Glaswege
FREUND ÉVA KIÁLLÍTÁSA
Pincében, vízjegyű kiállítótérben lebegő, plafonról be-lengő, belassítva rezgő amorf üveg-darabok, pszicho-grafikus ráírások, és azok finoman, rétegződően átvilágított árnyék-kivetülései fogadják az alámerülő látogatókat… Plazmák, medúza-formák, vibrálások, alfa-állapot látományok, összeforrt, illetve szét-szétnyíló, megbomló vetület-csápok, árnyék-lelkeken való átjárások… – NAGY ZOPÁN MEGNYITÓJA
FREUND ÉVA KIÁLLÍTÁSA
Pincében, vízjegyű kiállítótérben lebegő, plafonról be-lengő, belassítva rezgő amorf üveg-darabok, pszicho-grafikus ráírások, és azok finoman, rétegződően átvilágított árnyék-kivetülései fogadják az alámerülő látogatókat…
Plazmák, medúza-formák, vibrálások, alfa-állapot látományok, összeforrt, illetve szét-szétnyíló, megbomló vetület-csápok, árnyék-lelkeken való átjárások…
A Glaswege szójáték. Utalás Martin Heidegger 1950-ben megjelent, művészetelméleti kérdésekkel foglalkozó Holzwege (Rejtekutak) kötetére, terminusára (auf dem Holzweg sein), amely a megismerés (episztémé), befogadás (recepció) folyamatát a sűrű rengetegben kanyargó titkos csapások felfedezésével teszi hasonlatossá…
Freund Éva szilánkos hordozói, automatikus írással, mögöttes tartalmakkal is feltöltött (tudatos és tudatalatti) gondolatai: filozófiai ihletettségükkel, magukra hagyva (önálló életet élve), laza és éles információ-labirintusként levitálnak a kiválasztott térben… Az áttetsző fragmentumok ösvényeket képeznek, miközben az önvetülő árnyékok és a réteges hangzörejek (atmoszférikus audio-sávok) is szerves részei az alkotó installációjának, szabálytalan szövegmező-kompozíciójának…
Árnyék-lelkek, ágyék-lékek, töredékek, mit beszéltek? – Kristályos meta-nyelven, atavisztikus léteket is megidéztek… Üveg-glosszák, aforizmák, ön-formáló metaforák, öntudaton kívüli „idézések”, képzelet-textusok, sajátos nyelvi formák, metaform(ul)ák, és ismét üveg-árnyék medúzák…
– –
Verslánc-átírás
(Bárka Színház, anno)
letakart nézők
fölszakadt olvasók
az arcok kamerák
bezúzott ablakok
létező nem-létek
(s) félálom-gondolat
árnyékol falakat
letakart olvasók
elfojtott hangzatok
csillámló hiányos
véreres világos
vibráló sugallat
tengernyi emléke
ébred a gond alatt
ébred – és fölszakad
(a vérszerződést megismétli)
(a vérszerződést megismétli)
ébred – és fölszakad
– –
Verslánc-átírás, no. II.
(Bárka Színház, anno)
arcát fölhasítja a fény
a kamerából koncentrált tév(ed)és – sorozat
emlékként buggyan a vér
(milliárd tengercsepp vibrál)
a közönség egyenként
(mint ruhába bugyolált cápa):
mocorog a vér szagára
ám a tenger nem emlékszik
(az emlékező kamerára)
arcát összevarrta a fény
(a kamerát régen letakarták)
ismétlődés az egész
a szelídített cápák levetkőznek
testrészeik összeérnek
(a színházi félhomályban)
a közönség is összevarrva
(karma és karizma letakarva)
nincs utolsó felvétel
nincs utolsó jelenés
ismétlődés az egész
(ismételhetetlen jelenlét)
– –
Zenei performance és hangkörnyezet!
Freund Éva egyteres, hely-specifikusra szabott installációja a Magyar Műhely Galéria oszlopokkal tagolt terébe vezeti be a látogatót és hívja a közel kilencven nagyméretű, domborított üvegfelületből álló töredék-együttes felfedezésére. Eddig retinánkkal, talpunkkal és a tapintásunk révén kerültünk kontaktusba, jártuk be a Glaswege atmoszferikus tereit, zugait, de a kiállítás ideje alatt Fatima Gozlan különleges tolmácsolásában is kapcsolódhatunk az installáció hangzó rétegeihez…
Nagy Zopán
(Magyar Műhely Galéria, Budapest, 2018. 05. 10 – 05. 25.)