05.25.
| 30 év – 30 kép: Fotókiállítás a Szegedi Kortárs Balett életéről a Móra-múzeumban >>>
06.01.
| COURAGE-PAREVO nemzetközi dokumentumfilm-fesztivál >>>
05.31.
| Jazz Kocsma – Borda Réka Hoax című verseskötetének bemutatója >>>
05.31.
| Asztali beszélgetések… – Fabiny Tibor és Nádasdy Ádám disputája >>>
05.26.
| Trafó – Székely Rozália: Kálvária Lakópark >>>
05.22.
| VIII. THEALTER U21 plusz kisfesztivál >>>
05.19.
| Ludwig Lounge | Művészet – tudomány – hit >>>
05.15.
| Liszt Ferenc éjszakái – Baka István emlékest Szegeden >>>
05.14.
| Trafó – Tóth Kinga intermediális költészeti estje >>>
05.10.
| PIM – Generációs újratervezések >>>
05.04.
| Göblyös Róbert festőművész kiállítása >>>
05.03.
| Szaffi − újra a mozikban! >>>
04.25.
| Elhunyt Szervátiusz Tibor szobrászművész, a nemzet művésze >>>
04.23.
| Siker útján az új szegedi papucs! >>>
04.20.
| 15 éve jelent meg először a magyar National Geographic >>>
04.18.
| Folytatódik az Aranyfeszt! >>>
04.17.
| Televíziós alkotók ötleteit várják a Hypewriter júniusi pitchfórumára >>>
04.17.
| Kiemelkedő nézettséggel zárt a DESZKA Fesztivál >>>
04.13.
| Úrhatnám polgárral készülnek a REÖK Szabadtérire >>>
04.11.
| Visszaemlékezés és naplógyűjtő kezdeményezést indít útjára a szegedi múzeum >>>
03.22.
| Balajthy Ágnes Bodor Béla-díjas >>>
03.12.
| Budapesten is várják a REÖK Tartuffe-előadását >>>
03.12.
| A tatárjárás pusztításának drámai részletei a Határtalan Régészetben >>>
03.06.
| Világsztárok és 360 fokos VR élmény a Müpa 2018/2019-es évadában >>>

Benesóczky László, Gerlei Dávid, Hegedűs Gyöngyi, Kiss Ottó, Nyirán Ferenc, Pásztor Béla, Sánta Miriám, Tatár Sándor versei

Tandori Dezső esszéje

Cosmin Perta, Ross Károly prózája

A reflexivitás terei (Napló, jegyzet, irodalom)

Kőbányai János tanulmánya Pásztor Béla költészetéről

>>>

Az SZTE Egyetemi Tavasz programsorozata 2018. április 11. és május 18. között várja az érdeklődőket. Az öt hét alatt ötven helyszínen közel háromszáz program közül válogathat a közönség. A mindenki számára nyitott rendezvénysorozaton kulturális és sportesemények, kari napok, egyetemi színházi találkozó, gitárfesztivál, tematikus séták, tudománynépszerűsítő programok és konferenciák várják az […]

>>>

Miniatűr világok
2018.05.03 - tiszatáj

VÁLOGATÁS A 4. NEMZETKÖZI KISGRAFIKAI BIENNÁLÉ ANYAGÁBÓL

A kiállítás alapjaként szolgáló Nemzetközi Kisgrafikai Biennálé eredete egészen 1980-ig nyúlik vissza. A temesvári grafikai műhely fiatal, helyben végzett romániai és környékbeli művészeknek adott lehetőséget az alkotásra. Az így készült anyagokból született kiállítások sikerei arra buzdították a szervezőket, hogy szélesítsék az alkotói közösséget.  A 2017-es biennálé már több mint 400 pályaművet számlált, a legkülönbözőbb székhelyű alkotóktól, Európától, Ázsián át, egészen az Amerikai kontinensekig. A Fischer Galériában mindebből egy kisebb léptékű reprezentatív válogatást láthatunk.

A szegedi egyetem rajz tanszéki galériája jó befogadó hely, hiszen tágas, könnyen bejárható, illetve egész napos nyitva tartása miatt bármikor elérhető. Emellett viszont egy oktatási közeg is, amely mellőzi a múzeum csöndes sterilitását és a kereskedelmi galériák luxusát: a képek a termek és mosdók közötti falakra kerültek, a világítás fél-profi és szünetekben nyüzsgő a környezet. A grafikák, méretükből adódóan ideálisan illeszkedtek a térbe, főként a galéria középső részén, ahol megbontva a fríz elrendezést, egymás fölé is kerültek alkotások. A művek országonkénti felosztásban tekinthetők meg – címke jelzi, melyik kontinensre lépünk éppen. Az egyes alkotások címkézése viszont nem észrevehető, mert a képkeret eltakarja. Ami kritikaként említhető még, hogy a kiállító térben nincs lehetőség leülni, kényelmesen időzni egy képnél. Nem találunk sem leírást, sem vezetőt a kiállításhoz, nem tudunk kihez fordulni a felmerülő kérdéseinkkel. Felmerül a kérdés: az említett problémák csorbíthatják a kiállítás értékét, vagy csak a műtárgyak számítanak? Mennyire befolyásolja az élményt a kiállítóhely minősége? Milyen mértékben tudnak hatással lenni ránk a művek, egy kedvezőtlen környezetben?

