05.25.
| 30 év – 30 kép: Fotókiállítás a Szegedi Kortárs Balett életéről a Móra-múzeumban >>>
06.01.
| COURAGE-PAREVO nemzetközi dokumentumfilm-fesztivál >>>
05.31.
| Jazz Kocsma – Borda Réka Hoax című verseskötetének bemutatója >>>
05.31.
| Asztali beszélgetések… – Fabiny Tibor és Nádasdy Ádám disputája >>>
05.26.
| Trafó – Székely Rozália: Kálvária Lakópark >>>
05.22.
| VIII. THEALTER U21 plusz kisfesztivál >>>
05.19.
| Ludwig Lounge | Művészet – tudomány – hit >>>
05.15.
| Liszt Ferenc éjszakái – Baka István emlékest Szegeden >>>
05.14.
| Trafó – Tóth Kinga intermediális költészeti estje >>>
05.10.
| PIM – Generációs újratervezések >>>
05.04.
| Göblyös Róbert festőművész kiállítása >>>
05.03.
| Szaffi − újra a mozikban! >>>
04.25.
| Elhunyt Szervátiusz Tibor szobrászművész, a nemzet művésze >>>
04.23.
| Siker útján az új szegedi papucs! >>>
04.20.
| 15 éve jelent meg először a magyar National Geographic >>>
04.18.
| Folytatódik az Aranyfeszt! >>>
04.17.
| Televíziós alkotók ötleteit várják a Hypewriter júniusi pitchfórumára >>>
04.17.
| Kiemelkedő nézettséggel zárt a DESZKA Fesztivál >>>
04.13.
| Úrhatnám polgárral készülnek a REÖK Szabadtérire >>>
04.11.
| Visszaemlékezés és naplógyűjtő kezdeményezést indít útjára a szegedi múzeum >>>
03.22.
| Balajthy Ágnes Bodor Béla-díjas >>>
03.12.
| Budapesten is várják a REÖK Tartuffe-előadását >>>
03.12.
| A tatárjárás pusztításának drámai részletei a Határtalan Régészetben >>>
03.06.
| Világsztárok és 360 fokos VR élmény a Müpa 2018/2019-es évadában >>>

Benesóczky László, Gerlei Dávid, Hegedűs Gyöngyi, Kiss Ottó, Nyirán Ferenc, Pásztor Béla, Sánta Miriám, Tatár Sándor versei

Tandori Dezső esszéje

Cosmin Perta, Ross Károly prózája

A reflexivitás terei (Napló, jegyzet, irodalom)

Kőbányai János tanulmánya Pásztor Béla költészetéről

>>>

Az SZTE Egyetemi Tavasz programsorozata 2018. április 11. és május 18. között várja az érdeklődőket. Az öt hét alatt ötven helyszínen közel háromszáz program közül válogathat a közönség. A mindenki számára nyitott rendezvénysorozaton kulturális és sportesemények, kari napok, egyetemi színházi találkozó, gitárfesztivál, tematikus séták, tudománynépszerűsítő programok és konferenciák várják az […]

>>>

„Ne döntsd a tőkét, siránkozz!”
2018.05.08 - tiszatáj

POLITIKATÖRTÉNETI INTÉZET: KIÁLLÍTÁS A NÉPSZABADSÁG ÉS A SZILVESZTERI NÉPSZABI KARIKATÚRÁIBÓL

A Népszabadság karikatúrái a Politikatörténeti Intézet EU Oktatási, Audiovizuális és Kulturális Végrehajtó Ügynökségének (EACEA) Európa az Állampolgárokért-Európai Emlékezet éves magyarországi projektjének részeként került kiállításra, amely a 20. századi magyar társadalmi eseményeken keresztül vizsgálódik az ország kulturális történelmét illetően. Bár számos olyan darab található a kiállításon is, amely inkább tetszik az 1956–1988-as időszakban regnáló politikai elit által zöld utat kapott tét nélküli viccelődésnek, azért találhatóak egészen más regiszteren mozgó, üdítően kritikus darabok is. Fontos a befogadás szempontjából, hogy emlékezzünk: Magyarországon ezekben az években azért a politikai szatíra sem úgy működött, ahogyan kellett volna.

Bárki számára nyilvánvalóvá válik a probléma, aki fellapozza a korabeli Ludast: a rajzok sokkal inkább voltak nevelő példázatok, agitáló plakátok vagy éppen ellenséges röplapok, semmint nevettető karikatúrák.” – írja 2006-os Pesti humor a szocializmus idején című tanulmányában Takács Róbert. Nem kell messzire menni ennek a gyakorlatnak a megértéséhez. 2018-at írunk és hiába keresünk és kutatunk, az Index.hu hírportálon található Merényi Dániel (Napirajz) vagy Gróf Balázs (Pesti Est) munkáin kívül jóformán híre-hamva sincs vérbeli politikai szatírának. Persze ez sem véletlen.

A politikai szatíra azokon a médiaplatformokon, ahol ez több emberhez is eljutna, ma már nem az alapvető trend része, hovatovább a politika kritikája szinte semmilyen formában nem kap reflektorfényt. A műfaj ily módon – és nem kifejezetten csak pejoratív értelemben – a színházba kényszerül, ott viszont virágzik, kiváltképp a fennmaradásukat mindennap kockáztató független szcénában.

Karikatúrák fellelhetőek természetesen az interneten, a közösségi médiában is, ahol a véleményformálás valamelyest szabadosabb, hiszen az alkotó saját blogjára, oldalára tölti fel alkotásait. Munkájuk azonban így nem válik a napilapok állandó hozzátartozójává, nem válik rendszeressé azok számára, akik zömében a nyomtatott sajtót preferálják vagy nincs lehetőségük az internet hozzáférésre.

A tárlat többek közt a Ludas Matyi és a Népszabadság grafikusa, Mészáros András munkáit összegzi 1956-tól egészen 1988-ig. Főleg az 56-os eseményeket követő politikai változásokra jellemző óvatoskodó kritikai közeg játszott szerepet abban, hogy a Népszabadság karikatúrái nem tudták megfelelően ellátni feladatukat és az alkotóknak különféle kiskapukat kellett találniuk ahhoz, hogy valahogy lekoptassák magukról az álkritikus jelzőt. Ez nem volt egyszerű feladat. Érdemes ennek vizsgálatakor különválasztani a Népszabadságot és a Ludas Matyit, noha az alkotói apparátus voltaképp egy halmazba tartozott. A Népszabadság hasábjain egyértelműen a politikai propaganda hatása érződött, a Ludas viszont főleg 1960-tól némileg függetlenebb módon működött, így a rajzok is kétféle világnézetet képviseltek, tükröztek, legalábbis látszólag. A Ludas ezért nem meglepően hatvanas-hetvenes évek fordulóján több mint 600 ezres példányszámban fogyott. A Népszabadság karikatúráiban a legellentmondásosabb az volt, hogy politikai kritikáit kvázi maga a kormányoldal fogalmazta meg a grafikusok számára, holott ennek pont fordítva kellett volna történnie. A politika igazi, független kritikájára viszont nagy volt az igény, ami kettősséget váltott ki az alkotókból is. Hogyan készítsenek olyan szatirikus rajzokat, hogy az aktuális vezetésnek is megfeleljenek, az olvasóik igényeit is kiszolgálják?

A tét kettős volt; az alkotói önazonosság, a hitelesség vagy az egzisztenciális biztonság és a jó hírnév megtartása. Napról napra zömében olyan karikatúrákat kellett közölniük, aminek semmi köze nem volt a valódi pártkritikákhoz, amelyek nem teljes szívvel-lélekkel képviselték azt a fajta humort, amely a nehéz időszakokban segítségként is szolgálhatott volna az elkeseredett emberek számára.

A finomkodó társadalomkritikák tehát sok esetben károsak voltak, ám az ügyes alkotók olykor mégis megtalálták a módját, hogy ezt az álcát is a sajátságosan ássák alá. Úgy fogalmazták meg a rendszerkritikát, hogy az egyszerre szóljon az ország vezetőinek nyelvén, mégis a sorok között olvasva hívják fel olvasóik figyelmét a rajzok igazi mondanivalójára.

A kiállítás letisztult tematikájának, vagyis a sorszámozásnak, a kronológiai sorrendnek köszönhetően egészen jól végigkövethető az, ahogyan a Népszabadság és a Ludas művészei végül szembehelyezkedve a feléjük támasztott gyakran irreális elvárásokkal, elkezdik megtalálni a hangjukat, és végre annak használják képzőművészeti tehetségüket, ami: eszköznek az ő életüket is kordában tartó hatalommal szemben, felnagyítva a valóságos problémákat.

A kiállítás szeptember közepéig ingyenesen megtekinthető a Napvilág Könyves Galériában a Politikatörténeti Intézetben.

Tóth Emese

 

 

Felhasznált irodalom:

„Pesti humor a szocializmus idején” Takács Róbert – 2000 Irodalmi és Társadalmi havi lap 2006. 7-8. lapszám


Címke: , , , , ,
2018.05.26 - tiszatáj

BOSSZÚÁLLÓK: VÉGTELEN HÁBORÚ
Kerek évfordulót ünnepel a Marvel Studios: 2008-ban az első Vasemberrel indultak világhódító útjukra, fázisokra bontották a képregényes B-ligából induló szuperhőseiket, nem mellesleg pedig olyan spin-offokon, önálló darabokon nyugvó hosszú távú üzleti modellt építettek ki, melyből a DC-moziuniverzumától az újabb Star Wars-részekig rengeteg széria (helyesebben: franchise) építkezik… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2018.05.23 - tiszatáj

Benesóczky László, Gerlei Dávid, Hegedűs Gyöngyi, Kiss Ottó, Nyirán Ferenc, Pásztor Béla, Sánta Miriám, Tatár Sándor versei

Tandori Dezső esszéje

Cosmin Perta, Ross Károly prózája

A reflexivitás terei (Napló, jegyzet, irodalom)

Kőbányai János tanulmánya Pásztor Béla költészetéről

>>>
2018.05.22 - tiszatáj

CHIHIRO MARUYAMA:
PIERRE, A LABIRINTUSNYOMOZÓ
Hódító útjára indult Pierre. Egy zseniális picture book és egy végtelenül izgalmas activity book szellemes kombinációja egy nagyalakú könyvbe sűrítve. Tökéletes bevezetés lehet az olvasás és a könyvek birodalmába, kevés szöveggel, viszont tele érdekes feladattal és elképesztő képi világgal. Jó adag türelem és kitartás szükséges a csodálatosan illusztrált foglalkoztatóhoz… – MAKKAI KRISZTINA ÍRÁSA

>>>
2018.05.20 - tiszatáj

INTERJÚ MARTON ÁKOSSAL
próbálok egy olyan koncepciót kialakítani, amiben az elmúlt évek képeit, több korszak alkotásait, idősíkjait állítom ki. Lesz egy steril fal, egy nagyon színes, és egy, ahol nagy emberi alakok ábrázolásai sorakoznak – három teljesen külön álló világ. Erre építettem most a TIK-ben is: szembeállítani egymással a különböző alkotásokat. Ha nem lenne kint a nevem a képek alatt, azt gondolná az ember, hogy a képeket több ember festette… – PLANK ANDREA INTERJÚJA

>>>
2018.05.19 - tiszatáj

SPOOR
Mágikus realizmus ötvöződik égetően valós problémákkal, helyesebben Agnieszka Holland tavalyi mozija erre tenne kísérletet. Olga Tokarczuk regényének adaptációjában ökothriller-felhangok jelennek meg, ráadásul a direktornő és társrendezőnője, Kasia Adamik ezt bátran kiterjesztik a moralitás, a teremtettség és a társadalmi felelősség témáira, így a Spoor látszólag összetett bűndrámaként próbál érvényesülni… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2018.05.18 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG ÉS KÖLÜS LAJOS
Az arckép vagy portré az embernek akár szobrászati, akár festészeti, akár fényképészeti műben előállított képmása. Ismérve, hogy szándékosan egy élő vagy már nem élő személy arcmásának készül. Arcmás, más arc. Sztárfotográfia (egyben reklám és divatfotó) az 1960-, 1970-es években, Amerikában jelent meg először. A legjelentősebb sztárfotográfusok Diane Arbus, Richard Avedon, Annie Leibovitz. Amit a hétköznapi ember nem láthat, de látnia kell. Extrém kitárulkozás, az intimitás megőrzése, a kukkolás izgalma…

>>>
2018.05.18 - tiszatáj

A. FEHÉR VERA KIÁLLÍTÁSA
Átélt látleletek. Szövődmények, szinte hangtalan, neszező tépelődések, tépődött eszmék, vázlatos esszék, evődő esemény-töredékek, varratok, átélt eredmények…
Ember-tájak, ember-lények, elmélet-terek belső térképei, érték-határ töltődések, elvarrrrrrrrrrrrrrrrt, túlélt, átgondolt, tovább absztrahált emlék (át)vetülések… Szövet-pixeleken túli, hívásokon, elhíváson, hivatáson, várakozás- és vágyakozás-átéléseken inneni, fixíreken, meta-textúrákon onnani, lírikus, konkrét elv(v)etülések, vegyes technikákkal oldott, érzelmi szférákba (el)engedett fabulák, meglengetett, játékos intrikák feloldásait indukáló „szabad kötődések”…

>>>
2018.05.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS MARTINKOVICS MÁTÉVAL AZ IZLAND–MAGYARORSZÁGRÓL
Ritka, hogy egy előadásban ennyire nyíltan beszélnek a politikáról. Érezni is lehet a megszeppenést, amikor először elhangzik, hogy Fidesz, vagy Orbán Viktor. Érdekes, hogy Szerbiába, például ez a fajta direktebb politizálásnak van hagyománya, itt inkább maximum áthallásos előadások készülnek. Ezzel együtt, azt érzem, mi nem foglalunk állást politikailag, inkább a kivándorlás okait és egy új kultúrába való beilleszkedést boncolgatjuk…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő