08.17.
| Ismét Fekete Zaj Fesztivál Mátrafüreden >>>
09.04.
| Budapesti Klasszikus Film Maraton >>>
08.17.
| Szentendrén látható először együtt hazánkban a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band >>>
08.16.
| Az ötödik Malomfesztiválon minden több lesz >>>
08.10.
| MAMŰ Galéria – A véletlen >>>
08.08.
| Vass Tibor El, Kondor, pláza című önálló kiállítása – Nyílt, ti, tok című csoportos kiállítás >>>
08.07.
| Magyar műemlékek restaurálási folyamatait mutatja be a Teleki László Alapítvány legújabb kiállítása >>>
08.03.
| Hazánk legmenőbb független társulatai a szegedi THEALTER vendégei >>>
08.03.
| Legéndy Jácint performansza a ZegZugban DJ ANDONE estjén >>>
08.02.
| Változó terek – A Duna menti térség történeti térképeken 1650-1800 >>>
07.30.
| Erdélyi hét a Gyulai Várszínházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>
06.20.
| Megjelent a Black Nail Cabaret új videoklipje >>>
06.08.
| Itt vannak az Év Gyerekkönyvei >>>
06.04.
| Könyvhét – Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
06.03.
| Könyvhét – Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>

Kortárs makedón költők
Krusovszky Dénes, Malárburk József, Tolnai Ottó, Alice Walker prózája
Janáky Marianna drámája
Baka István levelezéséből
Holokauszt – Csend – Beszéd – Emlékezet – Üzenet (Goldmann Márta, Jablonczay Tímea, Kelemen Zoltán, Máté-Tóth András, Szőke Dávid Sándor, Turai Gabriella, Wéber Péter)
Nátyi Róbert Endre Béla kiállításáról

>>>

BESZÁMOLÓ A TAPASZTALATOKRÓL
A Madrid szívében található múzeum hármas legfőbb csúcsának tekinthető Prado (a Thyssen-Bornemissza, illetve a Reina Sofia mellett) a kezdetektől a mai napig töretlen presztízzsel bír a klasszikus művészeti intézmények között. Tekintve, hogy a 2017-2018-as tanév tavaszi félévét Erasmus hallgatóként Madridban töltöm… – KISS ENIKŐ BESZÁMOLÓJA

>>>

Nyár eleji nekiiramodás
2018.07.19 - tiszatáj

HÁRMAS ALBUMAJÁNLÓ

Aktuálisan felkapott és globálisan ismert albumok, mégsem hallottunk róluk eleget. Új zenei sorozatunkban felderítjük az internet propagált mélységeit, és kiemeljük onnan a legfrissebb alternatív kincseket. Indiekátor című sorozatunk első darabját olvashatják.

 

Parquet Courts: Wide Awake! (2018)

[Kiadó: Rough Trade]

Wide Awake! – a New York-i Parquet Courts hatodik nagylemeze a legendás Rough Trade kiadó gondozásában. Műfaji jelzők sokaságával lehetne illetni a zenéjüket (art punk, post/dance punk, indie, funk), a felismerhető zenei hatások mégsem teszik őket másolattá, mindez inkább tiszteletadás az olyan nagy kedvencek felé, akiket hosszasan tudnék sorolni a megidézett hangzások alapján: Talking Heads, Minutemen, Elvis Costello, The Fall, Devo, Television. Az anyag végig feszes, és a sokszínű témák miatt kellőképpen változatos is. Egyszerre hozza a régit és az újat, és nagyon hallgattatja magát. A viszonylag rövid, 40 perces játékidő is kifejezetten jól áll neki. A nyers, kompromisszummentes szövegeket jellemzően politikai, társadalmi problémák ihletik. Tánc és móka, miközben a korrupt világ romba dől. Néha lassabb számok törik meg az album dinamikáját, nem feltétlenül jó értelemben. Mindenesetre így is az év eddigi egyik csúcs albuma, ami az indie gitárzenét illeti. Nálam hosszú időre a lejátszóban ragad, az biztos.

 

 

Tropical Fuck Storm: A Laughing Death in Meatspace (2018)

[Kiadó: Mistletone / TFS Records]

Egy másik frissítő album ebben a remek évben. A nagyszerű The Drones után gyakorlatilag átnevezték a zenekart – bár ők ezt egy újjáalakulásnak élik meg –, és már Tropical Fuck Storm néven futnak, ami vagy a világ legjobb vagy legrosszabb bandaneve. Egészen rendhagyó, három nő, egy férfi felállásban zúznak punk blues, experimental, noise rock stílusban. Az ausztráliai csapat fő erőssége ismét a zseniálisan lírai, szenvedős, önreflektív, olykor politikai színezetű szövegekben és énektémákban rejlik, természetesen ausztráliai akcentussal, mondjuk elég elfogult vagyok Gareth Liddiard szövegvilágával kapcsolatban, akit korunk egyik legizgalmasabb szövegírójának tekintenek. Kiegészítve az egyszerre creepy és szexi női vokállal valami egészen szokatlan és baljós hangulatot hoznak létre. A borítót nem tudom értelmezni, de tetszik. A zenei hasonlítgatásnak az ő esetükben nincs értelme: a megkínzott gitárhangzás egyedi, szórakoztató káosz, anti-riffek, hangos-halk dinamika, és fokozódó döngölések időnként elektronikával fűszerezve. Minden dalnak sajátos íve van. Okos album.

 

 

Beach House: 7 (2018)

[Kiadó: Sub Pop/ Bella Union/ Mistletone]

Az album címe viszonylag egyértelműen közli, hogy ez a dream pop/shoegaze duo hetedik nagylemeze. Nyáresti séták, magányos merengések tökéletes aláfestő zenéje. Lusta, lágy melankóliát áraszt, de még így is az eddig legkeményebb albumuk, már ha ez a kifejezés egyáltalán használható velük kapcsolatban. A hangsúly itt is a rétegzettségen, a fátyolos női énekhangon és az analóg szintiken van, mégis valahogy újradefiniálták a saját zenéjüket ezzel a lemezzel. (A hetes szám más szögből nézve egyes, ami egyfajta újrakezdésre enged következtetni.) Ott van például a második dal (Pay No Mind): a benne ropogó fuzz basszus miatt egymás után akár ötször is végighallgatható, pedig még csak nem is tetőpontja a lemeznek. Összességében azt mondhatom, egy tízes skálán a címadó hetes megfelelő pontszám a lemez értékelésére. És nem csak ezt, de a korábbi albumaikat is érdemes elővenni: Teen Dream, Bloom, Depression Cherry. Kiváló lemezek.

 

 

Petrács Gábor 

 


Címke: , , , , , ,
2018.08.18 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ A MALOMFESZTIVÁLRÓL
Sátor, napfelkelte, kakasszó, nehézkés ébredés. Következzen a Malomfesztivál második – esős – napjáról szóló beszámoló, ahogyan azt “elsőmalmozó” tudósítónk látta. – VARGA RÉKA BESZÁMOLÓJA 

>>>
2018.08.17 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ A MALOMFESZTIVÁLRÓL
Ötödik alkalommal nyitotta meg képzeletbeli kapuját a szerbiai falu, Orom és a határában elterülő Malomfesztivál. Az első nap eseményeibe „elsőmalmozó” tudósítónk szemén keresztül tekinthetnek be. – VARGA RÉKA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.08.16 - tiszatáj

BRECHT ÉS SHAKESPEARE A THEALTER HATODIK ÉS HETEDIK NAPJÁN
A Thealteren bemutatott előadások közül kettő is több ízben bizonyította, hogy az alkotók életkora és a színházi hierarchiában elfoglalt státuszuk egyáltalán nincs egyenes arányban előadásaik esztétikai minőségével. Azaz sosem jelenthet kiindulási alapot, hogy egy adott előadás alkotója évtizedek óta a pályán van, avagy éppen a színművészeti végzős hallgatója… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.16 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS ZUZANA KIZÁKOVÁVAL
Ahhoz, hogy egy fesztiválon minden flottul menjen, a folyamatokat a legapróbb részletekig meg kell tervezni. A Malomfesztiválon viszont nem csak színpadot, de közösséget is építenek. A fesztivál szellemiségéről  Zuzana Kizákovával, produkciós menedzserrel beszélgettünk… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2018.08.14 - tiszatáj

A THEALTER ÖTÖDIK NAPJA
Három megtekintésre érdemes előadás szerepelt egymás után a programban. Elsőként délután hatkor a k2 társulatának A Cenci-ház című előadása volt látható a régi zsinagógában, ezt követte Kokan Mladenović Felhő a nadrágban című rendezése a Kisszínházban, hogy aztán a kitartó közönség újra a Hajnóczy utcában találja magát a színművészetisek Az éjszaka a nappal anyja című produkcióján… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.13 - tiszatáj

SOLTIS LAJOS SZÍNHÁZ
A celldömölki társulat olyan üdén robbant be a Thealter Fesztiválba, mint pár éve a K2 Színház. Biztos nem véletlen, hogy egymásra találtak, közös produkciójukat látva a napnál világosabb, hogy értik egymást… – IBOS ÉVA KRITIKÁJA

>>>
2018.08.10 - tiszatáj

IMPULZUSMORZSÁK A THEALTER ELSŐ NÉGY NAPJÁRÓL
Elkezdődött, s a vége felé közelít a tíznapos a 28. Thealter Szegeden. Amelynek erejét és népszerűségét jól mutatja, hogy a finoman szólva sem nézőcsalogató kánikula ellenére mind az esténként szaunává avanzsáló régi zsinagóga, mind a kellemesen befülledő Horváth Mihály utcai Kisszínház is megtelik a szegedi, vagy a fesztivál miatt Szegedre érkezett publikummal… – FRITZ GERGELY BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.08.06 - tiszatáj

NYÁR
Noha Kirill Szerebrennyikov legújabb filmje beilleszthető volna a témáját politikai szemszögből vizsgáló szerzői darabok közé, a Nyár egyszerre laktatóan könnyed és rendkívül fajsúlyos alkotás. Bizonyos rétegeit akár fogyaszthatónak is nevezhetnénk, ha aztán a játékidő második felét nem uralná el a borongósabb tónus, az egyre jobban moralizáló hangvétel. Az idei Cannes-i Filmfesztiválon debütáló zenés ballada csaknem észrevétlen az itthoni mozikban, pedig meglepetésmozi… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő