10.26.
| Október végén elárasztják az országot a rajzfilmek >>>
10.25.
| Asztali beszélgetések… – Befejezetlen múlt >>>
10.18.
| MASZK – Perzsia Szegedre jön – Hajnóczy-nap >>>
10.16.
| Latin-amerikai filmek, ételek, borok és latin bulik a Déli-Doku dokumentumfilm-fesztiválon >>>
10.14.
| MASZK – Ziggurat Project: Acsai Roland: Esumi és Asao >>>
10.12.
| 100 éve született Leonard Bernstein >>>
10.11.
| Kass Galéria – Írásvédett című kiállítás >>>
10.11.
| ZUG színház és művészeti tetthely – HLP feat. Roskó Gábor: A csillagok szíve >>>
10.10.
| Rejtő Jenő orrvérzésig – Fülig Jimmy ajánlásával vagy épp annak ellenére >>>
10.08.
| MASZK – PanoDráma: Pali >>>
10.06.
| Ludwig Múzeum – Salla Tykkä: Rövid címek >>>
10.05.
| MASZK – Mándy Ildikó Társulata: A macska neve >>>

09.27.
| „Emlékek helyett mobiltelefonom volt” >>>
08.27.
| A szabadkai Népszínház Magyar Társulata Drámapályázatot hirdet >>>
08.25.
| Megtartotta első kisszínházi bemutatójának olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.22.
| Megtartotta első olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.20.
| Kezdődik a bérletértékesítés a Szegedi Nemzeti Színházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>

A maximalista, Hazai Attila emlékére
(Írások, beszélgetések Hazai Attila művészetéről)

Hazai Attila, Juhász Róbert, Kormányos Ákos, Mohai V. Lajos, Nagy Hajnal Csilla, John Peck, Petőcz András, Robert Pinsky, Tóth Erzsébet versei

Bene Zoltán, Murányi Sándor Olivér, Patak Márta, Sántha József prózája

>>>

Öt héten át 65 helyszínen közel 300 programmal várja az egyetem és Szeged közösségét a 23. Őszi Kulturális Fesztivál. A programsorozat kínálatában komoly- és könnyűzenei hangversenyeket, koncerteket, film- és könyvbemutatókat, színházi előadásokat, kiállításokat, irodalmi-közéleti beszélgetéseket is találunk. A fesztivál október 1-jén látványos fényfestéssel nyílik. A Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi és Közkapcsolati […]

>>>

„Ne döntsd a tőkét, siránkozz!”
2018.05.08 - tiszatáj

POLITIKATÖRTÉNETI INTÉZET: KIÁLLÍTÁS A NÉPSZABADSÁG ÉS A SZILVESZTERI NÉPSZABI KARIKATÚRÁIBÓL

A Népszabadság karikatúrái a Politikatörténeti Intézet EU Oktatási, Audiovizuális és Kulturális Végrehajtó Ügynökségének (EACEA) Európa az Állampolgárokért-Európai Emlékezet éves magyarországi projektjének részeként került kiállításra, amely a 20. századi magyar társadalmi eseményeken keresztül vizsgálódik az ország kulturális történelmét illetően. Bár számos olyan darab található a kiállításon is, amely inkább tetszik az 1956–1988-as időszakban regnáló politikai elit által zöld utat kapott tét nélküli viccelődésnek, azért találhatóak egészen más regiszteren mozgó, üdítően kritikus darabok is. Fontos a befogadás szempontjából, hogy emlékezzünk: Magyarországon ezekben az években azért a politikai szatíra sem úgy működött, ahogyan kellett volna.

Bárki számára nyilvánvalóvá válik a probléma, aki fellapozza a korabeli Ludast: a rajzok sokkal inkább voltak nevelő példázatok, agitáló plakátok vagy éppen ellenséges röplapok, semmint nevettető karikatúrák.” – írja 2006-os Pesti humor a szocializmus idején című tanulmányában Takács Róbert. Nem kell messzire menni ennek a gyakorlatnak a megértéséhez. 2018-at írunk és hiába keresünk és kutatunk, az Index.hu hírportálon található Merényi Dániel (Napirajz) vagy Gróf Balázs (Pesti Est) munkáin kívül jóformán híre-hamva sincs vérbeli politikai szatírának. Persze ez sem véletlen.

A politikai szatíra azokon a médiaplatformokon, ahol ez több emberhez is eljutna, ma már nem az alapvető trend része, hovatovább a politika kritikája szinte semmilyen formában nem kap reflektorfényt. A műfaj ily módon – és nem kifejezetten csak pejoratív értelemben – a színházba kényszerül, ott viszont virágzik, kiváltképp a fennmaradásukat mindennap kockáztató független szcénában.

Karikatúrák fellelhetőek természetesen az interneten, a közösségi médiában is, ahol a véleményformálás valamelyest szabadosabb, hiszen az alkotó saját blogjára, oldalára tölti fel alkotásait. Munkájuk azonban így nem válik a napilapok állandó hozzátartozójává, nem válik rendszeressé azok számára, akik zömében a nyomtatott sajtót preferálják vagy nincs lehetőségük az internet hozzáférésre.

A tárlat többek közt a Ludas Matyi és a Népszabadság grafikusa, Mészáros András munkáit összegzi 1956-tól egészen 1988-ig. Főleg az 56-os eseményeket követő politikai változásokra jellemző óvatoskodó kritikai közeg játszott szerepet abban, hogy a Népszabadság karikatúrái nem tudták megfelelően ellátni feladatukat és az alkotóknak különféle kiskapukat kellett találniuk ahhoz, hogy valahogy lekoptassák magukról az álkritikus jelzőt. Ez nem volt egyszerű feladat. Érdemes ennek vizsgálatakor különválasztani a Népszabadságot és a Ludas Matyit, noha az alkotói apparátus voltaképp egy halmazba tartozott. A Népszabadság hasábjain egyértelműen a politikai propaganda hatása érződött, a Ludas viszont főleg 1960-tól némileg függetlenebb módon működött, így a rajzok is kétféle világnézetet képviseltek, tükröztek, legalábbis látszólag. A Ludas ezért nem meglepően hatvanas-hetvenes évek fordulóján több mint 600 ezres példányszámban fogyott. A Népszabadság karikatúráiban a legellentmondásosabb az volt, hogy politikai kritikáit kvázi maga a kormányoldal fogalmazta meg a grafikusok számára, holott ennek pont fordítva kellett volna történnie. A politika igazi, független kritikájára viszont nagy volt az igény, ami kettősséget váltott ki az alkotókból is. Hogyan készítsenek olyan szatirikus rajzokat, hogy az aktuális vezetésnek is megfeleljenek, az olvasóik igényeit is kiszolgálják?

A tét kettős volt; az alkotói önazonosság, a hitelesség vagy az egzisztenciális biztonság és a jó hírnév megtartása. Napról napra zömében olyan karikatúrákat kellett közölniük, aminek semmi köze nem volt a valódi pártkritikákhoz, amelyek nem teljes szívvel-lélekkel képviselték azt a fajta humort, amely a nehéz időszakokban segítségként is szolgálhatott volna az elkeseredett emberek számára.

A finomkodó társadalomkritikák tehát sok esetben károsak voltak, ám az ügyes alkotók olykor mégis megtalálták a módját, hogy ezt az álcát is a sajátságosan ássák alá. Úgy fogalmazták meg a rendszerkritikát, hogy az egyszerre szóljon az ország vezetőinek nyelvén, mégis a sorok között olvasva hívják fel olvasóik figyelmét a rajzok igazi mondanivalójára.

A kiállítás letisztult tematikájának, vagyis a sorszámozásnak, a kronológiai sorrendnek köszönhetően egészen jól végigkövethető az, ahogyan a Népszabadság és a Ludas művészei végül szembehelyezkedve a feléjük támasztott gyakran irreális elvárásokkal, elkezdik megtalálni a hangjukat, és végre annak használják képzőművészeti tehetségüket, ami: eszköznek az ő életüket is kordában tartó hatalommal szemben, felnagyítva a valóságos problémákat.

A kiállítás szeptember közepéig ingyenesen megtekinthető a Napvilág Könyves Galériában a Politikatörténeti Intézetben.

Tóth Emese

 

 

Felhasznált irodalom:

„Pesti humor a szocializmus idején” Takács Róbert – 2000 Irodalmi és Társadalmi havi lap 2006. 7-8. lapszám


Címke: , , , , ,
2018.10.15 - tiszatáj

VERES ATTILA KÖNYVBEMUTATÓJA
Három éves kihagyás után visszatért a Próza Nostra Irodalmi Estek című programsorozat Szegedre. Október 4-én a Próza Nostra kritikusai, Benkő Marianna és Pozsár Anett beszélgettek Veres Attila horror szerzővel Odakint sötétebb című regényéről, illetve az idei könyvhétre megjelent novellagyűjteményéről, az Éjféli iskolákról. – BORBÍRÓ ALETTA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

TENOR3 A MÜPÁBAN
Ma nehéz volna pontosan kiválasztani a világ három legnagyobb tenorját, jómagam legalábbis Kaufmann után elakadnék. Ám háromtenor típusú koncerteket rendezni nagyon is értelmes vállalkozás. Gondolom jövedelmező is, ám engem jobban érdekel a dolog művészi oldala. Bár egy hangfajról van szó, azért nagyon sok alfaj létezik ezen belül is. A Müpa legújabb vállalkozása, amely megkülönböztetésül a tenor a köbön címet kapta, három eltérő típust vonultatott föl… – MÁROK TAMÁS ÍRÁSA

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

JANÁKY MARIANNA:
NOVELLÁK REGÉNYE
Irodalommal foglalkozó emberek olykor hosszasan elvitatkoznak azon, létezik-e női irodalom? S ha igen, mi is az pontosan, mitől az, ami? Nő ír nőkről? Férfi nőkről? Nő férfiakról? A szerzőtől női vagy a témától az? Mi a kulcs? Nemrégiben egy folyóirat tematikus blokkja kapcsán a női tematika kifejezést ahányan vagyunk szerkesztők, annyiféleképpen értelmeztük. Janáky Marianna azonban megkönnyíti a választ erre a kérdésre: nőként ír nőkről nőiesen… – BENE ZOLTÁN KRITIKÁJA

>>>
2018.10.14 - tiszatáj

DERES KORNÉLIA: KÉPKALAPÁCS – SZÍNHÁZ, TECHNOLÓGIA, INTERMEDIALITÁS
Akárcsak a többi művészeti ág, a színház sem tudja elkerülni azt, hogy az őt körülvevő társadalmi és gazdasági környezet technikai és digitális változásait valamilyen módon beépítse, használja. Míg a nemzetközi színháztudomány már az 1990-es évektől behatóbban elemezi ezeket a folyamatokat, a hazai kutatás a 2000-es évektől teszi témájává a színházi előadások és az új médiumok kapcsolatát nem utolsósorban azért, mert napjainkig viszonylag kevés alkotó vállalkozik arra, hogy tudatosan használja a mozgóképes-digitális technikákat… – OROSZLÁN ANIKÓ KRITIKÁJA

>>>
2018.10.13 - tiszatáj

NÉMETH PÉTER MYKOLA: TALÁN. 77+33 MAGYAR HAIKU
Nem meglepő, hogy a radikálisan avantgárd Németh Péter Mykola, a beat-nemzedék ellentmondásos megítélésű vezéralakjától, Allen Ginsbergtől választott mottót kötete élére, miszerint: „Csakis az absztrakt haiku képes megteremteni a misztériumot, miközben vaskemény költészetet kalapál vissza a sorokba.” A mottóból Mykola költészete legalább három dologba kapaszkodik… – FEKETE J. JÓZSEF KRITIKÁJA

>>>
2018.10.11 - tiszatáj

PORZSOLT AMI:
UBUKUBU ZŰRKALANDJAI
Az iskolakezdési nehézségek a legtöbb családban megviselik a gyerekeket és a szülőket egyaránt. Porzsolt Ami maga is többször átesett már ezen a „kalandon”, de a fejlesztőpedagógus számára a bonyolultabb helyzetek sem ismeretlenek. Ezekből a tapasztalatokból született Ubukubu a kis kocka űrlény figurája, és a kalandos segítő könyv, amelynek nem titkolt célja, hogy az iskolakezdés előtt álló gyerekek képességeit fejlessze, illetve megkönnyítse a változással járó stressz feldolgozását.… – MAKKAI KRISZTINA KRITIKÁJA

>>>
2018.10.10 - tiszatáj

EGY VIDÁM MŰHELY KOMOLY BEMUTATÁSA
A Homo Ludens Project egy szegedi székhelyű alkotóközösség, melynek munkáját 2013 óta követheti nyomon a közönség, Szegeden és vidéken egyaránt. Benkő Imola Orsolya művészeti vezető és rendező – korábban a Szegedi Focus Műhely társulat vezetője – csapatával olyan performatív előadások megalkotásán dolgozik, melyek a hagyományos színházi konvenciókkal szemben szabadabb, befogadó-orientált atmoszférát teremtenek. – NÉMETH ZSÓFIA ÍRÁSA

>>>
2018.10.09 - tiszatáj

CSAK REALITY – POP-UP KIÁLLÍTÁS ÉS PERFROMANSZ
Szeptember 11-én már este hat előtt fél órával is késő megérkezni azoknak, akik csak a szokásos hétvégi alapozást kezdték volna meg a Nyugi kertjében, de azoknak sem egyszerű ülőhelyet találni (előzetes foglalás híján), akik a Csak Reality performansz miatt jöttek… – TASKOVICS VIKTÓRIA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.10.09 - tiszatáj

DÁNÉL MÓNIKA: NYELV-KARNEVÁL
A Kijárat Kiadó gondozásában megjelent tanulmánykötet a szerző 2009-ben megvédett doktori értekezése, amelyet kiegészített az utolsó, (Női) fragmentumok című fejezet négy írásával (Ladik Katalin és Huszár Éva műveiről kerültek be újabb elemzések, a Bakucz-interpretáció korábban egy másik fejezetben szerepelt). Az öt fejezetbe rendezett szöveg- (és helyzet-)elemző tanulmányokat a Bevezető nyitómondata, lényegében a könyv egészének tételmondataként ennek az „interpretációs űrnek” a szövegösszefüggésébe helyezi, amelyet legalább két, egyaránt történeti ok interferenciájára vezet vissza… – HANSÁGI ÁGNES KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő