10.11.
| Pinceszínház – Ágens Társulat – Tragédia: Az ember >>>
09.27.
| Pinceszínház – Maggi és Lillemor >>>
09.26.
| PesText – Vigyázat, ez Bob Dylan! >>>
09.26.
| Pinceszínház – Ágens Társulat: Kurtizánképző >>>
09.22.
| Egy ragyogó tehetség a tűzhányók és gleccserek országából – Víkingur Ólafsson végre ismét a Müpában >>>
09.20.
| Roma Hősök – Európai drámák kötetbemutató >>>
09.19.
| A Pinceszínházban tartja Ady-estje ősbemutatóját Jordán Tamás >>>
09.18.
| A Szentendrei Teátrum produkcióival folytatódik a MASZK őszi kollekciója >>>
09.17.
| Nemzetközi sztárírók és a hazai kulturális élet legjava a 2021-es PesText fesztiválon >>>

09.16.
| Kardos Sándor kapja a ZSIFF idei életműdíját >>>
05.17.
| Középiskolások irodalomról – szóval, képpel >>>
06.03.
| Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!) >>>
06.03.
| Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei) >>>
06.02.
| Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája) >>>
06.04.
| Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017) >>>
04.28.
| Előkerültek Pilinszky álmai >>>
04.27.
| PesText 2021 – Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázat >>>
04.26.
| A nomádok földje kapta a legjobb film Oscarját >>>

DANTE KÖREI
700 éve halt meg a költő

Tandori Dezső verse, Petrarca, Pier Paolo Pasolini művei

Kerber Balázs válogatása,a kortárs olasz költészetből

Vígh Éva, Máté Ágnes, Szörényi László, Kabdebó Lóránt, Nádasdy Ádám, Kocziszky Éva, Yilmaz-Mészáros Enikő, Pál József írása Dante művészetéről

>>>

VERSENY A SZEGEDI EGYETEM FENNÁLLÁSÁNAK
100. ÉVFORDULÓJÁRA
Az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola magyar nyelv és irodalom munkaközössége áprilisban irodalmi vetélkedővel ünnepelte a Szegedi Tudományegyetem kettős – a szegedi egyetem létrejöttének 100 éves, illetve a szegedi „összegyetem” megalakulásának 20 éves – évfordulóját. Az eseményhez kapcsolódóan a gimnázium az elmúlt év őszén 3 fordulós irodalmi pályázatot hirdetett középiskolás diákok számára […]

>>>

Szép (irodalm)idő
2012.08.17 - tiszatáj

VARGA ÁGI HELYSZÍNI TUDÓSÍTÁSA A SZÉPÍRÓK TÁRSASÁGÁNAK I(R)TÁS TÁBORÁRÓL

A szervezők idén is igazán impozáns névsort vonultattak fel, többek között Esterházy Péter, Kukorelly Endre, Tóth Krisztina, Kemény István, Géczi János, Dragomán György volt a visegrádi tábor vendége.

A három szemináriumi csoport munkáját Babiczky Tibor, Csapody Kinga és Szabó Tibor Benjámin segítette. Közösen beszélték meg a hozott szövegeket, ahogyan a táborban kiosztott feladatokat is. Napközben egy vagy két előadás is helyet kapott az árnyékban, alkony után pedig a pernyét szóró tábortűz körül.

Az első előadás meghívott vendége Tóth Krisztina költő, író, műfordító, ólomüveg-készítő volt. Az est kulcsszava az áldott békénhagyatás lett. A költőnő elmondta, hogyan szembesült azzal, hogy a lírában jól megszokott sűrítés a prózai szövegek élvezhetőséget elnehezíti, rájött, hogy szükséges egy kis váltás. Az új műfaj formálta az ízlését, és okot adott, hogy eltöprengjen bizonyos szerkezeti megoldásokon, a mű kompaktságán.

A keddi napot Géczi János író, a veszprémi Pannon Egyetem MFTK Antropológia és Etika Tanszékének vezetője tette teljessé, aki az esszékről tartott előadást. Egy évvel ezelőtt ugyancsak élvezetes másfél órát tartott itt, és most sem hazudtolta meg magát. Tanárként állt a táborlakók elé, és bár a másfélből csupán egy óra lett, az tömény volt. Szó esett a magyar hagyományokról (Szerb Antal), a franciáról (Barthes), olaszról (Eco), de angolról (Bacon), dél-amerikairól (Borges) és a németről is (Herder, Goethe, Heine). Felolvasásokkal szemléltetette például, hogy a pszeudo esszé az, amit egy ültő helyemben el tudok olvasni; és ami érzékileg, fogalmilag az irodalom tárgyán kívülre esik.

Vacsora előtt Szabó T. Anna és Dragomán György a tábortűznél. Elmondták, Szabó T. a benső hallásra hagyatkozik, Dragomán inkább lát, és bárhol, bármikor képes írni. Van az a fajta belső késztetés, hogy „azt az evidens valamit” meg kell látnia. Meg kell írnia és kész. A nap a költő-író páros portréjával zárult. A Tóth Krisztinánál felmerülő ismeretek ismét előkerültek: milyen szöveggondozási gyakorlatokat szereztek a Lator László- vagy Géher István-féle műfordító órákon. Elég korán kiderült, kinek a kötött, kinek a szabad formák hozták meg a felüdülést.

A hét közepén a korábban egyetemi szociológusként dolgozó Kolosi Tamás következett, aki ma is publikál ebben a témakörben. A Tárki alapítója, elnöke, a Líra Könyv Zrt. elnöke beszélt könyvkiadásról, kereskedelemről, az indulás mechanizmusáról. A rendszerváltozás után kezdte, kicsiben, a Líra ma milliárdos forgalmú vállalat. Matyi Dezső az Alexandra hálózat alapítója, fenntartója a hét második felében beszélt legendáról, névadásról, hogy volt utcai könyvárus, még ’89-ben. Kolosi Tamás szemléltette a kiadók (Athenaeum, Corvina, Magvető, Manó Könyvek, Rózsavölgyi és Társa stb.) régi és jelenlegi helyzetét, szó volt kulisszatitkokról is. Kortárs írók és költők sikeres vagy éppen sikertelen könyveiről, eladási mutatókról. Sajnos, vagy nem, a bestsellereknek (Coelho → Krasznahorkai) van egy nagyon erős lecsengése. A másik oldalon kevesebb, de állandó vásárlóval ott van a backlist, amit minden évben kiadnak, és minden évben megvesznek. Lapozók, szótárak, szakácskönyvek, tanulást elősegítő könyvek. Mind-mind fontos a piacon.

Egressy Zoltán (író, költő, műfordító, újságíró) bánatára nem sóska, sült krumpli volt a vacsora. Közhelyes lett volna. De a késő esti zsíros kenyérnek örült, köszöni szépen. A kisbetűs költők (például Reviczky Gyula) szerelmesének mondta magát, de az est során kiderült, más műfajoknak ugyanúgy szerelmese. Színházszerető, így született meg a Reviczky című darabja. Rocksztárból drámaíró lett. Drámaíróból prózaíró. A kapocs a zene. Kialakított egy saját, új hangot, amely sorvezetője lett első novelláskötetének.

Esterházy Péter a gimnáziumban nem írt. Érdekes módon, éppen matematikus diplomája segített másképp látni az irodalmat. Rálátni úgy a dolgokra, és azokat úgy megírni, hogy akár Tizenhét hattyúk születhessen belőle, jelentős művei mellett. A szerkesztői nagyon jók voltak, szövegei még mindig működnek, így a Csokonai Lili bőrébe bújt rövid írások, amelyek különös, zsizsegő játékáról, beavatottairól (Bata Imre, Jovánovics Miklós) mesélt csütörtök este.

Péntek délután Babiczky Tibor várta a táborlakókat, hogy szemezgessen a krimi történetéből. Beszélt arról, hogy anno a bűnügyi rendőrségtörténet hogyan függött össze az első igazi krimik megírásával. Mi tesz egy krimit klasszikussá? Egy tízparancsolat; amelyet a Detection Club elnöke, Ronald Knox határozott meg. Egy krimiben a detektív nem lehet tettes, ahogyan kínai szereplő sem, ahogyan megmagyarázhatatlan nyomok sem állhatnak a nyomozó rendelkezésére.

Kemény István az általános iskolában írt két borzalmas verset. Abbahagyta. Középiskolában újrakezdte, de nem a csajozás miatt, hanem mert Ady hatott rá. Ekkor írta meg első, komolyabb hangvételű verseit, és megélhette, milyen az, amikor egy vers tényleg hat. A kötött versforma szerinte talán megengedi azt, hogy a döntés felelőssége ne az alkotó vállát terhelje.

Kukorelly Endre szintén kötelességeket hangoztatott, amolyan szónoki beszéd formájában. Hogyan álljunk hozzá az alkotáshoz, mint folyamathoz, mint tevékenységhez, és hogyan legyünk hűek önmagunkhoz, szövegeinkhez egyaránt. Ahogyan Jókai megmondta, úgy ezzel ismertette álláspontját: ne csak a hátsónkat mutassuk.

Az utolsó gyorstalpaló előadást Csapody Kinga tartotta. A kortárs gyermekirodalomba kalauzolt el: mi volt a kedvenc (Kippkopp mesék, Süsü, a sárkány kalandjai kazettán) a mai huszonéveseknek. Powerpoint-os előadás kíséretében jelenítette meg az akkor és ma is mérföldkőnek számító műfajokat (lapozók), tabutémákat (válás), illusztrációkat, leporellókat, modernebb kiadásokban.

Szombaton, a délután folyamán megérkeztek a zsűritagok: Gaborják Ádám (kritikus, Phd-hallgató, JAK-elnök), Hevesi Judit (költő, népdalénekes), Kukorelly Endre, akik nemcsak őszinte véleménnyel és praktikus tanácsokkal látták el a táborlakókat, hanem megköszönték a táborozók által hozott, és az ott elkészített szövegek által nyújtott élményt is. A három kiemelt díjazott Németh Dorka, Richter Tamás és Tokos Bianka lett. Az olimpiával ellentétben vérre menő versenyzés, izomszakadás a gálán nem volt. Csupán egy darázscsípés és békés egyetértés.

Varga Ágnes

[nggallery id=52]

A képeket Csapody Kinga és Szabó Tibor Benjámin készítette



2021.09.21 - tiszatáj

RED ROCKET
Jó ideje nyilvánvaló: Sean Baker a kortárs amerikai független szcéna koronázatlan királya. Cannes-ban debütált tragikomédiája privát és nemzeti szinten boncolgatja az Egyesült Államok hátsóudvarában döglődők sehová nem tartó hétköznapjait… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.21 - tiszatáj

Nagy úr a véletlen, talán Isten akarata a sajátunkkal szemben. (Hogy létezik-e Isten vagy saját akarat, azt hagyjuk, egyelőre.) Nem terveztem, hogy három hét alatt háromszor is színházba menjek, ráadásul minden alkalommal magyar színdarabot nézzek, mégis így alakult… – HORVÁTH PÉTER KRITIKÁI

Tovább olvasom >>>
2021.09.21 - tiszatáj

BAKONYI ISTVÁN: PETŐCZ ANDRÁS ÚJABB KORSZAKA
„Petőcz András ugyanis olyan költő, aki egyszerre hisz a nemzeti és az európai értékekben. […] Költőnk nagyon is magyar és nagyon is európai gondolkodó” – olvashatjuk Bakonyi István Petőcz András újabb korszaka című kismonográfiájában. Egyetérthetünk a szerző megállapításával, mert Petőcz András életműve nem csupán a magyar költői-prózai hagyományt, hanem az európai, sőt világirodalmi (elsősorban amerikai) szerzők újításait egyaránt kamatoztatja művészetében… – SEBŐK MELINDA KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.21 - tiszatáj

CSEHOV SIRÁLYA BARNÁK LÁSZLÓ RENDEZÉSÉBEN A SZEGEDI KISSZÍNHÁZBAN
Barnák László szegedi Sirály-rendezése sokszínű tragikomédiaként tálalja a Csehov-darabot. A kisszínház színpadán szinte naturalista módon jelenik meg a 19. század végi orosz világ, ahol a vágyak beteljesületlenek maradnak és mindenki mást szeret… – HOLLÓSI ZSOLT KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.19 - tiszatáj

ZŰRÖS KETTYINTÉS, AVAGY PORNÓ A DILIHÁZBAN
Provokatív, egyúttal rendkívül intelligens, önmagunk és társadalmunk elé görbe tükröt illesztő remekművet alkotott a román újhullám egyik leginkább jegyzett direktora: Radu Jude előző munkája nyomvonalán haladva vágta zsebre az Arany Medvét és alkotta meg pályája eddigi talán legjobbját… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.16 - tiszatáj

ARANYI SÁNDOR ÉS TANÍTVÁNYAI
Ezek a melók itt most azért érdekesek, mert nem egy téma vagy szemléletmód, hanem Aranyi mentén kerültek a falra. Az ő egykori, mára szakmailag elismert tanítványai állítanak itt ki, és ezt leszámítva semmi közös, vagy semmiféle kapcsolódási pont nincs a falra kerülő munkákban… – VÁRALJAI ANNA MEGNYITÓJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.16 - tiszatáj

SZABÓ IMOLA JULIANNA: LAKÁSA VAN BENNEM
Szabó Imola Julianna kötete olyan, mint egy tüdő. Páros, lebernyeges szerv, szükséges a légzéshez, egyszerre gyakorolja a megtartást és az elengedést. Nem szól olyanról, amiről az élet ne szólna: kórházi látogatások, nagyszülők halála, terhesség, bántalmazás, válás, költözés, szülés, gyermeknevelés, betegségek, elöregedés. Mindezek egy képileg is burjánzó nyelven, a megértés vágyának orgánumán… – SZUTORISZ SZABOLCS KRITIKÁJA

Tovább olvasom >>>
2021.09.16 - tiszatáj

SZALAI ALEXA RITA TÁNCMŰVÉSZ, AZ 1984 KOREOGRÁFUS-ASSZISZTENSE
Táncol, tanít, az 1984 című sikerprodukció koreográfus-asszisztenseként is dolgozik Szalai Alexa Rita táncművész, a Szegedi Nemzeti Színház tánckarának tagja, aki Győrből került a Tisza partjára… – HOLLÓSI ZSOLT INTERJÚJA

Tovább olvasom >>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Tandori Dezső: Felplusztulás, leplusztulás (Előzetességek és utólagosságok [2018–2019])Demény Péter: Az élet gesztenyéi (Slágerek, sanzonok, slamasztikák)H. Balogh Gyula: Alsóvárosi hitregékBakos András: Isteni testekSzathmári István: Spanyol reggeliSántha József: BörtönkarnagyNormal Gergely: KörletellenőrzésJanáky Marianna: Paplan alattTandori Dezső: Nincs beszédülésPetőcz András: A visszaforgatott időLengyel András: Tömörkény-tanulmányokKálnay Adél: Szivárványország (Utazz velem!)Virág Zoltán (szerk.): Színkép, hangkép, összkép (Írások elméletről és gyakorlatról)Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Fried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházTandori Dezső: A szomszéd banánhalSeregi Tamás: Művészet és esztétikaÉszlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Zalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)„Ragyogó pusztulás” – kortárs osztrák irodalmi antológia (szerk.: Bombitz Attila)Lengyel András: Ellenkultúra, peremhelyzetben (Marginalitástörténeti vázlatok)Bíró-Balogh Tamás: Az irodalom személyességekabai lóránt: semmi színSzlováknak lenni csodás…Petőcz András: A megvénhedt IstenDemény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólTandori Dezső: Szellem és félálomKálnay Adél: Hamvadó időSzepesi Attila: IstenporPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Sághy Miklós: A fény retorikájaTandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézCsiki László: A kaptárBaka István: Műfordítások III.Jász Attila: Fürdőkádból a tengerTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaBíró-Balogh Tamás: TollvonásokFried István: Magyar irodalom(történet)