 

 

Egy művészeti intézményben megrendezett kiállítás tematikájában, műválasztékában is szabadabb, mint egy hivatalos szférában rendezett kiállításé. A múzeumok, és kereskedelmi galériák terei alapvetően kanonizálják a műveket és alkotóikat, de a szárnypróbálgató művészeknek nehezen jutnak kiállítási lehetőséghez. A kortárs művészet viszont elsősorban ez utóbbiakból áll – az a kortárs, ami a jelenben keletkezik/létezik. A tárlaton látható művek kortárs alkotások és általuk a művészet legfontosabb mozzanata nyer teret: hatással vannak a látogatókra. Ennek megértéséhez nem kellenek falszövegek, vagy plakátok egyszerűen meg kell nézni az alkotásokat.

Összesen 81 művet tekinthetünk meg, 28 ország alkotóitól, melyek tematikájukban és stílusukban egyaránt különbözőek. Több grafikai használja a népies motívumokat, visszanyúlva őseik mintarendszeréhez: barlangrajzokhoz hasonló jelek (Plavitu Constantin RO) és állatok (Milisagevic Leonida SRB), archaikus emberek köszönnek ránk a falakról (Carrasco Guiterrez Emilio MEX, Donch Rebeca PER, Dione Rabelo BRA) és újra felhasznált növénymotívumokat is fellelhetünk (Tomas Zemla SK). Sűrűn találkozhatunk naturalisztikus motívumokkal az egzotikus virágok színes kavalkádjától (Som-Usa Phengtaku THA, Krissana Buengrangon THA),), a beszélgető arcokat idéző erdőkig (Pato Károly HUN). Emellett szürrealista (Castillo Mariano SP) és meseszerű állatábrázolásokkal is megismerkedhetünk (Siplevich Tatsiana BY). Számos művész érdeklődése önmaga és általánosságban az emberi lét felé fordult: az erről tanúskodó portrék (Agnieszka Lamirowska PL) mellett találunk érzelmi és lelki tartalmakat boncolgató alkotásokat is (Patcha Kaewtongtal THA), melyek az álomról (Veselin Damyanov-Vas BG), a magányról (Adam Czech PL, Bíró Ildikó HUN), a szerelemről és eggyé válásról szólnak (Marco Trentin IT). Ugyanakkor realizmusra törekedő alkotások (Adriano Castro ES, Laline Janna FIN) és nonfiguratív, időt, teret felbontó művek is felfedezhetőek (Schuselka Elfi USA, Masaaki Oyha JAP). Sőt a hagyományos, több évszázadnyi tradícióba illeszkedő grafikai alkotások – mint az ex libris – is megjelentek modern formában (Baeyens Martin BEL, Schvartzman Mauricio AR).

 

 

Az említett stílusok és alkotók a sokszínűséget bizonyítják, ám a teljesség igénye nélkül kerültek említésre, hiszen a kiállítás valódi élménye a közvetlen befogadással tapasztalható meg. A grafikák méretükből adódóan az átlagos nézői távolság átlépésére kényszerítenek, ha tetszik az alkotás és befogadó között határátlépésre sarkallnak. Egy freskót, vagy többméteres vászonra készült alkotás nem igényel ilyen gesztust, viszont a kisgrafikák miniatűr világát, csak e bensőséges megtekintési móddal ismerhetjük meg behatóan. Ha az ember belép a kép szférájába, egy pillanattal később már érzi a mű szereplőjének magányát, szenvedélyét, a tavaszi szelet saját bőrén és visszautazhat az időben is. Ekkor a kiállítótér problémái megszűnnek, nem számít a címke, sem az ajtó: a befogadó és grafika együtt hozzák létre a valódi műalkotást.

Plank Andrea

 

 


Címke: , , , , ,
2018.05.26 - tiszatáj

BOSSZÚÁLLÓK: VÉGTELEN HÁBORÚ
Kerek évfordulót ünnepel a Marvel Studios: 2008-ban az első Vasemberrel indultak világhódító útjukra, fázisokra bontották a képregényes B-ligából induló szuperhőseiket, nem mellesleg pedig olyan spin-offokon, önálló darabokon nyugvó hosszú távú üzleti modellt építettek ki, melyből a DC-moziuniverzumától az újabb Star Wars-részekig rengeteg széria (helyesebben: franchise) építkezik… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2018.05.23 - tiszatáj

Benesóczky László, Gerlei Dávid, Hegedűs Gyöngyi, Kiss Ottó, Nyirán Ferenc, Pásztor Béla, Sánta Miriám, Tatár Sándor versei

Tandori Dezső esszéje

Cosmin Perta, Ross Károly prózája

A reflexivitás terei (Napló, jegyzet, irodalom)

Kőbányai János tanulmánya Pásztor Béla költészetéről

>>>
2018.05.22 - tiszatáj

CHIHIRO MARUYAMA:
PIERRE, A LABIRINTUSNYOMOZÓ
Hódító útjára indult Pierre. Egy zseniális picture book és egy végtelenül izgalmas activity book szellemes kombinációja egy nagyalakú könyvbe sűrítve. Tökéletes bevezetés lehet az olvasás és a könyvek birodalmába, kevés szöveggel, viszont tele érdekes feladattal és elképesztő képi világgal. Jó adag türelem és kitartás szükséges a csodálatosan illusztrált foglalkoztatóhoz… – MAKKAI KRISZTINA ÍRÁSA

>>>
2018.05.20 - tiszatáj

INTERJÚ MARTON ÁKOSSAL
próbálok egy olyan koncepciót kialakítani, amiben az elmúlt évek képeit, több korszak alkotásait, idősíkjait állítom ki. Lesz egy steril fal, egy nagyon színes, és egy, ahol nagy emberi alakok ábrázolásai sorakoznak – három teljesen külön álló világ. Erre építettem most a TIK-ben is: szembeállítani egymással a különböző alkotásokat. Ha nem lenne kint a nevem a képek alatt, azt gondolná az ember, hogy a képeket több ember festette… – PLANK ANDREA INTERJÚJA

>>>
2018.05.19 - tiszatáj

SPOOR
Mágikus realizmus ötvöződik égetően valós problémákkal, helyesebben Agnieszka Holland tavalyi mozija erre tenne kísérletet. Olga Tokarczuk regényének adaptációjában ökothriller-felhangok jelennek meg, ráadásul a direktornő és társrendezőnője, Kasia Adamik ezt bátran kiterjesztik a moralitás, a teremtettség és a társadalmi felelősség témáira, így a Spoor látszólag összetett bűndrámaként próbál érvényesülni… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2018.05.18 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG ÉS KÖLÜS LAJOS
Az arckép vagy portré az embernek akár szobrászati, akár festészeti, akár fényképészeti műben előállított képmása. Ismérve, hogy szándékosan egy élő vagy már nem élő személy arcmásának készül. Arcmás, más arc. Sztárfotográfia (egyben reklám és divatfotó) az 1960-, 1970-es években, Amerikában jelent meg először. A legjelentősebb sztárfotográfusok Diane Arbus, Richard Avedon, Annie Leibovitz. Amit a hétköznapi ember nem láthat, de látnia kell. Extrém kitárulkozás, az intimitás megőrzése, a kukkolás izgalma…

>>>
2018.05.18 - tiszatáj

A. FEHÉR VERA KIÁLLÍTÁSA
Átélt látleletek. Szövődmények, szinte hangtalan, neszező tépelődések, tépődött eszmék, vázlatos esszék, evődő esemény-töredékek, varratok, átélt eredmények…
Ember-tájak, ember-lények, elmélet-terek belső térképei, érték-határ töltődések, elvarrrrrrrrrrrrrrrrt, túlélt, átgondolt, tovább absztrahált emlék (át)vetülések… Szövet-pixeleken túli, hívásokon, elhíváson, hivatáson, várakozás- és vágyakozás-átéléseken inneni, fixíreken, meta-textúrákon onnani, lírikus, konkrét elv(v)etülések, vegyes technikákkal oldott, érzelmi szférákba (el)engedett fabulák, meglengetett, játékos intrikák feloldásait indukáló „szabad kötődések”…

>>>
2018.05.17 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS MARTINKOVICS MÁTÉVAL AZ IZLAND–MAGYARORSZÁGRÓL
Ritka, hogy egy előadásban ennyire nyíltan beszélnek a politikáról. Érezni is lehet a megszeppenést, amikor először elhangzik, hogy Fidesz, vagy Orbán Viktor. Érdekes, hogy Szerbiába, például ez a fajta direktebb politizálásnak van hagyománya, itt inkább maximum áthallásos előadások készülnek. Ezzel együtt, azt érzem, mi nem foglalunk állást politikailag, inkább a kivándorlás okait és egy új kultúrába való beilleszkedést boncolgatjuk…

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő