09.24.
| A PesText Fesztivál különleges meghívottjai >>>
09.21.
| Szegedi Nemzeti Színház – Kormányos Ákos: Raktárépület >>>
09.19.
| Asztali beszélgetések… – Konok Tamás 90 >>>
09.16.
| ZUG színház és művészeti tetthely – Homo Ludens Project: Humánia >>>
09.04.
| Grand Café – 15. BUSHO Film Festival >>>
07.26.
| Te csak hallgatod Bob Dylan-t, vagy nézed is? >>>
07.05.
| MAMŰ Galéria – Könnyezet-Környezet / Weeping-Environment >>>
07.05.
| Nyári szabadtéri Képmás-estek a Halász-kastélyban >>>
06.27.
| Weöres Sándor Napokkal indít a Gyulai Várszínház >>>
06.27.
| Jazz Kocsma – Kele Fodor Ákos A szív vége című könyvének bemutatója >>>
09.13.
| Meghalt Konrád György >>>
09.07.
| Géczi János kapja a balatonfüredi Salvatore Quasimodo költőverseny fődíját >>>
08.24.
| Egy hónap múlva indul a PesText Nemzetközi Irodalmi Fesztivál >>>
08.22.
| Kiemelkedő művészeti eredmények az idei Szegedi Szabadtérin >>>
07.26.
| Szombattól lehet jegyet venni a THEALTER előadásaira >>>
07.25.
| Magyar képregényben éled újjá Zorro >>>
07.24.
| Alkotói rezidencia Szegeden és Újvidéken >>>
07.05.
| Legéndy Jácint verseskötetét ajánlja a Fekete Zajra érkező Ash Code >>>
07.02.
| Ivo Dimcsev tartja az idei THEALTER workshopját >>>
06.20.
| Új, állandó kiállítás emlékezik Szmoljanban Nagy László költőre >>>

BESZÉL ÖN IDEGENÜL?
kortárs román írók

Halasi Zoltán drámarészlete

Nemes Jeles László művészetéről (Fritz Gergely, Sághy Miklós)
Beszélgetés a rendezővel

Andrei Gamart festményei

>>>
hamarosan...

Szép (irodalm)idő
2012.08.17 - tiszatáj

VARGA ÁGI HELYSZÍNI TUDÓSÍTÁSA A SZÉPÍRÓK TÁRSASÁGÁNAK I(R)TÁS TÁBORÁRÓL

A szervezők idén is igazán impozáns névsort vonultattak fel, többek között Esterházy Péter, Kukorelly Endre, Tóth Krisztina, Kemény István, Géczi János, Dragomán György volt a visegrádi tábor vendége.

A három szemináriumi csoport munkáját Babiczky Tibor, Csapody Kinga és Szabó Tibor Benjámin segítette. Közösen beszélték meg a hozott szövegeket, ahogyan a táborban kiosztott feladatokat is. Napközben egy vagy két előadás is helyet kapott az árnyékban, alkony után pedig a pernyét szóró tábortűz körül.

Az első előadás meghívott vendége Tóth Krisztina költő, író, műfordító, ólomüveg-készítő volt. Az est kulcsszava az áldott békénhagyatás lett. A költőnő elmondta, hogyan szembesült azzal, hogy a lírában jól megszokott sűrítés a prózai szövegek élvezhetőséget elnehezíti, rájött, hogy szükséges egy kis váltás. Az új műfaj formálta az ízlését, és okot adott, hogy eltöprengjen bizonyos szerkezeti megoldásokon, a mű kompaktságán.

A keddi napot Géczi János író, a veszprémi Pannon Egyetem MFTK Antropológia és Etika Tanszékének vezetője tette teljessé, aki az esszékről tartott előadást. Egy évvel ezelőtt ugyancsak élvezetes másfél órát tartott itt, és most sem hazudtolta meg magát. Tanárként állt a táborlakók elé, és bár a másfélből csupán egy óra lett, az tömény volt. Szó esett a magyar hagyományokról (Szerb Antal), a franciáról (Barthes), olaszról (Eco), de angolról (Bacon), dél-amerikairól (Borges) és a németről is (Herder, Goethe, Heine). Felolvasásokkal szemléltetette például, hogy a pszeudo esszé az, amit egy ültő helyemben el tudok olvasni; és ami érzékileg, fogalmilag az irodalom tárgyán kívülre esik.

Vacsora előtt Szabó T. Anna és Dragomán György a tábortűznél. Elmondták, Szabó T. a benső hallásra hagyatkozik, Dragomán inkább lát, és bárhol, bármikor képes írni. Van az a fajta belső késztetés, hogy „azt az evidens valamit” meg kell látnia. Meg kell írnia és kész. A nap a költő-író páros portréjával zárult. A Tóth Krisztinánál felmerülő ismeretek ismét előkerültek: milyen szöveggondozási gyakorlatokat szereztek a Lator László- vagy Géher István-féle műfordító órákon. Elég korán kiderült, kinek a kötött, kinek a szabad formák hozták meg a felüdülést.

A hét közepén a korábban egyetemi szociológusként dolgozó Kolosi Tamás következett, aki ma is publikál ebben a témakörben. A Tárki alapítója, elnöke, a Líra Könyv Zrt. elnöke beszélt könyvkiadásról, kereskedelemről, az indulás mechanizmusáról. A rendszerváltozás után kezdte, kicsiben, a Líra ma milliárdos forgalmú vállalat. Matyi Dezső az Alexandra hálózat alapítója, fenntartója a hét második felében beszélt legendáról, névadásról, hogy volt utcai könyvárus, még ’89-ben. Kolosi Tamás szemléltette a kiadók (Athenaeum, Corvina, Magvető, Manó Könyvek, Rózsavölgyi és Társa stb.) régi és jelenlegi helyzetét, szó volt kulisszatitkokról is. Kortárs írók és költők sikeres vagy éppen sikertelen könyveiről, eladási mutatókról. Sajnos, vagy nem, a bestsellereknek (Coelho → Krasznahorkai) van egy nagyon erős lecsengése. A másik oldalon kevesebb, de állandó vásárlóval ott van a backlist, amit minden évben kiadnak, és minden évben megvesznek. Lapozók, szótárak, szakácskönyvek, tanulást elősegítő könyvek. Mind-mind fontos a piacon.

Egressy Zoltán (író, költő, műfordító, újságíró) bánatára nem sóska, sült krumpli volt a vacsora. Közhelyes lett volna. De a késő esti zsíros kenyérnek örült, köszöni szépen. A kisbetűs költők (például Reviczky Gyula) szerelmesének mondta magát, de az est során kiderült, más műfajoknak ugyanúgy szerelmese. Színházszerető, így született meg a Reviczky című darabja. Rocksztárból drámaíró lett. Drámaíróból prózaíró. A kapocs a zene. Kialakított egy saját, új hangot, amely sorvezetője lett első novelláskötetének.

Esterházy Péter a gimnáziumban nem írt. Érdekes módon, éppen matematikus diplomája segített másképp látni az irodalmat. Rálátni úgy a dolgokra, és azokat úgy megírni, hogy akár Tizenhét hattyúk születhessen belőle, jelentős művei mellett. A szerkesztői nagyon jók voltak, szövegei még mindig működnek, így a Csokonai Lili bőrébe bújt rövid írások, amelyek különös, zsizsegő játékáról, beavatottairól (Bata Imre, Jovánovics Miklós) mesélt csütörtök este.

Péntek délután Babiczky Tibor várta a táborlakókat, hogy szemezgessen a krimi történetéből. Beszélt arról, hogy anno a bűnügyi rendőrségtörténet hogyan függött össze az első igazi krimik megírásával. Mi tesz egy krimit klasszikussá? Egy tízparancsolat; amelyet a Detection Club elnöke, Ronald Knox határozott meg. Egy krimiben a detektív nem lehet tettes, ahogyan kínai szereplő sem, ahogyan megmagyarázhatatlan nyomok sem állhatnak a nyomozó rendelkezésére.

Kemény István az általános iskolában írt két borzalmas verset. Abbahagyta. Középiskolában újrakezdte, de nem a csajozás miatt, hanem mert Ady hatott rá. Ekkor írta meg első, komolyabb hangvételű verseit, és megélhette, milyen az, amikor egy vers tényleg hat. A kötött versforma szerinte talán megengedi azt, hogy a döntés felelőssége ne az alkotó vállát terhelje.

Kukorelly Endre szintén kötelességeket hangoztatott, amolyan szónoki beszéd formájában. Hogyan álljunk hozzá az alkotáshoz, mint folyamathoz, mint tevékenységhez, és hogyan legyünk hűek önmagunkhoz, szövegeinkhez egyaránt. Ahogyan Jókai megmondta, úgy ezzel ismertette álláspontját: ne csak a hátsónkat mutassuk.

Az utolsó gyorstalpaló előadást Csapody Kinga tartotta. A kortárs gyermekirodalomba kalauzolt el: mi volt a kedvenc (Kippkopp mesék, Süsü, a sárkány kalandjai kazettán) a mai huszonéveseknek. Powerpoint-os előadás kíséretében jelenítette meg az akkor és ma is mérföldkőnek számító műfajokat (lapozók), tabutémákat (válás), illusztrációkat, leporellókat, modernebb kiadásokban.

Szombaton, a délután folyamán megérkeztek a zsűritagok: Gaborják Ádám (kritikus, Phd-hallgató, JAK-elnök), Hevesi Judit (költő, népdalénekes), Kukorelly Endre, akik nemcsak őszinte véleménnyel és praktikus tanácsokkal látták el a táborlakókat, hanem megköszönték a táborozók által hozott, és az ott elkészített szövegek által nyújtott élményt is. A három kiemelt díjazott Németh Dorka, Richter Tamás és Tokos Bianka lett. Az olimpiával ellentétben vérre menő versenyzés, izomszakadás a gálán nem volt. Csupán egy darázscsípés és békés egyetértés.

Varga Ágnes

[nggallery id=52]

A képeket Csapody Kinga és Szabó Tibor Benjámin készítette



2019.09.16 - tiszatáj

INTERJÚ KORMÁNYOS ÁKOSSAL
Szeptember 21-én mutatják be ismét a Szegedi Nemzeti Színház balett termében Kormányos Ákos Raktárépület című drámáját Kállai Ákos rendezésében. Az előadás olyan társadalmi problémák bemutatására vállalkozott, melyekről napi szinten értesülhetünk különböző sajtóorgánumokból, ám áfogó stratégia még mindig nem született a probléma hatékony kezelése érdekében. A nemi erőszakról, az arról való közbeszédről, általános társadalmi reakciókról, a színház és a művészet feladatáról beszélgettünk… – TASKOVICS VIKTÓRIA INTERJÚJA

>>>
2019.09.16 - tiszatáj

SZÉLJEGYZETEK A HELIKON FOLYÓIRAT DEHUMANIZÁCIÓ-SZÁMÁRÓL
Megjelent a Helikon folyóirat idei első száma. A Timár Andrea által szerkesztett kiadvány egy konferencia előadásainak anyagából készült, s a Dehumanizáció: az elkövető alakja címet viselve a téma irodalmi reprezentációjával foglalkozik. De miért az elkövetőjével? A huszadik századi történelmi traumák művészi ábrázolásában alapvetően az áldozatot került kitüntetett pozícióba… – FRITZ GERGELY AJÁNLÓJA

>>>
2019.09.14 - tiszatáj

SZUVENÍR
Levelekre, jegyzetekre, régi fotókra és szkriptekre hagyatkozva alkotta meg legutóbbi drámáját a brit rendezőnő, Joanna Hogg. Virtigli szerzői kommentárt, egész pontosan memoárt írt kamerával: a Sundance-en debütált Szuvenír időutazás Hogg fiatalkorába, a ’80-as évek elejére. A film egyik fontos mellékszerepét az életében 10 éves kora óta jelen lévő Tilda Swinton játssza, a hasonlóságok pedig nem állnak meg itt, lévén Hogg éppen a színésznő 22 éves lányában, Honor Swinton Byrne-ben látta meg az alteregóját… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.09.13 - MTI

Életének 87. évében elhunyt Konrád György Kossuth- és Herder-díjas író, esszéista, szociológus – tudatta a család pénteken az MTI-vel.

>>>
2019.09.13 - tiszatáj

– így jellemezném a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban elmaradt Molnár Ferenc-átirat bemutatójának elmaradását. Molnár jogörökösei nem engedélyezték az általuk képviselt szerzőnek a Mohácsi testvérek által átdolgozott Delila című darabjának bemutatását. Joguk volt hozzá, és ennek érvényt szereztek. Pont. Ám ahogy az előadóművészek rendre (át)értelmezik az interpunkciókat – a szerzőknek a mű értelmezésére és előadására vonatozó, szövegben, kottában lefektetett jeleit –, úgy én is (át)értelmezem a fenti pont-ot… – HORVÁTH PÉTER ÍRÁSA

>>>
2019.09.13 - tiszatáj

OROSZ–LETT FILM
Egy filmkritika némileg túllépi a hatáskörét, ha a megszokottnál bővebben beszél a film cselekményéről és a stábtagokról – Szergej Livnyev Van Goghok című filmje esetében ez azért látszik indokoltnak, mert különleges rendezői pályáról és alkotásról van szó… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2019.09.11 - tiszatáj

INTERJÚ CSÁNYI DÓRÁVAL A KORTÁRS KÖNYVILLUSZTRÁCIÓ ÚJ ÚTJAIRÓL
Ami izgalmas egy szöveg nélküli könyvben, hogy a mesélést visszatereli a szájhagyomány irányába, ahány mesélő, annyi megfogalmazás, annyi értelmezés születik majd, és ez még inkább igaz, amikor nem egy ismert mesére, hanem egy saját történetre épül a könyv. Itt nincsenek jó vagy rossz megoldások, nincs egyetlen jó megfejtés, hanem millió jó megfejtés lehetséges, hiszen mindenki a saját látásmódjának, hangulatának, a saját vagy a gyerek életkorának, érdeklődésének megfelelően „olvassa” majd a képeket és „írja” a saját történetét… – RÉVÉSZ EMESE INTERJÚJA

>>>
2019.09.11 - tiszatáj

ÉLŐSKÖDŐK
Noha a rendező éleslátásáról bizonyságot téve deklarálja a dél-koreai anyagi különbségeket, a saját nemzetén belül húzódó áthidalhatatlan szakadékot nincstelen és jómódú között, az idén Cannes-ban Arany Pálmával jutalmazott dráma sosem lokális felvetéseken, hanem univerzális problémákon állapodik meg. Bravúros szimbolikával teremt hátteret a konfliktusoknak… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő