01.31.
| Asztali beszélgetések… – vendég: Korniss Péter >>>
01.21.
| Pintér Bélával és Gálvölgyi Jánossal indítja az új évet a MASZK >>>
01.11.
| Barboncás Társulat – wonder full avagy NÓRA Csodaországban >>>
01.08.
| Bethlen Téri Színház – Az utolsó tűzijáték >>>
01.04.
| Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál >>>
01.04.
| MAMŰ – Invitation Kettős rendszer / Double system >>>
01.02.
| Pannon Filharmonikusok – Exkluzív hagyomány >>>
12.27.
| Belső Horizont a Négyszoba Galériában >>>
12.19.
| Szabadkai Városi Könyvtár – Sándor Zoltán: A gonosz átváltozása >>>
12.18.
| Jazz Kocsma – Hartay Csaba Rajongók voltunk című prózakötetének bemutatója >>>
12.14.
| Bäck Manci fényűzése a REÖK-ben >>>
12.18.
| Elhunyt Grendel Lajos >>>
12.17.
| Ötször szép a Queen! >>>
12.11.
| Világok Találkozása a Bem moziban: Kornya Zsolt kapta a Hexa-díjat >>>
12.11.
| Igazi könyvritkaságot adott ki az Akadémia a Szent Koronáról >>>
12.07.
| Lackfi-est Halason >>>
12.06.
| Elsöprő többséggel állt ki az MTA Közgyűlése az elnök mellett, és kéri a kutatóhálózat pénzét a minisztertől >>>
12.04.
| Pozsonyban díjazták a Virágvölgyet >>>
12.03.
| Az operák királynője készül a Szegedi Szabadtérire >>>
11.29.
| Új fénybe állítják a magángyűjtemények a kommunista korszak kutatását >>>
11.29.
| Átadták az idei Kortárs-díjakat >>>
11.22.
| Kulka János Szegeden játszik a nyáron >>>

Európai elsőkönyvesek
(Csutak Gabi, Jan Kristoffer Dale, Ivana Djilas, Weronika Gogola, Matěj Hořava, Giorgos Panagi, Matteo Trevisani)

Krešimir Bagić, Bozsik Péter, Kóbor Adriána, Nagy Dániel, Szőllősy Balázs, Tornai József versei

Klajkó Dániel beszélgetése Kemény Istvánnal

Farkas Zsolt, Lőrincz Csongor, tanulmánya

>>>

BESZÁMOLÓ A MADRIDI DISNEY-KIÁLLÍTÁSRÓL Disney neve hallatán kinek ne jutna eszébe az a meserengeteg, melyet Mickey egér teremtője és Disneyland megalkotója stúdiójában vászonra ne vitt volna. Az 1923-ban megalapított filmstúdió több mint 600 alkotást tudhat maga mögött. Tekintve, hogy a mozi a huszadik század uralkodó médiuma volt, a mesemondás szerepét […]

>>>

Mi lesz az idei Thealteren?
2018.08.03 - tiszatáj

KEDVCSINÁLÓ SZEGED AUGUSZTUS 3-ÁN KEZDŐDŐ FÜGGETLENSZÍNHÁZI FESZTIVÁLJÁHOZ

Urbán András, Alföldi Róbert, Horváth Csaba, Kokan Mladenović, Fábián Péter és Benkó Bence. Alighanem ez a rendezői névsor nemcsak azok számára tűnik csalogatónak és izgalmasnak, akiknél az előadás-választás során a rendező személyének munkássága is sokat nyom a latba. Mondhatni ez az impozáns névsor nem is megy különös újdonságszámba a Thealter előző évi programjaihoz képest. Szeged legszínvonalasabb színházi fesztiválja, amelyre idén augusztus 3-a és 11-e közötti napokban várják a nézőket, rendelkezik egy jól körülhatárolható, kiforrott művészeti profillal, amelynek keretein belül kitűnően érvényesül a különböző stílusok, műfajok és színpadi fogalmazásmódok izgalmas egymásmellettisége.

Merthogy néhány éve a díszvendég a k2 színház volt, mégis, idén a társulattal dolgozó Alföldi Róbert által rendezett A Cenci-házzal érkeznek, így a bulvárregiszter tájaira is elkalandozott egykori Nemzeti Színház-igazgató nem valamelyik „szórakoztató” előadását, hanem egy ígéretes társulattal való fúzióját kísérhetjük figyelemmel. Méghozzá egy olyan darabon keresztül, amelyet alig játszottak magyar színpadon (a Színházi Adattár szerint 1980-ban adták elő a színművészetisek Ruszt József rendezésében). Alföldi szerint az előadás „Nagyon durván és mélyen ábrázolja, hogy mit jelent a hatalom, az erőszak egy családon belül, hogyan és miként határozza meg a pénzt, azt,  hogy ki büntethető és ki nem, hogy az igazság és a törvény vajon ugyanaz-e.”[1]Emellett a Fábián-Benkó alkotópáros saját rendezése is fesztiválvendég lesz, képviselve ezzel a gyermekszínházi szcénát: a Thealter egyik új vendégeként a celldömölki Soltis Lajos Színház ötvenperces Hantocska című mesejátéka a halálról és a halhatatlanságról mesél Ubul király és lánya történetén keresztül.

De úgyszintén a fesztivál (játszóhelyileg a Kisszínház) vendége lesz a Forte Társulat is: idén a Thomas Bernhard műveiből készült Vaterland című előadás lapockacsont-esztétikája, groteszkbe csavart iróniája, lassú temetés-tablója várja a fizikai színház és Horváth Csaba munkássága iránt érdeklődő nagyérdeműt. Az irodalmi adaptációkkal dolgozó társulat (a Thealteren többek között A nagy füzettel, a Bűn és bűnhődéssel, az Irtással, valamint A te országoddal vendégszerepeltek korábban) mostani Bernhard-darabja Az olasz férfi című elbeszélésen alapul, de helyet kap a Kioltás és számos más Bernhard-regényrészlet is, amelyek mind hozzájárulnak a náci múlt árnyékában létező ausztriai kisszerűség és provincializmus színpadi ábrázolásához.

Ugyancsak nem lesz ismeretlen terep a szegedi közönség számára a vajdasági színházi világ fenegyerekének, Urbán Andrásnak két előadása, hiszen többek között vendégeskedett már itt a Rózsák, Végel László Újvidék-regényéből készült Neoplanta vagy a zajos sikerű Bánk bán című előadás. Most az Újvidéki Színház társulata a Hasszán aga felesége című alkotással érkezik, amely a törvény és a törvényesség kérdése, illetve a kelet-európai geokulturális meghatározottságok és cseppfolyós identitások mentén szorosan kapcsolódik a rendező eddigi életművéhez. A politikai-agitprop vonalat képviselve a szabadkai Kosztolányi Színház Az úr nevében című munkája lesz a másik fesztiválszereplő Urbán-rendezés, amely már az európai versus idegen kultúrák és identitások reprezentációja mentén készül egy saját állítása szerint radikálisan politikailag inkorrekt előadást a nézők elé tárni. „A gyűlölet foglalkoztatott, minden szinten, a hétköznapi-, a magánéletben, a legintimebb helyzetekben, amikor az emberek akár egy vallási etikai rendszerre hivatkoznak, de teljesen mást mutatnak a magatartásukkal.” – nyilatkozta a rendező a Magyar Szónak a produkció kapcsán. Ezen a nyomvonalon haladva a szerbiai Kokan Mladenović Felhő a nadrágban című, Majakovszkij ihlette forradalom-showja szintúgy az elkötelezettség jegyében igyekszik felvetni korunk Nagy Problémáit, ám az előadás recepciója szerint mindezt izgalmas, az (ön)irónián alapuló színházi nyelven teszi. Mladenović egyébként a temesváry Csiky Gergely Színház Shakespeare, Sonnet 66 című egészestésével fog még vendégszerepelni a Kisszínház falai között, a címben szereplő számnak megfelelően pedig Shakespeare 66. szonettje alapozza meg a mai korra rezonáló helyzetek és szituációk színpadi megfogalmazását.

Egyébként Shakespeare egy másik darabja is jelen lesz a fesztiválon: a már említett Soltis Lajos Színház érkezik a Szentivánéji álommal, amelyet Horváth Csaba tanítványa, a budapesti színművészetin jelenleg rendezőszakos Nagy Péter István jegyez. És ha már a Színművészeti: az egyetem három produkcióval is jelen lesz az idei Thealteren, érkezik Keresztes Tamás első rendezése Dalok a földszintről címmel, amely egyben Horváth Csaba fizikaiszínház-osztályának vizsgaelőadása. A színlap szerint a mindennapok részét képező kínos, zavarba ejtően hétköznapi és végtelenül emberi szituációk elevenednek meg az előadás tizenkilenc jelenetében (alcím: majdnem zenés tragédiák). A politikai áthallások kapcsán már az ajánlóban magyarázkodó („A mi világunkkal való bármilyen egyezés csupán a véletlen műve.”) Félelem és fogcsikor – zenés nyomorgás a Harmadik Birodalomban szintén a pesti Színművészeti hozza el. Tárnoki Márk egyetemi hallgató rendezése az utóbbi időben már a második feldolgozása Brecht idehaza viszonylag keveset játszott darabjának (a másik a k2 Társulatáé, de az nem szerepel a fesztiválon). Az éjszaka a nappal anyja című harmadik színműs előadás szintén egy nagyon ígéretes alkotócsapat produkciója: a svéd Lars Norén együttélést, családi titkokat és tragédiákat tematizáló darabját Fehér András vitte színpadra, a főbb szerepekben pedig a Zsótér–Börcsök osztály növendékei, így Koller Krisztián, Hajdu Tibor, illetve a Terápiából ismert Vilmányi Benett, és a Radnóti Színházban gyakorlatát töltő Konfár Erik lesz látható.

S bár a próza túlsúlya kétségbevonhatatlan, a tánc- és bábszínházi produkció iránt érdeklődők sem fognak csalódni a programfüzet áttekintésekor. Szabó Réka a tavalyelőtti Sóvirág után most a szülőség, a szülői identitás és a szülés élményét igyekszik megfogalmazni Burok – a táguló idő összehúzódásai című koreográfiájával. De nem marad el a börtönszínház sem: a kolozsvári Váróterem projekt keretében Qkac – bábjáték Varró Dániel verseire című előadás nemcsak Varró, hanem a klasszikus és a kortárs magyar irodalom ismert szövegeit fogalmazza meg a bábok nyelvén.

Összegezve: az idei Thealter augusztus 3-tól 11-ig, kísérőrendezvényekkel, így kiállítással, lapbemutatóval és kritikai beszélgetésekkel, összesen tíz helyszínen zajlik majd.

A Tiszatájonline.hu kiemelten tudósít az eseményről, így a fesztivál alatt beszámolókkal, elemzésekkel és kritikákkal egyaránt jelentkezni fogunk.

Fritz Gergely

Részletes információ a programokról és jegyvásárlás: thealter.hu

 

 Hasszán aga (fotó: Srđan Doroški) Felhő a nadrágban (fotó: Molnár Edvárd) Hantocska (fotó: Benkő Sándor) Félelem és fogcsikor (fotó: Éder Vera) Burok (fotó: Mészáros Csaba)

Fotók: thealter.hu

 

JEGYZET

[1] https://szinhaz.hu/2018/03/29/alfoldi_robert_en_ugyanugy_kuzdottem_a_richarddal_mint_ezek_a_fiatalemberek


Címke: , , , ,
2019.01.18 - tiszatáj

MÉSZÖLY MIKLÓS ÉS POLCZ ALAINE LEVELEZÉSE
A kötet megjelenésével felmérhetetlen értékű dokumentumsorozat vált hozzáférhetővé az érdeklődő olvasóközönség számára. A Mészöly Miklós és Polcz Alaine levelezését tartalmazó kötet az alábbiak szerint épül fel: a szóban forgó levelezés 1948-tól 1994-ig folyamatosan, továbbá Polcz utolsó levele Mészölynek 1997-ből… – NAGY JÓZSEF KRITIKÁJA

>>>
2019.01.18 - tiszatáj

MÉSZÖLY MIKLÓS ÉS POLCZ ALAINE LEVELEZÉSE
Mészöly Miklós 1975-ben, berlini tartózkodása idején a következőket üzente Polcz Alaine-nek: „valójában állandó zavarban vagyok, ha közvetlen személyes dolgaimról közvetlenül-személyesen írok”. A házaspár egymáshoz címzett, 1948 és 1997 között keletkezett leveleit magába foglaló kötet Polcz és Mészöly életének eddig kevéssé ismert eseményeire, privát kapcsolatára enged rálátást… – MÁRJÁNOVICS DIÁNA KRITIKÁJA

>>>
2019.01.18 - tiszatáj

SILVIO ÉS A TÖBBIEK
A 2008-as Il Divo – A megfoghatatlan című film sikerét követve Paolo Sorrentino olasz filmrendező egy hírhedt politikus életét mutatja be újra. Eredetileg a Silvio és a többiek egy 2 epizódos filmnek készült, viszont a nemzetközi piacra egy két és fél órás változat készült el. Eddig az olasz és a nemzetközi filmkritika kedvező fogadtatásban részesítette a filmet. Ennek köszönhetően 2019 szeptemberében mutatják be a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon… – JUHÁSZ BÁLINT KRITIKÁJA

>>>
2019.01.15 - tiszatáj

EXPERIMENTÁLIS KÖLTÉSZET, 1980–2018
Egy tekintélyes méretű kötet áll előttem, amely még a címében is alátámasztja küllemének erejét és szilárdságát, hiszen a Concrete az angolban nemcsak konkrétumot jelent, hovatovább cementet is. Petőcz András rekapitulációja fizikai mivoltában valóban azt a hatást kelti, hogy a munkákat összefogó szellemi és poétikai kötőanyag nemcsak az elkövetkező téli fagyokat vészeli majd át, hanem a beköszönő évtizedek megpróbáltatásain, kihívásain is túllendül… – SZOMBATHY BÁLINT KRITIKÁJA

>>>
2019.01.13 - tiszatáj

FARAGÓ KORNÉLIA: IDŐK, TEREK, INTENZITÁSOK CÍMŰ KÖNYVÉRŐL
Faragó Kornélia legújabb tanulmánygyűjteményének külön érdekessége, hogy helyet kapnak benne azok a tanulmányok is, amelyek a klasszikus modern irodalom néhány reprezentatív darabjának, köztük versszövegeknek a téma szempontjából rendkívül innovatív megközelítéseit tartalmazzák. A gazdag elméleti repertoár többek között olyan magyar modern költők látványvilágának és téridőszemléletének többirányú módszeres megközelítésére vállalkozik, mint Babits Mihály, Radnóti Miklós és Ady Endre… – LÁBADI ZSOMBOR KRITIKÁJA

>>>
2019.01.12 - tiszatáj

Az én rapszodikus színházlátogatásaimat a véletlen szeszélye vezérli, amibe belejátszik néha a szakmai érdek. Ha valamelyik teátrum műsorra tűzi egy-egy darabomat, vagy színésznő feleségem kap szerepet valahol, akkor félig-meddig kíváncsiságból, félig-meddig illendőségből belekóstolok az illető műintézmény repertoárjába. Így kerültem tegnap a József Attila színház nézőterére, Hunyady Sándor Feketeszárú cseresznye című darabjának előadására… – HORVÁTH PÉTER KRITIKÁJA

>>>
2019.01.12 - tiszatáj

PÁLYI ANDRÁS: GYÁSZ ÉS GYÖNYÖR
Pályi András gyűjteményes kötetében a sorsok érzéki perspektíváit kísérli meg feltárni. Ebben a kísérletben a veszteségben és gyönyörben egyaránt részesült testiségnek központi szerep jut: ahogyan a gyász, úgy a feltámadás is része az életnek, melyekről az elbeszélésekben egy torz tükrön át szembesülhetünk. A kérdés már csak az, hogy ez a tükör kellő teret enged-e a témának, vagy be kell látnunk, kevés arra, hogy a gyász és a gyönyör igazán érzéki aspektusait láthassuk… – DEMUS ZSÓFIA KRITIKÁJA

>>>
2019.01.10 - tiszatáj

SAGMEISTER LAURA:
FEHÉR MACSKA PIROS VIRÁGOKKAL
A festmény macskája megsérült, sebéből csordogáló vére piros virágba hajlik fehér szőrén. Vérző hómacska, hópárduc. Párductekintetű magány és embertekintetű rejtély. Macska emberszemekkel: pupillája a macskáké, szemvonala azonban emberi. Legalább annyira emberi, amennyire mondjuk Modigliani portréinak üres szemnyílásai emberinek hatnak […]

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő