs, lakásokra osztott létezés sűrűjében figyel. A titkos megfigyelő azonban nem csak kifelé lát, hanem, ahogy a nyitó vers is jelzi, beszabadul mások létezésébe, amin keresztül önmagát is érzékelni tudja. Annyit ismer magából, amennyi másokban tükröződik. „Ez a gang a sorsom lett” – indít, majd fokozatosan metaforizálódik a lépcső, a berendezés: önmagunk berendezése és az önmagunk megismeréséhez vezető lépcsőfokok… – CSEHY ZOLTÁN KRITIKÁJA

>>>
2020.07.05 - tiszatáj

Ma 80 éves Tolnai Ottó, a kortárs magyar irodalom egyik legeredetibb alkotója. Olvasóinkat arra kérjük, születésnapja alkalmából alkossuk meg közösen a Tiszatáj olvasók Tolnai-szófelhőjét. Kérjük, hogy Tiszatájonline oldalán osszák meg velünk kommentben legkedvesebb Tolnai-szavaikat, mi pedig a leggyakoribb 80 szóból elkészítjük a Tolnai 80 szófelhőt […]

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő