10.26.
| Október végén elárasztják az országot a rajzfilmek >>>
10.25.
| Asztali beszélgetések… – Befejezetlen múlt >>>
10.18.
| MASZK – Perzsia Szegedre jön – Hajnóczy-nap >>>
10.16.
| Latin-amerikai filmek, ételek, borok és latin bulik a Déli-Doku dokumentumfilm-fesztiválon >>>
10.14.
| MASZK – Ziggurat Project: Acsai Roland: Esumi és Asao >>>
10.12.
| 100 éve született Leonard Bernstein >>>
10.11.
| Kass Galéria – Írásvédett című kiállítás >>>
10.11.
| ZUG színház és művészeti tetthely – HLP feat. Roskó Gábor: A csillagok szíve >>>
10.10.
| Rejtő Jenő orrvérzésig – Fülig Jimmy ajánlásával vagy épp annak ellenére >>>
10.08.
| MASZK – PanoDráma: Pali >>>
10.06.
| Ludwig Múzeum – Salla Tykkä: Rövid címek >>>
10.05.
| MASZK – Mándy Ildikó Társulata: A macska neve >>>

09.27.
| „Emlékek helyett mobiltelefonom volt” >>>
08.27.
| A szabadkai Népszínház Magyar Társulata Drámapályázatot hirdet >>>
08.25.
| Megtartotta első kisszínházi bemutatójának olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.22.
| Megtartotta első olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.20.
| Kezdődik a bérletértékesítés a Szegedi Nemzeti Színházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>

A maximalista, Hazai Attila emlékére
(Írások, beszélgetések Hazai Attila művészetéről)

Hazai Attila, Juhász Róbert, Kormányos Ákos, Mohai V. Lajos, Nagy Hajnal Csilla, John Peck, Petőcz András, Robert Pinsky, Tóth Erzsébet versei

Bene Zoltán, Murányi Sándor Olivér, Patak Márta, Sántha József prózája

>>>

Öt héten át 65 helyszínen közel 300 programmal várja az egyetem és Szeged közösségét a 23. Őszi Kulturális Fesztivál. A programsorozat kínálatában komoly- és könnyűzenei hangversenyeket, koncerteket, film- és könyvbemutatókat, színházi előadásokat, kiállításokat, irodalmi-közéleti beszélgetéseket is találunk. A fesztivál október 1-jén látványos fényfestéssel nyílik. A Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi és Közkapcsolati […]

>>>

Trafó – Székely Rozália: Kálvária Lakópark
2018.05.18 - tiszatáj

Ősbemutató

2018. 05. 26 – 27. 18:00

Trafóklub 

Székely Rozália színművész-rendező, társadalmilag érzékeny, új utakat kereső színházi gondolkodó, és már frissen megmutatkozó drámaíró is. Első önálló drámájából készült előadását, a Kálvária Lakóparkot a FÜGE Produkció TITÁNium Színházi Projektjének keretében mutatja be a Trafóklubban.

Székely Rozália az egykori Szputnyik Hajózási Társaság színésze volt, valamint játszott a Proton Színház, a Stúdió K, a Tünet Együttes, a TÁP Színház és Kárpáti Péter Titkos Társulatának előadásaiban. Nyolc éves kora óta tagja a Szentkirályi Színházi Műhelynek. Huszonhét éves koráig ez az alternatív színházi bázis szerves részét képezi mindennapjainak, gondolkodásmódjára igen erős hatással van. Szülei, Monori Lili és Székely B. Miklós művészete is a mai napig elválaszthatatlan a szentkirályis bázistól. A fiatal alkotónő a Kaposvári Egyetem Művészeti Karán végzett színészként 2012-ben, és szakdolgozatának alapjául is a Szentkirályi u. 4. szám alatt lévő pincét választotta.

„Ezt a pincét, a fölötte levő épülettel együtt, azóta lebontották, 2004-ben, mert parkolóház és mélygarázs épült a helyén.  Szüleim, Székely B. Miklós és Monori Lili megismerkedésük pillanatában kimondatlan szövetségre léptek egymással 1982-ben, a szocializmus utolsó szakaszában, amikor még nem lehetett tudni, valaha vége lesz-e. Kimerültségük és szakmai válságuk lehajtotta őket egy Szentkirályi utcai pincébe, hátha ott levegőhöz jutnak.  Véleményem szerint a szocialista diktatúrának jelentős szerepe volt abban, hogy a föld alá kényszerültek.  Mégpedig nem azért, mert betiltott művészek lettek volna, hanem mert valódi kreativitásuk elnyomásban nem virágzott. Menedéket kellett keresniük tehát.” (részlet a szakdolgozatból)

http://www.monorililiegyesulet.hu/file/92/szekely-rozalia-szakdolgozata-a-szentkiralyi-szinhazi-muhelyrol–1-.html

