10.04.
| Sötétség a Napfény Városában – Beszélgetés Veres Attilával >>>
10.02.
| Trafó – Motus (IT): MDLSX >>>
10.02.
| Asztali beszélgetések… – Meseterápia >>>
09.30.
| MASZK – Trojka Színházi Társulás–Csiky Gergely Állami Magyar Színház: O. márkiné >>>
09.28.
| MASZK – Grecsó Krisztián–Bíró Bence: Megyek utánad >>>
09.28.
| ZUG színház és művészeti tetthely – Fehér Ferenc: IMÁGÓ >>>
09.23.
| MASZK – Simkó Beatrix–Grecsó Zoltán: #ORFEUSZ #EURÜDIKÉ >>>
09.21.
| Összművészeti meglepetés a magyar dráma napján >>>
09.21.
| Trafó – Heiner Müller: Kvartett >>>
09.20.
| Válogatás a Mihályfi-gyűjteményből >>>
09.18.
| MNG – Velencei látképek az Intesa Sanpaolo műgyűjteményéből >>>
08.27.
| A szabadkai Népszínház Magyar Társulata Drámapályázatot hirdet >>>
08.25.
| Megtartotta első kisszínházi bemutatójának olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.22.
| Megtartotta első olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.20.
| Kezdődik a bérletértékesítés a Szegedi Nemzeti Színházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>

Csehy Zoltán, Karacs Andrea, Posta Marianna, Szabó Dárió, Tőzsér Árpád, Turi Tímea versei

Bán Zoltán András, Erdei L. Tamás, Kontra Ferenc prózája

Anne Carson, Fried István, Thomas Schestag, Szabó Csaba tanulmánya

A Velencei Építészeti Biennáléról

Diákmelléklet: Lőrincz Csongor Esterházy Péter korai prózájáról

>>>

BESZÁMOLÓ A TAPASZTALATOKRÓL
A Madrid szívében található múzeum hármas legfőbb csúcsának tekinthető Prado (a Thyssen-Bornemissza, illetve a Reina Sofia mellett) a kezdetektől a mai napig töretlen presztízzsel bír a klasszikus művészeti intézmények között. Tekintve, hogy a 2017-2018-as tanév tavaszi félévét Erasmus hallgatóként Madridban töltöm… – KISS ENIKŐ BESZÁMOLÓJA

>>>

PLACCC 2018 | Test és technológia
2018.09.07 - tiszatáj

Táncosokkal a medencében, a szabadtüdős merülés művészete, az eltűnés jelensége, köztéri installációk és filmvetítés. És ha PLACCC fesztivál, akkor a programokat keresse az utcán és egyéb elhagyatott, használaton kivüli helyeken. Egyes élmények megéléséhez pedig elengedhetetlen egy fej, vagy fülhallgató, valamint egy okostelefon.

A 13. PLACCC is köztéren és különleges helyszíneken valósít meg művészeti eseményeket. Idén a programok a TEST és TECHNOLÓGIA hívószavak köré épülnek fel, a fesztiválon ezért többségében táncelőadások, valamint az új technológiákból merítő projektek szerepelnek.

A TEST, a mozgás áll a Ziggurat Project helyszín-specifikus produkciója középpontjában.

A projekt alapon működő Ziggurat összeművészeti csoport három éve jött létre. A társulat állandó tagjai magyar művészek, akik gyakran működnek együtt külföldi alkotókkal. A Légszükséglet c. produkció cseh fényművésszel és két szlovák táncossal jött létre.

A premier májusban volt a Trafóban, de most, a PLACCC keretében a koreográfus Sarlós Flóra Eszter álmai szerint egy medencében lehetünk részesei az előadásnak. Helyszín a csepeli papírgyár egykori, jelenleg használaton kivüli 20 m x 40 m-es medencéje, amit a helyszínt biztosító Csep-Gól FC erre az alkalomra tisztitott ki a csapatnak, s nekünk, hisz a nézők is a medence alján ülnek, ahol a táncosok is mozognak. A darab központi témája a szabad tüdős merülés. Az összművészeti produkcióban a mozgás, az interaktív technológia, a vizualitás és a hang épít fel egy szinte már folyékonynak tűnő érzékeny világot. De mi az a viselhető elektronika? Meglátjuk!

 

Ziggurat Project: Légszükséglet (helyspecifikus táncelőadás)

2018. szeptember 14-15. 19 óra
Helyszín: Csep-Gól FC, 1212 Budapest, Dunadűlő köz 2-4.

Az előadás helyszínére ingyenes kisbusz indul a Valyo Kikötőből 2018. szeptember 14-én és 15-én 18.30-kor, majd az előadást követően vissza. Helyek csak korlátozott számban foglalhatók, ezért előzetes regisztrációt kérünk a placccjegy@gmail.com email-címen.

Koreográfia: SARLÓS Flóra Eszter

Előadók, alkotótársak: BOT Ádám, KOVÁCS Emese, Alexandra MIREKOVÁ (SK), Barbara RUSNÁKOVÁ (SK)

Fény és interaktív design, viselhető elektronika: Luboš ZBRANEK (The Manifesto, CZ)

Fény design asszisztens: LUKÁCS Gergő

Zeneszerzés: HORVÁTH Ádám Márton

Zeneszerzés és sound design: Michal MITRO (The Manifesto, CZ)

Szakmai konzultáns: GÁL Eszter

Produkciós asszisztens, marketing, kommunikáció: KOVÁCS Brigitta

Külön köszönet: SZABÓ Kristóf, LAKOS Fanni, CZAKÓ Máté

www.zigguratproject.com

 

Ugyancsak a PLACCC Fesztivál első hétvégéjén kerül sor a Meetlab audiosétájára. Középpontban a TECHNOLÓGIA.

“Van, aki szerint egyszerűen elszöktek, mások azt állítják, mélyen a város alatt húzódó csatornarendszerben élnek. Megint mások úgy vélik, meghaltak. Az is előfordulhat, hogy még mindig itt élnek közöttünk valahol. Talán vannak, akik tudtak valamit azokról, akik biztosan tudták hova tűnhettek – de őket sem találjuk már sehol.”

A Meetlab alkotói évek óta kutatják az eltűnés jelenségének különböző aspektusait. A 2018-as PLACCC Fesztivál keretében a valóság és a fikció határán, az eltűnés egy teljesen új rétege tárul fel a nézők előtt. Az új projekt célja a geo-lokációs technológiával és a videojátékokból ismert interaktív narratív struktúrákkal való kísérletezés a városi terekben. A nézők szabadon választott útvonala nagyban befolyásolja a történet elbeszélését – ezért az eltűnést kutató Andrej Ivanov történetének szerteágazó szálai az utcák és terek kusza rengetegében is leképeződnek. Javasolt a kényelmes cipő és ruhaviselet. Megéléséhez elengedhetetlen egy fej, vagy fülhallgató, valamint egy okostelefon.

 

Meetlab: How to Disappear Completely (interaktív városi hangjáték)

2018. szeptember 14-16. 16.00-20.00 (találkozóhely: Meetlab, 1111 Budapest, Stoczek utca 11.)

Alkotók || Artists: MEETLAB /// IVANYOS Ambrus, TÓTH Bálint

www.meetlab.hu

 

Egy köztéri installáció és egy filmvetítés is lesz a fesztivál első hétvégéjén.

Richard Wiesner-t leginkább poszt-konceptualista szobrászként jellemezhetnénk, érdeklődése középpontjában pedig elsősorban a kiüresedő, hanyatló tárgyak és szimbólumok állnak, amelyek felfedik, egyszersmind meghatározzák a jelenkor valódi állapotát. Ugyanakkor Wiesner művészetét egyfajta eredeti szobrászati megközelítés és sajátos humor jellemzi, ami egy erős társadalmi tudatossággal is összekapcsolódik.

Wiesner egyik legfrissebb projektje, amelynek lakonikus címe az Európai Unió tagállamainak számára utal, korábbi munkáinak lényegéből merít, amikor bizonyos szimbólumok üres fellengzősségre és abszurditására világít rá.

 

Richard Wiesner (CZ): Huszonnyolc | köztéri installáció

2018. szeptember 14-22.

Helyszín: hamarosan

Az In Situ ACT keretében megvalósuló program. Az In Situ ACT projektet az Európai Unió Creative Europe programja támogatja.

 

Szeptember 15-én, a Ziggurat Project előadását követően kerül sor (ugyancsak a Csep-Gól FC  területén) a PICTURE Budapest-Østfold c. film bemutatójára.

A PLACCC és norvég partnere a Scenekunst Østfold több évre visszatekintő együttműködése eredményeként 2017. február és április között közös társadalmi-művészeti projektet valósított meg, amelynek keretében hat magyar és öt norvég alkotó különböző művészeti beavatkozások révén kereste a választ arra a kérdésre, miként lehet újraértelmezni egykori ipari területeket a művészet erejével. Az együttműködés keretében 2-2 szemináriumra és 2-2 workshopra került sor Csepelen, valamint a norvégiai Moss és Fredrikstad városokban.

A projekt magyar résztvevői között voltak a Ziggurat Project alkotói is, valamint Somló Dávid, akinek Vass Imrével közös előadását a fesztivál záróhétvégéjén láthatják az érdeklődők.

Az együttműködést egy filmes stáb is végigkövette, s a projekt dokumentációjából született  filmjüket a PLACCC 2018 Fesztivál keretében láthatja első alkalommal a közönség.

 

PICTURE Budapest-Østfold

2018. szeptember 15. 20.00

helyszín: Csep-Gól FC, 1212 Budapest, Dunadűlő köz 2-4.

a filmet készítette: Dér Asia, Haragonics Sári

hang: Bohács Tamás, Mark Zask

kamera: Svitlana Shymko

A PICTURE Budapest-Østfold projekt az EGT Alap támogatásával valósult meg.

 

www.placcc.hu



2018.09.26 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ AZ #ORFEUSZ #EURÜDIKÉ CÍMŰ ELŐADÁSRÓL 
Az ősz második napja, este fél nyolc. A régi zsinagóga megtelik, #Orfeusz #Eurüdiké története ölt hamarosan testet. A fehér tánctér két végében egy ingbe öltözött férfi, és egy selyemruhába bújt nő áll. Megvan annak a szépsége, hogy az oszlopokon nyugvó, kőtáblákba vésett tízparancsolat előtt mezítláb táncolnak el egy antik drámát. – FÖLDESI CSENGE BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.09.25 - tiszatáj

BÉKÉSCSABA MŰVÉSZETÉNEK PROGRESSZÍV IRÁNYAI ÉS EREDMÉNYEI
Tér-idő átfedések, különbözőségek a szakrálisnak komolyan mondható térben, a kiállítóhelyként, impozáns és letisztult galériaként működő, felújított szolnoki zsinagógában.
Átjárások…
Ablakok nyílnak kifelé-befelé, távoli fények felé vagy éppen komor, kilátástalan-belátástalan falakra vetnek szorongó árny-rétegeket…
Átjárások, átlátások…
Műalkotások különböző stílusok és korok között… Változatosak, sokfélék…

>>>
2018.09.25 - tiszatáj

KRUSOVSZKY DÉNES KÖNYVBEMUTATÓJA
Szeptember 20-án Krusovszky Dénes volt a Grand Café vendége. A szerzővel Akik már nem leszünk sosem című első regényéről Orcsik Roland beszélgetett. – SZUTORISZ SZABOLCS BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.09.20 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Előbb-utóbb megtörténik velünk. Hogy összedől a világ. Vagy úgy tűnik, hogy össze fog dőlni. Nem dől össze. Az idő fontos tényező. Sok múlik egy másodpercen is. A kvantumfizikában. Előtte még nem létezett valami, és egy másodperccel utóbb már igen. Mintha azt mondanánk, hogy a baj előtt egy perccel még nem volt semmi baj. Wurmtól virtuális műveket látunk. Mint amikor félkészen veszünk át egy lakást, és nekünk kell azt befejezni. Nincs megállás […]

>>>
2018.09.19 - tiszatáj

FELUGOSSY LÁSZLÓ: NEM∏SKÓTA SZERELMES VAGYOK A LAPTOPOMBA
Felugossy László Nem∏skóta szerelmes vagyok a laptopomba című kötete 2014-ben látott napvilágot a MissionnArt Galéria gondozásában. A kötetben a szerző megjelölése alapján versek, szövegek, buborékok találhatók. Már a fedőlapon a Felugossyt ábrázoló fénykép is jelzi, hogy ebben a kötetben nem hagyományos költészettel fog találkozni az olvasó…. – BÉKÉS IZABELLA KRITIKÁJA

>>>
2018.09.18 - tiszatáj

BENCZÚR EMESE KIÁLLÍTÁSA A MODEM-BEN
Játék, (ön)irónia, szembesítés, az igazság keresése vagy mindezek egyszerre? A Munkácsy-díjas képzőművész reprezentatív kiállítása az értelmezés, látszat és valóság kérdését helyezi a középpontba… – GALAMBOS ÁDÁM ÍRÁSA

>>>
2018.09.18 - tiszatáj

90 ÉVES DEBRECZENI TIBOR
Mi a titka az összetartó erőnek? Az, ami kellene, hogy nemzeti minimum legyen, „nagyban” is. A haza szeretete, a magyar nyelv és irodalom tisztelete, a közösségi értékek fontosnak tartása. Sajátos vonása a csapatnak a „Játszó ember” megjelölés. D. T. – így nevezi önmagát a Kör alapítója és vezetője, a drámapedagógia hazai megalapítója, hiszen valóban ő a Magyar Drámapedagógiai Társaság létrehozója – az aktív szerepjátszást alapvető fontosságúnak tartja. Homo ludens… – BOTOS KATALIN ÍRÁSA

>>>
2018.09.17 - tiszatáj

Egy kis morgolódással kezdeném: úgy látszik, hogy a központozásmentes nyelvhasználat megjelent magyar filmcímben – értem én, hogy idézet egy kommentből, de akkor sem szerencsés ilyen látványos helyen kerékbetörni a magyar nyelvet… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2018.09.15 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS ANDREI ROSETTIVEL
Szeptember 22-ig még megtekinthető a NOIMA15 nevű művészeti csoport tárlata a Román Kulturális Intézet kiállító termeiben. A csoport összes tagja főiskolát végzett képzőművész, szinte mindegyikük egy eltérő nyelvezetet beszél: a plen-air látásmódot használják, viszont számukra a nyitott tér vizsgálata nemcsak a színekre, hanem a színspektrumokra, a régi mesterek munkáinak, technikáinak vizsgálatára, az alapvető jellegzetességeik felhasználására is kiterjed… – JUHÁSZ BÁLINT INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő