08.17.
| Ismét Fekete Zaj Fesztivál Mátrafüreden >>>
09.04.
| Budapesti Klasszikus Film Maraton >>>
08.17.
| Szentendrén látható először együtt hazánkban a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band >>>
08.16.
| Az ötödik Malomfesztiválon minden több lesz >>>
08.10.
| MAMŰ Galéria – A véletlen >>>
08.08.
| Vass Tibor El, Kondor, pláza című önálló kiállítása – Nyílt, ti, tok című csoportos kiállítás >>>
08.07.
| Magyar műemlékek restaurálási folyamatait mutatja be a Teleki László Alapítvány legújabb kiállítása >>>
08.03.
| Hazánk legmenőbb független társulatai a szegedi THEALTER vendégei >>>
08.03.
| Legéndy Jácint performansza a ZegZugban DJ ANDONE estjén >>>
08.02.
| Változó terek – A Duna menti térség történeti térképeken 1650-1800 >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>
06.20.
| Megjelent a Black Nail Cabaret új videoklipje >>>
06.08.
| Itt vannak az Év Gyerekkönyvei >>>
06.04.
| Könyvhét – Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>

Kortárs makedón költők
Krusovszky Dénes, Malárburk József, Tolnai Ottó, Alice Walker prózája
Janáky Marianna drámája
Baka István levelezéséből
Holokauszt – Csend – Beszéd – Emlékezet – Üzenet (Goldmann Márta, Jablonczay Tímea, Kelemen Zoltán, Máté-Tóth András, Szőke Dávid Sándor, Turai Gabriella, Wéber Péter)
Nátyi Róbert Endre Béla kiállításáról

>>>

BESZÁMOLÓ A TAPASZTALATOKRÓL
A Madrid szívében található múzeum hármas legfőbb csúcsának tekinthető Prado (a Thyssen-Bornemissza, illetve a Reina Sofia mellett) a kezdetektől a mai napig töretlen presztízzsel bír a klasszikus művészeti intézmények között. Tekintve, hogy a 2017-2018-as tanév tavaszi félévét Erasmus hallgatóként Madridban töltöm… – KISS ENIKŐ BESZÁMOLÓJA

>>>

„Ne döntsd a tőkét, siránkozz!”
2018.05.08 - tiszatáj

POLITIKATÖRTÉNETI INTÉZET: KIÁLLÍTÁS A NÉPSZABADSÁG ÉS A SZILVESZTERI NÉPSZABI KARIKATÚRÁIBÓL

A Népszabadság karikatúrái a Politikatörténeti Intézet EU Oktatási, Audiovizuális és Kulturális Végrehajtó Ügynökségének (EACEA) Európa az Állampolgárokért-Európai Emlékezet éves magyarországi projektjének részeként került kiállításra, amely a 20. századi magyar társadalmi eseményeken keresztül vizsgálódik az ország kulturális történelmét illetően. Bár számos olyan darab található a kiállításon is, amely inkább tetszik az 1956–1988-as időszakban regnáló politikai elit által zöld utat kapott tét nélküli viccelődésnek, azért találhatóak egészen más regiszteren mozgó, üdítően kritikus darabok is. Fontos a befogadás szempontjából, hogy emlékezzünk: Magyarországon ezekben az években azért a politikai szatíra sem úgy működött, ahogyan kellett volna.

Bárki számára nyilvánvalóvá válik a probléma, aki fellapozza a korabeli Ludast: a rajzok sokkal inkább voltak nevelő példázatok, agitáló plakátok vagy éppen ellenséges röplapok, semmint nevettető karikatúrák.” – írja 2006-os Pesti humor a szocializmus idején című tanulmányában Takács Róbert. Nem kell messzire menni ennek a gyakorlatnak a megértéséhez. 2018-at írunk és hiába keresünk és kutatunk, az Index.hu hírportálon található Merényi Dániel (Napirajz) vagy Gróf Balázs (Pesti Est) munkáin kívül jóformán híre-hamva sincs vérbeli politikai szatírának. Persze ez sem véletlen.

A politikai szatíra azokon a médiaplatformokon, ahol ez több emberhez is eljutna, ma már nem az alapvető trend része, hovatovább a politika kritikája szinte semmilyen formában nem kap reflektorfényt. A műfaj ily módon – és nem kifejezetten csak pejoratív értelemben – a színházba kényszerül, ott viszont virágzik, kiváltképp a fennmaradásukat mindennap kockáztató független szcénában.

Karikatúrák fellelhetőek természetesen az interneten, a közösségi médiában is, ahol a véleményformálás valamelyest szabadosabb, hiszen az alkotó saját blogjára, oldalára tölti fel alkotásait. Munkájuk azonban így nem válik a napilapok állandó hozzátartozójává, nem válik rendszeressé azok számára, akik zömében a nyomtatott sajtót preferálják vagy nincs lehetőségük az internet hozzáférésre.

A tárlat többek közt a Ludas Matyi és a Népszabadság grafikusa, Mészáros András munkáit összegzi 1956-tól egészen 1988-ig. Főleg az 56-os eseményeket követő politikai változásokra jellemző óvatoskodó kritikai közeg játszott szerepet abban, hogy a Népszabadság karikatúrái nem tudták megfelelően ellátni feladatukat és az alkotóknak különféle kiskapukat kellett találniuk ahhoz, hogy valahogy lekoptassák magukról az álkritikus jelzőt. Ez nem volt egyszerű feladat. Érdemes ennek vizsgálatakor különválasztani a Népszabadságot és a Ludas Matyit, noha az alkotói apparátus voltaképp egy halmazba tartozott. A Népszabadság hasábjain egyértelműen a politikai propaganda hatása érződött, a Ludas viszont főleg 1960-tól némileg függetlenebb módon működött, így a rajzok is kétféle világnézetet képviseltek, tükröztek, legalábbis látszólag. A Ludas ezért nem meglepően hatvanas-hetvenes évek fordulóján több mint 600 ezres példányszámban fogyott. A Népszabadság karikatúráiban a legellentmondásosabb az volt, hogy politikai kritikáit kvázi maga a kormányoldal fogalmazta meg a grafikusok számára, holott ennek pont fordítva kellett volna történnie. A politika igazi, független kritikájára viszont nagy volt az igény, ami kettősséget váltott ki az alkotókból is. Hogyan készítsenek olyan szatirikus rajzokat, hogy az aktuális vezetésnek is megfeleljenek, az olvasóik igényeit is kiszolgálják?

A tét kettős volt; az alkotói önazonosság, a hitelesség vagy az egzisztenciális biztonság és a jó hírnév megtartása. Napról napra zömében olyan karikatúrákat kellett közölniük, aminek semmi köze nem volt a valódi pártkritikákhoz, amelyek nem teljes szívvel-lélekkel képviselték azt a fajta humort, amely a nehéz időszakokban segítségként is szolgálhatott volna az elkeseredett emberek számára.

A finomkodó társadalomkritikák tehát sok esetben károsak voltak, ám az ügyes alkotók olykor mégis megtalálták a módját, hogy ezt az álcát is a sajátságosan ássák alá. Úgy fogalmazták meg a rendszerkritikát, hogy az egyszerre szóljon az ország vezetőinek nyelvén, mégis a sorok között olvasva hívják fel olvasóik figyelmét a rajzok igazi mondanivalójára.

A kiállítás letisztult tematikájának, vagyis a sorszámozásnak, a kronológiai sorrendnek köszönhetően egészen jól végigkövethető az, ahogyan a Népszabadság és a Ludas művészei végül szembehelyezkedve a feléjük támasztott gyakran irreális elvárásokkal, elkezdik megtalálni a hangjukat, és végre annak használják képzőművészeti tehetségüket, ami: eszköznek az ő életüket is kordában tartó hatalommal szemben, felnagyítva a valóságos problémákat.

A kiállítás szeptember közepéig ingyenesen megtekinthető a Napvilág Könyves Galériában a Politikatörténeti Intézetben.

Tóth Emese

 

 

Felhasznált irodalom:

„Pesti humor a szocializmus idején” Takács Róbert – 2000 Irodalmi és Társadalmi havi lap 2006. 7-8. lapszám


Címke: , , , , ,
2018.08.21 - tiszatáj

CEREDI NEMZETKÖZI KORTÁRS MŰVÉSZTELEP
Van egy kis utca Cereden, aminek nincs neve. Mintha nem is létezne, pedig a község fő utcájából, a Kossuth Lajos utcából kanyarodik ki. A nincs neve utca sarkán áll a Ceredi Nemzetközi Kortárs Művésztelep tájháza, amit tavaly vásároltak meg, teljesen lerobbant állapotban, de már a tavaly annyira rendbe tették, hogy abban az évben ott is sor kerülhetett kiállításra. Még sok a tennivaló az épületen… – ABAFÁY-DEÁK CSILLAG ÉS KÖLÜS LAJOS BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.08.21 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ A MALOMFESZTIVÁLRÓL
Elérkezett az utolsó napjához az ötödik Malomfesztivál. Irodalmi workshop, népzenei taktusok, hajnali goa buli. Ilyennek látta a harmadik napot “elsőmalmozó” tudósítónk. – VARGA RÉKA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.08.20 - tiszatáj

RÓZSAVÖLGYI ZSUZSA ÉS
AZ M STUDIO
Két „táncelőadást” is láttunk a Thealteren, s bár látszólag semmi közük egymáshoz, eszembe jutott a kérdés, vajon mit tenne az a három, liftbe szorult férfi, ha beszabadulnának Rózsavölgyi Zsuzsa 1.7 című előadásának a színpadára? – IBOS ÉVA KRITIKÁJA

>>>
2018.08.19 - tiszatáj

AZ UTOLSÓ KÉT NAP A THEALTEREN
A Thealter utolsó két napja igazi színházi ínyencségeket tartogatott a fesztivál résztvevői számára. Pénteken egy minden elemében egyedi és sajátos táncnyelvi produkciót, a sepsiszentgyörgyi M Stúdió Lift – boys will be boys című koreográfiáját tekinthette meg a nagyérdemű. Fehér Ferenc rendezésében három színész, Deák Zoltán, Szekrényes László és Veres Nagy Attila szerepelnek egy liftkabin alapterületének megfeleltethető aprócska térben. Az előadás kizárólag mozgásra épül, verbalitás nincs… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.18 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ A MALOMFESZTIVÁLRÓL
Sátor, napfelkelte, kakasszó, nehézkés ébredés. Következzen a Malomfesztivál második – esős – napjáról szóló beszámoló, ahogyan azt “elsőmalmozó” tudósítónk látta. – VARGA RÉKA BESZÁMOLÓJA 

>>>
2018.08.17 - tiszatáj

BESZÁMOLÓ A MALOMFESZTIVÁLRÓL
Ötödik alkalommal nyitotta meg képzeletbeli kapuját a szerbiai falu, Orom és a határában elterülő Malomfesztivál. Az első nap eseményeibe „elsőmalmozó” tudósítónk szemén keresztül tekinthetnek be. – VARGA RÉKA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.08.16 - tiszatáj

BRECHT ÉS SHAKESPEARE A THEALTER HATODIK ÉS HETEDIK NAPJÁN
A Thealteren bemutatott előadások közül kettő is több ízben bizonyította, hogy az alkotók életkora és a színházi hierarchiában elfoglalt státuszuk egyáltalán nincs egyenes arányban előadásaik esztétikai minőségével. Azaz sosem jelenthet kiindulási alapot, hogy egy adott előadás alkotója évtizedek óta a pályán van, avagy éppen a színművészeti végzős hallgatója… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.08.14 - tiszatáj

A THEALTER ÖTÖDIK NAPJA
Három megtekintésre érdemes előadás szerepelt egymás után a programban. Elsőként délután hatkor a k2 társulatának A Cenci-ház című előadása volt látható a régi zsinagógában, ezt követte Kokan Mladenović Felhő a nadrágban című rendezése a Kisszínházban, hogy aztán a kitartó közönség újra a Hajnóczy utcában találja magát a színművészetisek Az éjszaka a nappal anyja című produkcióján… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő