Tiszatájonline | 2016. november 29.

De gustibus non est disputandum

CSEHY ZOLTÁN: EXPERIMENTUM MUNDI. (POSZT)MODERN OPERAKALAUZ 1945–2014
A kötet 2015-ben jelent meg a Kal­ligram kiadó gondozásában. Miközben célja a modern kor operairodalmának egyfajta népszerűsítése, megközelítésmódja szembetűnően különbözik a megszokott operakalauzétól. Szerzője szakterületéből fakadóan nézőpontja nem annyira szigorú értelemben véve zenei, mint inkább irodalmi-filozófiai… – OZSVÁRT VIKTÓRIA KRITIKÁJA

CSEHY ZOLTÁN: EXPERIMENTUM MUNDI. (POSZT)MODERN OPERAKALAUZ 1945–2014

„…a könyv nem zenetudósok számára íródott.” Ebbe a félmondatba botlottam Csehy Zoltán Experimentum mundi. (Poszt)­modern operakalauz 1945–2014 című könyve bevezetőjének olvasása közben. A kötet 2015-ben jelent meg a Kal­ligram kiadó gondozásában. Miközben célja a modern kor operairodalmának egyfajta népszerűsítése, megközelítésmódja szembetűnően különbözik a megszokott operakalauzétól. Szerzője szakterületéből fakadóan nézőpontja nem annyira szigorú értelemben véve zenei, mint inkább irodalmi-filozófiai.

Csehy bevezetőjében megosztja az olvasókkal a lexikon létrejöttének okait, és már-már körülményeskedő alapossággal ismerteti célkitűzéseit. Talán túlzásba is esik, így kissé szabadkozásnak tűnhet, ahogyan figyelmeztet a könyvbeli elemzések során itt-ott felbukkanó, elismételt közhelyekre. Sőt, mint írja, „tévhitek, előítéletek” is előfordulnak majd a vaskos kötet lapjain. A hosszas mentegetőzést alaptalannak érzem, hiszen már maga az impozáns terjedelmű tartalomjegyzék is mindenképpen elismerésre méltó operatörténeti ismeretanyagról tanúskodik. Szergej Prokofjevtől Mauricio Kagelen át Fischer Ivánig számos ismert és kevésbé ismert komponista műveinek bemutatása alkotja a lexikon egyes szócikkeit. Az anyag elrendezése áttekinthető, könnyű benne eligazodni. A zeneszerzők alfabetikus sorrendben, ezen belül az egyes operák pedig kronologikusan követik egymást. A szer­zők életművének jellemzése tömör, lényegre törő. Az egyes művek alapadatainak bemutatása korrekt: a kompozíciók bemutatójának dátumát, a szövegkönyv alkotóit, az előadás átlagos időtartamát illetően nyújt tájékoztatást. Ezután az adott opera cselekményének részint szándékosan, részint helyszűke miatt egyszerűsített, de többnyire az érthetőség határain belül maradó leírása, majd egy átfogóbb általános jellemzés következik. Végezetül hasznos gyakorlati információként tájékozódhatunk a mű elérhető hangfelvételeiről. Amit ebben a részben kissé hiányoltam, az az egyes művek szereplőinek hangfaj szerinti felsorolása lett volna.

Csehy a kiválasztott időkerethez (1945–2014) mindvégig következetesen tartja magát. A döntő adat az adott mű bemutatójának dátuma, nem pedig a keletkezés éve. Így szerepelhet a lexikonban például Prokofjev 1919 és 1923 között, tehát bő két évtizeddel az operakalauz címlapján szereplő időintervallum kezdőpontja előtt komponált operája, A tüzes angyal, mely azonban csak a zeneszerző halála után, 1955-ben került színre. A kötetben szereplő művek között jó néhány, számomra félig vagy teljesen ismeretlen alkotásra, sőt, bevallom, ismeretlen szerzőre is bukkantam. A kötet címét adó Giorgio Battistelli-opera, az Experimentum mundi (1981) ezidáig még nem került a látóterembe. Battistelli kompozíciója, mely „képzeletbeli zenére” íródott, jól példázza a posztmodern művészet mindent felölelő természetét: cselekménye gyakorlatilag nincs, az opera során különböző foglalkozást űző mesteremberek készítik el produktumaikat. Dolgozik a kovács, a szakács süt, eközben tojást kocogtat, és e mindennapi zajokból és zörejekből aztán egyfajta zene lesz. Bár különböző műfajok határán áll, helyet kapott a lexikonban Olivier Messiaen Assisi Szent Ferenc (1983) című műve, Ligeti György Aventures (1966) címet viselő kamaradarabja, Carl Orff Trionfo di Afrodite (1953) című concerto scenico-ja, vagy Carola Bauckholt Nein allein (2002) című madrigáloperája is. A földrészeken, korokon és műfajokon átívelő, kétségtelenül nagy gonddal és sok munkával összeállított válogatásban ugyanakkor szívesen láttam volna például Lajtha László nevét vagy Ránki György Pomádé királya mellett Az ember tragédiája című misztériumoperájának rövid bemutatását is. De ez már az én elfogultságom, az én ízlésem. És mint azt Csehy bevezetőjében írta, a kötetben szereplő művek válogatása az ő egyéni ízlését tükrözi. Ízlésekről pedig – hangozzék bár közhelyesen – vitatkozni nem lehet.

A könyv utószavában Csehy az opera második világháború utáni fejlődési irányainak rövid bemutatására vállalkozik. A fejezet címét (A mítosztól a klónozásig) nem éreztem igazán szerencsésnek, olvastán ugyanis óhatatlanul az opera műfajának fokozatos elszigetelődésére asszociáltam. Mintha a műfaj a kezdetekben még saját mitológiát teremtett volna, amelynek a modern korban már csak laboratóriumi eszközökkel kitenyésztett klónjai léteznének. A fejezet természetesen másról szól, címe a modernkori opera sokféle témalehetőségét hivatott felidézni. Az eszmefuttatás követhető, a benne bemutatott operatípusok elnevezése, jellemzése alapjaiban véve helytálló. Amit azonban sehogyan sem értettem, és nem pusztán ízlésbeli különbség miatt, az az a tény, hogy az operajátszás megújítóinak bemutatása és az alakuló irányzatok ismertetése során Richard Wagner neve egyszer sem szerepel a szövegben. Puccini, Richard Strauss, Schoenberg és Stravinsky mellett Wagner ouevre-je éppúgy meghatározta a 20. század operatörténetének alakulását. Egy operakalauz mégoly dióhéjnyi, ezért szükségszerűen a végletekig tömörített operatörténeti ismertetőjében nevét és munkásságát legalábbis megemlíteni mindenképpen szükségszerűnek vélem.

Összességében Csehy Zoltán operakalauzát lelkesedéssel és tiszteletre méltó ismeretanyag birtokában összeállított könyvként jó szívvel tudom ajánlani a kortárs művészetre nyitott operabarátoknak. Terjedelménél fogva is rengeteg új információt tartalmaz, további kutatásra ösztönző olvasmány. Még zenetudósoknak is hasznos lehet.

Ozsvárt Viktória

(Megjelent a Tiszatáj 2016/6. számában)

ujszo_14394099916057_88Kalligram Kiadó

Pozsony, 2015

1136 oldal, 6000 Ft