08.17.
| Ismét Fekete Zaj Fesztivál Mátrafüreden >>>
09.04.
| Budapesti Klasszikus Film Maraton >>>
08.17.
| Szentendrén látható először együtt hazánkban a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band >>>
08.16.
| Az ötödik Malomfesztiválon minden több lesz >>>
08.10.
| MAMŰ Galéria – A véletlen >>>
08.08.
| Vass Tibor El, Kondor, pláza című önálló kiállítása – Nyílt, ti, tok című csoportos kiállítás >>>
08.07.
| Magyar műemlékek restaurálási folyamatait mutatja be a Teleki László Alapítvány legújabb kiállítása >>>
08.03.
| Hazánk legmenőbb független társulatai a szegedi THEALTER vendégei >>>
08.03.
| Legéndy Jácint performansza a ZegZugban DJ ANDONE estjén >>>
08.02.
| Változó terek – A Duna menti térség történeti térképeken 1650-1800 >>>
07.30.
| Erdélyi hét a Gyulai Várszínházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>
06.20.
| Megjelent a Black Nail Cabaret új videoklipje >>>
06.08.
| Itt vannak az Év Gyerekkönyvei >>>
06.04.
| Könyvhét – Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
06.03.
| Könyvhét – Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>

Kortárs makedón költők
Krusovszky Dénes, Malárburk József, Tolnai Ottó, Alice Walker prózája
Janáky Marianna drámája
Baka István levelezéséből
Holokauszt – Csend – Beszéd – Emlékezet – Üzenet (Goldmann Márta, Jablonczay Tímea, Kelemen Zoltán, Máté-Tóth András, Szőke Dávid Sándor, Turai Gabriella, Wéber Péter)
Nátyi Róbert Endre Béla kiállításáról

>>>

BESZÁMOLÓ A TAPASZTALATOKRÓL
A Madrid szívében található múzeum hármas legfőbb csúcsának tekinthető Prado (a Thyssen-Bornemissza, illetve a Reina Sofia mellett) a kezdetektől a mai napig töretlen presztízzsel bír a klasszikus művészeti intézmények között. Tekintve, hogy a 2017-2018-as tanév tavaszi félévét Erasmus hallgatóként Madridban töltöm… – KISS ENIKŐ BESZÁMOLÓJA

>>>

Mi lesz az idei Thealteren?
2018.08.03 - tiszatáj

KEDVCSINÁLÓ SZEGED AUGUSZTUS 3-ÁN KEZDŐDŐ FÜGGETLENSZÍNHÁZI FESZTIVÁLJÁHOZ

Urbán András, Alföldi Róbert, Horváth Csaba, Kokan Mladenović, Fábián Péter és Benkó Bence. Alighanem ez a rendezői névsor nemcsak azok számára tűnik csalogatónak és izgalmasnak, akiknél az előadás-választás során a rendező személyének munkássága is sokat nyom a latba. Mondhatni ez az impozáns névsor nem is megy különös újdonságszámba a Thealter előző évi programjaihoz képest. Szeged legszínvonalasabb színházi fesztiválja, amelyre idén augusztus 3-a és 11-e közötti napokban várják a nézőket, rendelkezik egy jól körülhatárolható, kiforrott művészeti profillal, amelynek keretein belül kitűnően érvényesül a különböző stílusok, műfajok és színpadi fogalmazásmódok izgalmas egymásmellettisége.

Merthogy néhány éve a díszvendég a k2 színház volt, mégis, idén a társulattal dolgozó Alföldi Róbert által rendezett A Cenci-házzal érkeznek, így a bulvárregiszter tájaira is elkalandozott egykori Nemzeti Színház-igazgató nem valamelyik „szórakoztató” előadását, hanem egy ígéretes társulattal való fúzióját kísérhetjük figyelemmel. Méghozzá egy olyan darabon keresztül, amelyet alig játszottak magyar színpadon (a Színházi Adattár szerint 1980-ban adták elő a színművészetisek Ruszt József rendezésében). Alföldi szerint az előadás „Nagyon durván és mélyen ábrázolja, hogy mit jelent a hatalom, az erőszak egy családon belül, hogyan és miként határozza meg a pénzt, azt,  hogy ki büntethető és ki nem, hogy az igazság és a törvény vajon ugyanaz-e.”[1]Emellett a Fábián-Benkó alkotópáros saját rendezése is fesztiválvendég lesz, képviselve ezzel a gyermekszínházi szcénát: a Thealter egyik új vendégeként a celldömölki Soltis Lajos Színház ötvenperces Hantocska című mesejátéka a halálról és a halhatatlanságról mesél Ubul király és lánya történetén keresztül.

