Tiszatájonline | 2018. február 2.

Egy óra múlva itt van

A VENDÉGEK
Mint számos zsánerben vagy kifejezésformában, úgy a kamaradrámában is nehéz feltalálni a spanyolviaszt. Sally Potter dramedy-je ugyan aligha gazdagítja új stílusjegyekkel a zárt térben bonyolódó mozik rangos névsorát, a maga nemében igazi kis csiszolatlan gyémánt, jóformán alig több mint egyórás tour-de-force a karakterek nézőpontjaival, valamint az őket megformáló jeles színészek egymásra licitáló alakításával… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

A VENDÉGEK

Mint számos zsánerben vagy kifejezésformában, úgy a kamaradrámában is nehéz feltalálni a spanyolviaszt. Sally Potter dramedy-je ugyan aligha gazdagítja új stílusjegyekkel a zárt térben bonyolódó mozik rangos névsorát, a maga nemében igazi kis csiszolatlan gyémánt, jóformán alig több mint egyórás tour-de-force a karakterek nézőpontjaival, valamint az őket megformáló jeles színészek egymásra licitáló alakításával.

A vendégek első, rögtön kiszúrható erénye az, mennyire elegánsan, verbalitásra összpontosító celluloid-darabként ékesszólóan, sőt, csaknem szikár modorban épül fel és szabadítja el a poklot. Csípős humorú szóbeli petárdái az elrajzolt sitcom-tirádák helyett hagynak időt a publikumnak, lassan adagolva fejtik ki hatásukat, mintha egy fenyegetően ketyegő bomba robbanna – így a 71 perces játékidő zöme igazi feszültséggel, találó jellemrajzokkal dúsul. Monokróm, fekete-fehér vizualitása (az orosz Alexey Rodionov csodálatos munkát végez) szintén beszédes: Potter burzsujtársasága erkölcsi szürkezónában reked, egyikük sem menthető fel a másik javára. Igazi drámához méltón itt a buli vendégein ostor csattan, a szőnyeg alá söpört turpisságok bőven hálálják magukat.

MV5BNGYxNTgyZTktNzE5OS00YmMyLWJlZGEtODFmNTlhM2UzNjYwXkEyXkFqcGdeQXVyNDE5MTU2MDE@._V1_

Noha ez sem újkeletű, a film legnagyobb aduásza mégis másban rejlik, jelesül a rengeteg felmerülő, rendre a szereplőkhöz kötődő vezértémák príma körüljárásában. Mind közül a legfontosabb a rendezőnő védjegyeként funkcionáló feminista látószög beemelése: Virginia Woolf-feldolgozása, a transznemű-irodalom referenciapontjaként ismert Orlando után egyáltalán nem meglepő, hogy A vendégekben fontos szerephez jutnak a gyengébb nem képviselői. Janeten, a főszereplő politikusnőn túl a hozzá látogató hölgyek, így April, a barátnő és az értelmiségi leszbikus pár gyakran talpraesettebb a dicső férfitársaságnál. Az eleinte csupán szavakat mormoló, később halálos betegségéről hírt adó férj, a fürdőszobában kokaint szippantó fiatalabb és az életmód-tanácsadóként tetszelgő idősebb delikvensek mellett viszont a hölgykoszorú szubjektív passiója sem elhanyagolható. Potter ugyanis korántsem Janeték hibátlanságára hegyezi ki a regét, amennyiben lehetséges, komplex emocionális labirintusokban veszejti el feminista hőseit. Hús-vér figurák téblábolnak a színen, cseppet sem szimpla vígjátéki kartonfigurák: A vendégek éppen azért válik a hímnemet, nőnemet remekül ábrázoló mozik jeles képviselőjévé, mert mindkét nem problémáit képes láttatni, így valóban élő-lélegző, közülünk való gyarlókként definiálhatjuk a karaktereket. Merüljenek fel újabb témák, azok csupán árnyalják, jobban kontextusba illesztik a fő problematikát, vagyis a nemi krízis prizmáján át nézett emberi deficiteket. Élet és halál elmosódott határairól ugyanúgy szó esik, mint az őszinteség kontra mézes-mézes pózolás ellentétéről, de még olyan univerzális gondolatkörnek is jut hely, mint a jóindulat és rosszindulat szembeállítása, a film ezen kívül hitről, materializmusról ugyancsak beszél, az idealista Janetet pedig hiába nevezték ki miniszternek, valójában privát nyűgjeivel sem boldogul. (Mintha a Brexit után darabjaira hullott Nagy-Britannia mikrokozmosza tárulna elénk.) Dikciószinten kell működniük a felmerült pontoknak, és Potter egyetlen ziccert sem hagy ki a bemutatásukra. April és német akcentussal okoskodó partnere az önelégültségébe fulladt, cinikus, lekezelő feminizmus és a gyorsan önmaga paródiájába forduló ál-tudományoskodás mini-epizódja fanyar pengeváltásokkal („Egy nácihoz mentem hozzá!”), Janet és férje látszólag egy melankolikus románcnak hagynának utat, amennyiben a nő gondoskodni szeretne passzív uráról, ám kapcsolatukba hamar bekavar egy nem kívánt románc híre, ráadásul a betegség hangsúlyozása is váratlan, így újfent megtöri a pár relációjának dinamikáját. Rengeteg finoman jelzett határsértés adódik A vendégekben, még az akadémiai körökből való hölgy-pár is szakítópróbának tétetik ki – rajtuk keresztül ráadásul olyan plusz tartalmakat nyer a mozi, mint a hétköznapi-földhözragadt gondolkodás vs. értelmiségi szőrözés kontrasztja, helyesebben az, melyik tarthatóbb, melyik alkalmazható jobban egy válságos helyzetben.

MV5BNmRlNzU2NTktZTk2YS00OTg5LWE5NmUtYThiZGVlYjcxZjE5XkEyXkFqcGdeQXVyNTc5OTMwOTQ@._V1_

Természetesen, Potter nem ad választ erre, sőt, egyszerre lehengerlő, szofisztikált brit humorral és szellemes, száraz poénkodásba mártott kritikával inkább degradálja a felmerülő alternatívákat. Senki bajára nem érkezik megoldás, inkább csak tovább mélyül az összes szakadék. A rendezőnő kommunikációképtelenségről értekezik a higgadt dialógusszekvenciák hátrányára (elvárhatóan egy szűk helyre pozícionált, a maga nemében igencsak analitikus tragikomédiától), karóba húzza a boldog, összeborulásban csúcsosodó szerelem eszményét, és még egy sosem látott, pusztán chat-üzenetek formájában „jelenlévő” titokzatos szerető személyét is homályban hagyja. Marianne, az említett vágytárgy egyébként a film óriási MacGuffinja. Várható felbukkanása kerekíti le a történetet, A vendégek kapkodásokba, veszekedésekbe, idővel fizikai inzultusba torkolló határidő-dramaturgiája már-már az Agatha Christie-féle, zárt miliőt hasznosító krimi-thrillerek paródiájaként írható le, de akár a Hitchcock rendezte A kötél előtti sajátos főhajtásként is megállja a helyét. Célirányos narratívájuk persze dezorientációra cserélődik Potter filmjében, ekképpen a Marianne által szegélyezett, 60 percen belül esedékes ajtódörömbölés esetében a screwball comedy-k, hovatovább az Edward Albee (Nem félünk a farkastól), Anthony Shaffer (A mesterdetektív) és David Mamet (Glengarry Glenn Ross) iskola tekinthetők mintaadónak, olykor Harold Pinter színdarabjainak abszurditásai felé kacsingatva. Háttérben bujkáló szomorúságot vált leírhatatlan felszabadultság, A vendégek e két minőséggel is csodálatosan játszik. Ahogy a leszbikus pár higgadtságát, fátyolos melodrámáját ütközteti Janet mind jobban odavesző kimértségével, felszívódó racionalitásával és April pókasszonyszerű szóbeli fondorlataival, nem szólva a padlóra zuhanó, gáláns slapstick-antihősként botladozó, felsülő hímtrióról, úgy Sally Potter kísérleti, szerzői filmes kézjegye sem tűnik el, amikor a direktorasszony briliáns arányérzékről tanúskodva viccelődést csempész a letargiába, netán fordít a kockán, vagy éppen leváltja az egyik érzést a másik javára. Hét dühös ember gyűlik össze, nem egy tucat, és az annak rendje-módja szerint tropára menő szituáció nem is ér véget a lakás falain belül, plusz annak udvarán zajló haddelhaddal.

MV5BOGQyMmRhMDYtOTY3Yy00NzcxLWFlNzgtN2E4Yjg2ZDMzOTFmXkEyXkFqcGdeQXVyNTc5OTMwOTQ@._V1_

Csehovi drámákat idéz a zárlat, még a híres-neves puska is gazdákat cserél, hogy aztán Potter újfent saját gender-nézőpontja mellett végszavazzon, és adja karikatúráját az orosz novellaújító művészetének – A vendégek végső, feminista csattanója nemcsak egy bizonyos kérdésre ad kellemetlen választ, de kacag is az egész szerelmi bánattal, zűrökkel spékelt hajcihőn. Bátran fokoz a rendezőnő, a hangütéseken túl stílusokkal, műfajokkal zsonglőrködik John Coltrane szaxofonritmusára, így posztmodern filmet készít, nem redukáló, pőre modernista sztorit. Színészi mesterkurzust tart mindenki, Kristin Scott Thomastól és Patricia Clarksontól a veterán Bruno Ganzon és Timothy Spallon át a 24 utolsó évadjaiból ismert Cherry Jonesig, Emily Mortimerig, Cillian Murphy-ig nemcsak apait-anyait ad bele az all-star gárda, láthatóan fesztelenül élvezik az indulatok elszabadulását. Ugyanígy érezhet a néző is: talán a Peter Bogdanovich jegyezte Frayn-adaptáció, a Függöny fel! óta nem költözött gyöngyvászonra ennyire lendületes, éleslátó, ám annál csúfondárosabb mű a tévedések komédiájáról.

Szabó Ádám

A-vendegek-filmA vendégek (The Party, 2017)

Rendező: Sally Potter

Szereplők: Kristin Scott Thomas, Patricia Clarkson, Timothy Spall, Bruno Ganz, Emily Mortimer