03.04.
| Grecsó Krisztián Szegeden is bemutatja Verát >>>
02.28.
| Asztali beszélgetések… – Európa | Iszlám és kereszténység? >>>
02.22.
| Kötetbemutató – Nagy Zopán: Felhő regény >>>
02.16.
| Deák17 – Gyermekrajzok bőröndökben >>>
02.14.
| Jazz Kocsma – Deres Kornélia Bábhasadás című kötetének bemutatója >>>
02.14.
| Asztali beszélgetések… – Street art, graffiti, szakralitás. A kibékülés terei? >>>
02.07.
| OSZK – Zárul a Corvina Könyvtár budai műhelye című kiállítás >>>
02.01.
| Rajzpályázat gyerekeknek! >>>
01.31.
| Asztali beszélgetések… – vendég: Korniss Péter >>>
01.30.
| Novák Péter és Hrutka Róbert kedvenc lemezéről beszél >>>
02.05.
| Újabb országos toplistára került fel a REÖK >>>
02.01.
| Szegedi Szabadtéri – Sztárok a Titanicon >>>
01.31.
| Marno János Tiszatáj-díjas >>>
01.24.
| Lendület program: három kategóriában várja az Akadémia a fiatal kutatók pályázatait >>>
01.18.
| Újabb sztárfellépők a 39. Budapesti Tavaszi Fesztiválon! >>>
12.18.
| Elhunyt Grendel Lajos >>>
12.17.
| Ötször szép a Queen! >>>
12.11.
| Világok Találkozása a Bem moziban: Kornya Zsolt kapta a Hexa-díjat >>>
12.11.
| Igazi könyvritkaságot adott ki az Akadémia a Szent Koronáról >>>
12.07.
| Lackfi-est Halason >>>

Shrek Tímea, Szakács Réka prózája

Horváth Veronika, Kovács L. Zsolt, Mohai V. Lajos, Németh Zoltán, Olty Péter, Siska Péter, Veszprémi Szilveszter versei

Rácz Lajos beszélgetése Konrád Györggyel

Borsodi L. László, Hajnal Géza, Nagy Csilla tanulmánya

Nádas Ale­xandra festményei

Diákmelléklet: Sebők Melinda Babits Mihályról

>>>

BESZÁMOLÓ A MADRIDI DISNEY-KIÁLLÍTÁSRÓL Disney neve hallatán kinek ne jutna eszébe az a meserengeteg, melyet Mickey egér teremtője és Disneyland megalkotója stúdiójában vászonra ne vitt volna. Az 1923-ban megalapított filmstúdió több mint 600 alkotást tudhat maga mögött. Tekintve, hogy a mozi a huszadik század uralkodó médiuma volt, a mesemondás szerepét […]

>>>

PLACCC 2018 | Test és technológia
2018.09.07 - tiszatáj

Táncosokkal a medencében, a szabadtüdős merülés művészete, az eltűnés jelensége, köztéri installációk és filmvetítés. És ha PLACCC fesztivál, akkor a programokat keresse az utcán és egyéb elhagyatott, használaton kivüli helyeken. Egyes élmények megéléséhez pedig elengedhetetlen egy fej, vagy fülhallgató, valamint egy okostelefon.

A 13. PLACCC is köztéren és különleges helyszíneken valósít meg művészeti eseményeket. Idén a programok a TEST és TECHNOLÓGIA hívószavak köré épülnek fel, a fesztiválon ezért többségében táncelőadások, valamint az új technológiákból merítő projektek szerepelnek.

A TEST, a mozgás áll a Ziggurat Project helyszín-specifikus produkciója középpontjában.

A projekt alapon működő Ziggurat összeművészeti csoport három éve jött létre. A társulat állandó tagjai magyar művészek, akik gyakran működnek együtt külföldi alkotókkal. A Légszükséglet c. produkció cseh fényművésszel és két szlovák táncossal jött létre.

A premier májusban volt a Trafóban, de most, a PLACCC keretében a koreográfus Sarlós Flóra Eszter álmai szerint egy medencében lehetünk részesei az előadásnak. Helyszín a csepeli papírgyár egykori, jelenleg használaton kivüli 20 m x 40 m-es medencéje, amit a helyszínt biztosító Csep-Gól FC erre az alkalomra tisztitott ki a csapatnak, s nekünk, hisz a nézők is a medence alján ülnek, ahol a táncosok is mozognak. A darab központi témája a szabad tüdős merülés. Az összművészeti produkcióban a mozgás, az interaktív technológia, a vizualitás és a hang épít fel egy szinte már folyékonynak tűnő érzékeny világot. De mi az a viselhető elektronika? Meglátjuk!

 

Ziggurat Project: Légszükséglet (helyspecifikus táncelőadás)

2018. szeptember 14-15. 19 óra
Helyszín: Csep-Gól FC, 1212 Budapest, Dunadűlő köz 2-4.

Az előadás helyszínére ingyenes kisbusz indul a Valyo Kikötőből 2018. szeptember 14-én és 15-én 18.30-kor, majd az előadást követően vissza. Helyek csak korlátozott számban foglalhatók, ezért előzetes regisztrációt kérünk a placccjegy@gmail.com email-címen.

Koreográfia: SARLÓS Flóra Eszter

Előadók, alkotótársak: BOT Ádám, KOVÁCS Emese, Alexandra MIREKOVÁ (SK), Barbara RUSNÁKOVÁ (SK)

Fény és interaktív design, viselhető elektronika: Luboš ZBRANEK (The Manifesto, CZ)

Fény design asszisztens: LUKÁCS Gergő

Zeneszerzés: HORVÁTH Ádám Márton

Zeneszerzés és sound design: Michal MITRO (The Manifesto, CZ)

Szakmai konzultáns: GÁL Eszter

Produkciós asszisztens, marketing, kommunikáció: KOVÁCS Brigitta

Külön köszönet: SZABÓ Kristóf, LAKOS Fanni, CZAKÓ Máté

www.zigguratproject.com

 

Ugyancsak a PLACCC Fesztivál első hétvégéjén kerül sor a Meetlab audiosétájára. Középpontban a TECHNOLÓGIA.

“Van, aki szerint egyszerűen elszöktek, mások azt állítják, mélyen a város alatt húzódó csatornarendszerben élnek. Megint mások úgy vélik, meghaltak. Az is előfordulhat, hogy még mindig itt élnek közöttünk valahol. Talán vannak, akik tudtak valamit azokról, akik biztosan tudták hova tűnhettek – de őket sem találjuk már sehol.”

A Meetlab alkotói évek óta kutatják az eltűnés jelenségének különböző aspektusait. A 2018-as PLACCC Fesztivál keretében a valóság és a fikció határán, az eltűnés egy teljesen új rétege tárul fel a nézők előtt. Az új projekt célja a geo-lokációs technológiával és a videojátékokból ismert interaktív narratív struktúrákkal való kísérletezés a városi terekben. A nézők szabadon választott útvonala nagyban befolyásolja a történet elbeszélését – ezért az eltűnést kutató Andrej Ivanov történetének szerteágazó szálai az utcák és terek kusza rengetegében is leképeződnek. Javasolt a kényelmes cipő és ruhaviselet. Megéléséhez elengedhetetlen egy fej, vagy fülhallgató, valamint egy okostelefon.

 

Meetlab: How to Disappear Completely (interaktív városi hangjáték)

2018. szeptember 14-16. 16.00-20.00 (találkozóhely: Meetlab, 1111 Budapest, Stoczek utca 11.)

Alkotók || Artists: MEETLAB /// IVANYOS Ambrus, TÓTH Bálint

www.meetlab.hu

 

Egy köztéri installáció és egy filmvetítés is lesz a fesztivál első hétvégéjén.

Richard Wiesner-t leginkább poszt-konceptualista szobrászként jellemezhetnénk, érdeklődése középpontjában pedig elsősorban a kiüresedő, hanyatló tárgyak és szimbólumok állnak, amelyek felfedik, egyszersmind meghatározzák a jelenkor valódi állapotát. Ugyanakkor Wiesner művészetét egyfajta eredeti szobrászati megközelítés és sajátos humor jellemzi, ami egy erős társadalmi tudatossággal is összekapcsolódik.

Wiesner egyik legfrissebb projektje, amelynek lakonikus címe az Európai Unió tagállamainak számára utal, korábbi munkáinak lényegéből merít, amikor bizonyos szimbólumok üres fellengzősségre és abszurditására világít rá.

 

Richard Wiesner (CZ): Huszonnyolc | köztéri installáció

2018. szeptember 14-22.

Helyszín: hamarosan

Az In Situ ACT keretében megvalósuló program. Az In Situ ACT projektet az Európai Unió Creative Europe programja támogatja.

 

Szeptember 15-én, a Ziggurat Project előadását követően kerül sor (ugyancsak a Csep-Gól FC  területén) a PICTURE Budapest-Østfold c. film bemutatójára.

A PLACCC és norvég partnere a Scenekunst Østfold több évre visszatekintő együttműködése eredményeként 2017. február és április között közös társadalmi-művészeti projektet valósított meg, amelynek keretében hat magyar és öt norvég alkotó különböző művészeti beavatkozások révén kereste a választ arra a kérdésre, miként lehet újraértelmezni egykori ipari területeket a művészet erejével. Az együttműködés keretében 2-2 szemináriumra és 2-2 workshopra került sor Csepelen, valamint a norvégiai Moss és Fredrikstad városokban.

A projekt magyar résztvevői között voltak a Ziggurat Project alkotói is, valamint Somló Dávid, akinek Vass Imrével közös előadását a fesztivál záróhétvégéjén láthatják az érdeklődők.

Az együttműködést egy filmes stáb is végigkövette, s a projekt dokumentációjából született  filmjüket a PLACCC 2018 Fesztivál keretében láthatja első alkalommal a közönség.

 

PICTURE Budapest-Østfold

2018. szeptember 15. 20.00

helyszín: Csep-Gól FC, 1212 Budapest, Dunadűlő köz 2-4.

a filmet készítette: Dér Asia, Haragonics Sári

hang: Bohács Tamás, Mark Zask

kamera: Svitlana Shymko

A PICTURE Budapest-Østfold projekt az EGT Alap támogatásával valósult meg.

 

www.placcc.hu



2019.02.11 - tiszatáj

NOVÁK ÉVA KIÁLLÍTÁSÁHOZ
Ébredő kavicsok,
opálos hajnalok,
ismeretlen mantrák,
tarjászkodó macskák…

Optikus álmok,
verses látomások…

Kavics, kő, kőzetek…
Nem bauxit, sem hegyek,
nem sziklák, nem képzelet:
hajnal-pára, álom-varázs,
mozaikok, belső parázs,
meglátás és precizitás…
[…]

>>>
2019.02.11 - tiszatáj

NE ÉRINTS MEG!
Keresve sem találnánk jobb filmet a hazai mozikban épp futó munkák közül a cinema du corps-irányzat demonstrációjához, mint Adina Pintilie tavalyi, a legjobb filmnek járó Arany Medvével honorált szerzői ujjgyakorlatát. A Vasárnap hat órakor és A helyszíni szemle című román klasszikusokkal új csapásirányt mutató direktorhoz rokoni szálakkal nem kötődő fiatal rendezőnő debütje nemcsak a test fizikai tapasztalatát, hanem azon keresztül a bőrhöz, csonthoz, tapintáshoz köthető mentális-érzéki benyomásokat vizsgálja – témafelvetése rögtön csettintést érdemel, kidolgozása azonban rengeteg kívánnivalót hagy maga után… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.02.10 - tiszatáj

