11.06.
| Vér, homok és populizmus – a 15. VERZIÓ Diákfilmes programja >>>
10.26.
| Hagyomány, asszimiláció és trauma a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár portréin >>>
10.26.
| Október végén elárasztják az országot a rajzfilmek >>>
10.25.
| Asztali beszélgetések… – Befejezetlen múlt >>>
10.18.
| MASZK – Perzsia Szegedre jön – Hajnóczy-nap >>>
10.16.
| Latin-amerikai filmek, ételek, borok és latin bulik a Déli-Doku dokumentumfilm-fesztiválon >>>
10.14.
| MASZK – Ziggurat Project: Acsai Roland: Esumi és Asao >>>
10.12.
| 100 éve született Leonard Bernstein >>>
10.11.
| Kass Galéria – Írásvédett című kiállítás >>>
10.11.
| ZUG színház és művészeti tetthely – HLP feat. Roskó Gábor: A csillagok szíve >>>
10.10.
| Rejtő Jenő orrvérzésig – Fülig Jimmy ajánlásával vagy épp annak ellenére >>>
10.08.
| MASZK – PanoDráma: Pali >>>

09.27.
| „Emlékek helyett mobiltelefonom volt” >>>
08.27.
| A szabadkai Népszínház Magyar Társulata Drámapályázatot hirdet >>>
08.25.
| Megtartotta első kisszínházi bemutatójának olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.22.
| Megtartotta első olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.20.
| Kezdődik a bérletértékesítés a Szegedi Nemzeti Színházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>

A maximalista, Hazai Attila emlékére
(Írások, beszélgetések Hazai Attila művészetéről)

Hazai Attila, Juhász Róbert, Kormányos Ákos, Mohai V. Lajos, Nagy Hajnal Csilla, John Peck, Petőcz András, Robert Pinsky, Tóth Erzsébet versei

Bene Zoltán, Murányi Sándor Olivér, Patak Márta, Sántha József prózája

>>>

Öt héten át 65 helyszínen közel 300 programmal várja az egyetem és Szeged közösségét a 23. Őszi Kulturális Fesztivál. A programsorozat kínálatában komoly- és könnyűzenei hangversenyeket, koncerteket, film- és könyvbemutatókat, színházi előadásokat, kiállításokat, irodalmi-közéleti beszélgetéseket is találunk. A fesztivál október 1-jén látványos fényfestéssel nyílik. A Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi és Közkapcsolati […]

>>>

Fotográfia a művészetben
2018.06.01 - tiszatáj

AZ MTA SZAB FOTÓMŰVÉSZETI MUNKABIZOTTSÁGÁNAK ELŐADÁSAI

Május 8-án, a Szent-Györgyi Albert Agórában az MTA SZAB Fotóművészeti Munkabizottságának előadásait lehetett meghallgatni. A fotós délutánt Dusha Béla fotóművész rövid beszéde nyitotta meg, illetve a továbbiakban is ő játszotta a házigazda szerepét. A közönség sorait többnyire fotóművészek töltötték fel a sorokat, de persze néhány amatőr érdeklődő is akadt.

Az első előadást Dr. Datki Zsolt tartotta Az infravörös fotográfia a művészetben és a tudományban címmel. Datki számára az infravörös fotózásban a kutatói munka találkozik a hobbival. Mivel az infravörös tartomány többszöröse az emberi szemmel látható színesnek, fontos eszköz a biológiai kutatásokban, a csillagászatban, a topográfiában, a dermatológiában és a szemészetben, de még a történelmi építmények valamint festmények tekintetében is. Segítségét a szembetegségek szűrésétől a festmények eredetiség vizsgálatáig igénybe tudjuk venni, hiszen láthatóvá teszi a retina részleteit és a festék alatt megbúvó ceruzavázlatot egyaránt. Datki egyik személyes hobbija a történelmi épületek infravörös fotózása, mellyel például az infravörös kép eltérő árnyalatainak köszönhetően az is felfedezhető, hogy egyes épületek többféle kőből készültek. A művész továbbá gyermeki izgatottsággal lát neki mindig infravörössé alakított gépével fényképezni, hiszen sosem tudni, pontosan mi lesz a képen, akár teljes sötétségben is kaphat részletes eredményt. Az izgalmas vetítés során a közönségnek mutatott képek skálája az esküvői fotótól kezdve a kísérteties hangulatú várképeken át egészen a galaxisnak tetsző patkányagyig terjedt.

Datkit Dobóczky Zsolt követte, előadása címe önmagáért beszél: Fotográfia drónnal. Kezdésként a drónhasználat bonyolult jogszabályaiból valamint a rengeteg papírmunkából kaptunk ízelítőt. Az előadás keretein belül betekintést kaptunk a légi fotózás ezen új ágazatába, mind a képszerkesztést, mind a technológiát tekintve. Dobóczky épületekkel kezdte ezt a fajta fényképezést, majd készített tájképeket is például aratási munkálatok nyomairól valamint a Tisza befagyott holtágáról is. A hagyományos légi fotózással ellentétben a drónnal készült képek hasonlóan zsákbamacska természetűek az infravörös képekhez: az alkotó nem látja, milyen fotókat készít, csak elképzeli a földön, mit szeretne, és később derül ki az eredmény. Az ágazat egyfajta kísérleti stádiumban van, bár már a mezőgazdasági, katonai, és még sok más célra is használják. Még a biztonsági elemek ellenére is akadnak tökéletlenségek, Dobóczky egyik példánya például lezuhant, mikor egy szökőkutat fotózott vele. Továbbá az új drónhasználatra vonatkozó magyarországi törvényt sem fogadták még el. A technológia mindenestre izgalmas dolgokat tartogatva fejlődik a művészet és a mindennapok berkein belül is.

A harmadik előadás a „Színről színre” címet kapta, melyen belül Szőke János négy diaporámáját tekinthettük meg. Az elsőben halvány narratívába rendeződtek az érdekes hangulatú, manipulált fotók a Beatles Because című dalának egy áthangszerelt változatára, míg a második a Secret Garden címet kapta, melyben a művész egy erdőben fürdő női akt idilli képeit meditatív zenével kombinálta. A másik két diaporáma Red és White címmel piros valamint fehér ruhás nők víz alatti fotóit tartalmazta, különlegességük, hogy Szőke János munkásságában először élő zene mellett vetíthetett diaporámát. Ez a két diaporáma dinamikusabb volt az előzőekhez képest. A vörös színhez kapcsolódó diaporámát Szőke a szexuális bűncselekmények áldozatainak ajánlotta, elmondása szerint a készítése körüli egyik ilyen bűncselekmény hírének hatására döntött így, mivel a vörös szín a szerelem mellett a vér, a halál színe is.

Az első szakaszt Dr. Csapó Benő Nézőpontváltás – fotós utazás távoli kultúrákban című izgalmas úti beszámolója zárta. Csapó 2008-as marokkói, illetve 2010-es több közel-keleti országot érintő motoros útján készített képeit mutatta meg a közönségnek, melyeknek zöme portré vagy a mindennapokat ábrázoló helyzetkép, ám akad köztük szíriai tájkép a háború kitörése előtti hónapokból, de még a libanoni „magányos” cédrust is sikerült lencsevégre kapnia, amelyet Csontváry vitt vászonra 1907-ben, és azóta egész cédrusliget nőtt köré. Miközben motorral pózoló helyi árusok és mosolygós fejkendős hölgyek, vagy épp életvidám dakari gyerekcsapat váltotta egymást a kivetítőn, Csapó lelkesen mesélt az ottaniak vendégszeretetéről, de még a muszlim öltözködési szabályokat rafináltan kijátszó fiatallányokról is.

A szünet után Kármán Balázs A lessátorból a TIPA-díjig! …avagy a Uniqball első 5 éve címet viselő előadásával folytatódott a program. Kármán régi barátjával, Novák Lászlóval fejlesztette ki a Uniqball állványt, amely egyedülálló a piacon, mivel akár már talajszinten is vízszintezhető. A két barát természetfotósként kezdte pályáját, a kiránduló csomag, illetve a fotós felszerelés terhének csökkentése érdekében kezdtek foglalkozni a témával. Tapasztalat alapú fejlesztéseiket 2015-ben nemzetközi siker koronázta, mikor elnyerték a TIPA díjátadón (Technical Image Press Association) a legjobb kiegészítő díját. Kármán a termék ismertetése mellett a szabadalmi folyamat kalandjait is felidézte a közönség számára. Bevallom, laikusként nem értettem minden szót, ami elhangzott az előadás során, mégis világossá vált a termék szakmai elismertsége, a piacra dobás történetéből, valamint abból, ahogy a profi fotósok kisfiús lelkesedéssel rohanták meg a bemutató darabok asztalát.

Az utolsó előttiként Nagy István az Archaikus képkészítés művészetébe nyújtott betekintést az érdeklődőknek. Az archaikus képkészítés a korai fotózás hagyományait őrzi, a kézműves előhívást a modern eszközökkel szemben, amelyek valamelyest eltávolítják a művészt a műtől, miközben az több szakember kezén is áthalad, és a digitális világnak köszönhetően korlátlanul sokszorosítható. Az olyan technikák, mint a dagerrotípia vagy például a cianotípia másfajta képi gondolkodást igényelnek, és kitartó kézműves munkát, melynek során egy teljes mértékben egyedülálló kép készül. Nagy kiemelt fontosságot tulajdonít továbbá a kép és az eljárás kiválasztásának, mivel egy-egy technika erősítheti, vagy épp módosíthatja a kép mondanivalóját. A kézműves fotós rengeteg érdekes képet mutatott, miközben a művészi tudatosságról beszélt, valamint az egyes vegyszerek használatát magyarázta.

Végezetül Dr. Bajusz Huba afrikai kirándulásáról tartott beszámolót, melynek az Egy afrikai safari lélegzetelállító képei címet adta. Bemutatkozásképp elmondta, hogy először plasztikai sebészeti munkája révén kezdett fotózni, majd a légi fotózás lett a hobbija, nemrég pedig alkalma nyílt Máté Bencével ellátogatni Zimanga magánrezervátumába, ahol a legkülönbözőbb vadon élő állatokat fotózhatta. Fényképeinek jellege az aranyostól a brutálisig terjed, a legkülönlegesebb felvételek azonban azon az éjszakán készültek, amikor a hőmérséklet 4°C-ra csökkent, melynek eredményeként képek születtek egy oroszlán csapatról, ahogy zsákmányt ejtenek a hideg éjszakában. A képek ritkaságát adja, hogy látszik az oroszlánok lehelete, ami az afrikai klímát tekintve nem mindennapos látvány.

Összességében egy rendkívül érdekfeszítő és tartalmas előadássorozatnak lehettünk tanúi, melynek során sok új ismeretre tudott szert tenni a laikus érdeklődő, de talán még a profi fotós is.

Róka Stefánia


Címke: , , , , ,
2018.10.18 - tiszatáj

BORDA RÉKA: HOAX – FERENCZ MÓNIKA: HÁTAM MÖGÖTT DÉL
Két, húszas éveiben járó költő verseskötetét adta ki a tavaly a Scolar Kiadó: Borda Rékától, a Hoax-ot míg Ferencz Mónikától, a Hátam mögött dél címűt – és ez nem hoax, akarom mondani nem álhír. Mint ahogy az sem, hogy mindkettőjüknek ez az első kötete. Olvasva őket aztán, őszintén meglephet minket, hogy máris milyen – kifejlett – lírikusi izomzattal bírnak. Nyilvánvalóan nem kezdők… – JAHODA SÁNDOR KRITIKÁJA

>>>
2018.10.18 - tiszatáj

INTERJÚ BENKŐ IMOLA ORSOLYÁVAL
A ZUG művészeti tetthely nevéből adódóan egy kicsi, mégis nyitott színház. Az Őszi Kulturális Fesztivál ideje alatt Benkő Imola Orsolyával, a Homo Ludens Project művészeti vezetőjével beszélgettünk előadástervekről, a befogadás lehetőségeiről és az alkotóközösség színházi nevelésben betöltött szerepéről. – NÉMETH ZSÓFIA INTERJÚJA

>>>
2018.10.18 - tiszatáj

TRANZIT
Múlt és jelen vetülnek egymásra Christian Petzold új filmjében. Az Anna Seghers 1944-es regényén alapuló dráma a II. világháborúban, még pontosabban a nácik által megszállt Franciaországban játszódik, ám a rendező mindezt paradox módon napjainkra vetíti ki, reflektálva a társadalmi-politikai problémák változatlanságára, az idegengyűlölet és a menekültválság napjainkban ugyancsak égető kérdéseire… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2018.10.17 - tiszatáj

SZILASI LÁSZLÓ KÖNYVBEMUTATÓJA
Kell valaki, aki kérdez, és más, aki felel, de hogy mégse legyen iskolai hangulata, cseréld meg a szerepeket: egy hallgató, Klajkó Dániel kérdez, egy tanár, Szilasi László pedig felel, szigorúan elutasítva a tanár úri megszólítást. Miről beszélgessenek? Az „élet nyersanyagáról”. A testről, és ami benne van – vagy olykor nincs: Luther kutyáiról. – FÖLDESI CSENGE BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.10.17 - tiszatáj

AZ ISMERETLEN KERTÉSZ IMRE – FOTÓKIÁLLÍTÁS
Abban a szerencsés, ám mégsem könnyű helyzetben vagyok, hogy ismerhettem Kertész Imrét: az embert és az írót, akivel a barátságom és munkakapcsolatom is több szállal kötődik Szegedhez. E történet 24 évvel ezelőtt vette kezdetét, mikor Erdélyi Ágnesnek köszönhetően egy évig én szervezhettem a Móra Kollégium irodalmi estjeit. Egy ilyen alkalomra érkezett meg 1994. október 28-án az író – emlékszem, ő az egész este folyamán tegezett, én pedig magáztam (35 év volt a korkülönbség közöttünk), ami számomra teljesen természetes volt […]

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

VERES ATTILA KÖNYVBEMUTATÓJA
Három éves kihagyás után visszatért a Próza Nostra Irodalmi Estek című programsorozat Szegedre. Október 4-én a Próza Nostra kritikusai, Benkő Marianna és Pozsár Anett beszélgettek Veres Attila horror szerzővel Odakint sötétebb című regényéről, illetve az idei könyvhétre megjelent novellagyűjteményéről, az Éjféli iskolákról. – BORBÍRÓ ALETTA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

TENOR3 A MÜPÁBAN
Ma nehéz volna pontosan kiválasztani a világ három legnagyobb tenorját, jómagam legalábbis Kaufmann után elakadnék. Ám háromtenor típusú koncerteket rendezni nagyon is értelmes vállalkozás. Gondolom jövedelmező is, ám engem jobban érdekel a dolog művészi oldala. Bár egy hangfajról van szó, azért nagyon sok alfaj létezik ezen belül is. A Müpa legújabb vállalkozása, amely megkülönböztetésül a tenor a köbön címet kapta, három eltérő típust vonultatott föl… – MÁROK TAMÁS ÍRÁSA

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

JANÁKY MARIANNA:
NOVELLÁK REGÉNYE
Irodalommal foglalkozó emberek olykor hosszasan elvitatkoznak azon, létezik-e női irodalom? S ha igen, mi is az pontosan, mitől az, ami? Nő ír nőkről? Férfi nőkről? Nő férfiakról? A szerzőtől női vagy a témától az? Mi a kulcs? Nemrégiben egy folyóirat tematikus blokkja kapcsán a női tematika kifejezést ahányan vagyunk szerkesztők, annyiféleképpen értelmeztük. Janáky Marianna azonban megkönnyíti a választ erre a kérdésre: nőként ír nőkről nőiesen… – BENE ZOLTÁN KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő