Tiszatájonline | 2017. október 15.

A Budai Lány és a nemzetközi szcéna

DEÁK CSILLAG – KÖLÜS LAJOS
Art Market Budapest kiállító tere 6500 négyzetméterre bővült az idén, 25 ország, négy kontinens (első alkalommal Ausztrália) képviseltette magát. Izrael volt a vendégország. A St–Art galéria egyik legfontosabb együttműködő partner, kifejezetten fiatal és pályakezdő művészeket mutatott be, egyébként közel félszáz izraeli művész alkotása volt látható. A P74 Gallery, Ljubljana fotókat állított ki, a legerősebb a régióban, Szlovénia azon ország, ahol az ottani kulturális kormányzat támogatja a budapesti art marketen való részvételt…

DEÁK CSILLAG – KÖLÜS LAJOS

Art Market Budapest
Nemzetközi Képzőművészeti Vásár
2017. 10. 12 – 2017. 10. 15.
Millenáris, Budapest

A francia Ophélie Bretnacher 2008. december 4-én tűnt el a Lánchídnál. 2017. október 12-én virradóra, mintha a földből nőtt volna ki, megjelent egy másik lány. A Duna felé néz, át Budára. Vékony, nyúlánk alakja Alberto Giacomettit (Man Pointing, 1947) is eszünkbe juttatja. Meg Lajta Gábort, aki az Oroszlány nyelve címmel dolgozta fel a francia lány tragikus sorsát. Eranb Shakine izraeli szobrászművész alkotása, a Budai lány a Széchenyi téren áll illetve lép. A szobor hat méter magas, és kifejezetten Budapestre készült, az Art Market Budapest Képzőművészeti Vásár idején volt látható először. A fiatal lány alakja a mai kort idézi, nem hisszük, hogy anorexiás lenne. Modell inkább, akit gyakran láthatunk a divatlapok címoldalán, a reklámokban. A fiatal lány figurája Buda és Pest világát köti össze, akár a Lánchíd. A korábbi években itt volt található Capa híres képének figurája (a milicista halála), a másik évben valaki a föld alól tört ki. A köztéri szobrok, a figyelemfelhívás és az emlékezés esetei. A Budai lány című szobor az ART.ISREAL-ART.IS.REAL fesztivál része, továbbá az Art Market Budapest 2017 és a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál kísérőelemeként került kiállításra. A szobrászati program a nemzetközileg ismert magángyűjtő, Serge Tiroche által vezetett izraeli művészeti inkubátor program, a START nagylelkű támogatásával jött létre.

A street art világába tartozó mű párbeszédre ösztönöz, Eranb Shakine szavait idézve: A köztéri művészet nem számít újdonságnak. Ami mégis új az én művészetemben, hogy a múltban a művészet a politikusokhoz és a tehetős emberekhez tartozott, akik befolyásolni akarták az embereket az alkotásokkal. Én ezzel szemben ismeretlen fiataloknak készítem az alkotásaim, akik az internetet használják – ők az én hőseim. Az Art Market Budapest FIATAL EURÓPA koncepciója is rokon Eranb Shakine gondolataival.

6500 négyzetméterre bővült az idén a kiállító tér, 25 ország, négy kontinens (első alkalommal Ausztrália) képviseltette magát. Izrael volt a vendégország. A St-Art galéria egyik legfontosabb együttműködő partner, kifejezetten fiatal és pályakezdő művészeket mutatott be, egyébként közel félszáz izraeli művész alkotása volt látható. A berlini White Concepts-gallery is izraeli művészt mutatott be (Ruthi Helbitz Cohen [IL] Untitled, 2017.)  A P74 Gallery, Ljubljana fotókat állított ki, a legerősebb a régióban, Szlovénia azon ország, ahol az ottani kulturális kormányzat támogatta a budapesti art marketen való részvételt.

A Várfok Galéria hagyományosan a központi területen foglal helyet, nagyon vonzó és széles művészeti választékkal, jelentősen hozzájárul néhány további galériával együtt (pl. Deák Erika Galéria, Molnár Ani Galéria) ahhoz, hogy a nemzetközi gyűjtőket Budapestre tudjuk szólítani, mivel olyan a portfólióval, művészekkel rendelkeznek, amelyek a nemzetközi piacon is kiemelt státuszt kapnak. A Várfok Galéria El Kazovszkij műveiből hoz válogatást, de láthatjuk többek között Françoise Gilot és Herman Levente alkotását is. Az acb Galéria sem marad el a neves művészek tekintetében. Mladen Miljanović, Future, 2016, című alkotásán két mankó tartja a képet. Igen, a művészet a jövőben is rászorul a támogatásra. De nem kell még keresztet vetnünk a művészetre (Bak Imre Négyzet-Kör-Kereszt, 1979). Kísért a múlt, figyelmeztet Uglár Csaba: Darabok Warhol Aczél-szériájából. Warhol és a pop art örök, jelzi ezt Alexander Tinei Warhol, 2017 című alkotása a Deák Erika Galéria standján.

Az említett galériák rendszeresen részt vesznek a fontosabb nemzetközi vásárokon, a külföldiek ismerik őket. A Vintage  Galéria az Art Baselen is jelen van. A Molnár Ani Galéria először és egyedüli magyarként vett részt New Yorkban az Armory Shown is. Most Vincze Ottó, Jeltár és Villám, 1986, Ernszt András, Töredezett, 2017 művét emeljük ki standjának anyagából. A Neon Galéria többek közt Méhes László, Hommage á Yves Klein, 1979, ill. Sakamato shin-ichi (null in a circle) művét mutatta be.

Az izraeli programot idén márciusban Tel Avivban jelentette be az Art Market Budapest, ennek eredményeképpen van jelen most a vásáron a Rowart Gallery. Lali Fruheling Untitled, 2017 műve egyszerre idézi fel a tetoválás motívumát, és az emberi bőr alatti ín- és izomvázat, mintha kivésték volna az arcot, a jólfésült női figura haja a legújabb divatot követi. A berlini Bernheimer Contemporary tavaly mutatkozott be a budapesti vásáron, idén nem  kapnak támogatást a várostól, de mégis részt vesznek a seregszemlén. A német jelenlét erős platform, Budapesten létrejött a német művészeti alap, Magyarországon élő német befektetőkkel. Műtárgyakat vásárolnak, tavaly az Andrássy egyetemnek adták az alkotást. Bernheimer asszony az egész világon ismert műgyűjtő család sarja. A Life Was Better, A Not For Sale művek invenciózus alkotások, jelzik, hogy a humor és szellemesség is jelen van a művészetben. Regina Zacharski Bodylandscape 1, 201 művét a homburgi m beck Galéria állította ki. Pina Rath erotikusan ölelkező párja a szenvedély mélységét villantja fel a berlini Michaela Helfrich Galéria standján. Patrícia Koysová különleges, absztrakt, mintázatot formázó művét a pozsonyi Čin Čin Gallery mutatta be.

A Hal Köz, Debrecen bizonyítja, hogy Budapesten kívül is van élet, sikerüket jeles művészek biztosítják, Incze Mózes Kiegészítők, 2016-2017. Olaszországból visszatérő a L’Art Industriel Galéria, egyik legnépszerűbb művészük, Simona Fedele műveit mutatják be. A MissionArt Galéria több év után újra jelen van, az egyik legrégebbi és magas színvonalú választékkal dolgozó galéria. Ujj Zsuzsi Trónusos, 1986_2017 című groteszk női figurájára hívjuk fel a figyelmet. Az Ari Kupsus Galéria is több éves kihagyás után van itt újra, Orr Máté Édes konfrontáció, 2017 alkotása szürreális világba viszi a néző tekintetét. Stéphane Noel figurája megtörten mosolyog, mégis úgy tűnik, hogy töretlen az életkedve (Apteka Sztuki Galéria, Varsó). Žiga Kariž Freud and Me, Alone 7, 2016 című műve a Photon Vienna standján látható. A freudi díványon minden összekeveredett, nehéz szétszálazni a figura történetét.

A Léna & Rosselli Galéria minden évben elhoz egy világsztárt, most Joseph Semah a meghívott, aki elsősorban performanszaival vált ismertté. Az Amszterdamban élő izraeli művész performanszát ide komponálta, amit Dragomán Györggyel együtt mutatott be. Mintha Jancsó Miklós filmforgatásán lettünk volna, minden mozgásban volt. Léna & Rosselli a magyar művészek mellett az AREA 35 milánói galériával együttműködve a Torinóban élő és dolgozó argentin művész, Ernesto Morales munkáit is bemutatja. Weiler Péter Léccci, 2017 művét a The Brody Collection gyűjteményében láthattuk. A Brody család köré épülő tagsági rendszer, klientúrája, szállodái jelentik azt a hátteret, amelynek kiváló példája a Brody ház művészeti indíttatású helyszíne.

Song Wei Teddy, 2016 műve jelzi, hogy Kelemen Károly Teddyje halhatatlan, a Kő-Szín-Tér Galéria Gávavencsellőn olyan szellemiséget képvisel, amely a modern hagyományt öregbíti. A P8 Galéria (Tel Aviv) fotókat mutat be, köztük egy fegyveres harcost: Mati Elmaliach Untitled (Portrait of an anonymous soldier), 2017. Egy háló fedi a figura arcát. Elidegenítő effektustként. Pinczehelyi Sándor Csillag, fű és Magyar kenyér, 1979 műveit a Viltin Galéria állította ki. Fegyvert ugyan nem látunk a képeken, de a fű, a zászló úgy áll, mintha szúrófegyver lenne.

Az emberi állapot című kiállítás, amely kifejezetten az Art Market Budapest 2017 kísérő eseményeként jött létre, az A38 hajón látható. Izrael vezető street art művészei (Know Hope, Klone és Zero Cents) pszichológiai jelenségek esztétikai megjelenítéseit vizsgálják, illetve a politikai és kulturális jelenségek intellektuális vonatkozásait tárják fel. Az alkotásokban mindvégig jelen van az abszurd, amely ugyanakkor mély érzelmeket hordoz, ezen érzelmek gyökereit a személyes és egyetemes problémákban keresik és találják meg a művészek. Az emberi állapot című kiállítás az ART.ISRAEL-ART.IS.REAL művészeti fesztivál része és az Art Market Budapest 2017 kísérőeseménye, amelyet a vásár helyszínén Serge Tiroche műgyűjtő személyes prezentációja egészít ki.

Dan Reisinger műveit Színek szabad játéka, 2017 címmel az Esernyős Galéria, Budapest mutatja be. A művész szavait idézve: Művészi nyomatokból összeállított tárlatom lényege a színek egymásra hatása és bizonyos szabályokon belüli szabad játéka. Ha néha megszegjük a szabályokat (legyenek azok akár egyéni vagy társadalmilag elfogadott, egyetemes szabályok), az élet minden területén megfigyelhetjük a kreatív energiák felszabadulását. A szabadság mindig valamilyen korlátok között értelmezhető.

Az Art Photo Budapest keretében bemutatásra kerülő Képzeletbeli rend című új projektjében Ilit Azoulay 7 éven át követte nyomon egy észak-izraeli város épületének felújítását. A művész egy kirakós játékhoz hasonló formában, nyolc alkotásból álló sorozatként ábrázolja, értelmezi újra az alkotómunka tárgyának kontextusát.

Kluger Zoltán (1896-1977) Kecskeméten született. Képein megjelenik a telepesek, a Kibbutzim munka közbeni ábrázolása, a kollektív gazdaságok bemutatása a föld feltörésétől addig, amíg később az épületek körvonalai is kirajzolódtak, a nap ellen sapkát hordó úttörők, a gyermekek, a menekültek, a jemeni bevándorlók és a holokauszt túlélői az Ígéret Földjére érkezésük pillanatától az Izraeli Állam 1948 májusában bekövetkezett megalapításáig. A Modernista nézet egy új földön című kiállítás az ART.ISREAL-ART.IS.REAL és a Budapest Photo Weekend fesztivál része, az Art Market Budapest 2017 kísérő eseménye.

Az Art Market Budapest kísérőprogramjai között szerepel annak a dokumentumfilmnek (Real fake: the art, life &crimes of Elmyr De Hory – rendezte Jeff Oppenheim, New York) a Közép-Európai premierje is, amely, a világ legjelentősebb, magyar születésű festményhamisítója életét mutatja be. Elmyr De Hory festményei a mai napig ott lógnak a világ múzeumainak és magángyűjteményeinek falain, és feltehetően több milliárd dolláros értékkel bírnak.

Az Art Market Budapest Képzőművészeti Vásár hagyománnyá váló, nyílt kortárs fesztivál is, amely egyben inspiratív, kapcsolatépítő és kapcsolatteremtő erővel bír. Hozzáférhetővé tesz addig el nem ért, addig nem látott műveket. A Vásár fenntartása, működtetése a kölcsönös együttműködésen és kommunikáción alapszik. Megszólítja a  fiatalokat is, mert a jelenbe tartva a jövővel is számol. A Budai lány még egy-két hónapig látható a Széchenyi téren, majd továbblép, talán átmegy a hídon is, és mi várjuk, jövőre ki, vagy mi jön a helyébe.

Uglár Csaba Darabok Warhol Aczél-szériájából, acb Galéria Stephane Noël, Apteka Sztuki, Warsaw Song Wei Teddy, 2016, Kő-Szín-Tér, Gávavencsellő, HU Pina Rath, Michaela Helfrich, Berlin Patricia Koysová, Čin Čin Gallery, Bratislava Orr Máté Édes konfrontáció, 2017, Ari Kupsus Gallery Molnár Ani standja_fotó Opitz Tamás Mladen Miljanović, Future, 2016, acb Galéria Méhes László, Hommage á Yves Klein, 1979, Neon, Budapest Life Was Better, Bernheimer Contemporary, Berlin Lali Fruheling Untitled, 2017, Rawart Gallery, Tel Aviv Joseph Semah performansz részlet Joseph Semah performansz részlet 1 Herman Levente Bevásárlóközpont, 2017, Várfok Galéria Ernszt András, Töredezett, 2017, akril, vászon 100x120 cm Fotó a Molnár Ani Galéria jóvoltából Ernesto Morales Clouds Lena and Roselli Galéria Ernesto Morales a Lena&Roselli Galeria standján Eranb Shakine_Budai lány Bak Imre Négyzet-Kör-Kereszt, 1979, acb Galéria Art Market Molnár Ani standja_fotó_ Opitz Tamás Amir Nave Naba-a The Body Is A Bag Of Needs, ST-Art, Tel-Aviv Alexander Tinei Warhol, 2017, Deák Erika Galéria Žiga Kariž Freud and Me, Alone 7, 2016, Photon Vienna Vincze Ottó, Jeltár és Villám, 1986, akril, vászon, 170x90 cm Fotó a Molnár Ani Galéria jóvoltából Várfok Galéria standjának részlete Ujj Zsuzsi Trónusos, 1986_2017, MissionArt Galéria