Székely szövegírási gyakorlatára továbbá igen erős hatással volt Czukor Balázs, illetve Bodó Viktor munkássága is, akikkel a Szputnyikban eltöltött három év során dolgozott együtt. Kárpáti Péter előadásában, A két nő című lélektani krimiben improvizációs technikákkal kellett a lehető leggyorsabban szöveget alkotnia. A darab a Titkos Társulat, a Füge és a Trafó közös produkciójaként valósult meg, és két éven keresztül játszották elképesztő energiákkal és virtuozitással, hiszen nem volt állandó szövegkönyv, pusztán az estéről estére alakuló, végig improvizált előadásszöveg.

http://trafo.hu/hu-HU/titkos-tarsulat-ket-no

 

Kálvária Lakópark

A Kálvária Lakóparkban Magda a külföldre költözés kapujából zuhan bele a vér szerinti apjától örökölt lakásba. Amíg anyja újratemetéseken ad elő bűvésztrükköket, a lány előtt lassan megidéződik az elveszett apa alakja, aki a család történetéből látszólag nyom nélkül eltűnt. Majd a két nő életébe megérkezik egy múlt nélküli, fiatal férfi. Magda lakásába kevesen jutnak be és még kevesebben jutnak ki onnan: a Kálvária Lakópark abszurd világot tár elénk, melyben az eltemetett múlt feltámad, a tér életre kel, az emlékek megelevenednek, a falak mesélni kezdenek.

A Kálvária Lakópark dramaturgja Kristóf Borbála, a sejtelmes kapcsolatrendszerekben vergődő figurákat pedig Nyakó Júlia, Kurta Niké és Varju Kálmán alakítja. A poétikus, abszurd és humoros nyelvezetű dráma zenéjét Ivan Buharov jegyzi, a többek között szürrealisztikus audiovizuális filmjeikről elhíresült Igor & Ivan Buharov formációból.  Az előadás látványáért Szabados Luca felel, aki 2008 óta tagja és állandó alkotója a Pneuma Szöv. nyitott művészeti hálózatnak, illetve 2011 óta dolgozik jelmez- és látványtervezőként elsősorban független társulatokkal, állandó alkotótársa a TáP Színháznak és a Don’t Eat Groupnak.
Az előadás fontos elemei lesznek a videó bejátszások, melyeket Pántya Bea vizuális művész, kísérleti filmes készít, aki 2012-ben végzett a Moholy-Nagy Művészeit Egyetem animáció szakán.

 

Szereplők:
Mari: Nyakó Júlia
Magda: Kurta Niké
Gábor: Varju Kálmán
Teréz: Székely Rozália
Rezső(hang és kép): Hegedűs D. Géza
Peti(kép):  Hajmási Dávid
Peti (hang): Varju Kálmán
Béla(hang és kép): Székely B. Miklós
Bácsi(hang): Váry Károly
Rádió(hang): Gyabronka József

Produkciós asszisztens: Beke Anna
Produkciós vezető : Gulyás Dóra
Zene: Hevesi Nándor
Videó: Pántya Bea
Fény: Lengyel Ákos
Hang-és Videotechnikus: Maruscsák Dávid
Látvány: Szabados Luca
Dramaturg: Kristóf Borbála
Rendező: Székely Rozália

Koprodukciós partner: Trafó

http://trafo.hu/hu-HU/kalvaria_lakopark

https://www.facebook.com/events/971951259627678/

 

TITÁNium

Ötödik alkalommal hirdette meg idén a Füge Produkció a TITÁNium Színházi Projekt pályázatát, melyhez második alkalommal szerveznek mentorprogramot. A több alkalmas program célja, hogy elméleti és gyakorlati tudással ruházza fel a nyertes pályázókat, segítve őket a produkció létrehozásában.

A pályázatra olyan fiatal színházi alkotók (rendezők, dramaturgok, látványtervezők, színházi csapatok képviselőinek) jelentkezését várják évről évre, akik egy alkotói koncepció megvalósítása mellett szeretnének alaposabb ismeretet, illetve tapasztalatot szerezni egy produkció kivitelezésének a folyamatáról, annak egyes lépéseiről.

http://titaniumprojekt.blog.hu/



2018.10.15 - tiszatáj

VERES ATTILA KÖNYVBEMUTATÓJA
Három éves kihagyás után visszatért a Próza Nostra Irodalmi Estek című programsorozat Szegedre. Október 4-én a Próza Nostra kritikusai, Benkő Marianna és Pozsár Anett beszélgettek Veres Attila horror szerzővel Odakint sötétebb című regényéről, illetve az idei könyvhétre megjelent novellagyűjteményéről, az Éjféli iskolákról. – BORBÍRÓ ALETTA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

TENOR3 A MÜPÁBAN
Ma nehéz volna pontosan kiválasztani a világ három legnagyobb tenorját, jómagam legalábbis Kaufmann után elakadnék. Ám háromtenor típusú koncerteket rendezni nagyon is értelmes vállalkozás. Gondolom jövedelmező is, ám engem jobban érdekel a dolog művészi oldala. Bár egy hangfajról van szó, azért nagyon sok alfaj létezik ezen belül is. A Müpa legújabb vállalkozása, amely megkülönböztetésül a tenor a köbön címet kapta, három eltérő típust vonultatott föl… – MÁROK TAMÁS ÍRÁSA

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

JANÁKY MARIANNA:
NOVELLÁK REGÉNYE
Irodalommal foglalkozó emberek olykor hosszasan elvitatkoznak azon, létezik-e női irodalom? S ha igen, mi is az pontosan, mitől az, ami? Nő ír nőkről? Férfi nőkről? Nő férfiakról? A szerzőtől női vagy a témától az? Mi a kulcs? Nemrégiben egy folyóirat tematikus blokkja kapcsán a női tematika kifejezést ahányan vagyunk szerkesztők, annyiféleképpen értelmeztük. Janáky Marianna azonban megkönnyíti a választ erre a kérdésre: nőként ír nőkről nőiesen… – BENE ZOLTÁN KRITIKÁJA

>>>
2018.10.14 - tiszatáj

DERES KORNÉLIA: KÉPKALAPÁCS – SZÍNHÁZ, TECHNOLÓGIA, INTERMEDIALITÁS
Akárcsak a többi művészeti ág, a színház sem tudja elkerülni azt, hogy az őt körülvevő társadalmi és gazdasági környezet technikai és digitális változásait valamilyen módon beépítse, használja. Míg a nemzetközi színháztudomány már az 1990-es évektől behatóbban elemezi ezeket a folyamatokat, a hazai kutatás a 2000-es évektől teszi témájává a színházi előadások és az új médiumok kapcsolatát nem utolsósorban azért, mert napjainkig viszonylag kevés alkotó vállalkozik arra, hogy tudatosan használja a mozgóképes-digitális technikákat… – OROSZLÁN ANIKÓ KRITIKÁJA

>>>
2018.10.13 - tiszatáj

NÉMETH PÉTER MYKOLA: TALÁN. 77+33 MAGYAR HAIKU
Nem meglepő, hogy a radikálisan avantgárd Németh Péter Mykola, a beat-nemzedék ellentmondásos megítélésű vezéralakjától, Allen Ginsbergtől választott mottót kötete élére, miszerint: „Csakis az absztrakt haiku képes megteremteni a misztériumot, miközben vaskemény költészetet kalapál vissza a sorokba.” A mottóból Mykola költészete legalább három dologba kapaszkodik… – FEKETE J. JÓZSEF KRITIKÁJA

>>>
2018.10.11 - tiszatáj

PORZSOLT AMI:
UBUKUBU ZŰRKALANDJAI
Az iskolakezdési nehézségek a legtöbb családban megviselik a gyerekeket és a szülőket egyaránt. Porzsolt Ami maga is többször átesett már ezen a „kalandon”, de a fejlesztőpedagógus számára a bonyolultabb helyzetek sem ismeretlenek. Ezekből a tapasztalatokból született Ubukubu a kis kocka űrlény figurája, és a kalandos segítő könyv, amelynek nem titkolt célja, hogy az iskolakezdés előtt álló gyerekek képességeit fejlessze, illetve megkönnyítse a változással járó stressz feldolgozását.… – MAKKAI KRISZTINA KRITIKÁJA

>>>
2018.10.10 - tiszatáj

EGY VIDÁM MŰHELY KOMOLY BEMUTATÁSA
A Homo Ludens Project egy szegedi székhelyű alkotóközösség, melynek munkáját 2013 óta követheti nyomon a közönség, Szegeden és vidéken egyaránt. Benkő Imola Orsolya művészeti vezető és rendező – korábban a Szegedi Focus Műhely társulat vezetője – csapatával olyan performatív előadások megalkotásán dolgozik, melyek a hagyományos színházi konvenciókkal szemben szabadabb, befogadó-orientált atmoszférát teremtenek. – NÉMETH ZSÓFIA ÍRÁSA

>>>
2018.10.09 - tiszatáj

CSAK REALITY – POP-UP KIÁLLÍTÁS ÉS PERFROMANSZ
Szeptember 11-én már este hat előtt fél órával is késő megérkezni azoknak, akik csak a szokásos hétvégi alapozást kezdték volna meg a Nyugi kertjében, de azoknak sem egyszerű ülőhelyet találni (előzetes foglalás híján), akik a Csak Reality performansz miatt jöttek… – TASKOVICS VIKTÓRIA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.10.09 - tiszatáj

DÁNÉL MÓNIKA: NYELV-KARNEVÁL
A Kijárat Kiadó gondozásában megjelent tanulmánykötet a szerző 2009-ben megvédett doktori értekezése, amelyet kiegészített az utolsó, (Női) fragmentumok című fejezet négy írásával (Ladik Katalin és Huszár Éva műveiről kerültek be újabb elemzések, a Bakucz-interpretáció korábban egy másik fejezetben szerepelt). Az öt fejezetbe rendezett szöveg- (és helyzet-)elemző tanulmányokat a Bevezető nyitómondata, lényegében a könyv egészének tételmondataként ennek az „interpretációs űrnek” a szövegösszefüggésébe helyezi, amelyet legalább két, egyaránt történeti ok interferenciájára vezet vissza… – HANSÁGI ÁGNES KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő