Tiszatájonline | 2017. október 11.

Éles delfinek

SEBASTIÃO SALGADO FOTÓKIÁLLÍTÁSA A MŰCSARNOKBAN
Ha nem tudod eldönteni, hogy giccs vagy nem giccs, akkor már giccs – mondta egyszer egy nagy magyar irodalomtudós egy nagy magyar regény kapcsán, és akkor, húsz évvel ezelőtt, egyetértettem vele. Aztán telt-múlt az idő, és sokkal bizonytalanabb lettem a magabiztosságaimat illetően. Most, amikor megnéztem Sebastião Salgado kiállítását a Műcsarnokban, már egészen biztos vagyok benne, hogy a giccs átalakult, a művészet beszippantotta… – DEMÉNY PÉTER ÍRÁSA

SEBASTIÃO SALGADO FOTÓKIÁLLÍTÁSA
A MŰCSARNOKBAN

Ha nem tudod eldönteni, hogy giccs vagy nem giccs, akkor már giccs – mondta egyszer egy nagy magyar irodalomtudós egy nagy magyar regény kapcsán, és akkor, húsz évvel ezelőtt, egyetértettem vele. Aztán telt-múlt az idő, és sokkal bizonytalanabb lettem a magabiztosságaimat illetően. Most, amikor megnéztem Sebastião Salgado kiállítását a Műcsarnokban, már egészen biztos vagyok benne, hogy a giccs átalakult, a művészet beszippantotta, óvatosan kell bánni a fogalommal, mint például a groteszkkel is.

09-3-9828

„A leghíresebb brazil fotós”, ahogy számos portál fogalmaz, igencsak élesre veszi a képeit, s ettől olyanok, mintha fametszetek lennének; mintha késsel kapta volna le a rozmárokat, fókákat, delfineket, pingvineket, madarakat, embereket; még a tenger hullámai is faragottaknak tűnnek. Érdekes technika, mert olyanná válnak tőle a fényképek, mintha nem a valóságot mutatnák, hanem a nem is csak látott, nem is vágyott, hanem akart mását. „Mikor dokumentumfilmet készítesz, a nagyközönséggel tartozol azzal, hogy a pontos információkat oszd meg vele, azoknak viszont, akiknek a történetét éppen elmeséled, szintén tartozol valamivel” – nyilatkozta Salgado Wim Wenders róla szóló dokumentumfilmje kapcsán. Talán ebből a hitből származik a fényképei technikája is: minél pontosabban kell ábrázolnia a haragos oroszlánfókahímet, mintha mindegyik fóka a világ külön szelete lenne, és külön a tenger, külön a tenger minden egyes hulláma.

05-1-450-43

Ami így keletkezik, azt nehéz megítélni. Salgado fényképei olyanok, mint a szobrok: kőben redőznek. Ezért jó a Genesis cím is: a mozdulatlanságból előtörő mozdulat, a dinamikában lapuló mozdulatlanság, a sokból élesen kiváló egy pontosan az idők elejére ránt. A brazil művész szociofotós: a pusztuló világot szeretné láttatni.

Ahogy ott tébláboltam a képek között, egyszercsak hangokra lettem figyelmes. Abba az irányba pillantottam, és láttam, vetítés folyik. Közelebb léptem, és megláttam Salgadót, amint a technika minden vívmányával felszerelve előadást tart egy villogó teremben. Az ilyen előadások céljából megtanult, törten folyékony marketingangolsággal beszélt magáról, a feleségéről, az életéről és a műveiről.

09-7-12440

Valósággal rám zuhant a csalódás; nagyon szerettem volna, ha ezt nem tapasztalom meg. Ma már bárki tarthat előadást tömegek előtt, ha tömegek kíváncsiak rá. De akkor legalább fújja szét a haját a szél, mint a Llosáét a minap, vagy botoljon meg a zsinórban, vagy fulladozzon egy kicsit, vagy legyen olyan a lénye, mint a David Attenborough-é, hogy minden beszippantásnak ellenálljon, vagy… mindegy, csak legyen emberi egy kicsit. Így, ilyen jólvasaltan és -fésülten már nem is érdekelt, s a fényképek éles kontúrjait is a vasalóval hoztam összefüggésbe.

Most már nem tudom, mit higgyek. Menjenek el, és nézzék meg. November 12-ig még megtehetik.

Demény Péter

07-3-192-57a 05-3-241-67 04-3-291-62 05-1-450-43 04-1-193-69 11-1-267 10-4-7501 10-2-14196 09-7-12440 09-3-9828 09-2-10976 08-2-311-41

Kapcsolódó írásunk:

Fürth Éva: „Életemmé tettem a fotót” >>>