12.10.
| Nemzetközi koreográfusokkal érkezik Szegedre a Közép-Európa Táncszínház >>>
12.02.
| Magashegyi Underground szimfonikus koncert új műsorral >>>
11.29.
| Sass Sylvia a „Krinò” vendége >>>
11.24.
| „mérem a téli éjszakát” – József Attila gondolatvilága versben és értekező prózában (Konferencia) >>>
11.23.
| Rising Stars: ismét a fiatal tehetségeké a Müpa >>>
11.23.
| A gyerekirodalom nagykorúsítása >>>
11.23.
| Katona József Színház – Életrajz-változatok Takács Zsuzsára >>>
11.22.
| Megálló – Petrács Gábor Réteg, rétegződés című kiállításának megnyitója >>>
11.22.
| Ferenczi Gyuri és Lóci egy-egy kultikus lemezről szakért >>>
11.20.
| Mindig más… – Jenei Gyula verseskötetének bemutatója >>>
11.14.
| Más közösségek nyitottságára tanít a belvárosi galéria >>>
11.06.
| 11 óra álmodozás Ravel és Debussy zenéjének bűvöletében >>>
11.06.
| SZNSZ – Hernádi Judit és Kern András Szegeden >>>
10.30.
| Kábé23 – a Kerekes Band első majdnem két és fél évtizede már előrendelhető! >>>
09.27.
| „Emlékek helyett mobiltelefonom volt” >>>
08.27.
| A szabadkai Népszínház Magyar Társulata Drámapályázatot hirdet >>>
08.25.
| Megtartotta első kisszínházi bemutatójának olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.22.
| Megtartotta első olvasópróbáját a Szegedi Nemzeti Színház >>>
08.20.
| Kezdődik a bérletértékesítés a Szegedi Nemzeti Színházban >>>
08.07.
| Ismét pályázatot hirdet a Kortárs folyóirat >>>

Bende Tamás, Koman Zsombor, Nemes Z. Márió, Frank O’Hara, Sylvia Plath, Szálinger Balázs, Szeles Judit, Szunyog Ágota, Tandori Dezső versei
Balogh Dávid, Bátyi Zoltán, Hidas Judit, Milorad Pavić prózája
Tanulmányok a 100 éve lezárult I. világháborúról
Diákmelléklet: Takács Zsuzsa költészetéről
Fotók Müller Miklósról

>>>

Öt héten át 65 helyszínen közel 300 programmal várja az egyetem és Szeged közösségét a 23. Őszi Kulturális Fesztivál. A programsorozat kínálatában komoly- és könnyűzenei hangversenyeket, koncerteket, film- és könyvbemutatókat, színházi előadásokat, kiállításokat, irodalmi-közéleti beszélgetéseket is találunk. A fesztivál október 1-jén látványos fényfestéssel nyílik. A Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi és Közkapcsolati […]

>>>

Szép (irodalm)idő
2012.08.17 - tiszatáj

VARGA ÁGI HELYSZÍNI TUDÓSÍTÁSA A SZÉPÍRÓK TÁRSASÁGÁNAK I(R)TÁS TÁBORÁRÓL

A szervezők idén is igazán impozáns névsort vonultattak fel, többek között Esterházy Péter, Kukorelly Endre, Tóth Krisztina, Kemény István, Géczi János, Dragomán György volt a visegrádi tábor vendége.

A három szemináriumi csoport munkáját Babiczky Tibor, Csapody Kinga és Szabó Tibor Benjámin segítette. Közösen beszélték meg a hozott szövegeket, ahogyan a táborban kiosztott feladatokat is. Napközben egy vagy két előadás is helyet kapott az árnyékban, alkony után pedig a pernyét szóró tábortűz körül.

Az első előadás meghívott vendége Tóth Krisztina költő, író, műfordító, ólomüveg-készítő volt. Az est kulcsszava az áldott békénhagyatás lett. A költőnő elmondta, hogyan szembesült azzal, hogy a lírában jól megszokott sűrítés a prózai szövegek élvezhetőséget elnehezíti, rájött, hogy szükséges egy kis váltás. Az új műfaj formálta az ízlését, és okot adott, hogy eltöprengjen bizonyos szerkezeti megoldásokon, a mű kompaktságán.

A keddi napot Géczi János író, a veszprémi Pannon Egyetem MFTK Antropológia és Etika Tanszékének vezetője tette teljessé, aki az esszékről tartott előadást. Egy évvel ezelőtt ugyancsak élvezetes másfél órát tartott itt, és most sem hazudtolta meg magát. Tanárként állt a táborlakók elé, és bár a másfélből csupán egy óra lett, az tömény volt. Szó esett a magyar hagyományokról (Szerb Antal), a franciáról (Barthes), olaszról (Eco), de angolról (Bacon), dél-amerikairól (Borges) és a németről is (Herder, Goethe, Heine). Felolvasásokkal szemléltetette például, hogy a pszeudo esszé az, amit egy ültő helyemben el tudok olvasni; és ami érzékileg, fogalmilag az irodalom tárgyán kívülre esik.

Vacsora előtt Szabó T. Anna és Dragomán György a tábortűznél. Elmondták, Szabó T. a benső hallásra hagyatkozik, Dragomán inkább lát, és bárhol, bármikor képes írni. Van az a fajta belső késztetés, hogy „azt az evidens valamit” meg kell látnia. Meg kell írnia és kész. A nap a költő-író páros portréjával zárult. A Tóth Krisztinánál felmerülő ismeretek ismét előkerültek: milyen szöveggondozási gyakorlatokat szereztek a Lator László- vagy Géher István-féle műfordító órákon. Elég korán kiderült, kinek a kötött, kinek a szabad formák hozták meg a felüdülést.

A hét közepén a korábban egyetemi szociológusként dolgozó Kolosi Tamás következett, aki ma is publikál ebben a témakörben. A Tárki alapítója, elnöke, a Líra Könyv Zrt. elnöke beszélt könyvkiadásról, kereskedelemről, az indulás mechanizmusáról. A rendszerváltozás után kezdte, kicsiben, a Líra ma milliárdos forgalmú vállalat. Matyi Dezső az Alexandra hálózat alapítója, fenntartója a hét második felében beszélt legendáról, névadásról, hogy volt utcai könyvárus, még ’89-ben. Kolosi Tamás szemléltette a kiadók (Athenaeum, Corvina, Magvető, Manó Könyvek, Rózsavölgyi és Társa stb.) régi és jelenlegi helyzetét, szó volt kulisszatitkokról is. Kortárs írók és költők sikeres vagy éppen sikertelen könyveiről, eladási mutatókról. Sajnos, vagy nem, a bestsellereknek (Coelho → Krasznahorkai) van egy nagyon erős lecsengése. A másik oldalon kevesebb, de állandó vásárlóval ott van a backlist, amit minden évben kiadnak, és minden évben megvesznek. Lapozók, szótárak, szakácskönyvek, tanulást elősegítő könyvek. Mind-mind fontos a piacon.

Egressy Zoltán (író, költő, műfordító, újságíró) bánatára nem sóska, sült krumpli volt a vacsora. Közhelyes lett volna. De a késő esti zsíros kenyérnek örült, köszöni szépen. A kisbetűs költők (például Reviczky Gyula) szerelmesének mondta magát, de az est során kiderült, más műfajoknak ugyanúgy szerelmese. Színházszerető, így született meg a Reviczky című darabja. Rocksztárból drámaíró lett. Drámaíróból prózaíró. A kapocs a zene. Kialakított egy saját, új hangot, amely sorvezetője lett első novelláskötetének.

Esterházy Péter a gimnáziumban nem írt. Érdekes módon, éppen matematikus diplomája segített másképp látni az irodalmat. Rálátni úgy a dolgokra, és azokat úgy megírni, hogy akár Tizenhét hattyúk születhessen belőle, jelentős művei mellett. A szerkesztői nagyon jók voltak, szövegei még mindig működnek, így a Csokonai Lili bőrébe bújt rövid írások, amelyek különös, zsizsegő játékáról, beavatottairól (Bata Imre, Jovánovics Miklós) mesélt csütörtök este.

Péntek délután Babiczky Tibor várta a táborlakókat, hogy szemezgessen a krimi történetéből. Beszélt arról, hogy anno a bűnügyi rendőrségtörténet hogyan függött össze az első igazi krimik megírásával. Mi tesz egy krimit klasszikussá? Egy tízparancsolat; amelyet a Detection Club elnöke, Ronald Knox határozott meg. Egy krimiben a detektív nem lehet tettes, ahogyan kínai szereplő sem, ahogyan megmagyarázhatatlan nyomok sem állhatnak a nyomozó rendelkezésére.

Kemény István az általános iskolában írt két borzalmas verset. Abbahagyta. Középiskolában újrakezdte, de nem a csajozás miatt, hanem mert Ady hatott rá. Ekkor írta meg első, komolyabb hangvételű verseit, és megélhette, milyen az, amikor egy vers tényleg hat. A kötött versforma szerinte talán megengedi azt, hogy a döntés felelőssége ne az alkotó vállát terhelje.

Kukorelly Endre szintén kötelességeket hangoztatott, amolyan szónoki beszéd formájában. Hogyan álljunk hozzá az alkotáshoz, mint folyamathoz, mint tevékenységhez, és hogyan legyünk hűek önmagunkhoz, szövegeinkhez egyaránt. Ahogyan Jókai megmondta, úgy ezzel ismertette álláspontját: ne csak a hátsónkat mutassuk.

Az utolsó gyorstalpaló előadást Csapody Kinga tartotta. A kortárs gyermekirodalomba kalauzolt el: mi volt a kedvenc (Kippkopp mesék, Süsü, a sárkány kalandjai kazettán) a mai huszonéveseknek. Powerpoint-os előadás kíséretében jelenítette meg az akkor és ma is mérföldkőnek számító műfajokat (lapozók), tabutémákat (válás), illusztrációkat, leporellókat, modernebb kiadásokban.

Szombaton, a délután folyamán megérkeztek a zsűritagok: Gaborják Ádám (kritikus, Phd-hallgató, JAK-elnök), Hevesi Judit (költő, népdalénekes), Kukorelly Endre, akik nemcsak őszinte véleménnyel és praktikus tanácsokkal látták el a táborlakókat, hanem megköszönték a táborozók által hozott, és az ott elkészített szövegek által nyújtott élményt is. A három kiemelt díjazott Németh Dorka, Richter Tamás és Tokos Bianka lett. Az olimpiával ellentétben vérre menő versenyzés, izomszakadás a gálán nem volt. Csupán egy darázscsípés és békés egyetértés.

Varga Ágnes

[nggallery id=52]

A képeket Csapody Kinga és Szabó Tibor Benjámin készítette



2018.11.18 - tiszatáj

A SZENT ÉS A FARKAS
Hiába jutalmazták az idei Cannes-i Filmfesztiválon a Legjobb forgatókönyvnek járó díjjal, a Csodákat dirigáló Alice Rohrwacher filmje mind hagyományos narratívával bíró dramedy-ként, mind szabálytalanságokra és főképp érzéki benyomásokra összpontosító szerzői műként is felsül. Dekoncentrált darab csírájában remek ötletekkel, ám annál slendriánabb kivitelezéssel… – SZABÓ ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2018.11.18 - tiszatáj

SECONDHAND (SZOVJETŰDÖK) AZ ÖRKÉNY SZÍNHÁZBAN
Újfent a múltfeldolgozás kedvelt színházi missziója jegyében indította az évadot az Örkény Színház. Bagossy László rendező és a köré gyűjtött, Kovács D. Dánielből, illetőleg a Színművészeti Egyetem hallgatóiból összeálló alkotócsapat Szvetlana Alekszejevics Nobel-díjjal jutalmazott könyvei alapján készítették el a Madách téri teátrum évadnyitó bemutatóját. A Secondhand – szovjetűdök című előadás az oroszországi posztszovjet létezés esszenciáját igyekszik színpadra vinni… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
2018.11.17 - tiszatáj

A VIRÁG JUDIT GALÉRIA KIÁLLÍTÁSA
1904 és 1914 között az 1870-es és 1880-as években született képzőművész generáció a birodalmi Bécs és az elegáns München helyett inkább a kozmopolita Párizst választotta zarándokhelyéül. E nemzedék tagjai elsőként ismerkedtek meg a fauve-ok és a kubizmus fejleményeivel, használták fel művészetükben a francia főváros által nyújtott modern képzőművészeti újításokat. A mostani nonprofit tárlat nem a Magyar Vadak című 2006-os nagyszabású kiállítást akarja lemásolni, hanem a Nagybányai Művésztelep modernista generációjának első nagy sikereit szeretné bemutatni… – JUHÁSZ BÁLINT ÍRÁSA

>>>
2018.11.17 - tiszatáj

MOZART OPERÁJA A SZEGEDI NEMZETI SZÍNHÁZBAN
Minél pezsgőbb, szellemesebb, érdekesebb előadás a Figaro házassága Szentendrén, annál nehezebb lesz beilleszteni a Szegedi (Pécsi, Miskolci stb.) Nemzeti Színházba. Minél jobban illik a produkció egy kicsi szabadtéri színpadra nyáron, annál nehezebb lesz alkalmazni egy nagy zárt színpadra ősszel-télen. Elsőre jó ötletnek tűnik, hogy ugyanazt a produkciót vigyük be kőszínházakba, takarítsuk meg a díszletek és a jelmezek költségét, no meg a próbák egy részét. Valójában művészi értelemben komoly vérveszteséget okoz… – MÁROK TAMÁS KRITIKÁJA

>>>
2018.11.15 - tiszatáj

SZERGEJ LOZNYICA FILMJE
A Donyeci történetek egy nagyszerű ukrán rendező friss témát érintő, zavarbaejtő filmje. Szergej Loznyica a 90-es évek közepén kezdte a filmes pályafutását. A dátum talán azért tűnik most beszédesnek, mert sokat elárul Loznyica elkötelezettségéről: ekkor a harmincas évei közepén jár, több foglalkozást kipróbál, és sok országban nagyon alaposan körülnéz. Ifjúkori eszmélkedése egyébként olyan területeken folyik, amelyek azóta önálló országokká váltak: a mai Belorussziában született, Ukrajnában és Oroszországban járt iskolában… – SZÍJÁRTÓ IMRE KRITIKÁJA

>>>
2018.11.15 - tiszatáj

MIKLOSOVITS LÁSZLÓ KÉPZŐMŰVÉSZ SZEGEDI KIÁLLÍTÁSA
Miklosovits a Tiszatáj Galéria falain egyedi műveket, főként tusrajzokat sorakoztatott föl. Ezek között találunk aprólékos mívességgel megdolgozott alkotásokat, nagyvonalúan, úgymond csuklóból feldobott vonalkölteményeket és lavírozott színes tus-festményeket is. Több grafikát gobelinszerű textúrával jelenített meg az alkotó, a finom vonalszövedékek szinte textil hatásúak. De érdekes, hogy a raszteres tónusokkal, térbeli illúziókat is sikerült kelteni s szoborszerű alakzatokat „faragni”… – PACSIKA EMÍLIA ÍRÁSA

>>>
2018.11.14 - tiszatáj

Bende Tamás, Koman Zsombor, Nemes Z. Márió, Frank O’Hara, Sylvia Plath, Szálinger Balázs, Szeles Judit, Szunyog Ágota, Tandori Dezső versei
Balogh Dávid, Bátyi Zoltán, Hidas Judit, Milorad Pavić prózája
Tanulmányok a 100 éve lezárult I. világháborúról
Diákmelléklet: Takács Zsuzsa költészetéről
Fotók Müller Miklósról

>>>
2018.11.14 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
A Vásárhelyi Őszi Tárlat is egy metszet, a kortárs képzőművészet metszete. A napos oldalt mutatja, a festészet megújuló hagyományát, az inspirációkat, a kapcsolódásokat elődökhöz, kortársakhoz. A VÖT története jövőre is folytatódni fog. Nem is az eddig múlt jogán, hanem inkább a mindenkori kortárs képviselete miatt. Hogy képben legyünk. Vásárhelyen is. A világ itt sem ér véget, igaz, hogy nem is itt kezdődik. Csak folytatódik. Sodrásban…

>>>
2018.11.11 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS
SZABÓ ISTVÁN ZOLTÁNNAL
A szegedi kötődésű Próza Nostra egy olyan online folyóirat, amely a populáris irodalom alkotásaira fókuszáló, kritikai vállalkozásain túl irodalmi estek szervezésben is részt vesz, oldalán és eseményein pedig lehetőséget nyújt arra, hogy az érdeklődők tágabb perspektívából ismerhessék meg a zsánerirodalom legfrissebb műveit. A Próza Nostra szerkesztőségének tagjaként beszélgettem Szabó István Zoltán alapítóval a lapról, annak múltjáról, újraéledő programjairól, tervezett jövőjéről, és a hazai populáris kultúráról… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2018.11.08 - tiszatáj

A NÉMA FORRADALOM
A német filmgyártásban immár tekintélyes nevet kivívó olasz származású Lars Kraume újfent történelmi drámával gazdagította a Németország közelmúltját feldolgozó filmek jelenkori sorozatát. A néma forradalom (Das schweigende Klassenzimmer) címet viselő egészestés alkotás cselekménye megtörtént eseményeken alapul, s markáns magyar vonatkozással bír, ugyanis 1956 őszén játszódó története egy iskolai osztály magyar forradalom melletti kiállását és az abból származó bonyodalmakat fogalmazza vászonra… – FRITZ GERGELY KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Hódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő