Tiszatájonline | 2017. augusztus 16.

Újratájolás léptékváltással

A 22. Ceredi Nemzetközi Kortárs Művésztelep idei szimpóziuma találóan a Szeparált terek alapgondolatát járja körül, utalva a falu zárt helyzetére, a mindennapok és a művészeti alkotások által kreált szeparált terekre, ezek értelmezhetőségére, a láthatatlan határvonalakra, amelyek elválasztanak egymástól, magányba taszítanak, meg nem értést hordoznak, sőt néha elutasítást, kiközösítést is hozhatnak maguk után… – DEÁK CSILLAG ÉS KÖLÜS LAJOS ÍRÁSA

DEÁK CSILLAG
ÉS
KÖLÜS LAJOS

22. Ceredi Nemzetközi Kortárs Művésztelep

2017. július 25. – 2017. augusztus 7.

Cered, Kossuth L. u. 28.

 

Szeparált terekben élünk. Már korábban megtapasztaltuk a bezártságot, a határokat majd később megtapasztaltuk a nyitottságot, átvitt és konkrét értelemben is. Hogy megnyíltak határaink, ma már ez sem igaz, újra záródnak, szögesdróttal, technikai határzárral. Szeparáljuk magunkat. Az élet minden területén. Szeparált tereket hozunk létre, és szeparált terekben vagyunk kénytelenek élni. Egyre inkább bezárkózunk. Intim szféránkat keressük, és bár úgy érezzük, világunk egyre nyitottabb, mindez csak a virtuális világ, így kommunikálunk egymással, online vagyunk, mobiltelefon, monitor segítségével, egyre inkább ezek az ablakaink, amelyeken keresztül tekintünk a világba.

A 22. Ceredi Nemzetközi Kortárs Művésztelep idei szimpóziuma találóan a Szeparált terek alapgondolatát járja körül, utalva a falu zárt helyzetére, a mindennapok és a művészeti alkotások által kreált szeparált terekre, ezek értelmezhetőségére, a láthatatlan határvonalakra, amelyek elválasztanak egymástól, magányba taszítanak, meg nem értést hordoznak, sőt néha elutasítást, kiközösítést is hozhatnak maguk után.

22 évvel ezelőtt is egy házzal kezdődött. A mai projekt középpontja egy közel száz éves vályogház rehabilitációja, melynek során egyedi funkcióval ellátott szeparált teret hoznak létre KOR-TÁRS-TÁJ-HÁZ néven. A nemzetközi művészeti projekt során szoros kapcsolat alakult ki a művészek és Cered lakosai között, mindkét fél aktív részese az alkotói folyamatnak, a létrejövő alkotások kortörténeti dokumentumok is, melyek feldolgozzák és megörökítik az élő települést. Ez nem véletlen, ugyanis a művésztelep tevékenysége változatlanul Ceredre, magára a településre, többek közt Cered hagyományaira, lakosaira, használati tárgyaira, a falut körülvevő tájra irányul. Az idei projekt is határtalan lehetőségeket kínál a meghívott művészek számára. Az idén tíz országból, a magyarországi résztvevőkön kívül Belgiumból, Csehországból, Finnországból, Hollandiából, Olaszországból, Németországból, Szlovákiából, Romániából és Egyesült Arab Emirátusból érkeztek alkotók, közel harmincan. Közöttük, első alkalommal, a megyeszékhely, Salgótarján hat testvérvárosából (Besztercebánya, Losonc, Fülek, Vantaa, Borsa, Vigarano) is érkeztek művészek.

Újratájolás indult Cereden, amit – dr. Nátyi Róbert művészettörténész szavaival – léptékváltásnak is nevezhetünk. A telep fenntarthatóságával párhuzamosan a telep gyarapodása, bővítése, fejlesztése is (ingatlan vásárlások, sajátkezű felújítás) új perspektívákat nyithat a művészi közösség számára.

A nyílt nap délelőttjén is, amikor megérkeztünk Ceredre, nagy munka folyt a régi vályogházban. A munkálatokat Fürjesi Csaba festőművész vezeti, miközben az egész művésztelep munkáját ő koordinálja, az alapító tagok, Sánta László és Kun Cecilia festőművészek segítségével.

A kéthetes művésztelep ideje alatt elkészített munkákat a nagyközönség  augusztus 5-én nyílt nap keretében tekinthette meg. A nyílt napot Dániel László Cered, és Fekete Zsolt Salgótarján polgármestere nyitotta meg. Mindketten a Művésztelep további támogatását hangsúlyozták. Ezt követően Fürjesi Csaba, az ArtColony Cered művészeti vezetője ismertette a napi programot, kiemelve a Szeparált terek témára reflektáló műalkotások megtekintését, a Borderland Galéria megnyitását. Fürjesi Csaba tárlatvezetése során megtekinthettük az idén elkészült új alkotásokat. A még félig készen restaurált táj-házban Fürjesi Csaba Házioltára, a hagyomány és modern ötvözésének szép példája.. Az antik házioltár mélyén fészekben talán fényszív villog, dobog. Nem vörös, mint a Jézus szíve képeken, nincs vér benne, light box, mondhatnánk, de mégsem az, mert nem zárt, a faragások is csak keretezik, körülölelik a vibráló, szinte élő szívet, mintegy védő fészket kínálnak neki, és úgy érezzük, mintha a fény által  az objekt titkos morzejeleket adna le felénk, mi pedig nem tudjuk, hogyan kommunikáljunk vele. Fürjesi további installációi is a fénnyel foglalkoznak, a falon is tér és fény objekt, míg a padlón régi spalettákból embernagyságot meghaladó spirált épített, a konstrukcióban egyre szűkebbé téve a teret, és legbelül, mintegy az objekt magjaként ott a fény. Ez nem az alagút végén világló fény, ami kifelé vezet a sötétből, ez az önmagunkba való fordulás (talán megvilágosodás) lehetőségét villantja fel.

Jimmy-Szemethy Abszolut-anonim alkotása, melynek munkafázisait fotósorozattal is megörökítették, befalazással végződik. Ez a falba helyezett tégla eltakarja, befalazza a megrajzolt művet, lehetne akár a KOR-TÁRS-TÁJ-HÁZ alapkőletétele is, amely névtelenül képviseli a felújításban résztvevő valamennyi közreműködő tevékenységét. Vladimír Kovářík kettős, összecsavarozott Pad-ja a falusi hagyományt idézi fel, amikor a ház elé kiültek a lakók és diskuráltak egymással. Kovářík a ház mögé helyezi el az objektjét, a kerítésléceknek új funkciót ad, lezáratlan és szabad teret. A kerítésléc hegye már nem elriasztásra, sebzésre irányul, hanem a föld felé, mint támaszték. Anna Semerdjiev alkotásai korhadó, kidobásra ítélt ablakkereteket újítanak meg és használnak fel, egyszerre vagyunk bent és kint, tükör a tükörben, bennük a végtelen nyitottságot fedezhetjük fel, az ablakszem kifejezés itt konkréttá válik szemmé. Krnács Ágota alkotása a szakralitást helyezi új megvilágításba, ugyancsak az ablak motívumon keresztül. Christoph Eckelt laptopján váltogatják egymást a kristálytiszta, magányt sugárzó tájfotók. Tomasz Piars fotóin fantáziadúsan alakítja át és teremt egy régi háznak új dimenziót és funkciót fotósorozatával, a geometrikus formák izgalmas együttesével. A művész elmondása szerint a falu gyerekeit kérdezte meg arról, hogy egy-egy háznak milyen funkciót adnának. Peter Kollar médiaművész közel egy órás installációja, vagy inkább performansza, sok kérdést felvet. Nem csak a szeparált terekről, hanem a szeparációról, belenyugvásról, a közönyről is szólt ez a performansz. Egy csőrendszeren keresztül folyamatosan ömlött a víz egy fekete öltönyös férfire, aki ezt mozdulatlanul vette tudomásul, mintha ez a víz egy burkot vonna köré. Akár pszichológiai kísérletnek is gondolhatnánk, érdekes volt megfigyelni, hogyan reagáltak a szokatlan látványra a látogatók, nagyrészt mosolyogva nézték, legtöbben gyorsan lefényképezték mobiljukkal, aztán továbbálltak, és eközben csak folyt és folyt a víz a férfira, teljesen átázott ruhája, cipője. Egy fél óra is eltelt, amikor valakinek eszébe jutott (nem beépített néző) és esernyőt nyitott ki a férfi feje fölött, amit ő elhárított, majd később volt, aki megtörölte a vizes arcot. A férfi ott állt megfürödve, és talán a nézők nagy része is, bár ruhájuk száraz maradt.

A nyílt nap fénypontja, nem csak átvitt értelemben, hanem konkrétan is Joseph Suchoza, szlovák művész Az utolsó vacsora című interaktív fény installációja. A műalkotás előtt ismerős figurát látunk, a korábbi, 2015-ös esőköpenyes installációból ismert arctalan, kapucnis figurát. Most nem zöld, hanem vörös a köpenye, az egész alak forog, saját tengelye körül, úgy pásztázza a teret, mintha önmagát keresné és nem találná. A falra vetített képen az utolsó vacsora és egy esküvői vacsora látványa fonódik egybe, utalva arra, hogy a faluban egyre kevesebb fiatal és ez által az esküvők száma. Mindezek kapcsán gondolhatunk a házasságok labilitására, a válásokra is. Ma már egy esküvő nem biztos, hogy örök életre szól, már benne van az utolsó vacsora, benne van az árulás lehetősége. A kép előtt tartályban víz, felületén tükröződik a vetített kép, hozzáérhetünk, és ha megérintjük a víztükröt, hullámokat kavarunk és ez a vetített képen is látható. Beleszólunk a történésbe, takarunk, törlünk és szétválasztunk, de aztán elcsendesednek a hullámok, minden marad a régiben, csak egy illúzió volt, hogy irányíthatjuk a történéseket.

Délután került sor Fürjesi Csaba Időpárlat című könyvének bemutatására. A művészeti albumban …félévszázadunk történései, családi fotók, képes reklámok fragmentumai, filmrészletek jelennek meg festői átiratok formájában. Az alkotóval, a könyv előszavát író dr. Nátyi Róbert művészettörténész beszélgetett, ráirányítva a hallgatók figyelmét arra, hogy Fürjesi Csaba, korábbi művészeti könyveit is ideszámítva, a jelen kötettel együtt …a függöny mögé tekintés képességével, a kulturális emlékezet aktiválásával, a múlt emlékeinek sajátos, kortárs újraértelmezésével…karakteres stílust teremtett, egyben a helyi, ceredi mitológiát is átalakítva. Ezt követően a helyi asszonykórus két tagja néhány dalt énekelt, színesítve a nyílt napot. Este, zárásként Szőke Attila tábortűzi gitáros műsorát hallgathattuk, meglepetésként Fürjesi Csaba is csatlakozott hozzá dobolt és gitározott, a hallgatóság velük együtt énekelte a dalokat.

A nyílt nap, de az egész szimpózium két hete is az összművészetek jegyében telt el. A párbeszéd a művészek között nem szűnik meg, az ide látogató művészek elviszik a nagyvilágba művésztelep hírét, különleges hangulatát. A szervezők a kiállított alkotásokból nem csak Salgótarjánban, Budapesten terveznek kiállításokat, hanem külföldön is. A KOR-TÁRS-TÁJ-HÁZ még nincs kész, reméljük, hogy a 23. Ceredi Nemzetközi Kortárs Művésztelep 2018-ban tovább alakítja és teszi teljesebbé a felújított régi vályogház szeparált terét, de nem szeparálva, hanem ezzel is új ablakot nyitva a világra.

Jozef Suchoza Jozef_Suchoza_Utolso-vacsora, 1 részlet Könyvbemutató (2) Könyvbemutató Krnacs Ágota installáció részlet P1570318 Patrycja Rup alkotás közben Peter Kollar performansza Tomas Piars Tomasz_Piars VLADIMÍR_KOVAŘÍK_Pad A nyílt nap megnyitója ANNA_SEMERDJIEV_alkotásai Cered - tájház - rehabilitálás alatt 2 Cered - tájház - rehabilitálás alatt 3 Cered - tájház - rehablitálás alatt Christoph Ekelt CSABA_FÜRJESI_fény-installációja CSABA_FÜRJESI_Házioltár Jimmy-Szemethy_Abszolut-anonim