11.30.
| Téli mesevilág és végtelen szórakozás vár minden korosztályt a Müpa Kultúr Kültéren >>>
11.29.
| Vándorutak a Müpában >>>
11.28.
| Függetlenségi nyilatkozat – Juhász Kata különös műfaji kísérlete >>>
11.28.
| ZUG – Kerekasztal Színház: Vitaszínház a környezettudatosságról >>>
11.28.
| Asztali beszélgetések… – In memoriam Radnóti Miklós >>>
11.28.
| Kerekasztal Színház – Vitaszínház a környezettudatosságról >>>
11.21.
| ZUG művészeti tetthely – Homo Ludens Projekt: Humánia >>>
11.21.
| A 16. Verzió Filmfesztivál szegedi programjai >>>
11.20.
| Grand Café – Próza Nostra Irodalmi Estek: Moskát Anita és Brandon Hackett >>>
11.19.
| Novemberi Sikersztorik a JATE Klub színpadán >>>
11.16.
| Átadták a 16. Verzió Filmfesztivál díjait! >>>
11.15.
| Átadták az ARTtransfer-díjat – A Ludwig Múzeum a kortárs művészet közvetítésének elismerésére alapított új díját >>>
11.14.
| Fergeteges Molière-komédia az Újszegedi Szabadtéri Színpadon >>>
11.07.
| Már elérhetők az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál 2020 jegyei >>>
11.05.
| Budapest Debut Film Forum a Friss Hús filmfesztiválon – várják a filmterveket >>>
10.29.
| Karácsony a Szegedi Szabadtérivel: már kaphatók a kedvezményes bérletek >>>
10.27.
| Felavatták a felújított kökösi unitárius templomot >>>
10.25.
| Alföldi Róbert rendezi a szegedi West Side Story-t >>>
10.24.
| Művészettörténeti szenzáció a kárpátaljai Visken >>>
10.17.
| New Flash >>>

Benesóczky László, Boda Magdolna, Csontos Márta, Kurdy Fehér János, Mohai V. Lajos, Nagy Márta Júlia, Nagy Zopán, Schneider Éva, Simon Bettina, Szegedi Eszter versei
Ferdinánd Zoltán, Szakács Réka, Tóbiás Krisztián prózája
Interjú Danyi Zoltánnal
Franciák, figurák, fordítások (Kovács Eszter, Kovács Ilona, Penke Olga tanulmányai)
Perovics Zoltán Artopédlandia című kiállítása

>>>

INTERJÚ FRIED ISTVÁNNAL
Fried István, az SZTE BTK oktatója, az Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék professor emeritusa az augusztus 20-ai állami kitüntetések keretében Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át… – FRITZ GERGELY INTERJÚJA

>>>

Wonder Woman: The True Amazon
2017.03.13 - tiszatáj

A DC szinte gyakrabban váltogatja karakterei eredettörténetét, mint egy átlagember az alsógatyáját. Ez persze valahol érthető: Batman, Superman, Wonder Woman és társai a harmincas évek vége, illetve a negyvenes évek eleje óta harcolnak a gonosszal, és védik az ártatlanokat, és 70-80 év alatt sok minden változik. Fejlődik a világ, formálódnak az ideológiák és a művészetek, alakulnak a divatirányzatok, jönnek és mennek a korszakok. Egy sztori, amely egykor minden szempontból megállhatta a helyét, mára könnyen elavulhat – így aztán frissíteni, aktualizálni kell, hogy megfeleljem az idő szavának.

Wonder Womant, az első nagy női szuperhőst az eredettörténete szerint a külvilágtól elzárt szigeten élő harcos amazonok királynője formálta agyagból, és az istenek adtak neki életet. Ez a verzió kisebb-nagyobb igazításokkal évtizedekig tartotta magát, ahogy a karakter Dianaként nyakába vette a világot, hogy az igazságért harcoljon, feminista ikonná váljon, és végül a Justice League egyik alapító tagja legyen. Egy 2011-es reboot után a sztori gyökeresen megváltozott: Wonder Woman azóta Hyppolita, az amazonok királynője és Zeusz közös gyermeke, vagyis egy félisten.

 

wwcomic

 

A rendkívül tehetséges Jill Thompson (Beasts of Burden) tavaly egy újabb eredettörténettel állt elő. A Wonder Woman: The True Amazon egy önálló graphic novel, amelyben azonban messze nem az a legérdekesebb, hogy teljesen figyelmen hagyja a karakter jelenlegi iterációját (és mellőzi a minden korábbi eredetben kulcsszerepet betöltő külvilági férfit, Steve Trevort), és visszanyúl Wonder Woman agyagból/homokból való teremtéséhez, hanem az, hogy Diana történetében nem annyira a cselekmény és a születés körülményei érdeklik, hanem az amazonban végbemenő változások, az, ahogyan felnő, érik, változik, és felelősséget tanul. Vagyis az, ahogyan hős lesz belőle.

Thompsonnál Diana egy végtelen szeretettel körülvett, elkényeztetett gyermek, aki ebből fakadóan természetesen arrogánssá és dölyfössé válik. Felnővén egyre-másra viszi véghez a hőstetteket, de nem az önzetlenség, hanem csak a puszta dicsőség hajtja. Viselkedése végül tragédiához vezet: könnyen, véren, halálon keresztül tanulja meg, hogy jobb embernek kell lennie, mint amilyen addig volt.

 

ww-taz3

 

Ez a sztori valamelyest hasonlít a Marvel-féle Thor eredetéhez (ld. Ages of Thunder), amely szerint a mennydörgés istenét arroganciája miatt száműzi Asgardból az apja, Odin, hogy az emberek sorai között tanuljon alázatot. A The True Amazon is egy nagyon egyszerű, egyben azonban nagyon hatásos történetet mesél el gyarlóságról, felelősségről, bűnről és humanizmusról. Thompson a hibái által hoz közel hozzánk egy sokszor abszolút tökéletesnek, idealisztikusnak ábrázolt karaktert, és megkocáztatom, soha nem volt még ennél könnyebb azonosulni vele, soha nem volt még könnyebb átérezni a fájdalmát, a küszködését, a belső konfliktusát. Épp ezért, hiába tudjuk már idejekorán, hová fog majd kifutni a sztori, a katarzis így is biztosított.

Thompson rajzai pedig, mint általában, gyönyörűek. De nem csak a remek beállításokról, a kifejező mimikákról és mozdulatokról, a dinamikus akciókról és a lendületes oldalstruktúrákról van szó: Thompson afféle képeskönyvszerű hatásra törekszik, így oldalanként csak néhány panelt használ, a narráció pedig nem egyszer egy az egyben a képek által közölt információt ismétli. Ami természetesen normál esetben súlyos hibája egy képregénynek, és sok amerikai kritikus sietett is megfedni a szerzőt ezért a „gyermekbetegségért”, amelyet a médium évtizedekkel ezelőtt kinőtt. Csakhogy ez pont a könyv egyik legnagyszerűbb húzása, ugyanis ennek az archaikusságnak köszönhetően érződik úgy, mintha nem is egy 2016-os képregényt, hanem egy ősidőkből ránk maradt, világmagyarázó mitológiai szöveget olvasnánk.

A True Amazon gyönyörű és megkapó történet (mellesleg nem kell a megértéséhez semmilyen alapismeret), mindenképpen a valaha írt legjobb Wonder Woman-sztorik közt a helye.

Rusznyák Csaba

 

wwcomic ww-taz3 WWVSP-40


Címke: , , , , ,
2019.11.20 - tiszatáj

BÁCS EMESE ALKOTÁSAI
A SAN MARCO GALÉRIÁBAN
Bács Emese Pályám című kiállítása olyan önálló tárlat, mely nemcsak a kollázs és a klasszikus festészet hagyományait tiszteletben tartó eszközkezelés kifinomult egymásra építkezésére példa, hanem arra is, hogy miként tud a művészet kiáltvánnyá válni. Bács úgy emeli be az alkotásaiba a másnak felesleges, sőt szemétnek tűnő, általa azonban talált, gyűjtött és megbecsült tárgyakat, hogy azok túllépnek a ready-made 20. századi értelmezésén… – GALAMBOS ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.19 - tiszatáj

A SZAVAK EREJE
Carl Hunter első nagyjátékfilmes rendezése semmilyen meglepetést nem tartogat azok számára, akik bizonyos elvárásokkal ülnek le elé: A szavak ereje a száraz angol humort és a helyzetekből fakadó finom melankóliát hibátlanul ötvözi, igaz, ezen felül semmi különlegeset nem nyújt. Frank Cottrell Boyce szkriptje és a fineszes színészgárda azonban élővé varázsolja a kiszámítható cselekményt… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.19 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS SÜVEGES RITÁVAL ÉS ZILAHI ANNÁVAL
Október 28-án két, klímaváltozást tematizáló alkotás bemutatójának adott otthont a Nyugi. Az esemény után az extrodæsia szerkesztőivel, az xtro realm művészcsoport tagjaival, Süveges Ritával és Zilahi Annával készítettünk interjút a kötet létrejöttéről, intermedialitásáról és a nemzetközi diskurzushoz való viszonyáról… – BORBÍRÓ ALETTA INTERJÚJA

>>>
2019.11.18 - tiszatáj

ARANYI SÁNDOR ÉS SINKÓ JÁNOS FESTŐMŰVÉSZEK KÖZÖS TÁRLATA
Hetvenkedők címmel nyílt kiállítás nemrég a szegedi Fischer Galériában, ahol két festőművész alkotásait szemlézhetik meg az érdeklődők. A vagány címadásból sejthetjük, hogy az alkotók e jubileumi kiállítást nem szánták afféle ünnepélyes összegzésnek, inkább egy állomásnak, ahol kicsit megpihennek, hogy aztán erőt gyűjtve tovább folytassák a nagy kalandot… – PACSIKA EMÍLIA BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.11.17 - tiszatáj

MADELINE A MÉLYBEN
Lerágott csont őrület és művészet egybefonódása, ám szerencsére – mint rengeteg egyéb témában – itt is akad új a nap alatt. Josephine Decker tavalyi Sundance-szenzációja hipnotikus és zsigeri élménnyel kecsegtető független diadal, a Madeline a mélyben unalomig ismert coming-of-age story-dramaturgiát bont részelemeire, hogy saját kötőanyagából valami teljesen újszerűt, meglepőt alkosson… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.16 - tiszatáj

OLGA TOKARCZUK ÉS PETER HANDKE VILÁGAI A GRAND CAFÉBAN
A szegedi Grand Café 2019. november 12-én irodalmi beszélgetéssel köszöntötte a friss Nobel-díjasokat, Olga Tokarczukot és Peter Handkét. A beszélgetést Erdélyi Ágnes, a Kép-Szín-Ház Művészmozi Alapítvány vezetője moderálta. A két, magyarul csak részben olvasható életművet a szerzők szakértő rajongói, Bombitz Attila és Keserű Gizella mutatták be a közönségnek… – KOVÁCS KRISZTINA BESZÁMOLÓJA

>>>
2019.11.15 - tiszatáj

SZÍVEK KIRÁLYNŐJE
Zöldbe és szürkébe bugyolált erdei részlet – első körben rögtön a harmóniára asszociálnánk, csakhogy a dán-egyiptomi May el-Toukhy erotikus melodrámájának nyitánya fejtetőre állítja az elvárásainkat. Pörögni kezd a felvevőgép, szimbolikusan érezzük, beköszöntött a káosz, valami rossz készülődik,,, SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2019.11.15 - tiszatáj

ABAFÁY-DEÁK CSILLAG
ÉS KÖLÜS LAJOS
aatoth franyo tárgyaival, képeivel provokálja és sokkolja a nézőt, gondolatban cselekvésre ösztönzi, amit lát, az most valami előtt vagy után, vagy valami helyett létezik? Nem egy színpadi előadás díszletét tárja elénk a művész, hanem mást, egyfajta mágiát, érzékenységet a természet szépsége iránt […]

>>>
2019.11.13 - tiszatáj

KRASZNAHORKAI LÁSZLÓ: APRÓMUNKA EGY PALOTÁÉRT
Úgy tűnik, a Krasznahorkai-univerzum súlyosan és rendíthetetlenül, csupán a maga törvényeinek engedelmeskedve gravitál az irodalmi térben, és e kikezdhetetlen alkotói szuverenitás a független gondolkodás és létezés etikáját írja bele az életmű egészébe. A periféria, a margó határvidékén történő berendezkedés nem csak a szerzői autonómia, hanem az aktuális irodalmi divatokat következetesen figyelmen kívül hagyó szövegek tekintetében is a szabadság megőrzésének egyik lehetséges biztosítéka… – SZABÓ GÁBOR KRITIKÁJA

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő