Tiszatájonline | 2017. október 27.

70 év, új köntösben

SPIRÓ GYÖRGY: VÁLOGATOTT ESSZÉK 1979–2016
Úgy tűnik, a kötetet mindenekelőtt a gazdagság szó jellemzi legjobban. A válogatás jól érzékelhető – és egyébként kétség kívül teljesített – célja, hogy felmutassa Spiró esszéinek sokszínűségét. Ahogy a fülszöveg is mutatja: megjelenik a szlavista, a színházi, a magyar irodalmat jól és belül­ről ismerő, a világpolitikát vagy éppen a császárkori Rómát és Jeruzsálemet vizsgáló Spiró… – SIPOS MÁRTON KRITIKÁJA

SPIRÓ GYÖRGY: VÁLOGATOTT ESSZÉK 1979–2016

Spiró György 70. születésnapjára jelentette meg a Magvető kiadó a kötetet. A szerző életműve, ha csak esszéit vesszük is figyelembe, igencsak terjedelmes. Jól érzékelteti ezt négy értekező prózai kötete: a Magániktató (1985), a Kanásztánc (1992), a Mit ír az ember, ha magyar (2003) és a Magtár (2012). A cím is jelzi, válogatást olvasunk: nagyrészt a korábbi, könyvalakban is megjelent írásokat, illetve az azokhoz csatolt, főként 2016-os keltezéssel ellátott kiegészítéseket, és két, kötetben eddig meg nem jelent szöveget (Gorkij, az utcanév és A merénylő unokája).

Úgy tűnik, a kötetet mindenekelőtt a gazdagság szó jellemzi legjobban. A válogatás jól érzékelhető – és egyébként kétség kívül teljesített – célja, hogy felmutassa Spiró esszéinek sokszínűségét. Ahogy a fülszöveg is mutatja: megjelenik a szlavista (például az Ivan Olbracht), a színházi (Könyvkritika a Luzsnyánszky-dossziéról), a magyar irodalmat jól és belül­ről ismerő (Negyven év múltán I–II.), a világpolitikát (A Két­toronyba zárva) vagy éppen a császárkori Rómát és Jeruzsálemet (A húsvét visszavétele) vizsgáló Spiró. A Válogatott esszék legnagyobb erénye mindenképpen a témabeli gazdagságban keresendő. Az érintett tárgyak mellett a szövegek funkciói is széles palettán helyezkednek el. Olvashatunk nekrológot (Meghalt Kardos) éppúgy, mint rövid anekdotát (Mese az író úrról és az olvasóról).

A tematikai és „műfaji” sokrétűség, valamint a válogatás ténye óhatatlanul felveti a kérdést, hogy milyen szempontot követ a(z össze)szerkesztés? E tulajdonság szemügyre vétele azért is lehet fontos, mert az esszék nagy részét a közönség már korábban megismerhette. A tartalomjegyzékre vetett futó pillantás is sugallja, hogy a Válogatott esszék tematikus egységekből áll össze. Erre azonban semmilyen jelzés nem utal. Elsőként a „szlavista” blokk kap helyet, ezt követi a magyar irodalmi rész, amely után a (magyar) színházi egység jön. A negyedik blokk politikai esszékből áll. Az utolsó három szöveg, a záró rész vegyes képet mutat, hiszen itt olvasható a két újabb írás, valamint a Bada tanár úr ’56-os résszel kibővített változata.

A Borowskiról szóló két esszé (Tadeusz Borowski, 119 198) kötetnyitóként is jól működik, kijelöli ugyanis azokat a nyomvonalakat, amelyeket nemcsak a jelen kiadvány szövegei, hanem – talán nem túlzás – Spiró gondolkodása is követ. Itt mások mellett Kertészre, Csehovra, Wyspiańskira, Kelet-Közép-Európára, a holokausztra, fasizmusra és kommunizmusra, a vallásra és Istenre, a XX. századra és a tisztánlátás kíméletlen vágyára kell gondolnunk. Spiró fordít, ismertet, a kiválasztott szempontok szerint a legapróbb részletekig elemez, kontextusba helyez – akárcsak a többi, ebbe a blokkba tartozó szöveg esetében. Érdekesség, hogy a datálás szerint (1979) a Krležla-esszé még az 1981-es, Spiró által írt monográfia előtt keletkezett.

A magyar irodalmi esszék összetartó ereje a személyesség. Ennek kialakulása jól figyelhető meg a Kardos G. Györgyről szóló írásokban (A harminchatodik, Meghalt Kardos, Kardos G. György emlékezete). A kronologikus szerkesztés itt hasznára válik a kötetnek: az első esszé még Kardos életében jelent meg, a második nekrológ, a harmadik pedig 2 évvel halála után. Ahogy haladunk előre, a hangulat úgy komorul el, az írás lecsupaszodik, igazán személyessé válik – kirajzolódik Spiró Kardos-képe. E hangvétel megmarad, a 2000-es Petri című esszében pedig méltóképpen zárja a sort.

A színházi szövegek esetében is megőrződik a személyesség. Az anekdotikusság (Beugrás, Gobbi) mellett komolyabb témákat is megalapoz a bennfentes látásmód (Major elvtárs, M.G.P). Ezzel a hangulattal jó átvezetést kap az olvasó a súlyosabb témákat tárgyaló negyedik blokkhoz.

A politikai esszék ugyanis magukba foglalnak vallási, történelmi, geopolitikai stb. elemzéseket. A csernobili katasztrófa és a 2001. szeptember 11-i terrortámadás saját(os) szempontból való tárgyalása mellett kortárs kérdések – az iszlám és a fundamentalizmus (Az áfium) vagy az identitás (Az identitás-tulajdonítás) – és történelmi problémák – Róma és a provinciák politikája (Hogyan győznek a provinciák?) – is terítékre kerülnek. Az írások hangvételéből és témájából kifolyólag a kötet e pontján nyílik leginkább alkalom arra, hogy az olvasó érdemben reflektáljon Spiró állításaira.

A záró rész a Gorkij életét az ismert utcanév-ügy kapcsán bemutató szöveg után visszatér a személyes élményekhez. Egy német könyvvásáron szerzett élményeket követően (A merénylő unokája) a Bada tanár úrban a szerző világlátását alapvetően meghatározó alak jelenik meg.

A kötet tervezése néhol azonban hagy maga után kívánni valót. Bár igen erős mondatokból áll, talán leegyszerűsítő a kötetre nézve a hátlapi, Az áfiumból vett, társadalmi, kulturális és történelemfilozófiai kérdésekkel foglalkozó idézet – itt valószínűsíthetően a marketing áll a háttérben.

Spiró esszéinek fontos vonása a retorikai fogások biztos kezű felhasználása. Legjobban ezt a bevezetésekben és a lezárásokban érzékelheti az olvasó. Példaként az Ivan Olbracht felütése, ahol a szerző a második bekezdésben leírja, hogy mi történt volna, ha a cseh író 50-55 éves korában abbahagyja munkásságát – „valószínűleg csak a cseh irodalomtörténet tudna róla valamit…” A harmadik bekezdés csupán egy mondatból áll: „Ivan Olbracht azonban a XX. század egyik legnagyobb írója.”

Az ilyesfajta megoldások ráirányítják figyelmünket az esszék legfontosabb tulajdonságára. Spiró tanít és vitára sarkall. Ezt nem csak a fentebbihez hasonló, sarkalatos és megkérdőjelezhető kijelentésekkel teszi. És főleg: nem csak az irodalom berkein belül. Az olvasó bizonyosan felrántja szemöldökét és vitázni kezd, amikor a Kéttoronyba zárva című írásában a szerző arról elmélkedik, hogy 9/11 kinek állhatott érdekében – „cui prodest”, ugye. Vagy amikor a 2001-es Rettegés a drámátólban ilyet olvasunk: „Másfél évtizede még volt kultúra Magyarországon, ma már nincs.” Tanítás és vitákra késztetés tehát – Spiró esszéi esetenként ismeretlen helyekre kalauzolják az olvasót, tágítva ezzel ismereteit, vagy a már ismert területeket elevenítik fel újra, teljesen más szemszögből, arra késztetve ezzel a befogadót, hogy újra gondolja át, mit is tud ő valójában. Ráadásként néhol nemcsak az író, olvasó, gondolkodó Spirót ismerhetjük meg, hanem magát az embert is. Egy sajátos világlátással rendelkező, a jelennel mindig kritikus, de a múlttal sem elfogult, és a jövővel kapcsolatban alapvetően pesszimista embert.

Nem mehetünk el amellett sem, hogy Spiró esszéit a szépirodalmi életművével együtt tárgyaljuk. A Gorkijról írtak és a Diavolina, valamint a Hamvasban méltatott Szilveszter és Spiró ugyanilyen című drámaátirata csak a legnyilvánvalóbb összefüggések. E jelenségek pedig nem kizárólag a szűkebb irodalmár körök számára lehetnek érdekesek.

Spiró György Válogatott esszék 1979–2016 című kötete tehát nemcsak az esszék, hanem a szerkesztés miatt is hozza az elvárt minőséget. A szerző életművét ismerőknek és nem ismerőknek egyaránt ajánlatos olvasmány.

Sipos Márton

(Megjelent a Tiszatáj 2017/4. számában)

covers_388173Magvető Könyvkiadó

Budapest, 2016

384 oldal, 3490 Ft