PÁSZTOR BÉLA ÉS KÖLTÉSZETE
A magyarrá lett zsidóság rövid, de annál intenzívebb ittléte a magyar nyelvben dokumentálható a leglátványosabban, s ugyanakkor a legláthatatlanabbul. Itt eresztett gyökeret és bontott tobzódón virágot az anyagban, ahonnan fizikai, társadalmi „kiszántása” ellenére oly jeltelenül, de annál át­hatóbban ittélőnek, itt maradt. Nincs még egy olyan nép, amely­nek az irodalmában, vagy leszűkítve a költészetében, ennyi zsidó vett volna részt, s ilyen nívón […]

>>>
2019.02.09 - tiszatáj

SZABÓ MARCELL: A KÖZELI LIMBUS
Verseskötet-olvasóként bevett szokásom, hogy mint egy radar, kiszúrjam a szövegkohéziót megteremtő, vissza-vissza­térő motívumokat, amelyeket sajnálatos módon és ösztönösen szoktam megtalálni; Szabó Marcell második verseskönyve esetében ez teljes kudarcba fulladt. Nem csoda, a kötet első része előtt virít az olvasatot jó eséllyel befolyásoló „A képek ellen” cím, ami nem cikluscím, ugyanis ez a kötet nem bomlik ciklusokra, két, egymáshoz csak nagyon lazán kapcsolódó, formailag eltérő részre oszlik… – NAGY MÁRTA JÚLIA KRITIKÁJA

>>>
2019.02.07 - tiszatáj

A VADKÖRTEFA
Arany Pálma-díjas remekműve, a Téli álom után 4 évvel új filmmel jelentkezett a kortárs török mozi auteurje, Nuri Bilge Ceylan. Feleségével, Ebruval és kurrens darabjában vendégszerepet is játszó társírójával, Akin Aksuval ismét egy több mint 3 órára rúgó szerzői, karakterorientált elmélkedést költöztetett a gyöngyvászonra, és bár A vadkörtefa nem éri el előző dobása magaslatait, feltétlenül közel jár hozzá… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.02.06 - tiszatáj

INTERJÚ HÖFFLER NORBERTTEL
ÉS TÖRÖK DÉNESSEL
Január elején jelent meg az August Clown zenekar első EP-je, ami a Gribedli stúdióban készült. Az album megszületésének körülményeiről, az Artur zenekarral közös lemezbemutató koncertről és a jövőbeli tervekről az August Clown énekesével, Höffler Norberttel és a Gribedli stúdió hangmérnökével, Török Dénessel beszélgettünk… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2019.02.04 - tiszatáj

VÖRÖS ISTVÁN: THOMAS MANN KABÁTJA
Vörös István könyvét olvasva nagy a kísértés, hogy leemeljünk egy-egy Mann-kötetet a polcról, felüssünk egy irodalomtörténetet vagy legalább megnyissuk a Wikipédiát. Nyomozásra sarkall a cím, kutakodásra a sok-sok utalás. Ha nem vagyunk elég elővigyázatosak, ezt a regényt afféle „Tho­mas Mann röviden” stílusban fogadjuk – megrögzötten keresve előzményeket a Mann-életműben, kapcsolatokat szö­ve­gek között, és megszállottan igyekszünk szövegeket azonosítani. Ez azonban nagy hiba lenne… – KOCSIS LILLA KRITIKÁJA

>>>
2019.02.01 - tiszatáj

MAŁGORZATA SZUMOWSKA FILMJE
A lengyel rendezőnő első három műve, a Boldog ember, az Ő és a 33 jelenet az életből a lengyel film metafizikus-moralizáló vonalat folytatta. A magyar keresztségben Szex felsőfokon címet kapott filmje nem példázatszerű, valamiféle ironikus realizmus jellemző rá. A Test aztán újra visszakanyarodik a spiritualista irányzathoz, de alapvetően gondolja újra képviselőinek eredményeit. Az Arc mintha Szumowska eddigi életművének hangvételeit egyesítené, egyszerre valósítaná meg mindazt, amit a rendezőnő immár nyolc egész estés munkájában képvisel… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő