Tiszatájonline | 2018. szeptember 25.

Nagy Zopán: CsabArt

BÉKÉSCSABA MŰVÉSZETÉNEK PROGRESSZÍV IRÁNYAI ÉS EREDMÉNYEI
Tér-idő átfedések, különbözőségek a szakrálisnak komolyan mondható térben, a kiállítóhelyként, impozáns és letisztult galériaként működő, felújított szolnoki zsinagógában.
Átjárások…
Ablakok nyílnak kifelé-befelé, távoli fények felé vagy éppen komor, kilátástalan-belátástalan falakra vetnek szorongó árny-rétegeket…
Átjárások, átlátások…
Műalkotások különböző stílusok és korok között… Változatosak, sokfélék…

BÉKÉSCSABA MŰVÉSZETÉNEK PROGRESSZÍV IRÁNYAI ÉS EREDMÉNYEI

Damjanich János Múzeum – Szolnoki Galéria, 2018. 08. 31 – 10. 07.

Tér-idő átfedések, különbözőségek a szakrálisnak komolyan mondható térben, a kiállítóhelyként, impozáns és letisztult galériaként működő, felújított szolnoki zsinagógában.

Átjárások…

Ablakok nyílnak kifelé-befelé, távoli fények felé vagy éppen komor, kilátástalan-belátástalan falakra vetnek szorongó árny-rétegeket…

Átjárások, átlátások…

Műalkotások különböző stílusok és korok között… Változatosak, sokfélék…

A költő lehunyja szemeit. Belső ablakok nyílnak-csukódnak:

Enteriőr. Egy hatalmas, sötét, vaskos, fejszének (is) látszó geometriai alkalmatosság belevág a csendélet sárga-drapériás árnyék-tükröződés mozgalmasságába. Rózsaszín-, mályva- és tűzpiros virágok pózolnak az asztalon, az asztalterítőnek használt, egyedi színű (barnás, cser-vöröses) zebra megnyúzott-megfolyt bőrén feszengve. Egy félreértett váza: indokolatlan-kék, testes árnyékot vetít ki magából… Két (ismeretlen) gyümölcs között egy tüdőszín-nyelű kés mocorog…

A táj sötét, kérlelhetetlen. A fekete fák és a sötét-vöröses házak nem engedik, hogy a szem kibontsa formájuk lényegét, belső életük zárt, melankóliákon túli szén-meleg csönd… Súlyos kontraszt, pont és ellenpont: a mögöttes hegyek szinte jeges világoskékben, opálos ködben domborodnak… A hatalmas világosság, a tojás-sárgás maszatokkal elegy, zavaros-baljós ég: hullámtarajos tengerként, töredezetten borul a tehetetlen tájra…

Montmartre. Az elegáns, kemény-kalapos művész (nyurga lábakkal, nagy terpeszben ülve): ráhajol készülő művére… A közelben különféle (arctalan) alakok törzsüket-nyakukat nyújtogatva, időnként vakarózva, szemérmetlenül szemlélik a tevékeny (balkezes) művész alkotását… 1920-as évek, a kockaköves utcák, sikátorok egy enyhén kubista-rajzolatú építmény felé vezetik a tekintetet. A szénnel készült alkotáson újabb szénrajz készül, finom tónusokkal, klasszikusan-lírikusan érzékenyített papírra…

Mátrix. Nagy, fehér ablak. Vakítóan világos ablak-lap (szinte négyzet, szinte téglalap). Egy elfordultan elvont, méretes, dús, fekete bajusz hajol be, tekint be a térbe. Improvizál. Inverze, hófehér „árnyéka”, szitanyomat-vetülete a játékos egymásba-fonódást óhajtja. Ezennel meg is kapja… Vékony kontúrokkal játszanak, önnön formájukba hajolnak, együtt rezonálnak s (ha eljön az éj): láthatatlanul mozdulnak ki (talán egy másik mátrix felé)…

Újabb mátrix. Most letisztult négyzeten, fekete ablakon át tekintünk egy sötét, kozmikus kertbe… A mélyzöld mező fölött rezonáló vonalak, gémkapcsok, hajlított drót- és ideghuzal-alakzatok lebegnek. Sokszínű érzék-vibrációk, szín-hangok, hallgatások szintéziseibe rejtett, metafizikus kotta-jelek egymásba-fonódása… Mindennemű konkrétumtól elvonatkoztatott „hang-minták” tánca zajlik, mint neoncső-erezetek mocorgása az éjszakában…

Sűrűség és áttetszőség. A sárgás-zöld növényzet, a búzafű benőtte a tájat. A mező kopottas zöldje szinte elnyelte a horizontot, benőtte az elhagyott szekeret és a két egymásba nőtt lovat. A férfi nincs sehol. A háttérben az összenőtt lovak toporognak, az előtérben kétségbeesett anya öleli magához kisgyermekét. Az anya és a csecsemő is összenőttek, az ő testüket is benőtte már a fű… A hátulról látható kisded az anya nyakába kapaszkodik, fejük egybeolvad, az áttetszőség és a feszültség tapintható…

Absztrahált nagykabát. Fekete kontúrok: a tojás-fehér és a máj-sárga elkenődések cikázó-vibrálóan expresszív bekeretezése. Felkenés és megfeszíttetés. A „nagykabát” réteges élőlény, belső szervei kifakadnak, át-átütnek a hasadó anyagon. Dupla- majd tripla-lényegű non-figura(tív) jelenés. Önmaga (belső) triptichonja. A „nagykabát” egyféle bábu is, sőt: merített papírra gyűrt, meta-maszk is egyben. Külső-belső világok gesztusait hordozó, sajátos Maszk

Nyitott ablak. Az opálosan sárgás tükröződések mögött és alatt: a hullámzó vízben vérnarancsosan lángoló vibrálás él. Ablaküveg és víztükör összemosódása, növények és érzéki gondolatok sejtelmes násza… Az ébredés még várat magára…

Zárt ablak. A repedezett, elhagyatott, fehér foltokkal, világos melankóliával vastagon fölkent, olajfestékes fal előtt áll a hölgy-sziluett. Sötét alakja, enyhe beteg-rózsaszín elfolyásokkal fröccsentve: az ismeretlen fény felé, a belső világokból érkező reggeli derengés felé fordul…

Globus. Nagy gömb. Elsivatagosodott föld-ábrázolás… A térben óriási szögek lebegnek, zuhannak… Hiány, üzenet, felkiáltójel! Egy női karból kiálló (érzéki) ujj: fölfelé mutat (talán mutáns utak után kutat)…

Misztikus háttér. A sugalmak bölcsőjében, a maghasadás által újra- és újraéledő lények lassan fölébrednek, majd: a rossz álmok fájának gyümölcse is elindul – és bejárja a tereket, újabb álmokba (elmékbe) költözik be, hogy kisugárzásával megnyissa a képzelet képlékeny ablakait…

Őrző. A sokaság fölé emelkedő, az elszabadult gólemeket is elriasztó, a megmérgezett szellemeket is megtisztítani akaró, a „könyörgő” testtartásban imádkozó őrző: föltartott karokkal sugározza a szavak nélküli igét

Utat (ősrégi, bevált, járt, járatlan és ismeretlen) út is mutathat… A remény: a kiút, avagy a továbblépések sok-ezer lehetősége is lehet, az alkotó-folyamatokban való feloldódás…

Az új típusú konstruktív művészetnek nagyon fontos szerepe volt, és nagyon izgalmas az, ahogy Gubis Mihály, ennek egyik indítójaként, hogyan feszítette szét a kereteket. A század végének új festőisége, neoexpresszív vagy gesztus alapú képalkotói fontos alakjai voltak a város művészeti életének. Gubis Mihály képzőművész és Vágrétei János festő vagy a video felé is kacsingató Vollmuth Frigyes grafikus frissen tartották a korszerűség fogalmát.

Hogy a rendszerváltás után, az 1990-es évek elején megrendezésre kerülhessen a Csalánleves című összművészeti fesztivál, ahol már a következő generációt képviselő Baji Miklós Zoltán neve is említésre kerülhet, mint ennek a sok alkalmat megélt neves fesztivál egyik szervezője és résztvevő művésze. A tárlat anyaga, az először így megfogalmazott válogatás, mint kis csabai művészettörténet, tehát a Békéscsaba száz éve progresszívnek aposztrofálható, és ma ennek az örökségnek – mint minőségnek és eredménynek – a nyomát folytató művészetnek a felvonultatása. – Írja Ván Hajnalka művészettörténész, a kiállítás kurátora.

Baji Miklós Zoltán: Őrző imádkozó enteriőr, 2016 (2017 terrakotta kerámia vas 170x105x49 cm) Fajó János: Improvizációk IX, 1987 (Munkácsy Mihály Múzeum - fotó: Petrovszki Zoltán) Gubis Mihály: Triptichon II, 1995 (akril merített papír 70x50 cm Munkácsy Mihály Múzeum - fotó: Petrovszki Zoltán) Mengyán András: Hangkert, 2012 (akril vászon 100x100 cm Munkácsy Mihály Múzeum – fotó: Petrovszki Zoltán) Simon Debóra Eszter: Cím nélkül, 2018 (fapác kollázs 70x50 cm) Simon-Mazula Tibor: Morning 3, 2015 (olaj vászon 122x152 cm) Szolnoki zsinagóga galéria - megnyitó (2018. 08. 31.) Szolnoki zsinagóga kiállítótér (Fotó: Simon-Mazula Diana) Szolnoki zsinagóga kiállítás enteriőr (2018. szeptember)

A kiállítók névsora:

  1. Baji Miklós Zoltán
  2. Balázs Irén
  3. Bohus Zoltán
  4. Bolmányi Ferenc
  5. Fajó János
  6. Flóra Virág
  7. Gubis Mihály
  8. Jakuba János
  9. Jankay Tibor
  10. Knyihár Amarilla
  11. Kolozsváry Sándor
  12. Kolozsváry Zsigmond
  13. Lipták Pál
  14. Lukoviczky Endre
  15. Mengyán András
  16. Mokos József
  17. Novák Attila
  18. Perlrott Csaba Vilmos
  19. Schéner Mihály
  20. Simon Debóra
  21. Simon-Mazula Tibor
  22. Trombitás Tamás
  23. Vágréti János
  24. Vollmuth Frigyes