07.31.
| Szabó T. Anna és Bősze Ádám lesz a Képmás-estek vendége a festői Halász-kastélyban >>>
08.23.
| Költözik a budapesti Fülesbagoly Tehetségkutató >>>
08.21.
| Lesz 32. Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja >>>
08.20.
| Három új kiállítással készül a nyitásra a Ludwig Múzeum >>>
08.15.
| Beethoven-esttel készül a Szegedi Szimfonikus Zenekar a Szabadtérire >>>
08.05.
| Törzsasztal Műhely – Irodalmi minisorozat a Grand Caféban >>>
08.01.
| Duda Éva Társulat SUMMER INTENSIVE 2020 >>>
08.01.
| Főszerepben a kortárs fotográfia az idei Garten programjában >>>
07.30.
| Szemtestvér – Filmpremier és beszélgetés a Capa Központban >>>
07.29.
| Grand Café – Harag Anita Évszakhoz képest hűvösebb c. noválláskötetének bemutatója >>>
NAPI TANDORI

07.20.
| Díjakat nyert Bollywood-ban Goztola Kristina új filmje >>>
07.15.
| PesText RESET – az irodalom most is összeköt – Csillagharcos érkezett! >>>
07.14.
| MOME Kreatív Pakk gyerekeknek a nyári szünetre >>>
07.09.
| Art is Business Díj 2020 – Ismét keresik a művészeti és üzleti szféra kiemelkedő együttműködőit >>>
07.03.
| Ők lettek az idei Táblaképfestészeti Biennálé legjobbjai >>>
07.01.
| MÓRA RENGETEG – A zöld Móra >>>
06.29.
| HOVA TOVÁBB? – 20. ARC közérzeti pályázat >>>
06.24.
| Fellendíti Szeged turizmusát a járvány után a Szabadtéri >>>
06.20.
| Megújult a magyar irodalom fordításának pályázati rendszere >>>
06.18.
| PesText – Tarol a Reset! >>>

Drubina Orsolya, Eszteró István, Fellinger Károly, Jász Attila, Kovács Dávid, Alice Oswald, Tőzsér Árpád, Vida Gergely, Zalán Tibor versei

Boldog Zoltán, Mátyás Győző, Jesús Moncada prózája

Kulcsár-Szabó Zoltán, Móser Zoltán, Zsadányi Edit, Zsellér Anna tanulmánya

>>>

Ez ma az én napom lesz! – gondolta magában Karika Marika, az örökmozgó rokkantnyugdíjas, miközben foltos harisnyáját tyúkszemes lábára igyekezett felhúzni. A ragyogó tavaszi napfényben szinte csillámlott bibircsókos orcája, ahogy szépítkezett a borotválkozó tükrével a kezében. Arcára a fiatalság illúzióját próbálta kozmetikumok segítségével felkenni. Marcsi, hát te milyen ragyogóan festesz motyogta magában kedvenc nagydarab kisnyugdíjasunk. A rádióban éppen az aznapi híreket sorolták. […]

>>>

Akácos és nagyszínpad
2018.08.17 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ
A MALOMFESZTIVÁL
ELSŐ NAPJÁRÓL

Ötödik alkalommal nyitotta meg képzeletbeli kapuját a szerbiai falu, Orom és a határában elterülő Malomfesztivál. Az első nap eseményeibe „elsőmalmozó” tudósítónk szemén keresztül tekinthetnek be. 

Zsizsegő tömeg, barátságos, újdonsült ismerősök, strandhangulat és vega reggeli a Soul Kitchenből – némi jótékony homokkal fűszerezve. Így születik egy Malomfesztivál beszámoló a medence, a „bazen” széléről, csak hogy hű legyek a vajdasági környezethez. A reggeli gyógysörüket fogyasztó emberek a közelemben hihetetlen lelkesedéssel szeretnének segíteni a tegnapi nap hangulatának érzékletes megragadásában. Kezdjük a legelején.

 

 

Délután kettő körül döcögünk be a fesztiválra, kalandos út áll mögöttünk: árkok, bokrok, röszkei határátkelő. Kellemes meglepetés, hála a korábban érkező barátainknak már áll a sátor. Egy gyors felfedezőút a beszerezhető kézműves sörök világában, a medence felavatása, a helyszín gyors bejárása. Ez az első Malomfesztiválom — a többiek beszámolói alapján a korábbi évekhez képest szépen kibővült. Rendkívül kedves környezetbe csöppenek, a terület könnyen bejárható, felcsillan bennem a remény, hogy így talán nem veszítem el a többieket. Természetesen ember tervez, de a fesztivál családias bájából adódóan tulajdonképpen bárhová tévedsz új, életre szóló barátságok születnek – legalábbis néhány órára mindenképpen nélkülözhetetlen figuráivá váltok egymás életének. Egyedi kézműves ékszerek, egy húszas évek stílusába öltöztetett, macskahölggyel díszített fülbevalónak nem tudok ellenállni. Tapasztalt malomfesztiválozókkal érkezek, megmutatják, hol tudom beszerezni mindennapi pljeszkavicámat, mely minden kétséget kizárólag az elkövetkezendő napjaim egyik fő táplálékforrása lesz. A sokat látott malom tiszteletteljesen álldogál, mint egy mindent figyelő idős hölgy.

 

 

Majd az akácfák hűs árnyékában máris egy színházi előadás közepén találjuk magunkat. A fesztivált megelőző alkotótábor színjátszósai adják elő az itt elkészült darabjukat. Tizenhárom résztvevőt számol az előadás, akiket a Kosztolányi Színház három színésze készített fel az előadásra, név szerint Mészáros Gábor, Kucsov Borisz és Nagyabonyi Emese. A kultikus abszurd dráma, Godotra várva sorai furcsa fúzióba lépnek József Attila  Szabadötletek jegyzékével, különleges egzisztenciális kérdéscsomót latolgatva, ami fiatal, többnyire gimnazista színészek szájából hangzik el. Talán ez teszi igazán hatásossá a darabot.

A délután további részét a medencében töltjük, hogy kellőképpen felkészítsük az utazásban megfáradt szervezetünket az estére. Lassan lemegy a nap, apró, színes égősorok világítják körbe a teret, igazán mesebeli atmoszférát kölcsönözve a helyszínnek. Kukoricaföld, búzatáblák, naplemente, már-már giccs, egy 19. századi regény erőteljesen működő tájpoétikáját idézi. Az élményt csak tovább fokozza a Bitang nagyszínpadon felcsendülő Brasnyó Antal és Csizmadia Anna kettőse.

 

 

Ránk borul a malomfesztiválos éj, a naplementét felváltja a Ricsárdgír, és már egy emberként élteti a tömeg az ikonikus Palvinbarbit. Soha nem ugráltam még végig egy koncertet sem egy szalmabálát alkalmazva magaslatként, ez is a fesztivál diszkrét báját képezi.

A nagyszínpadon lassan megjelenik Lovasi, aki egy napot sem öregszik. Hatalmas várakozással sodródok a tömegbe, az átütő lelkesedésemnek köszönhető talán, hogy valaki maga mellé tessékel az első sorba. A hangomat valahol a Gemenci szarvasok és a Szívrablás között veszítem el, régi Kispál klasszikusok, végül egy rendületlenül követelt Húsrágó hídverő.

 

 

Nehéz éjszakának nézünk elébe, a sátor pozícionáltsága talán nem a legszerencsésebb, bár vitathatatlan, hogy izgalmas egyveleget alkot a népzenébe csengő goa, a Kis kece lányom négynegyed a rekedt hangfekvésben kukorékoló kakassal. Egészen hasonló a hajnali hangszínünk, felfedezem az újonnan szerzett lila foltokat is a testemen és konstatálom: teljesen megérte.

Varga Réka

Fotó: Kovács Pécskai Emese


Címke: , , , , ,
2020.08.03 - tiszatáj

BERNÁTH DÁNIEL ÉS CSIZIK BALÁZS GEOTAXIS C. KIÁLLÍTÁSA
Bernáth Dániel és Csizik Balázs képzőművészete bizonyos tekintetben a kibernetikusan vezérelt társadalom elképzeléseire is reflektál, azzal párhuzamosan, hogy képalkotási elképzeléseik az absztrakció mentén épülnek fel. Mindemellett pedig azon is dolgoznak, hogy bizonyos képzőművészeti attitűdöket és tradíciókat újragondoljanak és egy olyan alkotói praxist alakítsanak ki, mely képes a mai kor „képiségét” sajátos módon, akár hitelesen is megjeleníteni… – IGOR SPLIT KRITIKÁJA

>>>
2020.07.28 - tiszatáj

INTERJÚ HERCZEG TAMÁSSAL
Közel 20 éve vagyok munkakapcsolatban a Szabadtéri Játékokkal. Ha meg kellene nevezni, hogy melyik a legfontosabb előadásunk, akkor most egyértelműen azt tudnám mondani, hogy az Akárki. Témáját tekintve elképesztően pontosan reagál a művészet erejével mindennapi életünkre. A vírus közepette az emberi létezésről, az elmúlásról beszél, amiből próbálunk kilábalni, és amiből időnként vissza-visszarángatnak minket a mindennapok […]

>>>
2020.07.27 - tiszatáj

ÁCS MARGIT: PÁRBAJ
„Görcsösen óvtam az önálló személyiségem fikcióját – ugyan, kinek van mindenkitől független személyisége?” Az idézet Ács Margit Párbaj című regényéből származik – ebben az eset­ben megfelelő műfaji jelölő a levélregény terminus –, s an­nak ellenére, hogy ez csak egyike a könyvben elhangzó temérdek elgondolkodtató kijelentésnek, mégis egy igen komoly dilemmát helyez a fókuszba… – JANCSOVICS KLAUDIA KRITIKÁJA

>>>
2020.07.26 - tiszatáj

A K-ARTS ACÉLSZOBRÁSZATI KIÁLLÍTÁSA A REÖK-BEN
A REÖK-ben látható válogatás természetesen a térbeli korlátok miatt a monumentális, köztéri plasztikákból csak korlátozottan vonultathat fel, de a szemle így is érzékelteti, hogy az indusztriális plasztika milyen sokszínű, változatos, kreatív megoldásokra képes. Ahogyan a plasztikai ábrázolások tárgykörében is a tradicionális eszközöket, a vésőt és kalapácsot számos esetben felváltották a plazma és lézer vágók, a CNC megmunkáló eszközök, úgy bizonyos ódivatú fogalmainkat érdemes sutba vágnunk… – NÁTYI RÓBERT ÍRÁSA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

MEDVEVILÁG SZICÍLIÁBAN
Olasz–francia koprodukcióban hozta tető alá Dino Buzzati 1945-ös gyerekkönyvét Lorenzo Mattotti képregényíró és illusztrátor. A tavalyi cannes-i szemle Un Certain Regard-szekciójában bemutatkozott Medvevilág Szicíliában noha bizonyos pontokon eltér a forrásanyagtól, zömmel ahhoz hű adaptáció, mely gyermekek, fiatalok és idősek megszólításában egyaránt jeleskedik… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AKÁRKI
A Szegedi Szabadtéri Játékokat annak idején a salzburgi fesztivál mintájára találták ki. Az ottani Dóm előtt minden évben visszatérő darab az Akárki című misztériumjáték. Ez még soha nem ment Szegeden. Idén viszont a koronavírus miatt csonka évadban ebből tartanak előadást. Bemutató pénteken, de csütörtökön már közönség előtt tartottak nyilvános főpróbát… – MÁROK TAMÁS AJÁNLÓJA

>>>
2020.07.23 - tiszatáj

AGRIPPINA
A jó opera nem olyan bonyolult dolog. Végy egy kitűnő karmestert, néhány nagyszerű és melléjük pár megfelelő énekest! A rendező gondolja végig pontosan miről szól a darab, és miért szól ma, hozzánk! Aztán rendeljetek alá mindent a célnak! Lehet bátran húzni, a szövegen alakítani, újrafordítani! Koncentráljatok a játékra, újrahasznosított díszlet is megteszi, a jelmezeknek fontosabb a karaktere, mint a méregdrága gazdagsága! Ja, és mindebben hinni, kell, hosszan, ámde nyitott szívvel próbálni! A nagy Händel eredeti szándéka másodlagos… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2020.07.22 - tiszatáj

GARACZI LÁSZLÓ: HASÍTÁS
Garaczi ötödik lemur-kötete mintha a klasszikus fejlődési regények szerkezetét imitálná – a fejezetek hét életkori csomópontot jelölnek ki, kronológiai sorrendet tartva kisgyerekkortól az emberélet útjának – századunkban (ha nem is a kelet/közép-európai társadalmakban) legalábbis remélt feléig, az elbeszélő/főszereplő körülbelül 45 éves koráig. A téma is a tradicionális, XIX. századi Bildungsroman sémába illeszthető: hogyan talál hivatására egy ifjú ember, hogy válik íróvá, milyen buktatókon keresztül lesz a fecniből – ha legépelik – mű… – MOLNÁR ZSUZSA KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő