07.31.
| Szabó T. Anna és Bősze Ádám lesz a Képmás-estek vendége a festői Halász-kastélyban >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.05.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
08.01.
| Főszerepben a kortárs fotográfia az idei Garten programjában >>>
07.30.
| Szemtestvér – Filmpremier és beszélgetés a Capa Központban >>>
07.29.
| Grand Café – Harag Anita Évszakhoz képest hűvösebb c. noválláskötetének bemutatója >>>
NAPI TANDORI

07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Visszatérés a valóságba
2018.08.21 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ
A MALOMFESZTIVÁL
HARMADIK NAPJÁRÓL

Elérkezett az utolsó napjához az ötödik Malomfesztivál. Irodalmi workshop, népzenei taktusok, hajnali goa buli. Ilyennek látta a harmadik napot “elsőmalmozó” tudósítónk.

A fesztivál zárónapjára virradtunk. Ilyenkor természetesen mindenkiben ott motoszkál a terv, hogy ebbe bizony még bele kell adni apait-anyait, de a harmadik nap fáradtsága sajnos bármikor közbe szólhat.

A malom árnyékában töltött csendes pihenő után meglátogatom Décsy Eszter író és Oláh Tamás dramaturg „bicskanyitogató” irodalmi workshopját. Egy nagyjából tíz fős csapat gyűlik össze a Chill sátor szalmabáláin, bemutatkozással kezdünk. Többségben vannak a lírások, néhányukat már publikálják is, kíváncsian várom a felolvasott műveket. Egy novellával kezdünk, kétségtelenül nem a legegyszerűbben meghangosítható műfaj, majd versekkel folytatjuk. Halott rókák, bogarak, vörös festék, akasztott madarak, nem kifejezetten a legvidámabb fesztiválhangulat árad a szövegekből, viszont igazán konstruktív vita kerekedik körülöttük. A workshop végén eljátszunk a gondolattal, milyen jól jönne jövőre egy külön sátor az irodalomnak szentelve, majd beszélgetek még Eszterrel néhány percet a program alapkoncepciójáról.

 

 

Elmondja, hogy három évvel ezelőtt látogatta meg az első Malomfesztivált, mely olyan nagyregényes, első látásra szerelem volt. Évekig vezetett prózaműhelyeket a FISZ táborban, tulajdonképpen ezek koncepcióját viszi ki néhány éve fesztiválokra, idén például a Malomfesztiválon kívül a Kolorádón is megrendezésre kerültek már a workshopok. Úgy gondolja, ezeket a programokat érdemes néha kiszakítani az irodalmi közegből – erre egy zenei fesztivál tökéletes helyszínként szolgál. Alapvetően szereti, ha különböző művészeti ágak találkoznak és lépnek fúzióba egymással, többször vett már részt olyan projektekben, ahol DJ-k keze alá juttatott szövegeket. Zenén keresztül szélesebb körben közvetíthetőnek érzi az irodalmat, a fesztiválokat pedig olyan helyszínnek tartja, ahol a legkülönbözőbb érdeklődési körrel rendelkező emberek is bevonzhatók a műhelymunkába. Oláh Tamást a Malomfesztivál szervezői ajánlották, mint a műhely másik vezetőjét, így a vajdasági HÍD Kör és a Fiatal Írók Szövetsége egyszerre képviselteti magát.

 

 

A délután további része fröccsök és a Vajdaság történelmi perspektíváinak boncolgatásával telik egy frissen megismert, helyi társasággal. Közben a kétségek között tartott hazautunk is rendeződik: valakinél akad még hely Szegedre. Később szemrevételezzük a Csaknekedkislány akusztikus, lovaskocsis koncertjét a szántóföldeken. A legszórakoztatóbb az, ahogy az emberek, akik nem fértek fel a kocsira, kitartóan gyalogolnak a mozgó koncert után.

Az este ismét egy kellemes, új zenei felfedezéssel kezdődik a régi vajdasági fesztiválok nevét idéző Etnocamp színpadon. Az Aurevoir. névre hallgató, feldolgozásokat és saját eklektikus, folk szerzeményeket egyaránt játszó zenekar koncertje meghozza a hangulatom a hasonló szellemben működő bulizáshoz, innen a nagyszínpadhoz vezet az utam, ahol meghallgatom a Góbé koncertjét. Miután kitomboltam magam a népzenei taktusokra, nehezen bírom tovább. Mivel a napközben leginkább várt Fraser-buli hajnali időpontban várható –, ami  nálam már egyáltalán nem kompatibilis az utolsó nap fáradtságával –, így szomorúan visszavonulok a sátorba. Szerencsére teljesen azért nem maradok le róla: reggel fél hét körül még javában tart, és bár máshol teljesen elképzelhetetlen lenne egy napfelkeltés, pizsamás goa buli a kávé mellé, de a Malomfesztiválon nem az.

 

 

Sátorpakolás közben valaki egy remek ötlettől vezérelve Hiperkarmát hallgat, ettől pedig a fesztiváltól való búcsúzkodás is kevésbé keserű. Hazafelé természetesen nem maradhat ki a három órás kocsisor a határon. Visszatérni a valóságba soha nem kellemes. Immár az – egyébként minden fesztiválozó számára életmentő felfújható matrac helyett az ágyam kényelméből révedek vissza az elmúlt napok varázsvilágára a malom tövében, az akácfák alatt. Számos fesztivált meglátogattam már, de az a családias közösségi élmény, amit itt tapasztaltam teljesen eltért az eddigiektől. Azt hiszem, ez az, ami garantálja, hogy a következő éveim programjának részévé fog válni ez a fesztivál.

Varga Réka

 

    

Fotó: Peter Agoston [Instagram]


Címke: , , , , , , , ,
2020.08.03 - tiszatáj

BERNÁTH DÁNIEL ÉS CSIZIK BALÁZS GEOTAXIS C. KIÁLLÍTÁSA
Bernáth Dániel és Csizik Balázs képzőművészete bizonyos tekintetben a kibernetikusan vezérelt társadalom elképzeléseire is reflektál, azzal párhuzamosan, hogy képalkotási elképzeléseik az absztrakció mentén épülnek fel. Mindemellett pedig azon is dolgoznak, hogy bizonyos képzőművészeti attitűdöket és tradíciókat újragondoljanak és egy olyan alkotói praxist alakítsanak ki, mely képes a mai kor „képiségét” sajátos módon, akár hitelesen is megjeleníteni… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.07.28 - tiszatáj

INTERJÚ HERCZEG TAMÁSSAL
Közel 20 éve vagyok munkakapcsolatban a Szabadtéri Játékokkal. Ha meg kellene nevezni, hogy melyik a legfontosabb előadásunk, akkor most egyértelműen azt tudnám mondani, hogy az Akárki. Témáját tekintve elképesztően pontosan reagál a művészet erejével mindennapi életünkre. A vírus közepette az emberi létezésről, az elmúlásról beszél, amiből próbálunk kilábalni, és amiből időnként vissza-visszarángatnak minket a mindennapok […]

>>>
2020.07.27 - tiszatáj

ÁCS MARGIT: PÁRBAJ
„Görcsösen óvtam az önálló személyiségem fikcióját – ugyan, kinek van mindenkitől független személyisége?” Az idézet Ács Margit Párbaj című regényéből származik – ebben az eset­ben megfelelő műfaji jelölő a levélregény terminus –, s an­nak ellenére, hogy ez csak egyike a könyvben elhangzó temérdek elgondolkodtató kijelentésnek, mégis egy igen komoly dilemmát helyez a fókuszba… – JANCSOVICS KLAUDIA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.26 - tiszatáj

A K-ARTS ACÉLSZOBRÁSZATI KIÁLLÍTÁSA A REÖK-BEN
A REÖK-ben látható válogatás természetesen a térbeli korlátok miatt a monumentális, köztéri plasztikákból csak korlátozottan vonultathat fel, de a szemle így is érzékelteti, hogy az indusztriális plasztika milyen sokszínű, változatos, kreatív megoldásokra képes. Ahogyan a plasztikai ábrázolások tárgykörében is a tradicionális eszközöket, a vésőt és kalapácsot számos esetben felváltották a plazma és lézer vágók, a CNC megmunkáló eszközök, úgy bizonyos ódivatú fogalmainkat érdemes sutba vágnunk… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

MEDVEVILÁG SZICÍLIÁBAN
Olasz–francia koprodukcióban hozta tető alá Dino Buzzati 1945-ös gyerekkönyvét Lorenzo Mattotti képregényíró és illusztrátor. A tavalyi cannes-i szemle Un Certain Regard-szekciójában bemutatkozott Medvevilág Szicíliában noha bizonyos pontokon eltér a forrásanyagtól, zömmel ahhoz hű adaptáció, mely gyermekek, fiatalok és idősek megszólításában egyaránt jeleskedik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AKÁRKI
A Szegedi Szabadtéri Játékokat annak idején a salzburgi fesztivál mintájára találták ki. Az ottani Dóm előtt minden évben visszatérő darab az Akárki című misztériumjáték. Ez még soha nem ment Szegeden. Idén viszont a koronavírus miatt csonka évadban ebből tartanak előadást. Bemutató pénteken, de csütörtökön már közönség előtt tartottak nyilvános főpróbát… – MÁROK TAMÁS AJÁNLÓJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AGRIPPINA
A jó opera nem olyan bonyolult dolog. Végy egy kitűnő karmestert, néhány nagyszerű és melléjük pár megfelelő énekest! A rendező gondolja végig pontosan miről szól a darab, és miért szól ma, hozzánk! Aztán rendeljetek alá mindent a célnak! Lehet bátran húzni, a szövegen alakítani, újrafordítani! Koncentráljatok a játékra, újrahasznosított díszlet is megteszi, a jelmezeknek fontosabb a karaktere, mint a méregdrága gazdagsága! Ja, és mindebben hinni, kell, hosszan, ámde nyitott szívvel próbálni! A nagy Händel eredeti szándéka másodlagos… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.07.22 - tiszatáj

GARACZI LÁSZLÓ: HASÍTÁS
Garaczi ötödik lemur-kötete mintha a klasszikus fejlődési regények szerkezetét imitálná – a fejezetek hét életkori csomópontot jelölnek ki, kronológiai sorrendet tartva kisgyerekkortól az emberélet útjának – századunkban (ha nem is a kelet/közép-európai társadalmakban) legalábbis remélt feléig, az elbeszélő/főszereplő körülbelül 45 éves koráig. A téma is a tradicionális, XIX. századi Bildungsroman sémába illeszthető: hogyan talál hivatására egy ifjú ember, hogy válik íróvá, milyen buktatókon keresztül lesz a fecniből – ha legépelik – mű… – MOLNÁR ZSUZSA KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő