12.10.
| Nemzetközi koreográfusokkal érkezik Szegedre a Közép-Európa Táncszínház >>>
12.02.
| Magashegyi Underground szimfonikus koncert új műsorral >>>
11.29.
| Sass Sylvia a „Krinò” vendége >>>
11.24.
| „mérem a téli éjszakát” – József Attila gondolatvilága versben és értekező prózában (Konferencia) >>>
11.23.
| Rising Stars: ismét a fiatal tehetségeké a Müpa >>>
11.23.
| A gyerekirodalom nagykorúsítása >>>
11.23.
| Katona József Színház – Életrajz-változatok Takács Zsuzsára >>>
11.22.
| Megálló – Petrács Gábor Réteg, rétegződés című kiállításának megnyitója >>>
11.22.
| Ferenczi Gyuri és Lóci egy-egy kultikus lemezről szakért >>>
11.20.
| Mindig más… – Jenei Gyula verseskötetének bemutatója >>>
11.14.
| Más közösségek nyitottságára tanít a belvárosi galéria >>>
11.06.
| 11 óra álmodozás Ravel és Debussy zenéjének bűvöletében >>>
11.06.
| SZNSZ – Hernádi Judit és Kern András Szegeden >>>
10.30.
| Kábé23 – a Kerekes Band első majdnem két és fél évtizede már előrendelhető! >>>
09.27.
| „Emlékek helyett mobiltelefonom volt” >>>
08.27.
| A szabadkai Népszínház Magyar Társulata Drámapályázatot hirdet >>>
08.25.
| Megtartotta első kisszínházi bemutatójának olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.22.
| Megtartotta első olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.20.
| Kezdődik a bérletértékesítés a Szegedi Nemzeti Színházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>

Bende Tamás, Koman Zsombor, Nemes Z. Márió, Frank O’Hara, Sylvia Plath, Szálinger Balázs, Szeles Judit, Szunyog Ágota, Tandori Dezső versei
Balogh Dávid, Bátyi Zoltán, Hidas Judit, Milorad Pavić prózája
Tanulmányok a 100 éve lezárult I. világháborúról
Diákmelléklet: Takács Zsuzsa költészetéről
Fotók Müller Miklósról

>>>

Öt héten át 65 helyszínen közel 300 programmal várja az egyetem és Szeged közösségét a 23. Őszi Kulturális Fesztivál. A programsorozat kínálatában komoly- és könnyűzenei hangversenyeket, koncerteket, film- és könyvbemutatókat, színházi előadásokat, kiállításokat, irodalmi-közéleti beszélgetéseket is találunk. A fesztivál október 1-jén látványos fényfestéssel nyílik. A Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi és Közkapcsolati […]

>>>

Megjelent a Black Nail Cabaret új videoklipje
Hír 
2018.06.20 - tiszatáj

BNC BIOGRÁFIA

„A BNC finom egyensúlyt képvisel a vintage és a modern között, hidat építve a new wave-től a kortárs popzenéig.”

A BNC egy magyar synth noir / dark pop duó. 2008-ban alakult Árvai-Illés Emesével (ének) és Tarr Zsófival (billentyűk). Zsófi 2016 júliusában elhagyta a zenekart, hogy elindítsa saját zenei projektjét, illetve családot alapítson. Helyét Árvai Krisztián vette át, aki addig hangmérnökként, producerként és szerzőként is közreműködött a zenekar életében.

A zenekar 2010-es debütálása óta rendszeresen játszik hazai színpadokon és Európa-szerte. Legutóbbi albumuk 2016 decemberében jelent meg Dichromat címmel a német Basic Unit Productions gondozásában. Útjaik azóta elváltak, és a zenekar következő lemeze már saját kiadásban jelenik meg.

Linkek:

www.blacknailcabaret.com
www.facebook.com/bncband
www.twitter.com/black_nails

 

BÊTE NOIRE – A SINGLE

A kislemez a BNC 4. nagylemezének előfutára, amely várhatóan 2018 telén jelenik meg. Három új dalt tartalmaz, remix ezúttal szándékosan nem került rá.

Emese: Annyi dalkezdeményünk van még mindig, hogy feleslegesnek gondoltuk egy-egy dal remixét feltenni, amikor kiadhatunk egy vadiúj dalt is. A Lorraine is egy fiók-dal, több verzióban létezett, mielőtt megkapta a végleges formáját, és már nagyon régóta ültünk rajta. A szöveget egy sorozat fiktív karaktere ihlette, aki kvázi az egyetlen kapocs volt nekem Angliával, amikor úgy döntöttünk, hogy kiköltözünk. Akkor jártam ott életemben először, és egyből a mélyvíz jött, amitől kicsit megreccsentem. Vicces, hogy akkor jelenik meg ez a dal, mikor már haza is költöztünk.

Krisztián: Az Eleven című instrumentális dal számomra azért különleges, mert egyetlen élő audiofelvétel eredménye, bármilyen midizés vagy kvantálás nélkül, ahol több hangszeren játszottam egyidőben.

 

A VIDEOKLIP

Emese: Mikor még Londonban éltünk, mindent egy képzeletbeli nagyítón át láttunk, minden hír jobban megrázott, amely otthonról jött. Talán ez így egészségesebb is, mintha csak belesüppedünk a helyzetbe, feladjuk, és kvázi elfogadjuk azt. Szélsőséges és abszurd gondolatok, illetve körülmények pörögnek most idehaza, sok a felgyülemlett gyűlölet az emberek között, amit nem is értünk igazából. Még a másik magyart is gyűlöljük, nemhogy a külföldit, vagy aki nem úgy gondolkodik, mint mi, saját családtagjainktól képesek vagyunk politikai nézetkülönbségek miatt eltávolodni.

Elégedetlenek vagyunk, zendülnénk, kérdőre vonnánk azt az embert, akivel legtöbbünk még soha nem beszélt személyesen és őszintén. Hiába tépkedünk fel ajtókat, mert valójában azt sem tudjuk, mi van mögöttük. Mi nem láthatunk be csak úgy a függöny mögé, ezért eszméletlenül kell vigyázni, mi az, amit elhiszünk, és mi az, amit nem. Teljesen groteszk az egész. A rendszer pedig ott rúg belénk, ahol a legjobban fáj, és a tehetetlenség megbénít. Ördögi kör, amire nem tudok megfejtést. Ezt a tehetetlen dühöt próbáltam beleokádni ebbe a dalba és videóba.

Ez a klip részemről egy görbe tükör, ahol lázadunk egy arctalan diktátorral szemben, hiába. A levélben, amit kinyitunk a végén, bármilyen kellemetlen hír lehet, személytől függően. Elpoénkodtunk ezen, mikor dolgoztunk a klipen: levél a NAV-tól, vagy végrehajtói végzés, hogy leszerelik a melegvíz órát – pedig azért megvoltak ezek a pillanatok, és akkor nem tűntek annyira viccesnek.

Volt, aki szerint a főszereplőnk egy köpönyegforgató. Érdekes nézőpont, én pont ellenkezőleg látom: valaki, aki mer cselekedni, változtatni, amiről végül ugyan kiderül, hogy értelmetlen, de legalább megpróbálta. Amúgy ez is jól mutatja, mennyire máshogy látjuk a világot, mennyire más szimbólumok töltik ki az életünket. Egyszerűen nincs egyetlen jó nézőpont, mert ahány ember, annyi szemszög, annyi különböző interpretáció. Ezt kéne megértenünk akkor is, amikor politikáról vitatkozunk.

A videót egyébként a márciusi itt ragadt télben forgattuk az Oroszlányi Bányászati Múzeum területén. A klipben látható épületek többsége azóta lebontásra került, nem sokkal a forgatás után.

 

BLACK NAIL CABARET: BÊTE NOIRE (Videoklip, 2018)

https://www.youtube.com/watch?v=KdY6UfVCbdE&t=1s

 

BLACK NAIL CABARET: BÊTE NOIRE (Kislemez, 2018)

https://blacknailcabaret.bandcamp.com/album/b-te-noire

 

BNC Sajtó / Fotó: Gil Alvaro De Lemos



2018.11.20 - tiszatáj

BACON, FREUD ÉS A LONDONI ISKOLA FESTÉSZETE
Még a Frida Kahlo-kiállítás is látogatható, a Magyar Nemzeti Galéria máris tálcán kínálja legújabb tárlatán az egyetemes képzőművészet – talán nem túlzás állítani – egyik legfontosabb korszakát, a Londoni iskola fénykorát. A Magyarországon először látható időszaki kiállítás elsősorban Lucian Freud, Francis Bacon, Leon Kossoff és Frank Auerbach munkásságára fókuszál, de láthatók az iskola utódainak, a figurális festészet tehetséges kortárs alkotóinak munkái is…. – TÓTH EMESE ÍRÁSA

>>>
2018.11.18 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS PASS ANDREÁVAL
Sötét folyosón ülünk a Jurányiban, Andreának nem is olyan régen olvasópróbája volt, összekuporodunk a plakátok borította kanapén. Halkan, meghitt suttogással beszélgetünk az Eltűnő ingerekről, arról is, hogyan írunk drámát, várt és váratlan kihívásokról, és a borzasztó űrről… – DRUBINA ORSOLYA INTERJÚJA

>>>
2018.11.18 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS MAGYARNÉ ANTAL NIKOLETTEL
A Magyarné Antal Nikolett tollából született Répa, retek, mogyoró című könyv az óvodások szorongásait hivatott oldani a logopédiai foglalkozásokkal kapcsolatban, feladatokkal és kedves illusztrációval segítve a mindennapos gyakorlást és fejlődést. A szakemberrel új könyve kapcsán beszélgettünk, ami az idén jelent meg a Manó Könyvek gondozásában… – MAKKAI-KOVÁCS KRISZTINA INTERJÚJA

>>>
2018.11.18 - tiszatáj

A SZENT ÉS A FARKAS
Hiába jutalmazták az idei Cannes-i Filmfesztiválon a Legjobb forgatókönyvnek járó díjjal, a Csodákat dirigáló Alice Rohrwacher filmje mind hagyományos narratívával bíró dramedy-ként, mind szabálytalanságokra és főképp érzéki benyomásokra összpontosító szerzői műként is felsül. Dekoncentrált darab csírájában remek ötletekkel, ám annál slendriánabb kivitelezéssel… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2018.11.18 - tiszatáj

SECONDHAND (SZOVJETŰDÖK) AZ ÖRKÉNY SZÍNHÁZBAN
Újfent a múltfeldolgozás kedvelt színházi missziója jegyében indította az évadot az Örkény Színház. Bagossy László rendező és a köré gyűjtött, Kovács D. Dánielből, illetőleg a Színművészeti Egyetem hallgatóiból összeálló alkotócsapat Szvetlana Alekszejevics Nobel-díjjal jutalmazott könyvei alapján készítették el a Madách téri teátrum évadnyitó bemutatóját. A Secondhand – szovjetűdök című előadás az oroszországi posztszovjet létezés esszenciáját igyekszik színpadra vinni… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.11.17 - tiszatáj

A VIRÁG JUDIT GALÉRIA KIÁLLÍTÁSA
1904 és 1914 között az 1870-es és 1880-as években született képzőművész generáció a birodalmi Bécs és az elegáns München helyett inkább a kozmopolita Párizst választotta zarándokhelyéül. E nemzedék tagjai elsőként ismerkedtek meg a fauve-ok és a kubizmus fejleményeivel, használták fel művészetükben a francia főváros által nyújtott modern képzőművészeti újításokat. A mostani nonprofit tárlat nem a Magyar Vadak című 2006-os nagyszabású kiállítást akarja lemásolni, hanem a Nagybányai Művésztelep modernista generációjának első nagy sikereit szeretné bemutatni… – JUHÁSZ BÁLINT ÍRÁSA

>>>
2018.11.17 - tiszatáj

MOZART OPERÁJA A SZEGEDI NEMZETI SZÍNHÁZBAN
Minél pezsgőbb, szellemesebb, érdekesebb előadás a Figaro házassága Szentendrén, annál nehezebb lesz beilleszteni a Szegedi (Pécsi, Miskolci stb.) Nemzeti Színházba. Minél jobban illik a produkció egy kicsi szabadtéri színpadra nyáron, annál nehezebb lesz alkalmazni egy nagy zárt színpadra ősszel-télen. Elsőre jó ötletnek tűnik, hogy ugyanazt a produkciót vigyük be kőszínházakba, takarítsuk meg a díszletek és a jelmezek költségét, no meg a próbák egy részét. Valójában művészi értelemben komoly vérveszteséget okoz… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2018.11.15 - tiszatáj

SZERGEJ LOZNYICA FILMJE
A Donyeci történetek egy nagyszerű ukrán rendező friss témát érintő, zavarbaejtő filmje. Szergej Loznyica a 90-es évek közepén kezdte a filmes pályafutását. A dátum talán azért tűnik most beszédesnek, mert sokat elárul Loznyica elkötelezettségéről: ekkor a harmincas évei közepén jár, több foglalkozást kipróbál, és sok országban nagyon alaposan körülnéz. Ifjúkori eszmélkedése egyébként olyan területeken folyik, amelyek azóta önálló országokká váltak: a mai Belorussziában született, Ukrajnában és Oroszországban járt iskolában… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2018.11.15 - tiszatáj

MIKLOSOVITS LÁSZLÓ KÉPZŐMŰVÉSZ SZEGEDI KIÁLLÍTÁSA
Miklosovits a Tiszatáj Galéria falain egyedi műveket, főként tusrajzokat sorakoztatott föl. Ezek között találunk aprólékos mívességgel megdolgozott alkotásokat, nagyvonalúan, úgymond csuklóból feldobott vonalkölteményeket és lavírozott színes tus-festményeket is. Több grafikát gobelinszerű textúrával jelenített meg az alkotó, a finom vonalszövedékek szinte textil hatásúak. De érdekes, hogy a raszteres tónusokkal, térbeli illúziókat is sikerült kelteni s szoborszerű alakzatokat „faragni”… – PACSIKA EMÍLIA ÍRÁSA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő