05.22.
| Táncold körbe Magyarországot online! >>>
06.18.
| Világszerte elérhető lesz a Müpa Wagner-fesztiválja >>>
05.14.
| Ezen a héten a Hóhérokat adja a Miskolci Nemzeti Színház! >>>
05.15.
| Új MADOKE-akció >>>
05.08.
| Vírushelyzet vs. szerzői jog >>>
06.12.
| A Quasimodo költőverseny fesztivállá növi ki magát. >>>
05.11.
| 25 éves a Söndörgő >>>
05.07.
| Online közvetítik a Prágai Tavasz fesztivált >>>
05.04.
| OSZK – Trianon 100 – Történelmünk tragikus sorsú művészeti alkotásai >>>
04.28.
| Alternatív valóság közösségi filmezéssel >>>
NAPI TANDORI

05.22.
| Online tárlaton láthatók a szegedi Táblaképfestészeti Biennálé alkotásai >>>
05.21.
| Könyvtárak az álhírek ellen a koronavírus-járvány idején is >>>
05.18.
| Elindult a Cinego >>>
05.13.
| Négyszázezer forint összdíjazású irodalmi pályázatot hirdet az idei PesText >>>
05.12.
| Nádasy Erika kapta idén a Déryné díjat! >>>
05.05.
| Elstartolt az 1749.hu >>>
05.04.
| Értéket ment és munkahelyeket teremt a Népi Építészeti Program >>>
04.28.
| Zene otthonmaradáshoz – Lounge remix album a Kerekes Bandtől >>>
04.24.
| Dalközpontú urbánus album Subicz Gábortól és zenekarától >>>
04.22.
| Nádasdy Ádám Aegon-díjas >>>

Aczél Géza, Samuel Martin Eno Belinga, Gömöri György, Julesz János, Rékai Anett, Vajsenbek Péter versei

Bene Zoltán, Kovács Katalin, Nyerges Gábor Ádám prózája

Bartha-Kovács Katalin, Éles Árpád, Nagy Fruzsina tanulmánya

Bakonyi István, Baráth Tibor, Kabdebó Lóránt, Lukács Barbara, Sántha József, Széchenyi Ágnes kritikája

>>>

Hegedűművész, énekesnő, zeneszerző Szirtes Edina Mókus, aki a komolyzenét tartja anyanyelvének, miközben improvizálva keveri a különböző stílusokat és műfajokat. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázó alkotótól azt is megkérdeztük, mit csinál, amikor nem a zenél? – ÚJSZÁSZI ILONA INTERJÚJA

>>>

2016.10.26 - tiszatáj

A BENEDEKFI-TESTVÉREK ESTJE

Akár címként is vakíthatna. Óriásplakáton, televíziós show főcímében. Aktualitása is volna. Létjogosultsága is. Vonzereje is.

No de a Benedekfi-fivérek egyelőre csak Szegedet hódították meg ma este, nem a mega-giga-VIP tartományokat. Ami csupán némi menedzsmenten múlna.

Vagy mégsem?

Egy ízben mindenesetre már Oscar-berkekben is szerepelt a nevük, és ez önmagában is rang. Hát még Szeged ma esti meghódítása!

Ez az ízig-vérig muzsikus testvérpár máskülönben a zeneművészeti képzés állhatatos napszámosa középiskolás illetve egyetemi fokon: Zoltán, a hegedűs zeneiskolásokat-konzisokat oktat, Istvánt leginkább művészpalánták odaadó és pontos kísérőjeképp halljuk a koncertéletben. Ha nincs a ma esti koncert az egyetem dísztermében, talán további évekig élnek köztünk csöndes inkognitóban.

Műsoruk címe a romantika ezer arcát ígérte. Hitvallásként értelmezve a címet a testvérpár nem műtörténeti besorolásként, időhatár gyanánt közelít a romantika fogalmához. Hanem – romantikus módon. Romantika eszerint mindaz, ami az érzés szerintinek juttatja a döntő szót: az affektívet juttatja diadalra a kognitív előtt vagy még inkább fölötte. Ebben a fölfogásban Vivaldi éppúgy romantikus, mint Csajkovszkij, és a koncert második, saját szerzeményekből összeállított része arról győz meg: nem csak költő mindaz, ki ifjú és szerelmes, de romantikus is, éljen bárhol és bármikor a világban.

A műsor – érzésem szerint kissé kurtára sikeredett – első félideje ebben a szellemben idézi meg a romantika ismert és fölfedezés számba menő arcélét: Brahms két Magyar tánca előtt a számára tematikus anyagot nyújtó, ismeretlen magyar mester, a bártfai születésű Kéler Béla Magyar vígjáték nyitánya csendül föl, hogy nemzeti romantikánk sűrejébe vezessen amúgy á’la Lanner – szerzőnk a sírva vigadás konjunktúrájában hódított Európát magyarosch indulóival, polkái- s csárdásaival. Benedekfi Zoltán bravúrosan egyensúlyoz a kávéházi cigányzene és a koncerttermi tónus feleútján: virtuskodása mindig belül marad a jó ízlés határain. István a zongoránál – jaj, Liszt-rapszódia… – nagy honfiúi hévvel stilizálja a kort. Csakúgy Elgar Salut d’amour címet viselő örökzöldjében: szerelmi álmok angol földről, franciás kellemben. Számomra mégis Sosztakovics szerzeménye az igazán sokatmondó: a modernista elhajlás vádjára válaszul jazz-szvitek komponálásával válaszoló komponista – micsoda gyakorlatiatlan, micsoda romantikus gesztus! –keringő-parafrázisában a két Benedekfi kongeniális érzékkel húzza alá a parodisztikus, groteszk, cirkuszi módra parádézó, harsány elemeket, egyszersmind felvillantva a feszes felvonulászenék csillogása mögül elővicsorgó, ijesztő képzeteket.

Vérbeli színházi zeneként játsszák.

Ahogy valamennyi saját szerzeményüket is a második félidőben: e két békéscsabai születésű tálentum minden hangjában dramatikus alapállás érhető tetten, legyen bár szó torokszorító, majdnem-Oscar filmelégiájukról (Lángok), az andalító Angyalok táncáról és a lehengerlően patetikus Szerelmi áhítatról; a Bach-partitákra kacsintó, mégis eredeti Csillagfényről vagy a jazztől Bartókig merítő Egy szerelem melódiái ciklusról. S ami a romantika szócikkét a lehető legszélesebbre bővíti: a koncert végén a testvérpár dobokra és szintetikus billentyűsre nyergel át, hogy három szenvedélyes kompozícióban tegyen tanúságot az emberi érzékenység nem fakuló erejéről. A dobolással társított virtuóz hegedű- és az invenciózus billentyűsjáték hallatán azon merengek: mi minden szükségeltetik manapság az érvényesüléshez a tehetségen és az ihleten kívül? Ezek a kompozíciók ugyanis akármely világarénában tömegek lelkéhez találnának utat. Micsoda koreográfiát kanyaríthatna erre valami kortárs balettmester! Mekkora Szegedikum-mutatvány kerekedhetne ebből a Szabadtérin, világ csodájára… De józanodjunk: ez csak a Dugonics téri díszterem. Semmi máz, semmi marketingstratégia. Csupán a pőre tehetség. Hálából meg a szűnni nem akaró vastaps. Meghódítottak bennünket.

Marton Árpád

 

Az ezerarcú romantika – Benedekfi István (zongora) és Benedekfi Zoltán (hegedű, dob) estje

Egyetemi Őszi Kulturális Fesztivál

SZTE Rektori Épület Díszterme

2016. október 25.

 

14875943_1080580208707004_1487916443_o 14807917_1080580272040331_647008128_o 14858688_1080580462040312_1485285361_o 14876037_1080580488706976_701408647_o 14859554_1080580508706974_259676793_o 14803297_1080580552040303_2030494640_o

Fotó: Rómer János (SZTE Őszi Kulturális Fesztivál archívum)

 


Címke: , , , , , ,
2020.05.25 - tiszatáj

AZ ELSŐ ÁRULÓ

Radikális baloldaliként indult, Pasolini barátjaként tartották számon az idén 81 éves Marco Bellocchiót, jóllehet tavalyi maffiadrámája végképp nem bír semmilyen újító, pláne felforgató szándékkal: Az első áruló olykor csúnya kilengésekkel, de összességében biztos kézzel felépített biopic, amelynek esélye sincs, sőt, talán soha nem is akart a legnagyobbak közé emelkedni… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

BESZÉLGETÉS BOZÓKY FELÍCIA AKA I AM SOYUZZAL
Az I Am Soyuzt hallgatva úgy érzed magad, mintha belekerültél volna egy álomba, ahol minden megtörténhet. Bozóky Felícia különböző emberi érzelmekkel apellál és közelebb hozza, érthetőbbé teszi őket számunkra. A jelenleg is orvosként praktizáló, sürgősségi osztályon dolgozó singer-songwriter mesél nekünk… – BRESTYÁNSZKI BERNADETT INTERJÚJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

Hegedűművész, énekesnő, zeneszerző Szirtes Edina Mókus, aki a komolyzenét tartja anyanyelvének, miközben improvizálva keveri a különböző stílusokat és műfajokat. A Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán diplomázó alkotótól azt is megkérdeztük, mit csinál, amikor nem a zenél? – ÚJSZÁSZI ILONA INTERJÚJA

>>>
2020.05.23 - tiszatáj

GERGELY ÁGNES: A SZOMJÚSÁG ÁRA. KÉT REGÉNY
Gergely Ágnes lírája, tárcái, memoárja és regényei szorosan összetartoznak, írásainak mélyrétegeiben beforratlan, újra meg újra feltépett sebek sejlenek fel. Regényei szereplőinek az életét egyéni és kollektív traumák, a személyiséget eltörölni próbáló hatalmi rendszerek alakítják. „Mi is megtapasztaltuk a már elfelejtett szavak – mint éhség, szomjúság és hazátlanság – elemi jelentését” – írja Pilinszky János. Gergely Ágnes azt tárja elénk, mi lett ennek a gyötrelmesen megtapasztalt, majd elfelejteni próbált elemi szomjúságnak az ára… – POLGÁR ANIKÓ KRITIKÁJA

>>>
2020.05.18 - tiszatáj

KRUSOVSZKY DÉNESSEL BENCSIK ORSOLYA BESZÉLGET
Vannak írók, akik a különböző műfajok és műnemek között az átfedéseket keresik, abból építkeznek, és olyan írók is, akikre azt szoktuk mondani, hogy „folyton ugyanazt a szöveget írják”. Én azt hiszem, hogy egyik sem vagyok, és az, hogy különböző műfajokban is dolgozom, éppen amiatt van, hogy a különbözőségük érdekel. Egyébként azt szoktam mondani, mert ez tényleg így van, hogy engem az irodalom egésze izgat. Már kamasz koromban is volt bennem egy ilyen éhség, hogy kipróbáljam a verset, a prózát, az esszét, a levelet, a naplót, a műfordítást, a kritikát és mindent, ami csak az irodalom része […]

>>>
2020.05.17 - tiszatáj

„Villányi László korokat, érzéslehetőségeket, letöréseket, vígságokat, pontos képeket és képzelgéseket ad, ámulatos a változatossága… Egyre olvasom, egyre jobban csodálom. Villányi a mindenkori élvonalak egyik írója, érzelmi felhangjai-lényege révén nem is olyan bő – másképp, persze, tágas – társaságban.” – írta Tandori Dezső… – JANÁKY MARIANNA SOROZATA

>>>
2020.05.16 - tiszatáj

CAPONE
5 év karrierpokol után új filmmel jelentkezett Az erő krónikájával hirtelen felkapottá, majd gyorsan kegyvesztetté vált Josh Trank. Szerzői kommentárokkal dúsított anti-gengsztermozijában végig ott lüktet fiaskójának összes zöngéje: drogmámoros, alkoholgőzben pácolt, kreatív nézeteltérésekkel, végül idegösszeomlással dúsított rendezőpályáját a szesztilalom legismertebb gengszterének hattyúdalával állítja párhuzamba… – SZABÓ G. ÁDÁM KRITIKÁJA

>>>
2020.05.13 - tiszatáj

RESET – AZ IRODALOM MOST IS ÖSSZEKÖT Mi történik akkor, ha megnyomjuk a reset gombot és a rendszer leáll, újraindul? Mi történik a társadalommal, a mindennapokkal, a kapcsolatokkal, a világ megszokott működésével? Az idén, második alkalommal szeptemberre tervezett PesText Nemzetközi […]

>>>
 
 
 
 
 
 
 
 
Könyvajánló
Janáky Marianna: Paplan alattHódosy Annamária: Biomozi (Ökokritika és populáris film)Mennyek a szederbokorban (A kortárs szlovén irodalom antológiája)Könyvhét - Géczi János: Sziget, este hét és hét tíz között (versciklus, 2015–2017)Könyvhét - Kálnay Adél: Tündérhajszál (Foglalkozz velem!)Könyvhét - Jenei Gyula: Mindig más (az emlékezet versei)Könyvhét - Hogyan legyél mesterlövész? (A kortárs szerb irodalom antológiája)Lanczkor Gábor: Tájsebzett SzínházFried István: Túl jól fest holtan (A soknevű [madár]felügyelő Nat Roid-regényeket ír)Észlelési gyakorlatok (Kortárs horvát költészet és rövidpróza)Seregi Tamás: Művészet és esztétikaTandori Dezső: A szomszéd banánhalZalán Tibor: Revizorr (Gogol-mentőöv a barbár reneszánsz idején)Demény Péter: Portrévázlatok  a magyar irodalombólSzlováknak lenni csodás…kabai lóránt: semmi színPetőcz András: A megvénhedt IstenTandori Dezső: Szellem és félálomTandori Dezső: A Rossz Reménység FokaJász Attila: Fürdőkádból a tengerBíró-Balogh Tamás: TollvonásokBaka István: Műfordítások III.Csiki László: A kaptárOlasz Sándor: Magány és társaság közöttSághy Miklós: A fény retorikájaPéter László: Olvassuk Juhász Gyulát!Fried István: Magyar irodalom(történet)Tandori Dezső: Csodakedd, rémszerdaSándor Iván–Féner Tamás: Hamlet visszanézSzepesi Attila: IstenporKálnay Adél: Hamvadó idő