De úgyszintén a fesztivál (játszóhelyileg a Kisszínház) vendége lesz a Forte Társulat is: idén a Thomas Bernhard műveiből készült Vaterland című előadás lapockacsont-esztétikája, groteszkbe csavart iróniája, lassú temetés-tablója várja a fizikai színház és Horváth Csaba munkássága iránt érdeklődő nagyérdeműt. Az irodalmi adaptációkkal dolgozó társulat (a Thealteren többek között A nagy füzettel, a Bűn és bűnhődéssel, az Irtással, valamint A te országoddal vendégszerepeltek korábban) mostani Bernhard-darabja Az olasz férfi című elbeszélésen alapul, de helyet kap a Kioltás és számos más Bernhard-regényrészlet is, amelyek mind hozzájárulnak a náci múlt árnyékában létező ausztriai kisszerűség és provincializmus színpadi ábrázolásához.

Ugyancsak nem lesz ismeretlen terep a szegedi közönség számára a vajdasági színházi világ fenegyerekének, Urbán Andrásnak két előadása, hiszen többek között vendégeskedett már itt a Rózsák, Végel László Újvidék-regényéből készült Neoplanta vagy a zajos sikerű Bánk bán című előadás. Most az Újvidéki Színház társulata a Hasszán aga felesége című alkotással érkezik, amely a törvény és a törvényesség kérdése, illetve a kelet-európai geokulturális meghatározottságok és cseppfolyós identitások mentén szorosan kapcsolódik a rendező eddigi életművéhez. A politikai-agitprop vonalat képviselve a szabadkai Kosztolányi Színház Az úr nevében című munkája lesz a másik fesztiválszereplő Urbán-rendezés, amely már az európai versus idegen kultúrák és identitások reprezentációja mentén készül egy saját állítása szerint radikálisan politikailag inkorrekt előadást a nézők elé tárni. „A gyűlölet foglalkoztatott, minden szinten, a hétköznapi-, a magánéletben, a legintimebb helyzetekben, amikor az emberek akár egy vallási etikai rendszerre hivatkoznak, de teljesen mást mutatnak a magatartásukkal.” – nyilatkozta a rendező a Magyar Szónak a produkció kapcsán. Ezen a nyomvonalon haladva a szerbiai Kokan Mladenović Felhő a nadrágban című, Majakovszkij ihlette forradalom-showja szintúgy az elkötelezettség jegyében igyekszik felvetni korunk Nagy Problémáit, ám az előadás recepciója szerint mindezt izgalmas, az (ön)irónián alapuló színházi nyelven teszi. Mladenović egyébként a temesváry Csiky Gergely Színház Shakespeare, Sonnet 66 című egészestésével fog még vendégszerepelni a Kisszínház falai között, a címben szereplő számnak megfelelően pedig Shakespeare 66. szonettje alapozza meg a mai korra rezonáló helyzetek és szituációk színpadi megfogalmazását.

Egyébként Shakespeare egy másik darabja is jelen lesz a fesztiválon: a már említett Soltis Lajos Színház érkezik a Szentivánéji álommal, amelyet Horváth Csaba tanítványa, a budapesti színművészetin jelenleg rendezőszakos Nagy Péter István jegyez. És ha már a Színművészeti: az egyetem három produkcióval is jelen lesz az idei Thealteren, érkezik Keresztes Tamás első rendezése Dalok a földszintről címmel, amely egyben Horváth Csaba fizikaiszínház-osztályának vizsgaelőadása. A színlap szerint a mindennapok részét képező kínos, zavarba ejtően hétköznapi és végtelenül emberi szituációk elevenednek meg az előadás tizenkilenc jelenetében (alcím: majdnem zenés tragédiák). A politikai áthallások kapcsán már az ajánlóban magyarázkodó („A mi világunkkal való bármilyen egyezés csupán a véletlen műve.”) Félelem és fogcsikor – zenés nyomorgás a Harmadik Birodalomban szintén a pesti Színművészeti hozza el. Tárnoki Márk egyetemi hallgató rendezése az utóbbi időben már a második feldolgozása Brecht idehaza viszonylag keveset játszott darabjának (a másik a k2 Társulatáé, de az nem szerepel a fesztiválon). Az éjszaka a nappal anyja című harmadik színműs előadás szintén egy nagyon ígéretes alkotócsapat produkciója: a svéd Lars Norén együttélést, családi titkokat és tragédiákat tematizáló darabját Fehér András vitte színpadra, a főbb szerepekben pedig a Zsótér–Börcsök osztály növendékei, így Koller Krisztián, Hajdu Tibor, illetve a Terápiából ismert Vilmányi Benett, és a Radnóti Színházban gyakorlatát töltő Konfár Erik lesz látható.

S bár a próza túlsúlya kétségbevonhatatlan, a tánc- és bábszínházi produkció iránt érdeklődők sem fognak csalódni a programfüzet áttekintésekor. Szabó Réka a tavalyelőtti Sóvirág után most a szülőség, a szülői identitás és a szülés élményét igyekszik megfogalmazni Burok – a táguló idő összehúzódásai című koreográfiájával. De nem marad el a börtönszínház sem: a kolozsvári Váróterem projekt keretében Qkac – bábjáték Varró Dániel verseire című előadás nemcsak Varró, hanem a klasszikus és a kortárs magyar irodalom ismert szövegeit fogalmazza meg a bábok nyelvén.

Összegezve: az idei Thealter augusztus 3-tól 11-ig, kísérőrendezvényekkel, így kiállítással, lapbemutatóval és kritikai beszélgetésekkel, összesen tíz helyszínen zajlik majd.

A Tiszatájonline.hu kiemelten tudósít az eseményről, így a fesztivál alatt beszámolókkal, elemzésekkel és kritikákkal egyaránt jelentkezni fogunk.

Fritz Gergely

Részletes információ a programokról és jegyvásárlás: thealter.hu

 

 Hasszán aga (fotó: Srđan Doroški) Felhő a nadrágban (fotó: Molnár Edvárd) Hantocska (fotó: Benkő Sándor) Félelem és fogcsikor (fotó: Éder Vera) Burok (fotó: Mészáros Csaba)

Fotók: thealter.hu

 

JEGYZET

[1] https://szinhaz.hu/2018/03/29/alfoldi_robert_en_ugyanugy_kuzdottem_a_richarddal_mint_ezek_a_fiatalemberek


Címke: , , , ,
2018.08.18 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ A MALOMFESZTIVÁLRÓL
Sátor, napfelkelte, kakasszó, nehézkés ébredés. Következzen a Malomfesztivál második – esős – napjáról szóló beszámoló, ahogyan azt “elsőmalmozó” tudósítónk látta. – VARGA RÉKA BESZÁMOLÓJA 

>>>
2018.08.17 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ A MALOMFESZTIVÁLRÓL
Ötödik alkalommal nyitotta meg képzeletbeli kapuját a szerbiai falu, Orom és a határában elterülő Malomfesztivál. Az első nap eseményeibe „elsőmalmozó” tudósítónk szemén keresztül tekinthetnek be. – VARGA RÉKA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.08.16 - tiszatáj

BRECHT ÉS SHAKESPEARE A THEALTER HATODIK ÉS HETEDIK NAPJÁN
A Thealteren bemutatott előadások közül kettő is több ízben bizonyította, hogy az alkotók életkora és a színházi hierarchiában elfoglalt státuszuk egyáltalán nincs egyenes arányban előadásaik esztétikai minőségével. Azaz sosem jelenthet kiindulási alapot, hogy egy adott előadás alkotója évtizedek óta a pályán van, avagy éppen a színművészeti végzős hallgatója… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.16 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS ZUZANA KIZÁKOVÁVAL
Ahhoz, hogy egy fesztiválon minden flottul menjen, a folyamatokat a legapróbb részletekig meg kell tervezni. A Malomfesztiválon viszont nem csak színpadot, de közösséget is építenek. A fesztivál szellemiségéről  Zuzana Kizákovával, produkciós menedzserrel beszélgettünk… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2018.08.14 - tiszatáj

A THEALTER ÖTÖDIK NAPJA
Három megtekintésre érdemes előadás szerepelt egymás után a programban. Elsőként délután hatkor a k2 társulatának A Cenci-ház című előadása volt látható a régi zsinagógában, ezt követte Kokan Mladenović Felhő a nadrágban című rendezése a Kisszínházban, hogy aztán a kitartó közönség újra a Hajnóczy utcában találja magát a színművészetisek Az éjszaka a nappal anyja című produkcióján… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.13 - tiszatáj

SOLTIS LAJOS SZÍNHÁZ
A celldömölki társulat olyan üdén robbant be a Thealter Fesztiválba, mint pár éve a K2 Színház. Biztos nem véletlen, hogy egymásra találtak, közös produkciójukat látva a napnál világosabb, hogy értik egymást… – IBOS ÉVA KRITIKÁJA

>>>
2018.08.10 - tiszatáj

IMPULZUSMORZSÁK A THEALTER ELSŐ NÉGY NAPJÁRÓL
Elkezdődött, s a vége felé közelít a tíznapos a 28. Thealter Szegeden. Amelynek erejét és népszerűségét jól mutatja, hogy a finoman szólva sem nézőcsalogató kánikula ellenére mind az esténként szaunává avanzsáló régi zsinagóga, mind a kellemesen befülledő Horváth Mihály utcai Kisszínház is megtelik a szegedi, vagy a fesztivál miatt Szegedre érkezett publikummal… – FRITZ GERGELY BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.08.06 - tiszatáj

NYÁR
Noha Kirill Szerebrennyikov legújabb filmje beilleszthető volna a témáját politikai szemszögből vizsgáló szerzői darabok közé, a Nyár egyszerre laktatóan könnyed és rendkívül fajsúlyos alkotás. Bizonyos rétegeit akár fogyaszthatónak is nevezhetnénk, ha aztán a játékidő második felét nem uralná el a borongósabb tónus, az egyre jobban moralizáló hangvétel. Az idei Cannes-i Filmfesztiválon debütáló zenés ballada csaknem észrevétlen az itthoni mozikban, pedig meglepetésmozi… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő