08.17.
| Ismét Fekete Zaj Fesztivál Mátrafüreden >>>
09.04.
| Budapesti Klasszikus Film Maraton >>>
08.17.
| Szentendrén látható először együtt hazánkban a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band >>>
08.16.
| Az ötödik Malomfesztiválon minden több lesz >>>
08.10.
| MAMŰ Galéria – A véletlen >>>
08.08.
| Vass Tibor El, Kondor, pláza című önálló kiállítása – Nyílt, ti, tok című csoportos kiállítás >>>
08.07.
| Magyar műemlékek restaurálási folyamatait mutatja be a Teleki László Alapítvány legújabb kiállítása >>>
08.03.
| Hazánk legmenőbb független társulatai a szegedi THEALTER vendégei >>>
08.03.
| Legéndy Jácint performansza a ZegZugban DJ ANDONE estjén >>>
08.02.
| Változó terek – A Duna menti térség történeti térképeken 1650-1800 >>>
07.30.
| Erdélyi hét a Gyulai Várszínházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>
06.20.
| Megjelent a Black Nail Cabaret új videoklipje >>>
06.08.
| Itt vannak az Év Gyerekkönyvei >>>
06.04.
| Könyvhét – Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
06.03.
| Könyvhét – Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>

Kortárs makedón költők
Krusovszky Dénes, Malárburk József, Tolnai Ottó, Alice Walker prózája
Janáky Marianna drámája
Baka István levelezéséből
Holokauszt – Csend – Beszéd – Emlékezet – Üzenet (Goldmann Márta, Jablonczay Tímea, Kelemen Zoltán, Máté-Tóth András, Szőke Dávid Sándor, Turai Gabriella, Wéber Péter)
Nátyi Róbert Endre Béla kiállításáról

>>>

BESZÁMOLÓ A TAPASZTALATOKRÓL
A Madrid szívében található múzeum hármas legfőbb csúcsának tekinthető Prado (a Thyssen-Bornemissza, illetve a Reina Sofia mellett) a kezdetektől a mai napig töretlen presztízzsel bír a klasszikus művészeti intézmények között. Tekintve, hogy a 2017-2018-as tanév tavaszi félévét Erasmus hallgatóként Madridban töltöm… – KISS ENIKŐ BESZÁMOLÓJA

>>>

Össze lehet gipszelni egy családot?
2018.05.31 - tiszatáj

GIPSZ, AVAGY HOGYAN SZERELTEM MEG A VILÁGOT

Vigyázat, nem spoilermentes olvasat, de az biztos, hogy ez a könyv akkor is magával sodor, ha tudod, mi a vége…

A Pagony Kiadó új sorozatot indított Abszolút Könyvek elnevezéssel, amely a kiskamasz, 9-12 éves korosztályt célozza meg. A sorozat vállalása, hogy minél több olyan könyv jelenjen meg a magyar könyvpiacon, mely izgalmas történetekkel, színvonalas nyelvezettel, olvasásra hívja a kiskamaszokat. A sorozat első kötetei között szerepel Anna Woltz, holland író Gipsz, avagy hogyan szereltem meg a világot című könyve. Anna Woltz ez idáig huszonegy kiskamaszoknak és fiatal felnőtteknek szóló könyvet írt. Írásaira jellemző a humor, a kalandos cselekmény, a szerethető karakterek szerepeltetése, és a korosztályra jellemző érzelmek ábrázolása, feltárása. Könyveiben megjelennek azok az kérdések, mellyel előbb vagy utóbb mindenkinek szembe kell néznie. Több könyvében – ahogy a Gipszben is – a gyerekszereplők felfedezik azt, hogy a szüleik ugyanúgy követnek el hibákat, mint más emberek, és néha fogalmuk sincs, mit kell csinálni, vagy miként kell viselkedni egy teljesen új szituációban.

A Gipsz, avagy hogyan szereltem meg egy nap alatt a világot című könyvben Felicia egy napját kísérhetjük végig, úgy, mintha egy kis kamerával a vállán indulnánk útnak. Ez a nap pont az első olyan az életében, melyet elvált szülő gyerekeként kell megélnie, és ha még ez nem lenne elég, biciklis baleset éri a húgát, Bertát és az apukáját, Joost. A nagy kavarodás közben, fokozatosan bontakozik ki a háttértörténet, annak a története, hogy Felicia miként éli meg a szülei válását. A képlet átlagosnak mondható, a szülők az évek során elhidegültek egymástól, ezért jobbnak látják, ha külön utakon folytatják az életüket a közös gyerekiekkel. A külön élethez új szokások kellenek, az apa elköltözik, megosztják egymás között a hét napjait, viszont arra egyik szülő és gyerek sincs felkészülve, hogy vészhelyzetben miként működjenek együtt, illetve együtt-külön. Berta például az anyukájával szeretne kórházba menni, amire azonban nincs lehetőség, mert nem az ő napja van éppen, és sietni kell, mivel a baleset során egy szánkó levágta Berta ujját, amit minél előbb vissza kell varrni. Felicia is először az anyukáját szeretné felhívni, mivel ő az, aki a nehéz helyzetekben tudja, mit kell tenni.

A történet elején Felicia kiábrándultsága érzékelhető a családdal és a házassággal kapcsolatban, azt is kijelenti, hogy előbb ugrana egy vulkán közepébe, minthogy férjhez menjen. Ám a történet végére álláspontja megváltozik, rájön, hogy az anyukája, akit korábban a válásért hibáztatott, azért dönt amellett, hogy külön éljenek ezentúl, hogy az anyaság mellett – mely továbbra is az első helyen szerepel nála – önmaga, illetve valaki tudjon lenni. A házassággal kapcsolatban is változik az álláspontja, nem azt gondolja, hogy fölösleges, hiszen házasságok nagy része válással végződik, hanem úgy véli a történet végén, hogy aki belevág, bátor, és így lehet igazán esélyt adni az életnek. Az, hogy alig huszonnégy óra alatt a családról és a házasságról alkotott álláspontja megváltozik, részben egy, a kórházban kezelt új barátnak, Primulának is köszönhető. Primula optimista és életvidám, annak ellenére, hogy szívbillentyűműtéten esett át. Van betegségtudata, hiszen majdnem mindenkinek megmutatja azt a műtéti sebet, melyet egy kalóz is megirigyelhetne. Mindazonáltal szeretne ő is normális életet élni, melynek középpontjában nem a betegség és a korai halál lehetősége áll.

Felicia időről időre kérdéseket fogalmaz meg az új élethelyzetével kapcsolatban, miként folytatódhat az élet, ha már nem tartoznak egymáshoz, melyik szülő lakhelyét hívhatja otthonának, mi lesz a személyes dolgaival, és mit kell pakolni egy mindenes táskába? Próbálja definiálni magát és az érzéseit, például azokkal a szófordulatokkal, melyeket a szülei használhattak egy úgynevezett Ernyőbeszélgetés során, amikor közölték, hogy elválnak: „…meg kell értenetek, hogy nagyon boldogok voltunk egymással! De ennyi év után egyszerűen már nem illünk össze. Ezért külön akarok ebédelni.” (59. oldal). Mindazonáltal Felicia és Berta szeretné, ha az életük ugyanúgy folytatódhatna, mint régen, melyet Felicia úgy fogalmaz meg, hogy „ezt a családot sürgősen be kell gipszelni!” (58.oldal). Később ez a metafora a valóságban is alakot ölt, Felicia begipszelteti az amúgy teljesen ép karját, és belehelyezi a szülei jegygyűrűjét is. Noha a kötet végén nem jön el az általuk remélt eredmény, a szülők nem találnak újra egymásra, de már nem tűnik reménytelennek vagy lehetetlen az az élet, melyet elvált szülők gyerekeként kell tovább élni. Felicia új barátokkal találkozik, és új küldetéseket állít maga elé úgy, mint Adam barátságának visszaszerzése, megtartása, és Yasmine nővér, és Gooijer doktor összeboronálása.

A mindössze százhatvannyolcoldalas könyv folyamatosan fenntartja az olvasó figyelmét, mivel mindig történik valamilyen nem várt esemény, érdekesség, illetve nem minden információra derül fény egy-egy fejezetben. Így például csak a harmadik fejezetben derül ki, hogy Feliciának miért kell álarcot felvennie ahhoz, hogy ő is elkísérhesse a húgát a kórházba, ahogy szintént nem rögtön derül ki az sem, hogy Adam, Felicia új barátja tulajdonképpen mit keres a kórházban. Noha a történet központi eleme Felicia és Berta szüleinek válása, a balesetnek köszönhetően a kórházban új barátokkal ismerkednek meg, és új kalandokban részesülnek. Feliciát már hétéves korától érdekli az orvoslás, nem riad vissza a vér látványából, és mivel az ő perspektívájából láthatjuk az eseményeket, sokszor meglehetősen realisztikus képet kapunk Berta levágott ujjpercéről, és arról, miként varrják vissza, valamint a kórház többi betegéről. A véres jelenetek és a rázós helyzetek bemutatásán könnyít Felicia humora, mely végig kísér minket az egész könyvben. Anna Woltz Felicia részeltgazdag látásmódját vegyíti sajátos humorával, melyet Felicia nem fél használni akkor sem, amikor a szülőket szembesíti azzal, milyen gyerekként megélni az elválást.

A könyv teljesíti azt a célkitűzést, mellyel az Abszolút Könyvek sorozat útjára indult. A történet valóban izgalmas és lendületes, egy nagyon gyakori jelenséget ábrázol, olyan őszinteséggel, melyről sok szülő beszélni sem mer. A szöveg nyelvezete könnyen befogadható. Megjelenik benne a humor, az irónia és az önreflexió, ugyanakkor megőrzi a téma komolyságát. A rövid terjedelemnek és a megfelelő tipográfiának köszönhetően a kevésbé gyakorlott olvasóknak is ideális olvasmány lehet.

Sándor Enikő

 

Pagony Kiadó

Budapest, 2018

168 oldal, 2590 Ft

 

 

 

 

 

 


Címke: , , , , ,
2018.08.19 - tiszatáj

AZ UTOLSÓ KÉT NAP A THEALTEREN
A Thealter utolsó két napja igazi színházi ínyencségeket tartogatott a fesztivál résztvevői számára. Pénteken egy minden elemében egyedi és sajátos táncnyelvi produkciót, a sepsiszentgyörgyi M Stúdió Lift – boys will be boys című koreográfiáját tekinthette meg a nagyérdemű. Fehér Ferenc rendezésében három színész, Deák Zoltán, Szekrényes László és Veres Nagy Attila szerepelnek egy liftkabin alapterületének megfeleltethető aprócska térben. Az előadás kizárólag mozgásra épül, verbalitás nincs… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.18 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ A MALOMFESZTIVÁLRÓL
Sátor, napfelkelte, kakasszó, nehézkés ébredés. Következzen a Malomfesztivál második – esős – napjáról szóló beszámoló, ahogyan azt “elsőmalmozó” tudósítónk látta. – VARGA RÉKA BESZÁMOLÓJA 

>>>
2018.08.17 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ A MALOMFESZTIVÁLRÓL
Ötödik alkalommal nyitotta meg képzeletbeli kapuját a szerbiai falu, Orom és a határában elterülő Malomfesztivál. Az első nap eseményeibe „elsőmalmozó” tudósítónk szemén keresztül tekinthetnek be. – VARGA RÉKA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.08.16 - tiszatáj

BRECHT ÉS SHAKESPEARE A THEALTER HATODIK ÉS HETEDIK NAPJÁN
A Thealteren bemutatott előadások közül kettő is több ízben bizonyította, hogy az alkotók életkora és a színházi hierarchiában elfoglalt státuszuk egyáltalán nincs egyenes arányban előadásaik esztétikai minőségével. Azaz sosem jelenthet kiindulási alapot, hogy egy adott előadás alkotója évtizedek óta a pályán van, avagy éppen a színművészeti végzős hallgatója… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.16 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS ZUZANA KIZÁKOVÁVAL
Ahhoz, hogy egy fesztiválon minden flottul menjen, a folyamatokat a legapróbb részletekig meg kell tervezni. A Malomfesztiválon viszont nem csak színpadot, de közösséget is építenek. A fesztivál szellemiségéről  Zuzana Kizákovával, produkciós menedzserrel beszélgettünk… – SZUTORISZ SZABOLCS INTERJÚJA

>>>
2018.08.14 - tiszatáj

A THEALTER ÖTÖDIK NAPJA
Három megtekintésre érdemes előadás szerepelt egymás után a programban. Elsőként délután hatkor a k2 társulatának A Cenci-ház című előadása volt látható a régi zsinagógában, ezt követte Kokan Mladenović Felhő a nadrágban című rendezése a Kisszínházban, hogy aztán a kitartó közönség újra a Hajnóczy utcában találja magát a színművészetisek Az éjszaka a nappal anyja című produkcióján… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.13 - tiszatáj

SOLTIS LAJOS SZÍNHÁZ
A celldömölki társulat olyan üdén robbant be a Thealter Fesztiválba, mint pár éve a K2 Színház. Biztos nem véletlen, hogy egymásra találtak, közös produkciójukat látva a napnál világosabb, hogy értik egymást… – IBOS ÉVA KRITIKÁJA

>>>
2018.08.10 - tiszatáj

IMPULZUSMORZSÁK A THEALTER ELSŐ NÉGY NAPJÁRÓL
Elkezdődött, s a vége felé közelít a tíznapos a 28. Thealter Szegeden. Amelynek erejét és népszerűségét jól mutatja, hogy a finoman szólva sem nézőcsalogató kánikula ellenére mind az esténként szaunává avanzsáló régi zsinagóga, mind a kellemesen befülledő Horváth Mihály utcai Kisszínház is megtelik a szegedi, vagy a fesztivál miatt Szegedre érkezett publikummal… – FRITZ GERGELY BESZÁMOLÓJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő