10.26.
| Október végén elárasztják az országot a rajzfilmek >>>
10.25.
| Asztali beszélgetések… – Befejezetlen múlt >>>
10.18.
| MASZK – Perzsia Szegedre jön – Hajnóczy-nap >>>
10.16.
| Latin-amerikai filmek, ételek, borok és latin bulik a Déli-Doku dokumentumfilm-fesztiválon >>>
10.14.
| MASZK – Ziggurat Project: Acsai Roland: Esumi és Asao >>>
10.12.
| 100 éve született Leonard Bernstein >>>
10.11.
| Kass Galéria – Írásvédett című kiállítás >>>
10.11.
| ZUG színház és művészeti tetthely – HLP feat. Roskó Gábor: A csillagok szíve >>>
10.10.
| Rejtő Jenő orrvérzésig – Fülig Jimmy ajánlásával vagy épp annak ellenére >>>
10.08.
| MASZK – PanoDráma: Pali >>>
10.06.
| Ludwig Múzeum – Salla Tykkä: Rövid címek >>>
10.05.
| MASZK – Mándy Ildikó Társulata: A macska neve >>>

09.27.
| „Emlékek helyett mobiltelefonom volt” >>>
08.27.
| A szabadkai Népszínház Magyar Társulata Drámapályázatot hirdet >>>
08.25.
| Megtartotta első kisszínházi bemutatójának olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.22.
| Megtartotta első olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.20.
| Kezdődik a bérletértékesítés a Szegedi Nemzeti Színházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>
08.06.
| Hamarabb kezdődik a Szegedi Szabadtéri 2019-esévada >>>
07.25.
| Szőcs Petra első nagyjátékfilmje a Velencei Filmfesztiválon >>>
07.22.
| Újabb díjat nyert a Virágvölgy >>>
07.14.
| A Pannon Filharmonikusok évadzárása >>>
06.22.
| Júliusi kiállítások a Deák17 Galériában >>>
06.21.
| Elkezdődtek a Rómeó és Júlia próbái >>>

A maximalista, Hazai Attila emlékére
(Írások, beszélgetések Hazai Attila művészetéről)

Hazai Attila, Juhász Róbert, Kormányos Ákos, Mohai V. Lajos, Nagy Hajnal Csilla, John Peck, Petőcz András, Robert Pinsky, Tóth Erzsébet versei

Bene Zoltán, Murányi Sándor Olivér, Patak Márta, Sántha József prózája

>>>

Öt héten át 65 helyszínen közel 300 programmal várja az egyetem és Szeged közösségét a 23. Őszi Kulturális Fesztivál. A programsorozat kínálatában komoly- és könnyűzenei hangversenyeket, koncerteket, film- és könyvbemutatókat, színházi előadásokat, kiállításokat, irodalmi-közéleti beszélgetéseket is találunk. A fesztivál október 1-jén látványos fényfestéssel nyílik. A Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi és Közkapcsolati […]

>>>

Miniatűr világok
2018.05.03 - tiszatáj

VÁLOGATÁS A 4. NEMZETKÖZI KISGRAFIKAI BIENNÁLÉ ANYAGÁBÓL

A kiállítás alapjaként szolgáló Nemzetközi Kisgrafikai Biennálé eredete egészen 1980-ig nyúlik vissza. A temesvári grafikai műhely fiatal, helyben végzett romániai és környékbeli művészeknek adott lehetőséget az alkotásra. Az így készült anyagokból született kiállítások sikerei arra buzdították a szervezőket, hogy szélesítsék az alkotói közösséget.  A 2017-es biennálé már több mint 400 pályaművet számlált, a legkülönbözőbb székhelyű alkotóktól, Európától, Ázsián át, egészen az Amerikai kontinensekig. A Fischer Galériában mindebből egy kisebb léptékű reprezentatív válogatást láthatunk.

A szegedi egyetem rajz tanszéki galériája jó befogadó hely, hiszen tágas, könnyen bejárható, illetve egész napos nyitva tartása miatt bármikor elérhető. Emellett viszont egy oktatási közeg is, amely mellőzi a múzeum csöndes sterilitását és a kereskedelmi galériák luxusát: a képek a termek és mosdók közötti falakra kerültek, a világítás fél-profi és szünetekben nyüzsgő a környezet. A grafikák, méretükből adódóan ideálisan illeszkedtek a térbe, főként a galéria középső részén, ahol megbontva a fríz elrendezést, egymás fölé is kerültek alkotások. A művek országonkénti felosztásban tekinthetők meg – címke jelzi, melyik kontinensre lépünk éppen. Az egyes alkotások címkézése viszont nem észrevehető, mert a képkeret eltakarja. Ami kritikaként említhető még, hogy a kiállító térben nincs lehetőség leülni, kényelmesen időzni egy képnél. Nem találunk sem leírást, sem vezetőt a kiállításhoz, nem tudunk kihez fordulni a felmerülő kérdéseinkkel. Felmerül a kérdés: az említett problémák csorbíthatják a kiállítás értékét, vagy csak a műtárgyak számítanak? Mennyire befolyásolja az élményt a kiállítóhely minősége? Milyen mértékben tudnak hatással lenni ránk a művek, egy kedvezőtlen környezetben?

 

 

Egy művészeti intézményben megrendezett kiállítás tematikájában, műválasztékában is szabadabb, mint egy hivatalos szférában rendezett kiállításé. A múzeumok, és kereskedelmi galériák terei alapvetően kanonizálják a műveket és alkotóikat, de a szárnypróbálgató művészeknek nehezen jutnak kiállítási lehetőséghez. A kortárs művészet viszont elsősorban ez utóbbiakból áll – az a kortárs, ami a jelenben keletkezik/létezik. A tárlaton látható művek kortárs alkotások és általuk a művészet legfontosabb mozzanata nyer teret: hatással vannak a látogatókra. Ennek megértéséhez nem kellenek falszövegek, vagy plakátok egyszerűen meg kell nézni az alkotásokat.

Összesen 81 művet tekinthetünk meg, 28 ország alkotóitól, melyek tematikájukban és stílusukban egyaránt különbözőek. Több grafikai használja a népies motívumokat, visszanyúlva őseik mintarendszeréhez: barlangrajzokhoz hasonló jelek (Plavitu Constantin RO) és állatok (Milisagevic Leonida SRB), archaikus emberek köszönnek ránk a falakról (Carrasco Guiterrez Emilio MEX, Donch Rebeca PER, Dione Rabelo BRA) és újra felhasznált növénymotívumokat is fellelhetünk (Tomas Zemla SK). Sűrűn találkozhatunk naturalisztikus motívumokkal az egzotikus virágok színes kavalkádjától (Som-Usa Phengtaku THA, Krissana Buengrangon THA),), a beszélgető arcokat idéző erdőkig (Pato Károly HUN). Emellett szürrealista (Castillo Mariano SP) és meseszerű állatábrázolásokkal is megismerkedhetünk (Siplevich Tatsiana BY). Számos művész érdeklődése önmaga és általánosságban az emberi lét felé fordult: az erről tanúskodó portrék (Agnieszka Lamirowska PL) mellett találunk érzelmi és lelki tartalmakat boncolgató alkotásokat is (Patcha Kaewtongtal THA), melyek az álomról (Veselin Damyanov-Vas BG), a magányról (Adam Czech PL, Bíró Ildikó HUN), a szerelemről és eggyé válásról szólnak (Marco Trentin IT). Ugyanakkor realizmusra törekedő alkotások (Adriano Castro ES, Laline Janna FIN) és nonfiguratív, időt, teret felbontó művek is felfedezhetőek (Schuselka Elfi USA, Masaaki Oyha JAP). Sőt a hagyományos, több évszázadnyi tradícióba illeszkedő grafikai alkotások – mint az ex libris – is megjelentek modern formában (Baeyens Martin BEL, Schvartzman Mauricio AR).

 

 

Az említett stílusok és alkotók a sokszínűséget bizonyítják, ám a teljesség igénye nélkül kerültek említésre, hiszen a kiállítás valódi élménye a közvetlen befogadással tapasztalható meg. A grafikák méretükből adódóan az átlagos nézői távolság átlépésére kényszerítenek, ha tetszik az alkotás és befogadó között határátlépésre sarkallnak. Egy freskót, vagy többméteres vászonra készült alkotás nem igényel ilyen gesztust, viszont a kisgrafikák miniatűr világát, csak e bensőséges megtekintési móddal ismerhetjük meg behatóan. Ha az ember belép a kép szférájába, egy pillanattal később már érzi a mű szereplőjének magányát, szenvedélyét, a tavaszi szelet saját bőrén és visszautazhat az időben is. Ekkor a kiállítótér problémái megszűnnek, nem számít a címke, sem az ajtó: a befogadó és grafika együtt hozzák létre a valódi műalkotást.

Plank Andrea

 

 


Címke: , , , , ,
2018.10.15 - tiszatáj

VERES ATTILA KÖNYVBEMUTATÓJA
Három éves kihagyás után visszatért a Próza Nostra Irodalmi Estek című programsorozat Szegedre. Október 4-én a Próza Nostra kritikusai, Benkő Marianna és Pozsár Anett beszélgettek Veres Attila horror szerzővel Odakint sötétebb című regényéről, illetve az idei könyvhétre megjelent novellagyűjteményéről, az Éjféli iskolákról. – BORBÍRÓ ALETTA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

TENOR3 A MÜPÁBAN
Ma nehéz volna pontosan kiválasztani a világ három legnagyobb tenorját, jómagam legalábbis Kaufmann után elakadnék. Ám háromtenor típusú koncerteket rendezni nagyon is értelmes vállalkozás. Gondolom jövedelmező is, ám engem jobban érdekel a dolog művészi oldala. Bár egy hangfajról van szó, azért nagyon sok alfaj létezik ezen belül is. A Müpa legújabb vállalkozása, amely megkülönböztetésül a tenor a köbön címet kapta, három eltérő típust vonultatott föl… – MÁROK TAMÁS ÍRÁSA

>>>
2018.10.15 - tiszatáj

JANÁKY MARIANNA:
NOVELLÁK REGÉNYE
Irodalommal foglalkozó emberek olykor hosszasan elvitatkoznak azon, létezik-e női irodalom? S ha igen, mi is az pontosan, mitől az, ami? Nő ír nőkről? Férfi nőkről? Nő férfiakról? A szerzőtől női vagy a témától az? Mi a kulcs? Nemrégiben egy folyóirat tematikus blokkja kapcsán a női tematika kifejezést ahányan vagyunk szerkesztők, annyiféleképpen értelmeztük. Janáky Marianna azonban megkönnyíti a választ erre a kérdésre: nőként ír nőkről nőiesen… – BENE ZOLTÁN KRITIKÁJA

>>>
2018.10.14 - tiszatáj

DERES KORNÉLIA: KÉPKALAPÁCS – SZÍNHÁZ, TECHNOLÓGIA, INTERMEDIALITÁS
Akárcsak a többi művészeti ág, a színház sem tudja elkerülni azt, hogy az őt körülvevő társadalmi és gazdasági környezet technikai és digitális változásait valamilyen módon beépítse, használja. Míg a nemzetközi színháztudomány már az 1990-es évektől behatóbban elemezi ezeket a folyamatokat, a hazai kutatás a 2000-es évektől teszi témájává a színházi előadások és az új médiumok kapcsolatát nem utolsósorban azért, mert napjainkig viszonylag kevés alkotó vállalkozik arra, hogy tudatosan használja a mozgóképes-digitális technikákat… – OROSZLÁN ANIKÓ KRITIKÁJA

>>>
2018.10.13 - tiszatáj

NÉMETH PÉTER MYKOLA: TALÁN. 77+33 MAGYAR HAIKU
Nem meglepő, hogy a radikálisan avantgárd Németh Péter Mykola, a beat-nemzedék ellentmondásos megítélésű vezéralakjától, Allen Ginsbergtől választott mottót kötete élére, miszerint: „Csakis az absztrakt haiku képes megteremteni a misztériumot, miközben vaskemény költészetet kalapál vissza a sorokba.” A mottóból Mykola költészete legalább három dologba kapaszkodik… – FEKETE J. JÓZSEF KRITIKÁJA

>>>
2018.10.11 - tiszatáj

PORZSOLT AMI:
UBUKUBU ZŰRKALANDJAI
Az iskolakezdési nehézségek a legtöbb családban megviselik a gyerekeket és a szülőket egyaránt. Porzsolt Ami maga is többször átesett már ezen a „kalandon”, de a fejlesztőpedagógus számára a bonyolultabb helyzetek sem ismeretlenek. Ezekből a tapasztalatokból született Ubukubu a kis kocka űrlény figurája, és a kalandos segítő könyv, amelynek nem titkolt célja, hogy az iskolakezdés előtt álló gyerekek képességeit fejlessze, illetve megkönnyítse a változással járó stressz feldolgozását.… – MAKKAI KRISZTINA KRITIKÁJA

>>>
2018.10.10 - tiszatáj

EGY VIDÁM MŰHELY KOMOLY BEMUTATÁSA
A Homo Ludens Project egy szegedi székhelyű alkotóközösség, melynek munkáját 2013 óta követheti nyomon a közönség, Szegeden és vidéken egyaránt. Benkő Imola Orsolya művészeti vezető és rendező – korábban a Szegedi Focus Műhely társulat vezetője – csapatával olyan performatív előadások megalkotásán dolgozik, melyek a hagyományos színházi konvenciókkal szemben szabadabb, befogadó-orientált atmoszférát teremtenek. – NÉMETH ZSÓFIA ÍRÁSA

>>>
2018.10.09 - tiszatáj

CSAK REALITY – POP-UP KIÁLLÍTÁS ÉS PERFROMANSZ
Szeptember 11-én már este hat előtt fél órával is késő megérkezni azoknak, akik csak a szokásos hétvégi alapozást kezdték volna meg a Nyugi kertjében, de azoknak sem egyszerű ülőhelyet találni (előzetes foglalás híján), akik a Csak Reality performansz miatt jöttek… – TASKOVICS VIKTÓRIA BESZÁMOLÓJA

>>>
2018.10.09 - tiszatáj

DÁNÉL MÓNIKA: NYELV-KARNEVÁL
A Kijárat Kiadó gondozásában megjelent tanulmánykötet a szerző 2009-ben megvédett doktori értekezése, amelyet kiegészített az utolsó, (Női) fragmentumok című fejezet négy írásával (Ladik Katalin és Huszár Éva műveiről kerültek be újabb elemzések, a Bakucz-interpretáció korábban egy másik fejezetben szerepelt). Az öt fejezetbe rendezett szöveg- (és helyzet-)elemző tanulmányokat a Bevezető nyitómondata, lényegében a könyv egészének tételmondataként ennek az „interpretációs űrnek” a szövegösszefüggésébe helyezi, amelyet legalább két, egyaránt történeti ok interferenciájára vezet vissza… – HANSÁGI ÁGNES KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő