10.04.
| Sötétség a Napfény Városában – Beszélgetés Veres Attilával >>>
10.02.
| Trafó – Motus (IT): MDLSX >>>
10.02.
| Asztali beszélgetések… – Meseterápia >>>
09.30.
| MASZK – Trojka Színházi Társulás–Csiky Gergely Állami Magyar Színház: O. márkiné >>>
09.28.
| MASZK – Grecsó Krisztián–Bíró Bence: Megyek utánad >>>
09.28.
| ZUG színház és művészeti tetthely – Fehér Ferenc: IMÁGÓ >>>
09.23.
| MASZK – Simkó Beatrix–Grecsó Zoltán: #ORFEUSZ #EURÜDIKÉ >>>
09.21.
| Összművészeti meglepetés a magyar dráma napján >>>
09.21.
| Trafó – Heiner Müller: Kvartett >>>
09.20.
| Válogatás a Mihályfi-gyűjteményből >>>
09.18.
| MNG – Velencei látképek az Intesa Sanpaolo műgyűjteményéből >>>
08.27.
| A szabadkai Népszínház Magyar Társulata Drámapályázatot hirdet >>>
08.25.
| Megtartotta első kisszínházi bemutatójának olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.22.
| Megtartotta első olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.20.
| Kezdődik a bérletértékesítés a Szegedi Nemzeti Színházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>

Csehy Zoltán, Karacs Andrea, Posta Marianna, Szabó Dárió, Tőzsér Árpád, Turi Tímea versei

Bán Zoltán András, Erdei L. Tamás, Kontra Ferenc prózája

Anne Carson, Fried István, Thomas Schestag, Szabó Csaba tanulmánya

A Velencei Építészeti Biennáléról

Diákmelléklet: Lőrincz Csongor Esterházy Péter korai prózájáról

>>>

BESZÁMOLÓ A TAPASZTALATOKRÓL
A Madrid szívében található múzeum hármas legfőbb csúcsának tekinthető Prado (a Thyssen-Bornemissza, illetve a Reina Sofia mellett) a kezdetektől a mai napig töretlen presztízzsel bír a klasszikus művészeti intézmények között. Tekintve, hogy a 2017-2018-as tanév tavaszi félévét Erasmus hallgatóként Madridban töltöm… – KISS ENIKŐ BESZÁMOLÓJA

>>>

Mi lesz az idei Thealteren?
2018.08.03 - tiszatáj

KEDVCSINÁLÓ SZEGED AUGUSZTUS 3-ÁN KEZDŐDŐ FÜGGETLENSZÍNHÁZI FESZTIVÁLJÁHOZ

Urbán András, Alföldi Róbert, Horváth Csaba, Kokan Mladenović, Fábián Péter és Benkó Bence. Alighanem ez a rendezői névsor nemcsak azok számára tűnik csalogatónak és izgalmasnak, akiknél az előadás-választás során a rendező személyének munkássága is sokat nyom a latba. Mondhatni ez az impozáns névsor nem is megy különös újdonságszámba a Thealter előző évi programjaihoz képest. Szeged legszínvonalasabb színházi fesztiválja, amelyre idén augusztus 3-a és 11-e közötti napokban várják a nézőket, rendelkezik egy jól körülhatárolható, kiforrott művészeti profillal, amelynek keretein belül kitűnően érvényesül a különböző stílusok, műfajok és színpadi fogalmazásmódok izgalmas egymásmellettisége.

Merthogy néhány éve a díszvendég a k2 színház volt, mégis, idén a társulattal dolgozó Alföldi Róbert által rendezett A Cenci-házzal érkeznek, így a bulvárregiszter tájaira is elkalandozott egykori Nemzeti Színház-igazgató nem valamelyik „szórakoztató” előadását, hanem egy ígéretes társulattal való fúzióját kísérhetjük figyelemmel. Méghozzá egy olyan darabon keresztül, amelyet alig játszottak magyar színpadon (a Színházi Adattár szerint 1980-ban adták elő a színművészetisek Ruszt József rendezésében). Alföldi szerint az előadás „Nagyon durván és mélyen ábrázolja, hogy mit jelent a hatalom, az erőszak egy családon belül, hogyan és miként határozza meg a pénzt, azt,  hogy ki büntethető és ki nem, hogy az igazság és a törvény vajon ugyanaz-e.”[1]Emellett a Fábián-Benkó alkotópáros saját rendezése is fesztiválvendég lesz, képviselve ezzel a gyermekszínházi szcénát: a Thealter egyik új vendégeként a celldömölki Soltis Lajos Színház ötvenperces Hantocska című mesejátéka a halálról és a halhatatlanságról mesél Ubul király és lánya történetén keresztül.

De úgyszintén a fesztivál (játszóhelyileg a Kisszínház) vendége lesz a Forte Társulat is: idén a Thomas Bernhard műveiből készült Vaterland című előadás lapockacsont-esztétikája, groteszkbe csavart iróniája, lassú temetés-tablója várja a fizikai színház és Horváth Csaba munkássága iránt érdeklődő nagyérdeműt. Az irodalmi adaptációkkal dolgozó társulat (a Thealteren többek között A nagy füzettel, a Bűn és bűnhődéssel, az Irtással, valamint A te országoddal vendégszerepeltek korábban) mostani Bernhard-darabja Az olasz férfi című elbeszélésen alapul, de helyet kap a Kioltás és számos más Bernhard-regényrészlet is, amelyek mind hozzájárulnak a náci múlt árnyékában létező ausztriai kisszerűség és provincializmus színpadi ábrázolásához.

Ugyancsak nem lesz ismeretlen terep a szegedi közönség számára a vajdasági színházi világ fenegyerekének, Urbán Andrásnak két előadása, hiszen többek között vendégeskedett már itt a Rózsák, Végel László Újvidék-regényéből készült Neoplanta vagy a zajos sikerű Bánk bán című előadás. Most az Újvidéki Színház társulata a Hasszán aga felesége című alkotással érkezik, amely a törvény és a törvényesség kérdése, illetve a kelet-európai geokulturális meghatározottságok és cseppfolyós identitások mentén szorosan kapcsolódik a rendező eddigi életművéhez. A politikai-agitprop vonalat képviselve a szabadkai Kosztolányi Színház Az úr nevében című munkája lesz a másik fesztiválszereplő Urbán-rendezés, amely már az európai versus idegen kultúrák és identitások reprezentációja mentén készül egy saját állítása szerint radikálisan politikailag inkorrekt előadást a nézők elé tárni. „A gyűlölet foglalkoztatott, minden szinten, a hétköznapi-, a magánéletben, a legintimebb helyzetekben, amikor az emberek akár egy vallási etikai rendszerre hivatkoznak, de teljesen mást mutatnak a magatartásukkal.” – nyilatkozta a rendező a Magyar Szónak a produkció kapcsán. Ezen a nyomvonalon haladva a szerbiai Kokan Mladenović Felhő a nadrágban című, Majakovszkij ihlette forradalom-showja szintúgy az elkötelezettség jegyében igyekszik felvetni korunk Nagy Problémáit, ám az előadás recepciója szerint mindezt izgalmas, az (ön)irónián alapuló színházi nyelven teszi. Mladenović egyébként a temesváry Csiky Gergely Színház Shakespeare, Sonnet 66 című egészestésével fog még vendégszerepelni a Kisszínház falai között, a címben szereplő számnak megfelelően pedig Shakespeare 66. szonettje alapozza meg a mai korra rezonáló helyzetek és szituációk színpadi megfogalmazását.

Egyébként Shakespeare egy másik darabja is jelen lesz a fesztiválon: a már említett Soltis Lajos Színház érkezik a Szentivánéji álommal, amelyet Horváth Csaba tanítványa, a budapesti színművészetin jelenleg rendezőszakos Nagy Péter István jegyez. És ha már a Színművészeti: az egyetem három produkcióval is jelen lesz az idei Thealteren, érkezik Keresztes Tamás első rendezése Dalok a földszintről címmel, amely egyben Horváth Csaba fizikaiszínház-osztályának vizsgaelőadása. A színlap szerint a mindennapok részét képező kínos, zavarba ejtően hétköznapi és végtelenül emberi szituációk elevenednek meg az előadás tizenkilenc jelenetében (alcím: majdnem zenés tragédiák). A politikai áthallások kapcsán már az ajánlóban magyarázkodó („A mi világunkkal való bármilyen egyezés csupán a véletlen műve.”) Félelem és fogcsikor – zenés nyomorgás a Harmadik Birodalomban szintén a pesti Színművészeti hozza el. Tárnoki Márk egyetemi hallgató rendezése az utóbbi időben már a második feldolgozása Brecht idehaza viszonylag keveset játszott darabjának (a másik a k2 Társulatáé, de az nem szerepel a fesztiválon). Az éjszaka a nappal anyja című harmadik színműs előadás szintén egy nagyon ígéretes alkotócsapat produkciója: a svéd Lars Norén együttélést, családi titkokat és tragédiákat tematizáló darabját Fehér András vitte színpadra, a főbb szerepekben pedig a Zsótér–Börcsök osztály növendékei, így Koller Krisztián, Hajdu Tibor, illetve a Terápiából ismert Vilmányi Benett, és a Radnóti Színházban gyakorlatát töltő Konfár Erik lesz látható.

S bár a próza túlsúlya kétségbevonhatatlan, a tánc- és bábszínházi produkció iránt érdeklődők sem fognak csalódni a programfüzet áttekintésekor. Szabó Réka a tavalyelőtti Sóvirág után most a szülőség, a szülői identitás és a szülés élményét igyekszik megfogalmazni Burok – a táguló idő összehúzódásai című koreográfiájával. De nem marad el a börtönszínház sem: a kolozsvári Váróterem projekt keretében Qkac – bábjáték Varró Dániel verseire című előadás nemcsak Varró, hanem a klasszikus és a kortárs magyar irodalom ismert szövegeit fogalmazza meg a bábok nyelvén.

Összegezve: az idei Thealter augusztus 3-tól 11-ig, kísérőrendezvényekkel, így kiállítással, lapbemutatóval és kritikai beszélgetésekkel, összesen tíz helyszínen zajlik majd.

A Tiszatájonline.hu kiemelten tudósít az eseményről, így a fesztivál alatt beszámolókkal, elemzésekkel és kritikákkal egyaránt jelentkezni fogunk.

Fritz Gergely

Részletes információ a programokról és jegyvásárlás: thealter.hu

 

 Hasszán aga (fotó: Srđan Doroški) Felhő a nadrágban (fotó: Molnár Edvárd) Hantocska (fotó: Benkő Sándor) Félelem és fogcsikor (fotó: Éder Vera) Burok (fotó: Mészáros Csaba)

Fotók: thealter.hu

 

JEGYZET

[1] https://szinhaz.hu/2018/03/29/alfoldi_robert_en_ugyanugy_kuzdottem_a_richarddal_mint_ezek_a_fiatalemberek


Címke: , , , ,
2018.09.25 - tiszatáj

BÉKÉSCSABA MŰVÉSZETÉNEK PROGRESSZÍV IRÁNYAI ÉS EREDMÉNYEI
Tér-idő átfedések, különbözőségek a szakrálisnak komolyan mondható térben, a kiállítóhelyként, impozáns és letisztult galériaként működő, felújított szolnoki zsinagógában.
Átjárások…
Ablakok nyílnak kifelé-befelé, távoli fények felé vagy éppen komor, kilátástalan-belátástalan falakra vetnek szorongó árny-rétegeket…
Átjárások, átlátások…
Műalkotások különböző stílusok és korok között… Változatosak, sokfélék…

>>>
2018.09.25 - tiszatáj

KRUSOVSZKY DÉNES KÖNYVBEMUTATÓJA
Szeptember 20-án Krusovszky Dénes volt a Grand Café vendége. A szerzővel Akik már nem leszünk sosem című első regényéről Orcsik Roland beszélgetett. – SZUTORISZ SZABOLCS BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.09.20 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Előbb-utóbb megtörténik velünk. Hogy összedől a világ. Vagy úgy tűnik, hogy össze fog dőlni. Nem dől össze. Az idő fontos tényező. Sok múlik egy másodpercen is. A kvantumfizikában. Előtte még nem létezett valami, és egy másodperccel utóbb már igen. Mintha azt mondanánk, hogy a baj előtt egy perccel még nem volt semmi baj. Wurmtól virtuális műveket látunk. Mint amikor félkészen veszünk át egy lakást, és nekünk kell azt befejezni. Nincs megállás […]

>>>
2018.09.19 - tiszatáj

FELUGOSSY LÁSZLÓ: NEM∏SKÓTA SZERELMES VAGYOK A LAPTOPOMBA
Felugossy László Nem∏skóta szerelmes vagyok a laptopomba című kötete 2014-ben látott napvilágot a MissionnArt Galéria gondozásában. A kötetben a szerző megjelölése alapján versek, szövegek, buborékok találhatók. Már a fedőlapon a Felugossyt ábrázoló fénykép is jelzi, hogy ebben a kötetben nem hagyományos költészettel fog találkozni az olvasó…. – BÉKÉS IZABELLA KRITIKÁJA

>>>
2018.09.18 - tiszatáj

BENCZÚR EMESE KIÁLLÍTÁSA A MODEM-BEN
Játék, (ön)irónia, szembesítés, az igazság keresése vagy mindezek egyszerre? A Munkácsy-díjas képzőművész reprezentatív kiállítása az értelmezés, látszat és valóság kérdését helyezi a középpontba… – GALAMBOS ÁDÁM ÍRÁSA

>>>
2018.09.18 - tiszatáj

90 ÉVES DEBRECZENI TIBOR
Mi a titka az összetartó erőnek? Az, ami kellene, hogy nemzeti minimum legyen, „nagyban” is. A haza szeretete, a magyar nyelv és irodalom tisztelete, a közösségi értékek fontosnak tartása. Sajátos vonása a csapatnak a „Játszó ember” megjelölés. D. T. – így nevezi önmagát a Kör alapítója és vezetője, a drámapedagógia hazai megalapítója, hiszen valóban ő a Magyar Drámapedagógiai Társaság létrehozója – az aktív szerepjátszást alapvető fontosságúnak tartja. Homo ludens… – BOTOS KATALIN ÍRÁSA

>>>
2018.09.17 - tiszatáj

Egy kis morgolódással kezdeném: úgy látszik, hogy a központozásmentes nyelvhasználat megjelent magyar filmcímben – értem én, hogy idézet egy kommentből, de akkor sem szerencsés ilyen látványos helyen kerékbetörni a magyar nyelvet… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2018.09.15 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS ANDREI ROSETTIVEL
Szeptember 22-ig még megtekinthető a NOIMA15 nevű művészeti csoport tárlata a Román Kulturális Intézet kiállító termeiben. A csoport összes tagja főiskolát végzett képzőművész, szinte mindegyikük egy eltérő nyelvezetet beszél: a plen-air látásmódot használják, viszont számukra a nyitott tér vizsgálata nemcsak a színekre, hanem a színspektrumokra, a régi mesterek munkáinak, technikáinak vizsgálatára, az alapvető jellegzetességeik felhasználására is kiterjed… – JUHÁSZ BÁLINT INTERJÚJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő