10.04.
| Sötétség a Napfény Városában – Beszélgetés Veres Attilával >>>
10.02.
| Trafó – Motus (IT): MDLSX >>>
10.02.
| Asztali beszélgetések… – Meseterápia >>>
09.30.
| MASZK – Trojka Színházi Társulás–Csiky Gergely Állami Magyar Színház: O. márkiné >>>
09.28.
| MASZK – Grecsó Krisztián–Bíró Bence: Megyek utánad >>>
09.28.
| ZUG színház és művészeti tetthely – Fehér Ferenc: IMÁGÓ >>>
09.23.
| MASZK – Simkó Beatrix–Grecsó Zoltán: #ORFEUSZ #EURÜDIKÉ >>>
09.21.
| Összművészeti meglepetés a magyar dráma napján >>>
09.21.
| Trafó – Heiner Müller: Kvartett >>>
09.20.
| Válogatás a Mihályfi-gyűjteményből >>>
08.27.
| A szabadkai Népszínház Magyar Társulata Drámapályázatot hirdet >>>
08.25.
| Megtartotta első kisszínházi bemutatójának olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.22.
| Megtartotta első olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.20.
| Kezdődik a bérletértékesítés a Szegedi Nemzeti Színházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>

Csehy Zoltán, Karacs Andrea, Posta Marianna, Szabó Dárió, Tőzsér Árpád, Turi Tímea versei

Bán Zoltán András, Erdei L. Tamás, Kontra Ferenc prózája

Anne Carson, Fried István, Thomas Schestag, Szabó Csaba tanulmánya

A Velencei Építészeti Biennáléról

Diákmelléklet: Lőrincz Csongor Esterházy Péter korai prózájáról

>>>

BESZÁMOLÓ A TAPASZTALATOKRÓL
A Madrid szívében található múzeum hármas legfőbb csúcsának tekinthető Prado (a Thyssen-Bornemissza, illetve a Reina Sofia mellett) a kezdetektől a mai napig töretlen presztízzsel bír a klasszikus művészeti intézmények között. Tekintve, hogy a 2017-2018-as tanév tavaszi félévét Erasmus hallgatóként Madridban töltöm… – KISS ENIKŐ BESZÁMOLÓJA

>>>

Megjelent a Black Nail Cabaret új videoklipje
Hír 
2018.06.20 - tiszatáj

BNC BIOGRÁFIA

„A BNC finom egyensúlyt képvisel a vintage és a modern között, hidat építve a new wave-től a kortárs popzenéig.”

A BNC egy magyar synth noir / dark pop duó. 2008-ban alakult Árvai-Illés Emesével (ének) és Tarr Zsófival (billentyűk). Zsófi 2016 júliusában elhagyta a zenekart, hogy elindítsa saját zenei projektjét, illetve családot alapítson. Helyét Árvai Krisztián vette át, aki addig hangmérnökként, producerként és szerzőként is közreműködött a zenekar életében.

A zenekar 2010-es debütálása óta rendszeresen játszik hazai színpadokon és Európa-szerte. Legutóbbi albumuk 2016 decemberében jelent meg Dichromat címmel a német Basic Unit Productions gondozásában. Útjaik azóta elváltak, és a zenekar következő lemeze már saját kiadásban jelenik meg.

Linkek:

www.blacknailcabaret.com
www.facebook.com/bncband
www.twitter.com/black_nails

 

BÊTE NOIRE – A SINGLE

A kislemez a BNC 4. nagylemezének előfutára, amely várhatóan 2018 telén jelenik meg. Három új dalt tartalmaz, remix ezúttal szándékosan nem került rá.

Emese: Annyi dalkezdeményünk van még mindig, hogy feleslegesnek gondoltuk egy-egy dal remixét feltenni, amikor kiadhatunk egy vadiúj dalt is. A Lorraine is egy fiók-dal, több verzióban létezett, mielőtt megkapta a végleges formáját, és már nagyon régóta ültünk rajta. A szöveget egy sorozat fiktív karaktere ihlette, aki kvázi az egyetlen kapocs volt nekem Angliával, amikor úgy döntöttünk, hogy kiköltözünk. Akkor jártam ott életemben először, és egyből a mélyvíz jött, amitől kicsit megreccsentem. Vicces, hogy akkor jelenik meg ez a dal, mikor már haza is költöztünk.

Krisztián: Az Eleven című instrumentális dal számomra azért különleges, mert egyetlen élő audiofelvétel eredménye, bármilyen midizés vagy kvantálás nélkül, ahol több hangszeren játszottam egyidőben.

 

A VIDEOKLIP

Emese: Mikor még Londonban éltünk, mindent egy képzeletbeli nagyítón át láttunk, minden hír jobban megrázott, amely otthonról jött. Talán ez így egészségesebb is, mintha csak belesüppedünk a helyzetbe, feladjuk, és kvázi elfogadjuk azt. Szélsőséges és abszurd gondolatok, illetve körülmények pörögnek most idehaza, sok a felgyülemlett gyűlölet az emberek között, amit nem is értünk igazából. Még a másik magyart is gyűlöljük, nemhogy a külföldit, vagy aki nem úgy gondolkodik, mint mi, saját családtagjainktól képesek vagyunk politikai nézetkülönbségek miatt eltávolodni.

Elégedetlenek vagyunk, zendülnénk, kérdőre vonnánk azt az embert, akivel legtöbbünk még soha nem beszélt személyesen és őszintén. Hiába tépkedünk fel ajtókat, mert valójában azt sem tudjuk, mi van mögöttük. Mi nem láthatunk be csak úgy a függöny mögé, ezért eszméletlenül kell vigyázni, mi az, amit elhiszünk, és mi az, amit nem. Teljesen groteszk az egész. A rendszer pedig ott rúg belénk, ahol a legjobban fáj, és a tehetetlenség megbénít. Ördögi kör, amire nem tudok megfejtést. Ezt a tehetetlen dühöt próbáltam beleokádni ebbe a dalba és videóba.

Ez a klip részemről egy görbe tükör, ahol lázadunk egy arctalan diktátorral szemben, hiába. A levélben, amit kinyitunk a végén, bármilyen kellemetlen hír lehet, személytől függően. Elpoénkodtunk ezen, mikor dolgoztunk a klipen: levél a NAV-tól, vagy végrehajtói végzés, hogy leszerelik a melegvíz órát – pedig azért megvoltak ezek a pillanatok, és akkor nem tűntek annyira viccesnek.

Volt, aki szerint a főszereplőnk egy köpönyegforgató. Érdekes nézőpont, én pont ellenkezőleg látom: valaki, aki mer cselekedni, változtatni, amiről végül ugyan kiderül, hogy értelmetlen, de legalább megpróbálta. Amúgy ez is jól mutatja, mennyire máshogy látjuk a világot, mennyire más szimbólumok töltik ki az életünket. Egyszerűen nincs egyetlen jó nézőpont, mert ahány ember, annyi szemszög, annyi különböző interpretáció. Ezt kéne megértenünk akkor is, amikor politikáról vitatkozunk.

A videót egyébként a márciusi itt ragadt télben forgattuk az Oroszlányi Bányászati Múzeum területén. A klipben látható épületek többsége azóta lebontásra került, nem sokkal a forgatás után.

 

BLACK NAIL CABARET: BÊTE NOIRE (Videoklip, 2018)

https://www.youtube.com/watch?v=KdY6UfVCbdE&t=1s

 

BLACK NAIL CABARET: BÊTE NOIRE (Kislemez, 2018)

https://blacknailcabaret.bandcamp.com/album/b-te-noire

 

BNC Sajtó / Fotó: Gil Alvaro De Lemos



2018.09.20 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
Előbb-utóbb megtörténik velünk. Hogy összedől a világ. Vagy úgy tűnik, hogy össze fog dőlni. Nem dől össze. Az idő fontos tényező. Sok múlik egy másodpercen is. A kvantumfizikában. Előtte még nem létezett valami, és egy másodperccel utóbb már igen. Mintha azt mondanánk, hogy a baj előtt egy perccel még nem volt semmi baj. Wurmtól virtuális műveket látunk. Mint amikor félkészen veszünk át egy lakást, és nekünk kell azt befejezni. Nincs megállás […]

>>>
2018.09.19 - tiszatáj

FELUGOSSY LÁSZLÓ: NEM∏SKÓTA SZERELMES VAGYOK A LAPTOPOMBA
Felugossy László Nem∏skóta szerelmes vagyok a laptopomba című kötete 2014-ben látott napvilágot a MissionnArt Galéria gondozásában. A kötetben a szerző megjelölése alapján versek, szövegek, buborékok találhatók. Már a fedőlapon a Felugossyt ábrázoló fénykép is jelzi, hogy ebben a kötetben nem hagyományos költészettel fog találkozni az olvasó…. – BÉKÉS IZABELLA KRITIKÁJA

>>>
2018.09.18 - tiszatáj

BENCZÚR EMESE KIÁLLÍTÁSA A MODEM-BEN
Játék, (ön)irónia, szembesítés, az igazság keresése vagy mindezek egyszerre? A Munkácsy-díjas képzőművész reprezentatív kiállítása az értelmezés, látszat és valóság kérdését helyezi a középpontba… – GALAMBOS ÁDÁM ÍRÁSA

>>>
2018.09.18 - tiszatáj

90 ÉVES DEBRECZENI TIBOR
Mi a titka az összetartó erőnek? Az, ami kellene, hogy nemzeti minimum legyen, „nagyban” is. A haza szeretete, a magyar nyelv és irodalom tisztelete, a közösségi értékek fontosnak tartása. Sajátos vonása a csapatnak a „Játszó ember” megjelölés. D. T. – így nevezi önmagát a Kör alapítója és vezetője, a drámapedagógia hazai megalapítója, hiszen valóban ő a Magyar Drámapedagógiai Társaság létrehozója – az aktív szerepjátszást alapvető fontosságúnak tartja. Homo ludens… – BOTOS KATALIN ÍRÁSA

>>>
2018.09.17 - tiszatáj

Egy kis morgolódással kezdeném: úgy látszik, hogy a központozásmentes nyelvhasználat megjelent magyar filmcímben – értem én, hogy idézet egy kommentből, de akkor sem szerencsés ilyen látványos helyen kerékbetörni a magyar nyelvet… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2018.09.15 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS ANDREI ROSETTIVEL
Szeptember 22-ig még megtekinthető a NOIMA15 nevű művészeti csoport tárlata a Román Kulturális Intézet kiállító termeiben. A csoport összes tagja főiskolát végzett képzőművész, szinte mindegyikük egy eltérő nyelvezetet beszél: a plen-air látásmódot használják, viszont számukra a nyitott tér vizsgálata nemcsak a színekre, hanem a színspektrumokra, a régi mesterek munkáinak, technikáinak vizsgálatára, az alapvető jellegzetességeik felhasználására is kiterjed… – JUHÁSZ BÁLINT INTERJÚJA

>>>
2018.09.12 - tiszatáj

KENYERES BÁLINT FILMJE
A Tegnap Kenyeres Bálint egészen különleges nagyjátékfilmes bemutatkozása: tíz évvel az utolsó kisjátékfilmje után készült el. Ráadásul a rendkívüli elsőfilmes vállalkozásról van szó, hiszen a Tegnap soknemzetiségű produkció, amelynek stábjában csupán néhány magyar van (például a nagyszerű Fillenz Ádám), legalább két világsztár (Vlad Ivanov és Joanna ter Steege) szerepel, a helyszínek kivétel nélkül Magyarországon kívüliek… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2018.09.12 - tiszatáj

KULCSÁR-SZABÓ ZOLTÁN: SZINONÍMIÁK. KÖZELEDÉSEK HEIDEGGERHEZ
Érdemes kicsit elidőzni a címnél és az alcímnél. Szinonímiák. Ugyanaz és más, azonosság és különbség. Közelség, szomszédság, rokonság, mégis távolság és idegenség. A görögben közös név, egymás melletti, együttes, összetartozó megnevezései valaminek, nagyjából ugyanannak ‒ de tudjuk, hiszen írás, s legkivált talán fordítás során rendre mélabúsan vagy kétségbeesetten tapasztaljuk, hogy mégis egészen másnak… – SIMON ATTILA KRITIKÁJA

>>>
2018.09.10 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS A CSAKNEKEDKISLÁNY ZENEKARRAL
Tavaly répával záporozták meg a közönséget, idén őket fenyegette eső, ráadásul ajándék lovaskocsis-akusztikus koncerttel kenyerezték le a Malomfesztivált csak azért, hogy felléphessenek. Ők a Csaknekedkislány zenekar. – FÖLDESI CSENGE INTERJÚJA

>>>
2018.09.07 - tiszatáj

SUMMER 1993
Önéletrajzi ihletésű munka az eddig rövidfilmeken dolgozó, 1986-os születésű Carla Simón nagyjátékfilmes debütje. Film-memoárnak hívja a tavalyi, Goya-díjakkal és a Berlinalén a legjobb elsőfilmesnek járó zsűridíjjal honorált Summer 1993-t. Erőteljes szubjektivitáson nyugvó műve nemcsak már-már transzcendens húrokat pengető karakterdráma, de remekül illeszkedik a spanyol filmtörténetet olykor nagyban reformáló gyerektrauma-mozik sorába is… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő